روسیه، ایالات متحده و اسرائیل از جمله کشورهایی هستند که حاضر به امضای این کنوانسیون نیستند

 نوش‌دارو بعد مرگ سهراب حکایت عملی شدن کنوانسیون منع استفاده از بمب‌های خوشه ای توسط سازمان ملل است . یک سال پیش بود که اسرائیل با حمله به نوار غزه و استفاده از بمب‌ای خوشه ای قریب به 1400 نفر را به کشتن داد. چند ماه از حمله اسرائیل به نوار غزه گذشته بود که زمزمه‌هایی مبنی بر استفاده این رژیم از بمب‌های خوشه‌ای و فسفری علیه ساکنان غزه شنیده شد . اکنون به گزارش خبرگزاری فرانسه ، از جمع کشورهای حاضر در سازمان ملل سی‌امین کشور امروز در نهایت طرح عدم استفاده از  بمب‌های خوشه‌ای را امضا کرده و مسیر را برای اجرای آن هموار کرد . دفتر بان‌کی مون دبیر کل سازمان ملل در تازه‌ترین بیانیه‌ خود از امضای این طرح توسط سی‌امین کشور موافق با عملی شدن آن به عنوان پیشرفتی بزرگ یاد کرده و این حرکت را گامی در مسیر خلع سلاح جهانی دانست . این کنوانسیون دو سال پیش برای نخستین بار مطرح شد و تصویب آن در کمترین فاصله ممکن پس از طرح به بیان بان کی مون نشان دهنده‌ نفرت جمعی جهان از تاثیرات این سلاح‌های وحشتناک است.

 خبرگزاری فرانسه  در ادامه گزارش خود به نقل از بیانیه سازمان ملل در خصوص تصویب این کنوانسیون می‌نویسد: بمب‌های خوشه‌ای غیر قابل اعتماد و غیردقیق هستند. این بمب ها در جریان جنگ و طی یک مدت طولانی پس از پایان آن باعث کشته شدن و نقص ‌عضو تعداد زیادی از غیر نظامیان از جمله کودکان می‌شوند. این مهمات هم‌چنین از طریق غیر قابل دسترس کردن جاده‌ها و زمین‌ها برای کشاورزان و امدادگران، می‌توانند به روند بهبود پس از جنگ لطمه بزنند.

بنا به اعلام گروه معلولیت بین‌الملل،  98 درصد قربانیان بمب‌های خوشه‌ای غیر نظامیان و یک سوم آنها کودکان هستند. بورکینافاسو و مولداوی به عنوان کشورهای بیست ونهم و سی‌ام، کنوانسیون منع سلاح‌های خوشه‌ای را امضا کردند. در دسامبر 2008 در اسلو از تمام کشورهای جهان خواسته شد که این کنوانسیون را امضا کنند. کنوانسیون منع بمب‌های خوشه‌ای استفاده، تولید و تجارت بمب‌های خوشه‌ای را منع می‌کند و خواستار کمک به قربانیان این بمب‌ها است.

استیو گوس، مدیر بخش تسلیحات دیده‌بان حقوق بشر در این خصوص می‌گوید: زمان رسیدن به این نقطه عطف نشان دهنده‌ این است که دولت‌ها تمایل قوی به این دارند که دیگر هرگز شاهد استفاده مجدد از این سلاح‌های وحشتناک نباشند. باتوجه به این قانون جدید بین‌المللی، این بسیار حائز اهمیت است که استفاده کنندگان سابق این بمب‌ها مثل آمریکا، روسیه و اسراییل مواضع خود را نسبت به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای که متشکل از صدها بمب کوچک هستند و در سطح یک منطقه وسیع پراکنده می‌شوند، تغیر دهند.

برخی از این بمب‌های کوچک هنگام برخورد با زمین بلافاصله منفجر نمی‌شوند و می‌توانند سالها باقی بمانند. این بمب‌ها به علت اندازه‌ی کوچک و رنگهای شفاف و روشن نظر کودکان را به خود جلب می‌کنند. یک بمب کوچک می‌تواند از فاصله 10 تا 50 متری یک فرد را بکشد یا دچار نقص عضو کند. همزمان برخی ابر قدرت‌های نظامی  جهان مانند  آمریکا، روسیه و چین به همراه مصرف کنندگان بزرگی مثل اسراییل، هند و پاکستان با حمایت از کنوانسیون منع بمب‌های خوشه‌ای مخالف هستند و معتقدند که بمب‌های خوشه‌ای مصارف نظامی مشروعی دارند.

نروژ، اتریش، واتیکان، ایرلند، مکزیک، زلاندنو، آلبانی، کرواسی، لائوس، سیرالئون، زامبیا، بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، ژاپن، مونته‌نگرو، اسلوونی، اسپانیا، بوروندی، لوکزامبورگ، مقدونیه، مالاوی، مالتا، نیکاراگوئه، نیجر، سان مارینو، اوروگوئه، بورکینافاسو و مولداوی  سی کشوری هستند که این کنوانسیون را تا‌کنون امضا کرده‌اند .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44259

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =