همراهی استاندار و نمایندگان با معلمان یزد

صبح روز پنجشنبه 25/4/94 پس از گذشت 80روز بعد از گردهم آیی گروه کثیری از فرهنگیان و مسئولان اداره کل آموزش و پرورش یزد با حضور عالی‌ترین مقام اجرایی استان، دومین جلسه هم اندیشی معلمان یزدی با شرکت نماینده شهرستان یزد و صدوق و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده هموطنان زردشتی، سیدمحمد میرمحمدی استاندار و نماینده عالی دولت تدبیر و امید در یزد و تعدادی از معلمان شاغل و بازنشسته در سالن شهید دکتر سیدرضا پاک‌نژاد تشکیل شد.

رضا سلطان زاده*: پیشتر درباره اعتراضات قانونی و به حق فرهنگیان اعم از شاغل و بازنشسته و تبعیضات موجود و موضوع عدم پرداخت مطالبات معلمان و مشکلات معیشتی و از همه مهمتر اعتراض به تفاوتی که در حال حاضر دولت در پرداختی‌ها بین کارمندان هم سطح در بعضی از ادارات قائل شده به تفصیل مطالبی مطرح کرده ام.


راقم این سطور در نشست اخیر وقتی متن ماده 26 و 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آزادی احزاب، جمعیت‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی و تشکیل اجتماعات و شروط آن را که روی پارچه‌ای نوشته و در جایگاه نصب نموده بودند، مشاهده نمود خاطراتی مربوط به سال‌های 1356 و 1357 درباره بعضی از حوادث و اتفاقات رخ داده در مسجد حظیره پایگاه مبارزان و انقلابیون یزدی و یا در بعضی از موسسات آموزشی استان که شخصاً شاهد آن بود در ذهنم خطور کرد که با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان عالی مقام بویژه شهدای بزرگوار معلم و دانش آموز و تعظیم و تکریم در برابر خانواده‌های معظم شاهد، ایثارگر، آزاده و همه کسانی که به طرق مختلف در راه پیشرفت نهضت اسلامی و علیه دست‌نشاندگی و ستمگری‌های رژیم سابق فعالیت و تلاش می‌نمودند به موردی از آن وقایع بدون شرح و توضیح اشاره ‌نمایم.


یکی از روزهای تابستان 37 سال پیش بعد از نماز ظهر وعصر در مسجد روضه محمدیه(حظیره) با حضور شهید محراب دیارمان آیت ا... شیخ محمد صدوقی(ره) و جمع کثیری از جوانان و طبقات مختلف مردم، نگارنده به عنوان مسئول تشکیل جامعه معلمان یزد که برابر با اسناد باقی مانده از ساواک منحله، اعتصابات و تحصن و تظاهرات فرهنگیان را همگام با شهید صدوقی(ره) ساماندهی می‌کرد، مطالبی درباره ظلم و بیداد حاکمان زمان و وضع نابسامان اقتصادی معلمان و تبعیضات ناروایی که وزارت وقت آموزش و پرورش و دولت در پرداختی‌ها اعمال می‌نمود با یادآوری نکاتی از حیف و میل مقامات دولتی و خارج کردن پول از مملکت، نکاتی را به اطلاع جمعیت حاضر در مسجد رساند و از جمله درباره یکی از مقامات عالی استان افشاگری کرد و خطاب به حاضران گفت ای مردم بدانید و آگاه باشید فلانی پانصد برابر حقوق «من معلم» رشوه گرفته است!


نکته قابل ذکر اینکه در اسفند ماه سال گذشته سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد در جلسه‌ای با متانت و سعه صدر و صرف وقت حدود سه ساعت همراه با معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری نظرات عده‌ای از فرهنگیان را شنیدند.

 

روز بعد یکی از همکاران تلفنی پرسید: چرا جامعه معلمان یزد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کلاس‌ها و موسسات آموزشی را تعطیل می‌نمود و تظاهرات و تحصن و اعلام تعطیلی در اعتراض به عملکرد دولت وقت به راه می‌انداخت؟ اما در حال حاضر در آیینه یزد نوشته‌ و در جلسه استانداری گفته می‌شود: کلاس‌ها نباید تعطیل شود. پاسخ دادم در آن زمان اجازه تعطیلی و تظاهرات را مرجعی آگاه و مجتهدی دانا و بزرگوار و عالم به زمان می‌داد مردم هم با دل و جان اطاعت می‌کردند و تا پای جان می‌ایستادند.

 

در حال حاضر نیز مطابق با قانون هر شهروندی می‌تواند در برابر مقامات از بی‌عدالتی که بر او روا داشته شده انتقاد نماید و نسبت به احقاق حق خویش و جامعه کوشا باشد، اعتراض کند تا حق خود را بگیرد تمام دولتمردان و مسئولان ذی‌ربط هم وظیفه دارند در حد توان تبعیض و بی‌عدالتی موجود را از بین ببرند اما تعطیل کردن کلاس و سرگردان نمودن دانش‌آموزان و خدای ناکرده رها کردن آنان در کوچه و خیابان عواقب سوء و پی‌آمدهای ناگواری دارد که پذیرفتنی نیست.


خوشبختانه در دو همایش برگزار شده تاکنون سخنرانان به عنوان نماینده معلمان شاغل و بازنشسته بر عدم تعطیلی مدرسه و کلاس و ادامه مذاکره با مقامات مسئول تاکید کردند. بعد از دستگیری یکی از معلمان پیشکسوت یزدی در تهران در سال 86 هنگامی که دادستان سابق تهران به شهرستان تفت آمده بود نزد او رفتم و گفتم: زندانی کردن هر معلم که برای گرفتن حق تضییع شده خویش و همکارانش اعتراض و انتقاد می‌کند اثرات ناگواری در جامعه باقی خواهد گذاشت که جبران آن به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

سپاس از دولت تدبیر و امید و مقامات امنیتی که اجازه دادند در سال 94 معلمان و کارگران خواسته‌های بحق خود را بیان کنند. بدان امید که برابر با قانون، معلمان بتوانند کانون‌های صنفی ساماندهی کنند و با رعایت ضابطه و مقررات در صورت نیاز گردهم آیی داشته باشند. اینک نظر خوانندگان را به خلاصه‌ای از بیانات و پیشنهادها و اظهارات سخنرانان در آن همایش به شرح زیر جلب می‌نماید:


جلسه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران و خیرمقدم از طرف منصور میرزایی فرهنگی پیشکسوت و مجری مراسم آغاز شد سپس سیدحسین هاشمی دبیر فوق‌لیسانس زبان ضمن خیرمقدم گفت: در روز معلم با هزاران تبلیغ و پارچه‌های چسبیده بر دیوار و در عمل «هیچ» از او تجلیل می‌کنند و توضیحاتی در این باره ارائه نمود.

 

سپس به مشکلاتی که بعد از معرفی خود برای شرکت در جلسه با حضور دکتر نوبخت و سایرین پیش آمده بود پرداخت ولی از قول دیگر نمایندگان استان‌ها شنیده بود که همگی روش یزد را در هم‌اندیشی راهی مقبول یافته که برای احقاق حق خواهان پیاده نمودن آن برنامه در استان‌هایشان بوده‌اند.


سپس خانم ونوس عامری فوق‌لیسانس حسابداری با ارائه آماری درباره بودجه وزارت آموزش و پرورش و ساعات کار معلمان مطالبی اظهار داشت و با طرح مسائلی پیرامون فرسودگی ساختمان‌ها، عدم تجهیز کارگاه‌ها و مراکز تحقیق و پژوهش گفت: آموزش و پرورش ریشه است و بقیه شاخ و برگ، بعضی از مسئولان شاخه و برگ را چسبیده‌اند و ریشه را فراموش کرده‌اند.


در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: جهت‌گیری‌ها کاملا سیاسی و در ارتباط با عزل و نصب‌ها بوده نه کار آمدی، اما موقعی که راجع به بودجه بحث ‌شده بود وزیر آموزش و پرورش در سفر خارج بوده است، سپس گفت حیفم می‌آید از داستان شیرین توافق نگویم، داستانی که ریشه در عقلانیت ایرانی‌ها دارد، ضمن اینکه سرشان را خم نکردند هرگز میز مذاکره را نیز ترک نکردند. خدمت نمایندگان محترم و نماینده محترم دولت می‌گویم ما بارها و بارها گله خواهیم کرد و در صحنه خواهیم ماند ضمن اینکه لحظه‌ای کلاسمان را تعطیل نخواهیم کرد و میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد، که حق مسلم ماست. آنقدر می‌ایستیم تا هیئت دولت و نمایندگان به سمت ما توجه کنند و ما به احترام آنها کلاهمان را بر می‌داریم.


در ادامه آقای جلیل طیبات به نمایندگی از بازنشستگان مشکلات این قشر را برشمرد و خواهان رسیدگی عاجل به وضع آنها شد و گفت: متاسفانه میانگین حقوق بازنشستگان در ماه 900 هزار تومان است، تازه عروس و داماد و نوه هم به جمع آنها اضافه شده است.


در این هنگام مجری برنامه که در فاصله دعوت از هر سخنرانی اشعار و جملات زیبایی پیرامون همایش قرائت می‌نمود از دکتر اختیاری نماینده زرتشتیان دعوت نمود به ایراد سخن بپردازد. اسفندیار اختیاری کلام را با نام آفریننده دانا شروع کرد و گفت: آمار قبولی دانشگاه، پزشکان برتر، مهندسین برتر اینها یک شبه در یزد اتفاق نمی‌افتد. این فرهنگ و اصول ما است و هیچ کس نمی‌تواند این اصول را زیر سوال ببرد.به جرات بگویم که آموزش و پرورش از دانشگاه هم مهمتر است.
اسفندیار اختیاری به رتبه‌بندی معلمان هم اشاره نمود و گفت بگذارید حداقل این شروع شود چون روی آن کار کارشناسی شده آری، من معتقدم باید بین کارمندان عدالت باشد به ویژه اگر قبول داریم فرهنگیان استادان ما و تاج سر ما هستند.


آن گاه نوبت به نماینده دیگر، آقای جوکار رسید. ایشان ضمن تبریک عید فطر و تشکر از تیم هسته‌ای و دست‌اندرکاران همایش و دکتر اختیاری که حرف‌های دل همه را زد گفت باید به راهکارهای عملیاتی برسیم ما هم جدا از خانواده فرهنگی نیستیم من هفت سال در سازمان بسیج فرهنگیان و در ارتباط با آنها بودم. وزارت آموزش و پرورش را بعنوان یک وزارتخانه قبول نداریم زیرا کارش با سایر وزارتخانه‌ها فرق می‌کند اینجا دستگاه انسان‌سازی است،آدم تربیت می‌کند کار صنعتی نمی‌کند، ولی تولید انسان فرهیخته می‌کند، انسانی که در همه ابعاد تاثیرگذار است.


سپس استاندار یزد سیدمحمد میرمحمدی به ایراد سخن پرداخت و گفت: امیدوارم شاگرد خوبی برای معلمان عزیزم باشم. همیشه دعا گوی عزیزان هستم و بر دست آنها بوسه می‌زنم که با کف زدن‌های ممتد حاضران روبرو شد. میرمحمدی اظهار داشت: در ارتباط با مسئله آموزش و پرورش یک موضوعی را خواستم عرض کنم که جلسه هم اندیشی را اگر بتوانیم ابعاد وسیع‌تری به آن بدهیم شاید بازتاب آن زیبنده تر برای همه ما باشد و به این دلیل یک وقتی این احساس نشود که فرهنگیان تنها برای مسائل مادی جمع می‌شوند ما فرهنگیانی را می‌شناسیم که کمتر به مسائل مادی خودشان توجه دارند.


اینکه الان دولت آیین نامه‌ای تنظیم کرده و می‌خواهد اجرا کند بگذارید ادامه بدهد و اگر مجلس بخواهد صورت دیگری را انجام دهد، هر کار بهتری هم توسط مجلس دنبال ‌شود و قدم جدیدی هم که می‌خواهند برداشته شود. سپس در ارتباط با بازنشستگان گفت: واقعیت این است که سیستم حقوقی ما بعد از بازنشستگی جنبه سقوطی دارد. هنگامی که شاغل بودیم حقوق داشتیم، اضافه کار هم داشتیم، مأموریت داشتیم، مزایا داشتیم وقتی بازنشسته می‌شویم فقط حقوق می‌ماند، از آن طرف ما بودیم و خانممان و بچه‌ها، بعدها داماد می‌آید، عروس می‌آید و نوه می‌آید و می‌رسد به 15 نفر. ببینید 15 نفر کجا و 3 نفر کجا؟ از یک طرف با افت درآمد و از طرف دیگر با هزینه سرسام آور روبه رو می‌شویم، این یکی از مسائلی است که با آن مبتلا هستیم و بعضی به شغلی دیگر رو می‌آورند ولی همه این امکان را ندارند. ما کاملاً حس می‌کنیم و متوجه هستیم شاید در همین نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها بتوانیم به راهکارهایی برسیم.


بعد نوبت به محمدجواد حسامی‌فر از دبیران دبیرستان‌های یزد رسید که با بیان مطالب موثری مسائل مطرح شده را جمع‌بندی نمود و از مسئولان تشکر ویژه کرد که از ابتدای جلسه تا انتهای برنامه با حوصله و سعه صدر حضور داشته و مخصوصاً از استاندار و احمد شیرزاد مدیر کل آموزش و پرورش و پیشکسوتان و مدیران اسبق اداره کل آموزش و پرورش سپاسگزاری نمود و سپس با عرض تبریک عید سعیدفطر و تیم مذاکره‌کننده که در جدالی بسیار طولانی با نتیجه عالی موفق شدند گفت: می‌خواهیم ببینیم چرا آموزش و پرورش مورد بی‌مهری واقع شده در جلسه قبل هم گفتیم و آنقدر می‌گوییم تا درخواست‌های بحق فرهنگیان نهادینه شود و همگان به این باور برسند که باید پاسخگو باشند.

 

جلسه در ساعت 12:30 با ذکر صلوات بر محمد(ص) و آل محمد پایان یافت.

 

* پیشکسوت فرهنگی و مدیرمسئول هفته نامه آیینه یزد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =