اقتصادنیوز نوشت:

یک ماه از به توافق رسیدن ایران و گروه 1+5 می‌گذرد و دراین مدت چند هیات اروپایی به ایران سفر کرده‌اند و درباره پروژه‌های حمل‌ونقل و ساخت‌وساز در ایران قراردادهایی منعقد کرده‌اند؛ اکنون این پرسش مطرح است که سکاندار مسکن کشور، قول ساخت‌وساز مسکن را به کدام کشورها داده است؟

وزیر راه و شهرسازی دو هفته پیش از توفق هسته‌ای به فرانسه سفر کرد و با وزیر مسکن فرانسه دیداری داشت. پس از آن نیز هیئت‌های اقتصادی از کشورهای آلمان و ایتالیا به ایران آمدند و مقرر شد قراردادهایی در بخش ساخت و ساز و حمل و نقل با ایران ترتیب دهند، البته شاید همکاری آن‌ها با ایران به صورت مستقیم همچون انبوه‌سازی مسکن یا ورود مصالح و تجهیزات نباشد، اما ورود تجربیات و الگوبرداری یکی از مهمترین اهداف ایران در نظر گرفته شده است.

پس از سفر پرسوغات آخوندی به فرانسه، در نهایت پس از توافق هسته‌ای ایران گروه فرانسوی به ایران آمدند که نتیجه این سفر، دیدار وزیر مسکن با وزیر خارجه فرانسه بود.

از این رو در دیدار عباس آخوندی و لوران فابیوس علاوه بر قراردادهایی در زمینه سرمایه‌گذاری فرانسه در صنعت حمل و نقل کشور بر اساس اعداد و ارقام از پیش محاسبه شده، درخواست فاینانس ایران از فرانسه برای نوسازی ناوگان جاده‌ای، درباره مشارکت در انتقال تجربیات فرانسه در حوزه‌های ساختمان و مسکن هم صحبت شد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در جزئیات این دیدار، مقرر شد آیین‌نامه‌های پیش‌فروش ساختمان، بانک‌های توسعه‌ای مسکن، نظام تأمین مالی مسکن، مسکن اقشار کم‌درآمد و حوزه معماری و شهرسازی نیز رسیدگی شود.

چند روز پس از دیدار دو وزیر، حامد مظاهریان اعلام کرد که ایران می‌خواهد از تجربیات موفق فرانسه به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در صنعت ساخت و ساز بهره گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی فرانسه الگوی بسیاری از کشورها بوده است، اعلام کرد که یکی از تجربیات بسیار خوب فرانسوی‌ها در تامین مسکن محرومان نهادسازی است که البته این موضوع در طرح جامع مسکن پیش بینی شده است و طبق مذاکرات انجام شده قرار است از تجربیات دو کشور در زمینه تهیه طرح‌های شهری و طرح آمایش سرزمین و تجربه هایی در مورد مسکن محرومان تبادل نظر شود و دو طرف مذاکرات خوبی در این زمینه داشتند.

او گفته است که موضوعاتی مانند تامین مسکن کم درآمدها و مسکن اجتماعی و مسائل اقتصادی موضوعات محلی و منطقه‎ای است اما باید این تجربیات را شنید و برخی از آن‌ها را تطبیق داد چرا که یکی از این تجربیات خوب این کشور نهادسازی است که این نهادسازی در طرح جامع مسکن پیش بینی شده است.

پس از ورود هیئت فرانسوی به ایران و مذاکره برای همکاری در بخش حمل و نقل و ساخت و ساز، انگار حس رقابت میان دیگر کشورهای اروپایی قوت گرفت و هیئت‎هایی از آلمان و ایتالیا نیز به ایران آمدند.

گرچه دراین دیدار‌ها هدف اصلی تحکیم روابط اقتصادی با ایران ذکر شده‌است، اما درکنار آن نیز درباره ساخت و ساز مسکن که حدود 30درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص می‌دهد هم جلساتی برگزار شد، به گونه‌ای که آخوندی در دیدار با هیئت ایتالیایی صراحتا اعلام کرد که می‌خواهند پروژه‌های خوب را به ایتالیایی‌ها معرفی کنند.

در این راستا عباس آخوندی پس از مذاکره با وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا اعلام کرد که ایتالیایی‌ها سابقه همکاری بسیار خوبی با ایران در زمینه‌های بندری، راه‌آهن و جاده‌ای و همچنین ارسال ماشین‌آلات و تجهیزات ساخت و ساز دارند، بنابراین پروژه‌های خوبی به آن‌ها معرفی می‌شود.

حالا به گفته وزیر راه و شهرسازی مقرر شده است اطلاعات کلی درباره طرح‌های زیربنایی کشور در زمینه‌های هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای به اضافه بخش‌های مختلف ساختمانی در اختیار ایتالیایی‌ها قرار گیرد و یک سری پروژه‌های بسیار مهم که از نظر ایران در اولویت هستند به آنها معرفی شود تا ایتالیایی‌ها اقدام به اجرا کنند. آخوندی اما اعلام کرده است که باید بتوان در آینده بسیار نزدیک یک سری هیئت‌های تجاری را مبادله کرد.

با ورود ایتالیایی‌ها به ایران پس از توفق هسته‌ای، این سومین گروه از کشورهای غربی است که خواهان همکاری در بخش حمل و نقل باایران شده‌است. در ابتدا آلمانی‌ها و پس از فرانسوی‌ها برای توسعه همکاری‌ها به ایران آمدند و حالا نوبت به ایتالیایی‌ها رسیده است.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =