برگزاری کنسرت "بگو به باران" در تبریز/  بند بازی روی ساز، نوآوری نیست

گروه موسیقی رودکی پس از 6 سال سکوت، اول و دوم مردادماه، کنسرت "بگو به باران" را به روی صحنه می برند.

به گزارش خبرآنلاین، "قادر رودکیان" سرپرست گروه رودکی در آستانه برگزاری این کنسرت، ضمن بیان ویژگی های برنامه ی پیش رو از وضعیت موسیقی ایرانی در تبریز انتقاد کرد.

رودکیان که یکی از فعالان موسیقی سنتی ایرانی در تبریز است، آخرین بار در سال 88، علاقه مندان به موسیقی را به کنسرت بیداد مهمان کرده بود که از لحاظ تنظیم، آهنگسازی و قطعات انتخاب شده، در نوع خود کم نظیر و به یاد ماندنی بود.

وی یکی از نوازندگان و آهنگسازان خلاق بوده و از علاقه مندان به نوآوری می باشد و همواره در کنسرت های گروه تحت سرپرستی خود، آثاری جدید و گوش نواز ارائه داده است.

سخن از نوآوری است و رودکیان در این خصوص می گوید: " متاسفانه در حال حاضر در موسیقی سنتی ایرانی شاهد ارائه آثاری هستیم که فقط در کلام و ترکیب ساز، ایرانی هستند اما صدای پاپ و راک را به ارئه می دهند. باید توجه کرد که بند بازی روی ساز و ایجاد آکوردهای غیر متعارف نوآوری نیست و اگر نو باشد، نوآوری از نوع نامناسب است و من شخصا نمی پسندم و ترجیح می دهم موسیقی اصیل ایرانی با حس و حال ویژه ی این سبک ارائه شود."

اما در میان حجم وسیع آثاری که این روزها در بازار و دنیای موسیقی در تمام سبک ها و شیوه ها ارائه می شود، گروه رودکی با کدام ویژگی و خصوصیت، قصد دارد مخاطب را به سالن موسیقی بکشاند و راضی از سالن بدرقه کند؟

رودکیان می گوید: کنسرت بگو به باران چند ویژگی بارز دارد. قطعات این کنسرت بر پایه ی دستگاه راست پنجگاه تنظیم شده اند و همانطور که می دانید این دستگاه، دستگاه مرکبی است که کمتر اثری در آن ارائه شده و در آهنگسازی ها، مدلاسیون هایی به سه گاه و بیات ترک اجرا می شود که تا کنون اتفاق نیافتاده است."

قادر رودکیان

به گفته ی این نوازنده ی تار و سه تار، یکی دیگر از ویژگی های این کنسرت، محوریت قرار گرفتن ساز سه تار است: " طی دهه اخیر در بسیاری از کنسرت هایی که به روی صحنه می روند، جای خالی سه تار شدیدا احساس می شود."

وی می گوید: " علاوه بر این در تصنیف سازی ها با نگرش متفاوت از لحاظ ملودی و رنگ آمیزی صداها سعی کردم که با حفظ حس و حال موسیقی قدما و حفظ اصول موسیقی سنتی ایرانی، فضایی بدیع برای مخاطب ایجاد کنم."

این مدرس موسیقی می افزاید: " در این اجرا از ریتم هایی استفاده شده که با وجود جذابیت، از ارزش موسیقی سنتی دور نشده اند و در ضمن آوازها روی قطعات ضربی اجرا می شوند تا خسته کننده نباشند."

اینکه گروه رودکی با این همه ایده و خلاقیت چرا سال ها در رکود به سر می برده است: " البته در این شش سال به دلیل مشکلات عدیده ی اجتماعی و مدیریتی، به عنوان سرپرست گروه رودکی ترجیح دادم در تبریز اجرایی نداشته باشیم اما راکد هم نماندیم. سال 89 در تاجیکستان، سال 90 در ترکمنستان و سال 91 در استانبول و ازمیر کنسرت داشتیم و در دیگر شهرهای ایران نیز در قالب اجراهای غیر کنسرت به روی صحنه رفته ایم. به علاوه کار من پیش از هر چیز معلمی است که سال های سال است به آن می پردازم و طی این سال ها نیز بی وقفه به آن مشغول بوده ام."

یکی دیگر از نکات قابل توجه کنسرت "بگو به باران"، استفاده از نوازندگان جوانی ست که شاید برای اولین بار به روی صحنه خواهند رفت. رودکیان در این خصوص می گوید: "من از ابتدای تشکیل گروه رودکی، همواره در کنار هنرجویان کنسرت های رسمی را اجرا کرده ام چرا که معتقدم همه ی ما وقتی به روی صحنه آمدیم هنرجو بودیم و هنوز هم هستیم. دوستانی که برای اولین بار برای اجرای کنسرت رسمی به روی صحنه می روند قدر مسلم به حدی رسیده اند که صدای سازشان شنیدنی است. به علاوه همه ی هنرجویانی که با عشق و علاقه در پی یادگیری موسیقی هستند و با هدف این هنر را دنبال می کنند، باید راهی برای ورود به دنیای موسیقی حرفه ای پیدا کنند و این وظیفه ی ماست که این راه را برای آن ها هموار کنیم."

مدیر آموزشگاه موسیقی رودکی، سطح کنسرت های موسیقی سنتی ایرانی برگزار شده در تبریز را پایین ارزیابی می کند و می گوید: " متاسفانه شاهد هستیم که حتی گروه های حرفه ای که از تهران برای برگزاری کنسرت به شهرستان ها می آیند، اجرای روی صحنه و سطح سلیقه ی مخاطب را مورد توجه قرار نداده و اغلب کنسرت هایی با کیفیت نامناسب و غیرقابل انتظار را به روی صحنه می برند. این موضوع باعث دلسردی مخاطب از موسیقی سنتی و بدبینی نسبت به گروه های بومی می شود. هرچند که به عقیده ی من مردم بهترین داور در زمینه ی انتخاب موسیقی خوب هستند و زمان بهترین صافی برای غربال ارائه دهندگان موسیقی بی کیفیت است."

کنسرت بگو به باران

وی می افزاید: " مخاطب، خود می تواند بهترین انتخاب را داشته باشد اما در این امر پارامترهای دیگری نیز در جذب مخاطب دخیل هستند که متاسفانه چون این پارامترها مورد توجه قرار نمی گیرند امروز ما شاهد پایین آمدن سطح سلیقه ی عمومی در موسیقی هستیم و این به خاطر ارائه ی موسیقی های غیرقابل تحملی است که رسانه های ما به آن پرداخت می کنند. این در حالی است که وظیفه ی هر هنرمند، بالا آوردن سطح سلیقه عموم است نه پایین آوردن سطح تا حد موسیقی های عامه پسند."

قادر رودکیان این وظیفه را به گردن خود می داند تا موسیقی فاخر را بیشتر و بهتر به جامعه و به خصوص نسل جوان بشناساندو با اذعان به حمایت اداره کل ارشاد در برگزاری کنسرت بگو به باران می گوید: " بر خلاف گذشته، امسال ما در برگزاری کنسرت با مشکل خاصی برخورد نکردیم و اداره کل ارشاد آذربایجان شرقی و اداره امکان در مراحل پیش از اجرای کنسرت و برای اخذ مجوزهای لازم، نهایت همکاری را با گروه ما داشتند و من فکر می کنم این همکاری ها و حمایت ها، از این پس بتواند مایه دلگرمی هنرمندان برای اجراهای بیشتر و بهتر باشد."

گفتنی است این کنسرت پیش از این در  دو شهر مراغه و بناب اجرا شده و پس از اجرای تبریز در شهرهای ارومیه، اردبیل، زنجان و تهران نیز به روی صحنه خواهد رفت.

"بگو به باران" اول و دوم مرداد ماه، ساعت 21 در سالن پتروشیمی تبریز با ارائه قطعاتی در دستگاه راست پنجگاه و اصفهان و با اشعاری از محمد علی بهمنی، دکترشفیعی کدکنی، شهریار عطار و نباتی، میزبان علاقه مندان به موسیقی سنتی ایرانی خواهد بود.

------------------------

گفتگو از: پری اشتری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =