به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)،همایش روز خبرنگار با حضور دکترکاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،دکتر کواکبیان رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات کشور و رئیس شورای مرکزی خانه مطبوعات استان سمنان،استاندار سمنان،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان،فرماندار سمنان، جمعی از مسوولان فرهنگی، اجرایی، خبرنگاران و فعالان خبرگزاری ها، روزنامه، هفته نامه ها و جراید محلی استان سمنان جمعه شب در تالار تئاتر شهر مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین دکتر کواکبیان رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات کشور،درابتدای این همایش با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار به فعالان عرصه اطلاع رسانی استان،گفت:تقدیر لفظی و اسمی از هر قشری در جامعه بدون توجه به مطالبات و خواسته های آنان مصداق جمله "دلم خوش است که نامم کبوتر حرم است"بوده و چه زیباست که در کنار تقدیر از آنان،مطالباتشان هم مورد توجه قرار گیرد.
رئيس شوراي مرکزي خانه مطبوعات استان سمنان در ادامه خبرنگاري را از جمله مشاغل سخت دانست و اظهار داشت: اگر روزی به عنوان خبرنگار تعیین و در این روز به مطالبات خبرنگاران توجه نشود، بی تاثیر است.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی جامعه خبری و به ویژه مطبوعات، از قطع نشریات توسط برخی از مدیران کل ادارات و دستگاههای استان سمنان ابراز گلایه کرد و گفت:متاسفانه علی رغم تاکید استاندار سمنان و معاون سیاسی استاندار،باز هم شاهد بی مهری برخی مسئولان و بی توجهی آنان به نشریات محلی و قطع نشریات هستیم.
دکتر کواکبیان با اشاره به شرکت خویش در کمیسیون اقتصادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری یارانه های مطبوعاتی،اظهار داشت: در اعطای یارانه مطبوعات نباید تنها به مطبوعات تهران نگاه شود،بلکه در این عرصه باید به نشریات محلی که از توان پایینی برخوردارند توجه بیشتری شود.
وی مطبوعات محلی را ضعیف ترین مطبوعات دانست و تصریح کرد: مطبوعات محلی مشکلات مضاعفی دارند و یارانه به مفهوم واقعی باید به مطبوعات محلی شهرستانها پرداخت شود.
رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات کشور تاکید کرد:متاسفانه در برخی اوقات شاهد هستیم که مطبوعات محلی به دلایل مختلف و مشکلات اقتصادی که دارند مشمول ماده 16 قانون مطبوعات می شوند و از چرخه چاپ و نشر خارج می شوند.
کواکبیان توجه به امنیت شغلی خبرنگاران را نیز مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد:متاسفانه با خارج شدن هر روزنامه یا نشریات دیگر از چرخه تولید،حداقل 80 تا 90 نفر از نیروهای آن نشریه بیکار شده و به جامعه بیکاران کشور افزوده می شوند.
رئيس شوراي مرکزي خانه مطبوعات استان سمنان،تاکید کرد:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با تدوین ساز و کاری،از بسته شدن روزنامه ها و نشریات جلوگیری کند و اگر تخلفی هم صورت گرفته،مدیر مسئول محاکمه و توقیف شود.
مدیر مسئول روزنامه های مردم سالاری و پیام استان سمنان در ادامه،مشکل بیمه خبرنگاران را یاد آور شد و گفت:در این خصوص معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پرداخت یارانه بیمه به مدیران مسئول روزنامه ها و نشریات،از آنان خواسته تا خبرنگاران را تحت پوشش بیمه ای قرار دهند و این طرح در حال اجرا می باشد.
کواکبیان تاکید کرد: راههای تقویت اقتصاد مطبوعات کشور در دسترس است و نیاز به جدیت و همراهی بیشتر دارد.
وی در ادامه با اشاره به بازدید دکترکاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساختمان نیمه کاره خانه مطبوعات استان سمنان، از مسئولين استان خواست براي به سرانجام رسيدن ساختمان خانه مطبوعات استان همکاري هاي لازم را داشته باشند.
کواکبیان گفت:معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قول مساعد برای همکاری و اختصاص اعتبار برای تکمیل این پروژه داده اند.
رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات کشور در ادامه با تاکید بر نقش و رسالت خبرنگاران در عرصه های مختلف گفت: در کشورهای پیشرفته منزلت خبرنگاران کمتر از رییس جمهوری نیست.
مدیر مسئول روزنامه های مردم سالاری و پیام استان سمنان در ادامه، فعالیت در عرصه رسانه را یکی از سخت‌ترین فعالیت‌ها ارزیابی و اظهار کرد: با وجود اینکه در مجلس هشتم این شغل به عنوان یکی مشاغل سخت و زیان‌آور به رسمیت شناخته شد، اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.
وی،با بیان اینکه خبرنگاری یک شغل پراسترس است، افزود: با وجود اینکه کسی پاسخگوی مشکلات خبرنگاران نیست، اما فعالان این بخش باید به هزار جا پاسخگو باشند و همین مشکلاتی برای فعالان رسانه‌ای بوجود آورده است.
رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات کشور،با بیان اینکه انتظار ما از مسئولان این است که برای این جایگاه مهم، ارزش و منزلت قائل شوند، خطاب به خبرنگاران تصریح کرد: مسئولان می‌آیند و می‌روند اما آنچه باقی می‌ماند نوشته‌ها و فعالیت‌های شما خبرنگاران است پس باید قدر این جایگاه را بدانیم و شأن آن حفظ کنیم.
کواکبیان با انتقاد از برخورد دو گانه با رسانه‌ها، افزود: در همین جریان هسته‌ای بسیاری از رسانه‌ها خطوط قرمز را رد کردند و برخلاف حمایت‌های متوالی مقام معظم رهبری از تیم هسته‌ای بر علیه این تیم موضع گرفتند یا برخلاف مصوبه شورای امنیت ملی عمل کردند اما کسی به آنها نگفت" بالای چشم شما ابرو است" و این در حالی است که هنوز هم برخی‌ها دیپلمات‌ها و خادمان مردم و نظام را در سانه‌های خود، خائن می‌دانند اما در دو دولت نهم و دهم شاهد بودیم که مسئولان وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دادن خط و ربط به روزنامه ها و نشریات منتقد خود،برخوردهای دیگری را با مطبوعات داشتند.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته بسیاری از رسانه‌ها نیز همه نوع حمایتی از خادمان ملت و تیم هسته‌ای انجام دادند، اما یک تقدیر خشک و خالی هم از آنها نشد.
کواکبیان با بیان اینکه امام راحل مطبوعات را بنگاه هدایت مردم می‌دانستند، بر ضرورت خودسازی از سوی فعالان رسانه‌ای تاکید کرد و افزود: ما باید نخست خود را بسازیم تا بتوانیم دیگران را بسازیم تا بتوانیم همچنان که امام راحل فرموده‌اند به بنگاه هدایت تبدیل شویم.
مدیر مسئول روزنامه های مردم سالاری و پیام استان سمنان با بیان اینکه خبرنگاران باید هم فعالیت‌های مسئولان را بازتاب دهند و هم روایت‌گر رنج مردم باشند،تصریح کرد: البته بیان خدمات مسئولان نباید به‌گونه‌ای باشد که به مجیزگویی بیفتیم.
عضو خانه احزاب ایران،با بیان اینکه اگر نارسایی در جایی باشد باید فریاد خبرنگاران بلند باشد، اضافه کرد: بدیهی است که در بیان نارسایی‌ها و انتقادات باید منصف بوده و ضمن بیان نقاط قوت و ضعف، با حفظ حرمت‌ها و موازین دینی و قانونی به انتقاد بپردازیم.
وی مطبوعات در ایران را همزاد مشروطه و پارلمان دانست و گفت: متاسفانه با وجود این همه سابقه، هنوز در عرصه مطبوعات با مشکلات جدی روبرو هستیم.
رئیس شورای مرکزی خانه مطبوعات استان سمنان، در پایان ضمن تبریک روز جهاددانشگاهی، افزود: این نهاد انقلابی عمکرد خوبی داشته است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این همایش،کار خبرنگاران را جهاد در راه اطلاع رسانی دانست و گفت: مهمترین اعتبار خبرنگار اعتباری است که مردم به او می دهند.
علی اصغر کاراندیش مروستی افزود: مهمترین اولویت رسانه ها باید کسب اعتبار مردمی باشد.
وی خاطرنشان کرد: رسانه ای که به صرف اتکا به مسوولان وارد فعالیت شود در مدت کوتاهی اعتبار خود را از دست خواهد داد.
وی با اشاره به تلاش شبانه روزی خبرنگاران برای کسب خبر و اطلاع رسانی به جامعه تاکید کرد: کار در عرصه خبری ساعت خاص ندارد و پیش از همه باید از خانواده خبرنگاران که زمینه را برای فعالیت خبرنگاران در این عرصه خطیر فراهم می کنند تشکر کرد.
کاراندیش مروستی به توجه دولت تدبیر و امید به مسایل خبرنگاران و جامعه خبری اشاره کرد و اظهار داشت: با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی جلسات کارشناسی در زمینه های مختلف فرهنگی وهنری برگزار می شود و در این جلسات مسایل و مشکلات خبرنگاران قابل بررسی است و در این خصوص از نظرات و پیشنهادهای پیشکسوتان و نخبگان این عرصه نیز استفاده می شود.
وی خبرنگاری را کاری خطیر، حساس و ارزشمند دانست و گفت: خبرنگاران در نظام اسلامی رسالتی خطیر و حساس بر عهده دارند و باید دولت و نظام را در رسیدن به اهداف عالیه آن یاری کنند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر رعایت اخلاق حرفه ای در عرصه فعالیتها تاکید کرد و با اشاره به مدیریت منابع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با تدابیری هزینه های برگزاری جشنواره ها و نمایشگاهها را امسال کاهش داده ایم و این منابع را قصد داریم در بخش آموزش هزینه کنیم.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم بر انتقاد سازنده تاکید دارد و از منتقد منصف حمایت می کند، ادامه داد: هیچ عقلی در جامعه تخریب را نمی پذیرد و تخریب کننده، ابتدا خود دچار تخریب می شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امانتداری را بخش مهم اخلاق حرفه ای کار خبرنگاری برشمرد و خاطرنشان کرد: بیان گزینشی و تنها بخشی از گفته ها، مثل وارونه گفتن آن است و اگر برداشت دیگری به همراه داشته باشد، خلاف اخلاق رسانه ای است.
کار اندیش مروستی، شفاف سازی یارانه مطبوعات و اعلام پرداخت ها بر روی پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارشاد، واگذاری بخشی از امور به صنوف رسانه ای، حذف یارانه رسانه های دولتی و غیرعمومی، تصویب قانون تبلیغات و توجه به آموزش با لحاظ اعتبار را بخشی از اقدامات دولت تدبیر و امید در این وزارتخانه برای جامعه رسانه ای عنوان کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نحوه اختصاص یارانه مطبوعات تغییری نکرده است، گفت: میزان یارانه نشریات در شهرهای کوچک و مناطق محروم کشور افزایش یافته است.
کار اندیش مروستی افزود: شفاف سازی در حذف یارانه مطبوعات دولتی و غیر عمومی و اختصاص آن به مطبوعات خصوصی، ساماندهی سایت های بدون مجوز و ارتقای جایگاه خبرنگاران و مطبوعات از فعالیت های دولت یازدهم در حوزه رسانه ای بوده است.
وی تاکید کرد: واگذاری پرداخت حق بیمه خبرنگاران به موسسه های خبری، برای بهره مندی آنها از همه مزایای سختی کار خبرنگاری، بازنشستگی و بیکاری نیز انجام شده است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران، تا پیش از این متولی پرداخت حق بیمه خبرنگاران بود و این باعث شده بود این صندوق مبالغ زیادی به سازمان تامین اجتماعی بدهکار شود.
وی افزود: با پالایش اسامی ثبت نام شده به عنوان خبرنگار در این صندوق، مشخص شد بسیاری از افرادی که نام آنها به عنوان خبرنگار ثبت شده در مشاغل دیگری مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: بر همین اساس، ثبت نام دوباره از افرادی که به عنوان خبرنگار مشغول فعالیتند، انجام شد و برای رفاه حال خبرنگاران، تصمیم بر این شد که موسسه های خبری حق بیمه خبرنگار خود را بپردازند.
کاراندیش مروستی تصریح کرد: در این طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتبار حق بیمه خبرنگار را تامین می کند و خبرنگاران از مزایایی نظیر بیمه بیکاری و بیمه بازنشستگی و سختی کار بهره مند می شوند.
وی تاکید کرد: خبرنگارانی که تاکنون برای مشمول بیمه شدن ثبت نام نکرده اند و یا مدارک خود را ناقص تحویل داده اند، هر چه زودتر از طریق معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت نام یا مدارک خود را تکمیل کنند.
وی گفت: درخواست های بسیاری از سوی خبرنگاران، برای دیدار جامعه خبری با رهبر معظم انقلاب وجود دارد که برای تحقق آن در حال پیگیری هستیم.
وی با اشاره به محدودیت های اعتباری و لزوم صرفه جویی در اعتبارات حوزه فرهنگ و ارشاد، اظهار کرد: با سپردن کار اجرایی برگزاری نمایشگاه کتاب به ناشران، هزینه برگزاری این نمایشگاه از 17 میلیارد تومان در سال 93 به هفت میلیارد تومان در سال 94 کاهش یافت.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اعتبار مربوط به برگزاری نمایشگاه قرآن در سال 94 نیز از هشت میلیارد تومان در سال 93 به سه و نیم میلیارد تومان، هزینه برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال از 6 میلیارد تومان در سال گذشته، امسال به صفر رسید.
وی تاکید کرد: اعتبارات صرفه جویی شده در این بخشها، به سمت استانها سوق پیدا کرد و به امر آموزش و حمایت در ادارات فرهنگ و ارشاد استانها اختصاص یافت.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: 20 درصد از اعتبار معاونتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، برای رسیدگی به امور استانها، پس از انعقاد تفاهم نامه استانها با معاونتها، درنظر گرفته شد.
استاندار سمنان هم با تجلیل از تلاش شبانه روزی خبرنگاران در عرصه اطلاع رسانی گفت: انتقاد سازنده، رو به جلو و سازنده باعث رشد جامعه می شود.
محمد وکیلی افزود: دولت تدبیر و امید از بیان انتقاد سازنده استقبال می کند.
وی با تاکید بر اینکه هیج جامعه ای با تخریب و فعالیت های تخریبی رشد نمی کند تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در دو سال فعالیت خود همواره نشان داده است که مخالف انتقاد سازنده نیست بلکه با تخریب مخالف است.
وی با تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران و فعالان خبری استان سمنان، از تلاش های خبرنگاران این استان تجلیل کرد.
استاندار سمنان خاطرنشان کرد: خبرنگاران را بهترین و صادق ترین افراد برای انتقال مسایل مردم به مسوولان می دانم و از تک تک خبرنگاران این استان به خاطر تلاش های شبانه روزی در این عرصه تشکر می کنم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم با تاکید بر رشد کمی خبرنگاران در این استان گفت: این رویش نه تنها موجب نگرانی نیست، بلکه این رشد را عامل رشد و توسعه استان سمنان می دانیم.
محمدرضا سوقندی افزود: بر اساس آخرین آمار شمار فعالان خبری در این استان به بیش از 500 نفر رسیده است.
وی رشد و رویش شمار فعالان خبری در استان سمنان را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: این رشد نشان دهنده شور و شوق بین جوانان و نوجوانان به فعالیت در این عرصه است و این امر را یک فرصت تلقی می کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: رشد سرمایه های انسانی موجب ارتقای تولیدات خبری در استان و شاهد تحقق جامعه مطبوعاتی در استان سمنان باشیم.
سوقندی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار به ویژه شهید صارمی ، روز خبرنگار را به جامعه خبری استان سمنان تبریک گفت و افزود: به مناسبت روز خبرنگار امسال هشت همایش در هشت شهرستان این استان برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در سخنانش بر ارتقای سواد و زبان رسانه ای در این استان نیز تاکید کرد و ایجاد جامعه رسانه ای نیازمند داشتن سواد اطلاعاتی و زبان رسانه ای است.
سوقندی با اشاره به شعار سال مبنی بر دولت و ملت همدلی و همزبانی گفت: خبرنگاران و فعالان رسانه ای کارگزاران فرهنگی هستند و نقش مهمی در تحقق شعار سال و ایجاد همدلی و همزبانی بین دولت و ملت دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، اقتصاد مطبوعات را یکی از چالش ها دانست و گفت: عرصه مطبوعات نیازمند اقتصاد خلاق است.
تقدیر از 11 تن از فعالان عرصه رسانه، اجرای موسیقی و نمایش،برگزاری مسابقه پیامکی و ... از دیگر برنامه های این همایش بود.
در این مراسم از ابوالقاسم کواکبیان سرپرست روزنامه پیام استان سمنان،علیرضا عربی به عنوان خبرنگار فعال نشریات محلی و سید منصور عمادی چاشمی به عنوان عکاس فعال مطبوعات محلی با اهداء لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.
شایان ذکر است:این مراسم از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سمنان با همکاری خانه مطبوعات استان سمنان و انجمن خبرنگاران سمنان برگزار و در آن با انجام مراسم قرعه کشی به 70 نفر از فعالان مطبوعاتی این استان،تسهیلات 50 میلیون ریالی داده شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =