به گزارش خبرآنلاین در ادامه میتوانید مهمترین نظرات محمدرضا باهنر را بخوانید:
****
-
راهپیمایی 22 بهمن علاوه بر همه مشخصاتی که ظرف این سی و یک سال شاهد آن در راهپیماییهای ٢٢ بهمن بودهایم و مردم با تمام شور و شعف در راهپیمایی شرکت میکردند؛ یک وضعیت ویژه داشت و دلیل آن نیز روشن بود و مردم بعد از سی و یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی با بصیرت عمیق و حضور به موقع و دشمنشناسی دقیق با شعور و شعف به صحنه آمدند و اقتدار ملت ایران را به رخ جهانیان و مستکبران کشاندند.
-
با حضور به موقع و با صلابت مردم در این راهپیمایی میتوان گفت فضای اغتشاش و فتنه تمام شده است و قوای کشور باید به وظیفه خود عمل کنند. قوه قضاییه باید به صورت عادلانه و عالمانه به وظایف خود عمل کرده و درمورد کسانی که جرم انجام دادهاند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد و مجازات کند و بقیه قوای کشور نیز باید تمام سرمایه و تلاش خود را برای خدمترسانی به مردم و ارتقای آن و همچنین توسعه سیاسی ، اقتصادی کشور به کار گیرند.
-
خواص بعد از جریان فتنه به چند لایه و گروه قابل تقسیم هستند؛ عدهای به سوابق خود در نزدیکی به حضرت امام(ره) و اداره امور مملکت و نزدیکی به نهضت امام افتخار میکردند و واقعا نیز جای افتخار داشت و دارد، ولی از سرمایهای که انقلاب و نظام به آنها داده بود سوءاستفاده کردند و بعضا با دشمنان قسم خورده نظام همسو شدند که آنها در واقع سران فتنه بودند و آنها بارها جهت بازگشت به آغوش مردم دعوت شدند و برخی از آنها به این دعوت عمل کردند و یکی دو سه نفر از آنها نخواستند یا نتوانستند یا اطرافیانشان نگذاشتند که به این آغوش بگردند و مسیری را دنبال کردند که غیر از غضب الهی و غضب مردم نمیتوان سرنوشت دیگری در مورد آن پیشبینی کرد. عدهای دیگر نیز علیرغم فشارها و مشکلات با بصیرت عمیقی که داشتند در طول این هفت و هشت ماه اخیر جانانه از ارزشهای انقلاب اسلامی ، ولایت فقیه و خط امام (ره) و رهبری دفاع کردند و در صحنه بودند و در برخی از جاها از مسائل دیگر صرفنظر کردند و همراه انقلاب و رهبری بودند و در این راستا تلاش کردند. گروهی نیز بودند که تلاش کردند سیاستی که مقام معظم رهبری در رابطه با جذب حداکثری و دفاع حداقلی بیان کردند را پیگیری کنند و در این راستا تلاش کردند.
-
خواص از سیاست راهبردی مقام معظم رهبری در ارتباط با جذب حداکثری و دفع حداقلی بعضا تحلیلهای متفاوتی ارائه دادند در حالی که سیاستی که مقام معظم رهبری اعلام کردند کاملا شفاف بود. عدهای سعی کردند که گمراهان و کسانی که در مسیر ناصواب قرار گرفتهاند نجات دهند و با رافت و مهربانی و دعوتهای مکرر و مستمر از آنها خواستند که با آغوش مردم و انقلاب برگردند و عدهای نیز که زود ناامید شده بودند میگفتند نه تنها سران فتنه بلکه دسته دوم ، سوم و چهارم و کسانی که ممکن است کمی به فتنهگران بچسبند باید آنها را از مسیر و خط انقلاب جدا کرد.
-
بعد از شش، هفت ماه تلاطم روانی که وجود داشت با حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ٢٢ بهمن میتوان گفت خط پایانی بر این تلاطمها کشیده شد و انشاءالله همه در جهت پاسخگویی به مطالبات مردم و خدمترسانی بیشتر به مردم حرکت کنند.
-
باهنر درباره سرنوشت سران فتنه می گوید: ما پیشبینی از عالم غیب نمیتوانیم بکنیم ولی برخی از آنها تا به حال به هیچ موعظه و صحبتی گوش نکردهاند و مسیری را انتخاب کردند که در برههای تند و در برههای کند در این مسیر حرکت کردند و حاضر به عوض کردن مسیرشان نشدند و تکلیف آنها روشن است و همانطور که گفتم بارها از اینها دعوت شد که به آغوش ملت برگردند و برنگشتند و به نظر میرسد که قابل برگشت نیز نیستند؛ اما همانطور که گفتم سیاست راهبردی ،جذب حداکثری و دفع حداقلی است و هنوز راه برای آنها بسته نیست و میتوانند توبه کنند و به آغوش نظام برگردند.
-
طبق آنچه که در برنامه چهارم آمده و آییننامه داخلی مجلس میبایست دولت تا حداکثر ١٥ آذرماه لایحه بودجه را به مجلس ارائه میداد ولی این اتفاق نیفتاد و اوایل بهمن این اتفاق افتاد و لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شد.لایحه هدفمند کردن یارانهها ردیف مستقل داشته و این دلیل قانع کنندهای نیست که لایحه بودجه دیر به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
-
این اصطلاح را قبول دارم که وظیفه مجلس بودجه نویسی نیست. دولت هزاران ساعت در مورد بودجه کار کرده ولی معمولا این گونه است که وقتی بودجه به مجلس داده میشود این لایحه با ٥ الی ١٠ درصد تغییرات روبرو میشود و مجلس با توجه به قانونهای مادر لایحه بودجه را مورد بررسی قرار میدهد و این گونه نیست که مثلا دولت بودجه به مجلس بدهد و مجلس نیز فقط یک مهر بر روی آن بزند و بفرستد و معمولا بودجه بعد از اینکه در مجلس بررسی شد با تغییرات جزیی روبرو میشود و بعد از بررسی این تغییرات جزیی و بررسی آن در شورای نگهبان به دولت ابلاغ میشود.
-
ما هیچ وقت به دولت نمیگوییم که مثلا دولت ظرف یک ماه بودجه را بنویسد و زمانی را برای دولت مشخص نمیکنیم ولی انتظار این است که دولت بودجه را حداکثر تا اواسط آذر به مجلس بدهد و مجلس نیز حدود دو ماه نیاز دارد که بودجه را بررسی کند و بعد از آن به شورای نگهبان ارائه دهد و اگر مورد اختلافی بود در مجمع نیز مورد بررسی قرار بگیرد؛ به نحوی که کارهای مربوط به بودجه در اوایل اسفندماه تمام شده باشد و بودجه ابلاغ شود و دولت در ظرف این یک ماه تا آغاز سال آیین نامههای مربوطه را بنویسد و از روز اول فروردین بودجه قابل اجرا باشد. ولی وقتی که لایحه دیر به مجلس ارائه میشود این باعث میشود که ما وقت و فضای سالی و مالی را از دست بدهیم.
-
در حال حاضر بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق از سهشنبه آغاز شده و ١٥ روز کاری در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار میگیرد و بعد از دو سه روز به مجلس ارائه خواهد شد و حداکثر بررسی لایحه بودجه از پانزدهم اسفندماه در مجلس شروع میشود و فکر میکنم که ما بتوانیم ظرف ١٠ روز بررسی لایحه را تمام کنیم و ٢٤ یا ٢٥ اسفندماه به شورای نگهبان بفرستیم.
-
سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران دفع حداقلی و جذب حداکثری است و ما باید تمام تلاشمان را بکنیم که صف دشمنان و مخالفان را به حداقل تعداد برسانیم البته به این معنا نیست که از برخی جرایم و کارهای غیرقانونی صرفنظر کنیم و نادیده بگیریم و راه رفتن در این مسیر بسیار ظریف است و همانطور که گفتم باید فضا باز باشد برای توبه کردن و بازگشت افراد به آغوش مردم و نظام و از طرف دیگر باید به نحوی حرکت کرد که کسانی که قصد ضربهزدن به منافع ملی و امنیت مردم را دارند احساس امنیت نکنند. البته همانطور که گفتیم ما گروههایی را میشناسیم که تلاش میکنند که به غیرخودیها اضافه کنند به جای اینکه تلاش کنند به خودیها اضافه کنند و در واقع افراط میکنند و در واقع به دنبال کشف فتنهگر و یا ساخت فتنهگر هستند. در حالی که سیاست راهبردی جذب حداکثری و دفع حداقلی و راه بازگشت همیشه باز است.
-
مردم ایران حافظه تاریخی خوبی از رفتار دولتمردان انگلیسی ندارند و مردم شاهد رفتارهای خصمانه آنها بودهاند و در حوادث اخیر نیز رفتار دولت انگلیس مهر تاییدی بر این حافظه تاریخی زد و اینکه دولت انگلیس حاضر به روابط عادلانه دولت متقابل با ایران نیست و فکر میکند مثل یک قرن قبل میتواند زورگویی کند یا با له کردن منافع ملی ملتهای دیگر منافع خود را تامین کند در حالی که این دوران به پایان رسیده است.
-
نمایندگان مجلس این رفتارها را دنبال میکنند و در این ارتباطها حساس هستند و همانطور که گفته شد طرح کاهش روابط با انگلیس در حال حاضر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حال بررسی است و اعضا در این مورد با وزارت خارجه و شورای امنیت گفتگو میکنند. البته مجلس درامور اجرا دخالتی ندارد ولی هرگاه احساس ضرورت میکند میتواند یک امر اجرایی را به دولت اعلام کند و تصویب کند و در مورد کاهش سطح روابط با انگلیس نیز مجلس این کار را شروع کرد و کمیسیون با حساسیت این موضوع را بررسی میکند.
-
روابط دیپلماتیک صفری یا صدی نیست و ابعاد مختلف دارد و ما فکر میکنیم اگر دولت انگلیس دررفتارهای غیرحقوقی و غیرمودبانه خود در رابطه با ایران تجدید نظر نکند باید ایران در سطح روابط خود با انگلیس تجدید نظر کند و همانطور که گفتم در این مدت تلاش این است که با دولت و شورای امنیت ملی به یک سیاست واحد برسند.
-
در قضیه سوخت رآکتور تهران نیز آمریکا و کشورهای اروپایی اشتباهات گذشته خود را تکرار کردند. کشورهای عضو آژانس موظف هستند که طبق قانون به دیگر اعضا که احتیاج به سوخت دارند سوخت بدهند. در حال حاضر سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که ما حاضر به معاوضه سوخت هستیم و این معاوضه باید همزمان باشد و در تهران صورت بگیرد, هیچ جایی غیر از تهران را برای معاوضه سوخت به صورت همزمان قبول نداریم و همانطور که گفتیم حاضریم سوخت را معاوضه کنیم. البته جمهوری اسلامی ایران توانایی تولید سوخت ٢٠ درصد را دارند و همانطور که میدانید رئیس جمهور نیز دستور آغاز تولید سوخت ٢٠ درصد را داد و کشوری که بتواند سوخت ٥/٣ درصد تولید کند ٢٠ درصد میتواند تولید کند گرچه ممکن است هزینههایی را داشته باشد.
-
اگر آقایان بپذیرند که سوخت مورد نیاز ما را تامین کنند و این معاوضه در تهران صورت گیرد تولید سوخت ٢٠ درصد را متوقف میکنیم ولی اگر رخ ندهد و معاوضه صورت نگیرد پروژه ادامه پیدا میکند.
-
من در موضوع هستهای چند جمله را همیشه تاکید میکنم. اول اینکه دستیابی به فنآوری غنی سازی و انرژی صلح آمیز هستهای حق مسلم ماست و ما از این حقمان کوتاه نمیآییم و مردم نیز چنین اجازهای نمیدهند و اینکه در این مسیر اعتقادی به استفاده غیرصلح آمیز از این فناوری نداریم و نیازی نیز نداریم. و جمله سوم نیز به خودمان است و همچنین سیاستگذاران و تصمیم گیران داخلی. اینکه ما برای رسیدن به این فناوری هزینه میدهیم و این هزینه میتواند حداقل و یا حداکثر باشد و توصیه این است که این هزینه را به حداقل برسانند و در جریان سوخت ٢٠ درصد نیز اگر ما این ٢٠ درصد را بتوانیم از خارج تامین کنیم هزینه کمتری خواهد داشت حتی از نظر مالی. یعنی در واقع اگر بتوانیم سوخت را با قیمت ارزانتری بخریم هزینه کمتری خواهد داشت. البته اگر ندادند نیز ما اثبات کردهایم که خودمان میتوانیم تولید کنیم با هر قیمتی . ما به دنبال استیفای حق خود هستیم البته باید توجه داشت که نباید با شتابزدگی هزینهها را افزایش دهیم.
-
چنین چیزی شایعه است که در صورت اجرایی شدن هدفمند کردن یارانهها ما شاهد تورم ٦٠- ٧٠ درصدی خواهیم بود و میزان تورم بستگی دارد به میزان حرکت به سمت واقعی شدن قیمتها. در مجلس شورای اسلامی مصوب کردیم که فاصله قیمتهای موجود را به سمت قیمت واقعی کردن در عرض ٥ سال انجام شود و حداکثری درآمد دولت را از آزادسازی قیمتها در سال اول را بین ١٠ تا ٢٠ هزار میلیارد تومان پیشبینی کردهایم گرچه دولت حدود ٤٠ هزار میلیارد تومان پیشبینی کرده است ولی فکر میکنم مجلس حداکثر ٢٠ هزار میلیارد تومان را در نظر بگیرد و مجلس سال پایه اجرای هدفمندکردن یارانهها را سال ٨٩ در نظر گرفته است.
-
اگر براساس ٢٠ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم فکر میکنیم تورم ناشی از هدفمندکردن یارانه ها زیر ٢٠ درصد خواهد بود و البته این مساله به نحوه اجرا نیز بستگی دارد. در مورد میزان درآمدها از واقعی کردن قیمتها در ارتباط با سالهای بعد از سال اول دولت و مجلس باید در آن زمان بررسی کنند و به تفاهم برسند و ما از دولت خواستیم که میزان درآمدهایشان را از واقعی کردن قیمتها در بودجه بیاورد و این در قانون هدفمندکردن یارانهها آمده است.
-
این صحبت شما را که میگویید قوه قضائیه تحت تاثیر روابط قرار دارد را قبول ندارم؛ قوه قضائیه باید عادلانه به کارها رسیدگی کند و در مورد فردی که شما اسمش را بردید[مهدی هاشمی ] چندی پیش دادستانی اعلام کرد که پرونده آن را تحویل داده است. من معتقدم که همه باید اجازه بدهند که قوه قضائیه کار خود را انجام دهد و اگر قوه قضائیه تحت فشارهای غیرحقوقی قرار بگیرد تا کاری را انجام دهد یا از کاری بازداشته شود عین ظلم است و باید اجازه داد قوه قضائیه مقتدرانه کار خود را انجام دهد.
نظر شما