رئیس سازمان صنعت یزد خبر داد؛ مهلت 3 ماهه قانون رفع موانع تولید برای تعیین تکلیف بدهکاران ارزی

مراسم روز صنعت و معدن با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مشاور معاون وزیر، تشکل های صنعتی و واحدهای منتخب صنعتی و معدنی شب گذشته در محل اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، محمدرضا علمدار یزدی در این مراسم با اشاره به اهمیت تولید و ضرورت توجه عمومی به آن، تصریح کرد: تولید اساس اقتصاد و محور و مبنای فعالیت های اقتصادی است و هدف غایی و نهایی تولید صادرات است.

وی افزود: تولید به معنای ایجاد ارزش افزوده و به معنای عدم خامفروشی یکی از مهمترین المان های کشورهای توسعه یافته است که نمونه های آن در کشور وجود دارد.

علمدار افزود: تاریخ نیز نشان داده است محرک اصلی کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، تولیدات صنعت و فناوری بوده است، به همین دلیل چنانچه بخواهیم پیشرفت کنیم باید کشور را بر مبنای تولید رقابت پذیر و مبتنی بر فناوری نوین و به روز پایه گذاری کنیم.


وی افزود: به بیان دیگر نباید اجازه داد مسیر کشور را سایرین برای ما رقم بزنند، بلکه باید با اشراف و دید وسیع بر نقاظ قوت خود تمرکز کنیم و بتوانیم در مسائلی که ظرفیت های بالایی داریم تمایز خود را از سایرین نشان دهیم.


علمدار یزدی ادامه داد: در این راه جوانان و دانشگاهیان به عنوان عاملان تولید علم، مولدان اصلی صنعت هستند و وظیفه مسلم مسئولین و سیاست گذاران، نزدیک کردن هرچه بیشتر این دو حوزه به یکدیگر است.


رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد تصریح کرد: صنعت ما باید نیاز تکنولوژیک خود را از دانشگاه طلب کند و دانشگاه های ما نیز باید با تجاری سازی علوم به دنبال کسب درآمد باشند؛ بنده بارها اشاره کردم چراغ دانشگاه و مجاهدت در راه پژوهش و تولید علم باید همواره برقرار باشد.


وی با اشاره به اهمیت نگاه تاریخی به شروع به کار و پیدایش دانشگاه، تاکید کرد: اگر تاریخ فرایند تولید علم را مرور کنیم، متوجه می شویم نیاز صنعت و بازار و اساسا نیازهای اقتصادی، دانشگاه را با سه هدف تولید علم، انتقال علم و اشاعه علم ایجاد کرد؛ و حتی زمانی که نیاز صنعت پا را فراتر از توان دانشگاه گذاشت، موسسات پژوهشی به طور ویژه و صرفا با نگاه ارتقاء توان صنعت پا به میدان گذاشت و البته در زمینه های دیگر نیز فعال شد.


مهندس علمدار یزدی به عنوان تنها نمونه ای از اهمیت فعالیت های علمی و دانشگاهی، گفت: نمونه شاخص این موارد که به طور خاص در اختیار و عامل صنعت است، واحدهای R&D است که نقش بی بدیل آن در حوزه صنعت انکار ناپذیر است.

وی اشاره کرد: یکی از مسئولین که اخیرا برای بازدید از چند واحد به آلمان سفر کرده بود، تعریف میکرد در جریان این سفر برای بازدید از کارخانه فولادی که در مرکز یکی از شهرهای آلمان بود، به آنجا رفته و دیده که این کارخانه فولاد با کوره های بسیار عظیمش، با آلودگی تقریبا صفر فعالیت میکند.


مهندس علمدار یزدی افزود: وی می گفت مدیر این کارخانه توضیح داده که از 700 نفر کل پرسنل این واحد، 350 نفر در قسمت R&D مشغول هستند که با طراحی فیلترهای بسیار خاص و ویژه توانستن آلودگی زیست محیطی این کارخانه فولاد رو به رقمی نزدیک به صفر برسانند.


وی تاکید کرد: جالب است بدانید مدیر آن کارخانه با درخواست این مسئول مبنی بر بازدید از واحد تحقیق و توسعه شان مخالفت کرده بود!

در ادامه محمدرضا علمدار یزدی به مناسبت این مراسم و اهمیت و ضرورت شفافیت در آمار و طلاعات به ارائه آمار فنی حوزه های صنعت و معدن پرداخت؛ وی گفت: در حال حاضر صنعت استان یزد با دارا بودن بیش از 3560 واحد صنعتی، بیش از 4 درصد کل واحدهای صنعتی کشور را شامل شده است.


وی افزود: از لحاظ تعداد و حجم سرمایه گذاری اسمی با بیش از 76600 میلیارد ریال، بیش از 3/3 درصد کل سرمایه گذاری صنعتی در کشور را شامل می شود و همچنین به لحاظ میزان اشتغال با اشتغال بیش از 97000 نفر، نزدیک به 7/3 درصد از کل اشتغال مستقیم صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است.
مهندس علمدار یزدی تصریح کرد: این در حالی است که درصد جمعیت استان از کل کشور 1.3  درصد است؛ که ماحصل این بحث رتبه چهارم توسعه یافتگی صنعتی استان یزد در میان استان های کشور است.


وی همچنین در رابطه با آمار حوزه معدن توضیح داد: تا پایان خردادماه 94، تعداد 371 فقره پروانه اکتشاف به ارزش سرمایه گذاری بیش از سیصد و دو میلیارد ریال؛ تعداد 94 فقره گواهینامه کشف به ارزش سرمایه گذاری بیش از صد و بیست میلیارد ریال و ذخیره 480 میلیون تن؛ و تعداد 412 فقره پروانه بهره برداری با ذخیره قطعی 1376 میلیون تن با ارزش سرمایه گذاری بیش از نه هزار و صد میلیارد ریال، جمعا موجب اشتغال 9771 نفر شده است.


رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد در ادامه با اشاره به قانون رفع موانع تولید و ارتقاء نظام مالی کشور گفت: این قانون در 60 ماده مصوب و ابلاغ شده است، بخش هایی از این مواد مربوط به تسهیلات ارزی، تسهیلات ریالی معوق، بحث های مربوط به حساب ذخیره ارزی، مالیات، معافیت های مالیاتی و بخشودگیهای مالیاتی، بحث های مربوط به تامین اجتماعی و بحث های مرتبط با تولید در این قانون آمده، که بسیار راهگشا و مناسب است.


وی همچنین به یک نمونه بسیار مهم از مواد این قانون اشاره کرد و گفت: تبصره یک ماده 20 این قانون برای تعیین تکلیف تسویه بدهکاران ارزی از محل حساب ذخیره ارزی است.


مهندس علمدار یزدی ادامه داد: با توجه به این که در این خصوص مهلت سه ماهه ای داده شده است، واحدهای مربوطه به بانک ها مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر به همکاران بنده در سازمان صنعت معدن و تجارت استان مراجعه نمایند.


وی با اشاره به مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، گفت: در کنار این بحث مصوبه ای هم وجود دارد که تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است؛ این مصوبه ابلاغ شده و جلساتی نیز در استان برگزار شده است.


دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تصریح کرد: بیشترین موضوعی که در کارگروه قابل حل است مباحث مربوط به زیرساخت ها و اختلافات بین دستگاهی است.
مهندس علمدار یزدی افزود: با ابلاغ آیین نامه های اجرایی قانون رفع موانع تولید، زمینه کاری در کارگروه تغییر خواهد کرد و تمرکز بیشتری بر روی مشکلات فرا روی تولید قرار می گیرد.


رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد با اشاره به مصوبات راهبردی جلسات کارگروه، گفت: تاکنون 80 جلسه تخصصی با بخش خصوصی در راستای مشکلات واحدها، و 9 کارگروه اصلی و کمیته تخصصی برگزار شده که باعث رضایت وزیر صنعت معدن و تجارت نیز شده است و وی استان یزد را یکی از سه استان پیشتاز در این رابطه خوانده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =