مدیر کل منابع طبیعی وابخیزداری استان با اعلام این خبر گفت تاکنون 580 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در استان انجام شده که در 320 هزار هکتار عملیات اجرایی صورت گرفته است.

علی محمدی مقدم افزود : هر یک هکتار عملیات آبخیزداری ده میلیون ریال هزینه نیاز دارد که اجرای این عملیات در سطح وسیع نیاز به اعتبارات زیادی دارد اما اعتبارات آبخیزداری استان ناکافی است در همین راستا کمک و مشارکت بخش خصوصی در انجام عملیات آبخیزداری بسیار مهم است.
علی محمدی مقدم افزود: مشارکت مردم در عملیات آبخیزداری بنا به پیشنهاد مردم استان با صدور اجازه برداشت آب از منطقه‌ای که آب آن با همکاری مردم مهار شده ‌است، توسط شرکت آب منطقه‌ای استان برای توسعه باغات و کشاورزی صورت می‌گیرد.
محمدی‌مقدم با اشاره به اینکه سالانه 25 میلیون تن رسوب وارد سدهای استان می‌شود، خاطرنشان کرد: سالانه 800 میلیون متر مکعب کنترل سیل و 75 میلیون متر مکعب استحصال آب در استان انجام می‌شود.
وی تأمین ذخیره رطوبت در خاک و بهره‌برداری از رواناب‌های سطحی را از راهکارهای اجرایی جلب مشارکت مردم در آبخیزداری عنوان و تصریح کرد: واگذاری عرصه‌های ملی به مردم در صورتی مقدور است که اجرای طرح‌های جمع‌آوری باران و سطوح آبگیر برای تقویت رطوبت در آن‌ها اجرایی شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: رودخانه‌های استان با توجه به تغییر نوع بارش در استان، در زمستان پرآب و سیلابی و در تابستان خشک و کم آب هستند و در صورتی که اقدامات سازه‌ای مانند سدهای خاکی کوتاه و بندهای سنگی ساخته شوند، تأمین دبی پایه رودخانه‌ها در فصل تابستان تضمین می‌شود.
محمدی‌مقدم گفت: تهیه دستورالعمل، هدف و مشخص نمودن مکان‌هایی برای اجرایی نمودن مشارکت مردم در عملیات آبخیزداری و تشکیل یک تیم که مباحث حقوقی، فنی و اجرایی را بررسی کند، مهم و ضروری است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =