اکنون که آب به تالاب رسیده است باید به این جریان اندک دلخوش نکرده و با دغدغه مندی بیشتری در پی حفظ جریان مستمر آب برای احیای کامل تالاب بین المللی باشیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، پس از 10 سال بالاخره در هفته گذشته زاینده‌رود بر گونه تفتیده تالاب گاوخونی بوسه زد و تن این تالاب مهم بین المللی را از نمک و گرد و غبارهای بیماری را زدود.

رسیدن آب به تالاب گاوخونی بار دیگر امید احیای پوشش گیاهی و جانوری این تالاب را در دلها زنده کرد و اصفهانی ها به شکرانه این موهیبت عظیم جشن شکرگزاری در جوار غروب زیبای تالاب را فراموش نکردند اما دل‌نگرانی های دست داران محیط زیست هنوز به اتمام نرسیده است چراکه احیای این تالاب به جریان مستمر و نه مقطعی نیاز دارد و این در حالی است که هنوز نمی دانیم این جریان اندک آب در زاینده رود تا چه زمان ادامه خواهد داشت.

دو هفته گذشته بود که استاندار اصفهان در جلسه کارگروه مقابله با گرد وغبار از لزوم استفاده از پساب بری تالاب سخن گفت و اظهار داشت که هدایت پساب‌های استاندارد به این تالاب از مهم ترین راه‌های نگه‌ داری از تالاب گاوخونی است.

بر این اساس به نظر می رسد اتفاقا اکنون که آب به تالاب رسیده است باید به این جریان اندک دلخوش نکرده و با دغدغه مندی بیشتری در پی حفظ جریان مستمر آب برای احیای کامل تالاب بین المللی باشیم.

مشکلات زیست محیطی کشور مستلزم اصلاح امور در تمام شئون زندگی انسان است

در این ارتباط احمد شهباز ورزنه در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین می گوید: با توجه به مشکلات آبی بسیار زیاد درحوزه آبریز دریاچه گاوخونی که بخش قابل توجه آن به سوء مدیریت بر می گشت باور آن سخت بود که دوباره جریان آب در رودخانه دائمی زاینده رود دیده شود اما بدون شک این برخواسته ازعزم مدیریت فعلی بر حل مشکلات زیست محیطی کشورمی باشد که قابل تقدیر است.

وی افزود: این ده سال را می توان دوران بی توجهی به مسائل زیست محیطی، عدم بینش علمی و تحقیقاتی، توجه به منافع شخصی وعدم شناخت حریم شخصی و عمومی وزیاده خواهی انسان از طبیعت قلمداد کرد.

فعال محیط زیست با بیان اینکه حل مشکلات زیست محیطی کشور در حوزه تالاب ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و غیره مستلزم اصلاح امور در تمام شئون زندگی انسان است، تاکید کرد: این امر نیازمند مصرف بهینه آب و انرژی تا اصلاح الگوی مصرف وتوجه به ظرفیت های منطقه ای در برپایی کارخانجات صنعتی و گردن نهادن به قانونی واحد با حفظ حقوق عامه در مسیر رودخانه ها از سرچشمه تا پایاب است که اگر چنین نشد بازگشت به شرایط این ده ساله امری کاملاً بدیهی است.

وی ادامه داد: امیدواریم این چنین اتفاق خوشایندی بدون بهره گیری سیاسی وتبلیغاتی بوده باشد و ما شاهد جریان دائمی حیات در رگهای خشکیده اصفهان باشیم .

همچنین مهدی بصیری، استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان معتقد است اگرچه میزان آب ورودی به تالاب بسیار کم است، اما همین آب كم بهتر از هیچ است و حداقل تالاب پس از 10 سال آب را به خود می‌بیند.

گاوخونی نیازمند جریان مستمر آب است

وی درباره بازگشت اکوسیستم تالاب به چرخه محیط زیست به ایسنا اظهار داشت: برای اینکه تالاب نقش بی بدیل سال‌های گذشته خود را ایفا کند، یعنی پرندگان مهاجر بازگردند و آبزیان دوباره شروع به زندگی كنند، گاوخونی نیازمند جریان مستمر آب با کیفیت است.
استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: احیای اکوسیستم تالاب گاوخونی نیازمند زمان است زیرا در وهله نخست باید درصدی از جانوران آبزی به این پهنه آبی بازگردند و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که آب تالاب مستمر و به اندازه کافی باشد.

بصیری با اشاره به اینکه گاوخونی نیازمند 160 تا 170 میلیون مترمکعب آب است، گفت: نمی‌توان برای احیای تالاب گاوخونی زمانی متصور بود، اما این نکته را می‌دانیم که قطعاً تعدادی از پرندگان مهاجر این تالاب تاکنون منقرض شده‌اند و تعدادی دیگر مسیر تالاب را طی سال‌های خشکسالی گم کرده‌ و به فرزندان خود نشان نداده‌اند، اما امیدواریم که پرندگان دیگر دوباره باز گردند.

احیای گاوخونی مستلزم احیای كشاورزی و زاینده‌رود است

وی تصریح کرد: در این راستا باید چاه‌های غیرمجاز در مسیر رودخانه کنار بروند و برداشت‌های غیرمجاز حذف شود تا زاینده رود در تمام مسیر بتواند بستر فعالیت موجودات باشد و در نهایت گاوخونی را سیراب نگه دارد.

وی اضافه کرد: قطع و وصل آب می‌تواند ضربات و خسارت‌های زیادی به گاوخونی وارد کند، اما باز هم بهتر از خشکی کامل است؛ به نظر می‌رسد استمرار زاینده رود و تالاب گاوخونی کار بسیار مشکلی باشد، اما باز هم امیدواریم که جریان مستمر باشد.

بصیری در خصوص احیای تالاب ادامه داد: گاوخونی به تنهایی احیا نمی‌شود بلکه احیا کردن گاوخونی مستلزم احیای زاینده رود و کشاورزی شرق اصفهان است زیرا اگر آب به صورت محدود وارد دشت اصفهان و سپس محدوده تالاب شود، قطعا کیفیت لازم را نخواهد داشت و بیشتر به شكل پساب‌ها خواهد بود و نمی‌توان به آن نام احیا داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433900

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =