واحد مرکزی خبر نوشت:

از نظر رئیس انستیتو کرد در فرانسه، رئیس جمهوی ترکیه با اهداف انتخاباتی کردها را هدف قرار داده است. 

شبکه پنج تلویزیون فرانسه در گزارشی با موضوع سوء قصد و حملات تروریستی در ترکیه به تشریح دلایل آن و تغییر رویکرد اردوغان پرداخته است.  میهمان این برنامه رییس موسسه کردی پاریس بود. 

مجری از کاندل نِزان رئیس انستیتو کرد پاریس پرسید: یک گروه چپ افراطی مسئولیت حمله به کنسولگری آمریکا را بر عهده گرفته است. آیا میان این گروه و کردها ارتباطی وجود دارد؟

نزان: نه. این گروه چپ افراطی، یک گروه مستقل است که از چهل سال پیش فعالیت می کند و قبلا بارها به سوء قصدهایی از این دست مبادرت کرده است. در کل سران شرکت ها و امپریالیسم آمریکا هدف این گروه هستند. آن ها قصد انتقام کشته شدگان شهر کرد نشین سروچ را داشته اند. داعش مسئولیت سوء قصد در این شهر را بر عهده نگرفت. اما دولت ترکیه این سوء قصد را به داعش نسبت داد. همه چیز در خصوص این سوء قصد در هاله ای از ابهام قرار دارد. در گذشته بارها شاهد بوده ایم که اعضای برخی گروه ها از سوی پلیس ترکیه به ارتکاب سوء قصد ترغیب شده اند.

مجری پرسید: دولت ترکیه پ ک ک را به دخالت در سوء قصد استانبول و تیراندازی در جنوب غربی کشور متهم کرده است. آیا شما با این تحلیل موافقید؟

نزان: این احتمال وجود دارد. چرا که از بیست و چهارم ماه ژوئیه ما شاهد از سرگیری جنگ بین ارتش ترکیه و مبارزان پ ک ک هستیم. در پایان سال دو هزار و دوازده روند برقراری صلح بین دو طرف آغاز شد. گرچه این روند چندان موفق نبود. اما به هر حال به برقراری آرامش نسبی منتهی شده بود و دیگر کسی در درگیری بین کردها و نظامیان کرد کشته نمی شد. این روند نیز با اهداف سیاسی آغاز شده بود. در نهایت هم دیدیم که اردوغان در بیست و چهارم ماه ژوئیه از تروریسم کردها سخن به میان آورد. این اظهارات در حالی مطرح شدند که وی چند هفته پیش تر با کردها وارد مذاکره شده بود. در کل می توان گفت که اوضاع بسیار خطرناک است. چرا که بیست میلیون کرد در ترکیه زندگی می کند و هشت میلیون تن از این تعداد در شهرهای بزرگ ترک نشین اقامت دارند. از این رو اگر این خشونت ها ادامه یابد و تشدید شود، سراسر ترکیه که یکی از معدود کشورهای باثبات منطقه تلقی می شود، بی ثبات خواهد شد. تمامی این جنجال ها با این هدف به راه انداخته شده است تا اردوغان در انتخابات پیش از موعد ماه نوامبر از این بحران به نفع خود استفاده کند و در انتخابات پیروز شود.

مجری پرسید: آیا ماجرای جنگ علیه تروریسم نیز اقدامی انتخاباتی از سوی اردوغان است؟ 

نزان: من فکر می کنم که او چنین قصدی دارد. این تنها حرف من نیست. در ترکیه خیلی ها چنین تحلیلی دارند. کردها در نبرد بین المللی علیه گروه دولت اسلامی نقشی مهم ایفا می کنند و از این رو بسیاری بر این باورند که اردوغان منافع خود را برتر از برقراری صلح و امنیت کشور می داند. اکنون ما می بینیم که کردها را هدف قرار داده اند و در حال تضعیف کردها هستند.این وضع برای جامعه بین الملل تاسف آور است.

 آنکارا در سی سال گذشته تلاش کرده است مشکل خود با کردها را از طریق نظامی حل کند، اما باید به ترکیه یادآوری کرد که راه حل اختلاف با کردها نظامی نیست. هزاران روستای کردنشین به آتش کشیده شده اند، دو میلیون کرد را وادار به مهاجرت کردند و چهل و پنج هزار نفر در این سال ها کشته شده اند. کشورهای غربی برای تحت فشار قرار دادن اردوغان واردعمل شده اند. وی اکنون فرد بسیار خطرناکی است و نقش سران دولت عثمانی را ایفا می کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیدار A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    70 18
    "رییس موسسه کردی پاریس" جالبه یک کرد در این مورد آوردن نظر بده خوب معلومه طرفدار پ ک ک هستش اما در صحنه واقعی ارتش ترکیه با بمباران مواضع پ ک ک ضربه مهلکی بهش زد گام بعدی ترکیه منحل کردن حزب کردی و فرستادنشون به کوههای قندیله
    • شاهرود IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
      37 7
      این خودشم یکی از تروریستهاست.پ ک ک رو ترکیه نباید دیگه راحت بذاره.باید نابودش کنه.
  • 001 A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    57 5
    فرانسه دولت ضد ترک
  • ياسين US ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    13 39
    اگه خود خدا هم بياد و بگه اردوغان حامي داعشه بعضيا نميخوان قبول كنن. فكر كنم اينا نيروي نفوذي تركيه تروريست باشن
    • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
      4 25
      بابا نیاز به اثبات نداره دیگه. همه دنیا فهمیدن. برو عکسهای نظامیان ترکیه در کنار داعشیها رو ببین. چند هزار نفر از اعضای داعش هم ترکیه ای هستن.