مدیرکل گمرک استان اصفهان:فروش پوشاک اصفهان با مارکهای چین و ترکیه در بازار

پوشاک دوخته شده در اصفهان در مرزهای کشور برچسب و مارک ترکیه و چین خورده و مجددا با نام ترک در بازارهای اصفهان به فروش می رسد.

به گزارش مهر، اصفهان به لحاظ موقعیت سوق الجیشی و ترانزیتی که دارد از جمله استان هایی است که قاچاق کالا در آن رشد بالایی دارد به طوریکه اصفهان دارای رتبه دوم کشور در کشفیات قاچاق کالا است و این تنها شامل ۲ تا ۳ درصد از کالاهای قاچاقی می شود که کشف شده است.

با توجه به اهمیت موضوع در خصوص قاچاق کالا با اسدالله احمدی ونهری، مدیر کل گمرک استان اصفهان به گفتگو نشستیم.

از ابتدای امسال تاکنون چه تعداد پرونده قاچاق کالا در استان اصفهان کشف شده است؟

از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۰ پرونده قاچاق کالا در گمرک استان مورد بررسی قرار گرفته است که از تعداد ۲۵۰ پرونده بررسی شده ۹۴ پرونده با ارزش ریالی ۱۰۰ تا یک میلیارد ریال، ۱۳۰ پرونده ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ریالی، ۱۴ پرونده زیر ۱۰ میلیون ریال و ۱۲ پرونده بالای یک میلیارد ریال بررسی شده است.

بیشترین پرونده کالای قاچاق مربوط به کدام حوزه است؟

در بسیاری از فصول پوشاک در صدر کالاهای قاچاق استان اصفهان قرار دارد البته باید یادآور شوم که در بسیاری از موارد مشاهده شده است که پوشاک تولید اصفهان و تهران را به مرزها برده روی آنها مارک ترکیه‌ای و چینی می‌زنند و مجددا به بازار برمی‌گردانند.

استان اصفهان در مسیر ترانزیت کالاها در سطح کشور است و از این رو جابجایی کالاها در این استان به وفور یافت می‌شود ضمن آنکه باید توجه داشته باشیم که بازار هدف بسیاری از کالاهای عبوری از استان خود مردم اصفهان نیز هستند.

بیشتر چه نوع کالاهایی در استان اصفهان قاچاق می شود؟

در سه ماه اول امسال ۱۰ قلم کالایی که رتبه اول تا دهم را در کشفیات قاچاق کالا دارد به ترتیب پوشاک، برنج، موتورسیکلت، موبایل، تبلت، مشروبات الکی، بادام هندی، انبه، بادام زمینی و لوازم آشپزخانه بوده است.

این کالاها در حالی در این سه ماهه بیشترین مقدار قاچاق را به خود اختصاص داده است که ممکن است در فصول مختلف اقلام دیگر جایگزین آن شود یعنی بسته به نوع فصل، این رتبه بندی فرق میکند.
به عنوان مثال در سال گذشته یک هزار و ۱۹۹ پرونده قاچاق در اداره کل گمرک مورد بررسی قرار گرفت که ۱۰ قلم عمده کشفیات قاچاق عبارتند از موبایل، قرص ترامادول، پوشاک، لوازم کامپیوتر، موتورسیکلت، کفش، لامپ، مشروبات الکی و برنج.

تعرفه های بالای گمرکی تا چه اندازه در رشد قاچاق کالا تاثیر داشته است؟

تعرفه گمرکی توسط سازمان توسعه تجارت تعیین و ابلاغ می‌شود. در این راستا باید یادآور شوم که تعرفه واردات برخی از کالاها به دلیل حمایت از تولید داخل بالاست و این امر برای مثال در بخش پوشاک ۱۴۶ درصد است.

قوانین گمرک برای واردات و صادرات کالا سخت نیست و زمینه را برای اینکه هرچه آسانتر این روند انجام گیرد، فراهم ساختیم اما قابل تامل است که حتی با اعمال قوانین سخت، با این میزان قاچاق کالا مواجه ایم.

چه عواملی زمینه ساز قاچاق است و اداره کل گمرک چه راهکارهای دارد؟

در قاچاق کالا عوامل متعددی از جمله بیکاری و تحریم ها نقش دارد و گمرک قوانین حمایتی خوبی برای واردات و صادرات کالا از جمله اجرای برنامه سامانه پنجره تجارت فرامرزی در استان اصفهان که برای صادر کنندگان به اجرا گذاشته شده است، را دارد.

عملکرد مثبت گمرک می‌تواند در تنظیم بازار و حل مشکلات اقتصادی تاثیرگذار باشد چنانچه از ورود کالاهای قاچاق به کشور و استان جلوگیری کند.

منظور از راه اندازی سامانه پنجره تجارت فرامرزی چیست؟

حدود یک سال است که سامانه پنجره تجارت فرامرزی در استان اصفهان فعال شده است و صادر کنندگان با استفاده از این سامانه می‌توانند نسبت به اظهار صادرات خود با استفاده از سیستم اقدام کنند و دیگر نیازی به حضور در گمرک و ثبت نام در این محل نیست.

در حال حاضر صادر کنندگان فقط در بخش ترخیص کالا به گمرک مراجعه خواهند کرد، ۲۰ تیرماه نیز پروانه‌ها از مراحل گمرکی حذف می‌شود و زمان صادرات و واردات کالا به اصفهان به حداقل زمان ممکن می‌رسد.

حمایت از صادر کنندگان از برنامه‌های اولویت دار گمرک است از این رو باید توجه داشت که حمایت از تولید کنندگان در گرو حمایت از صادرات است و این امر در دستور کار ویژه همه مسئولان قرار گرفته است.

درسه ماه نخست امسال چه میزان صادرات و واردات کالا به استان اصفهان انجام شده است؟

در سه ماهه نخست سال جاری ۳۹۳ هزار تن کالا به ارزش ریالی ۲۷۱ میلیارد دلار از گمرکات استان اصفهان صادر شده است از این رو باید یادآور شوم که میزان صادرات وزنی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته است.

فرآورده‌های پتروشیمی، آهن و فولاد، فرش، سرامیک و شیر و لبنیات پیشتاز کالاهای صادراتی استان اصفهان هستند و عمده کشورهای هدف صادراتی استان اصفهان نیز کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و امارات هستند.

در این بازه زمانی ۸۵ میلیون دلار واردات به استان اصفهان داشته‌ایم که بر اساس آمار مقایسه‌‌ای با سال گذشته با افزایش ۳۹ درصدی واردات روبرو بوده‌ایم. همچنین در بخش امانات و هدایا نیز ۴ هزار و ۳۹۴ بسته وارد و خارج استان شده است که ارزش ریالی آن نیز ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است. تعداد مسافران جابجا شده در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در سال گذشته ۹۷ هزار و ۲۴۷ نفر بودند که خوشبختانه در این بخش افزایش خوبی را در سال گذشته داشتیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =