اقتصادنیوز نوشت:

«رائول پال»، کارشناس اقتصاد کلان بین‌الملل در گفتگویی با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، این تحلیل را مطرح کرد که اقتصاد آمریکا تا پایان سال‌جاری دچار رکود اقتصادی پیش‌انتخاباتی خواهد شد.
«رائول پال»، کارشناس اقتصاد کلان بین‌الملل هشدار داد: تاثیرات غیرمستقیم کندی رشد اقتصاد چین و اثراتی که تقویت ارزش دلار بر صادرات آمریکا دارد، می‌تواند بازارهای سراسر جهان را به خطر بیندازد.

به‌گزارش نیوزمکس، درحالی‌که بازارهای آمریکا بیش از سایر بازارهای جهان در برابر این خطرات ایمن هستند، بااین‌حال، پال به زنجیره‌ای از رویدادها اشاره می‌کند که از کاهش ارزش پول ملی ژاپن یعنی ین شروع می‌شود. این کاهش ارزش پول، از ژاپن به سایر کشورهای آسیایی سرایت کرده و منجر به افزایش ارزش دلار شده است.

همچنین اقتصاد چین به دلیل کاهش صادرات، افت قیمت نفت و ادامه روند افزایش ارزش دلار، دچار کندی شده و در نتیجه سبب افت شدید صادرات آمریکا شده که این امر یادآور اتفاقات اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی است.

پال پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد جهان 6 ماه دیگر وارد یک سناریوی رکودی دو ساله می‌شود. وی به‌منظور مصون کردن بازارهای سرمایه آمریکا از این اتفاقات، پیشنهاد خرید اوراق قرضه دولتی و استفاده از مزایای شاخص نوسانات بازار (VIX) ارزان را می‌دهد. پال به این نتیجه رسیده که در بحبوحه وقوع یک بحران مالی که شدت آن هنوز نامشخص است، قیمت نفت به 20 دلار در هر بشکه سقوط می‌کند.

وی به سخنان «پیتر شیف»، کارشناس و مدیر موسسه «یورو پاسیفیک کپیتال» استناد می‌کند که بارها هشدار داده فدرال رزرو باید برای مواجهه با این اتفاقات، برنامه محرک پولی خود را ادامه دهد.

همچنین «میتول کوتچا»، کارشناس موسسه بانکداری «بارکلیز» می‌گوید: بانک مرکزی چین (PBOC)، به توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول توجه کرد و پول ملی خود را آزاد کرد که این اقدام چین با هدف ثبات بازارهای این کشور انجام شد. بااین‌حال، کوتچا معتقد است بازارها قطعا از این اقدام دولت چین به شدت جا خورده‌ و دچار شوک شده‌اند.

اما فارغ از ترس ناشی از بحران در صادرات آمریکا، «جرمی هیل»، مدیر اجرایی Old Blackheath Companies، دریافته که «جنگ ارزی» از سال 2010 یعنی زمانی که وزیر دارایی برزیل این مساله را تایید کرد، به جریان افتاده و ادامه داشته است. بنابراین اوراق قرضه دولتی با عملکرد بالا می‌تواند یک خرید منطقی باشد. هیل بر این باور است که بازار سهام آمریکا همچنان دچار برخی مشکلات است که باید مراقب آن باشد. وی به این نکته اشاره کرد که به احتمال بسیار فدرال‌رزرو تا ماه سپتامبر اقدام به افزایش نرخ بهره خواهد کرد. هیل درعین‌حال اطمینان خاطر داد که کارکنان موسسه وی، علایم خطرات سیستمی جهانی را که روی بازار سهام تاثیر منفی ‌دارد، به دقت زیرنظر دارند. اشاره وی به ریسک‌های سیستمی، به خوبی موید سوظن جرمی هیل نسبت به تلاش‌های فدرال‌رزرو در جهت مدیریت بحران‌های مالی دائمی است که به‌نظر می‌رسد آن‌طورها هم به‌راحتی انجام نمی‌شود.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =