۰ نفر
۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
چرا اول حادثه بعد پیشگیری؟

باز هم ناقوس مرگ به صدا درآمد تا سهل انگاری و بی تفاوتی برخی مسئولان و البته خودخواهی عده ای آدم سودجو قربانی بگیرد و خانواده هایی را عزادار نماید. حادثه سیل جاده چالوس که پیامد طوفان سهمگین چند روز پیش بود طبق انتظار خسارات سنگین جانی و مالی به بار آورد اما آیا اینگونه حوادث می تواند مسئولان مربوطه را برای یک بار هم که شده نسبت به وظایف خطیری که در قبال مردم دارند توجیه نماید؟

مهرداد تیموری - متاسفانه باید بگوئیم که در کشور ما اینگونه حوادث همواره ما را تهدید می کند و این واقعیتی تلخ است که ریشه در شرایط بد اقلیمی بعضی از مناطق و البته سهل انگاری های برخی مسئولان نسبت به وظایفشان دارد. در حالی که همه می دانیم در کشور حادثه خیزی همچون ژاپن چنان برنامه ریزی و تدابیری وجود دارد که حوادث و اتفاقاتی به مراتب بدتر و سنگین تر از سیل اخیر جاده چالوس هم در کمال قدرت و صحت و سلامت کنترل و مدیریت می شود اما در کشور ما یک روز باید غصه وقوع زلزله را بخوریم، یک روز نگران طوفان و حوادث جاده ای باشیم و روز دیگر هم چشم انتظار سیل های مخرب و ویرانگر... آیا نباید روزی فرا رسد که در مقابل اینگونه حوادث با بینایی و دست پر و آگاهی هر چه تمامتر وارد میدان شویم تا حتی الامکان از بروز حوادث غم بار جانی و خسارت های سنگین مالی جلوگیری نمائیم؟
سیل جاده چالوس همان طور که گفتیم پس از وقوع بارندگی شدید و طوفان سهمگین جاری شد که چون در کشور ما ضعف های فراوان مدیریتی و تشکیلاتی برای تقابل با چنین حوادث غیر مترقبه ای وجود دارد، این بار هم دست روی دست گذاشتیم تا شاهد بی رحمی های طبیعت باشیم.
متاسفانه وقتی خرابی های ناشی از سیل و طوفان روی بد خود را نشان داد تازه سر و کله مسئولان پیدا شد تا خیلی زود مدعی شوند که برای مهار این حوادث با آگاهی و آمادگی کامل وارد میدان شده اند اما کیست که نداند اگر آگاهی و تدبیری بود حداقل مانع از به ثمر نشستن نیمی از خسارات وارده می شد که در کمال تاسف این اتفاق رخ نداد.
گویا مسئولان و مدیران مربوطه یاد گرفته اند که همواره بعد از تحمیل خسارات سنگین یاد مسئولیت مهم خود بیفتند که این با رهم همان سناریوی همیشگی و پس از وارد شدن خساراتی سنگین تکرار شد.
آقای نجار معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور که پس از وقوع حادثه اخیر در منطقه حضور پیدا کرد تا همه اتفاقات را رصد کند به همراه طحایی استاندار البرز و ایرانی فرماندار کلانشهر کرج طی بازدیدی که از مناطق حادثه دیده به عمل آورند تاکید داشتند که اصلی ترین دلیل برای افزایش حجم خسارات وارده ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و پیرامون رودخانه های جاده چالوس به ویژه روستای سیجان و البته ساختن پل های تخصصی غیر استانداردی بود که حجم این خسارات را مضاعف نمود! یک اعتراف تلخ و بی حاصلی که انگار به عنوان دلیلی تکراری همیشه باید پس از حوادث تلخ به خورد افکار عمومی داده شود.
آیا این مسئولان محترم حالا متوجه شده اند که ساخت و سازهای غیرمجاز غیر تخصصی چنین خساراتی به بار می آورد؟ واقعا این آقایان نباید یک بار برای همیشه به بساط این تخلفات مرگبار پایان داده تا اگر خدای نکرده باز هم حادثه ای جان مردم و مال آنان را تهدید کرد حداقل با آگاهی کامل و تجهیزات مدرن تر مانع از بوجود آمدن خساراتی تا این اندازه سنگین و غیرقابل جبران شوند.
نکته قابل تامل در پی این حادثه اعتراف صریح فرماندار کرج به وجود فعالیت رستوران های پیرامون جاده ی زیبا و حادثه خیز چالوس و استفاده آنان از پل های غیراستانداردی است که بعضا بر روی رودخانه نصب کرده اند. آیا این هشدار یا اعتراف تلخ نباید روزی به کاسته شدن از حجم خسارات وارده گردد؟
به راستی ضرورت تشکیل ستاد بحران در وزارت کشور چیست و چرا در کشور حادثه خیز ما اول حادثه رخ می دهد بعد به فکر پیشگیری از حوادث تلخ می افتیم...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =