سایت صدای اقتصاد نوشت:

 امروزه دیپلماسی اقتصادی در ذهن نخبگان چین اهمیت زیادی پیدا کرده است. بنابراین، دیدارهای اقتصادی مقامات چین با رهبران دیگر کشورها نیز افزایش یافته است؛ به‌ طوری‌ که در سال‌های اخیر در سطح گسترده‌ای مسافرت می‌ کنند و به‌ طور مستقیم میزبان چهره‌های ارشد سیاسی از کشورهای کوچک و بزرگ هستند. دولت چین برای این جلسات و دیدارها، هم به‌ عنوان سمبل‌ ها و نمادهای تعهد سیاسی و هم به‌ عنوان ابزار دستیابی به توافقات پایدار، اهمیت زیادی قائل است.  مجموع این اقدامات و انسجام در الگو‌ها و عملکرد‌ها و به ‌ویژه پایبندی به یک محیط صلح ‌آمیز، همکاری ‌جویانه و رویکرد توسعه ‌گرایانه به شکل ‌گیری یکی از موفق ‌ترین الگو‌های دیپلماسی اقتصادی منجر شده است.

چین به ‌رغم رشد و توسعه خیره‌ کننده در دهه اخیر و تبدیل شدن به دومین اقتصاد جهان، همچنان به رویکرد خود پایبند است؛ چنانچه رئیس‌ جمهور این کشور اعلام کرد: «چین قاطعانه به دنبال توسعه صلح‌ آمیز است و هرگز به دنبال هژمونی نیست. ما از طریق حفظ صلح جهانی، چین را توسعه می‌ دهیم و همچنین از طریق توسعه چین به صلح جهانی کمک خواهیم کرد. هدف ما دستیابی به توسعه همگون، همکاری‌ جویانه، باز و صلح‌ آمیز است. ما باید سیاست خارجی چین را با آرمان جهانی برای توسعه، به ‌منظور دنبال کردن صلح، بهبود توسعه و حل ‌وفصل اختلافات از طریق همکاری ترکیب کنیم.»

میزان موفقیت چین در دستیابی به اهداف دیپلماسی اقتصادی نشانگر اهمیت نقش و جایگاه محیط بین‌المللی برای حفظ، بهبود رشد و توسعه اقتصادی به ‌عنوان مهم ‌ترین اولویت این کشور و توفیق استراتژی دیپلماسی اقتصادی است.

مولفه‌های رویکرد اقتصادی چین

شاخص‌ها، مؤلفه‌های اصلی دیپلماسی اقتصادی چین را می توان به بخش های زیر تقسیم کرد: 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =