نگاهی به بعضی از گفت‌وگوهایی که بین خوانندگان گزارش «تجرد دختران» شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیروز گزارشی با عنوان «تجرد دختران؛ بحران یا انتخاب؟» منتشر شد كه نظرهای متفاوتی از سوی خوانندگان را درباره علت تجرد دختران و افزایش سن ازدواج در پی داشت. با توجه به تنوع پاسخ‌های ارائه شده به این گزارش، به نظر می‌رسد برخی از این پاسخ‌ها می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند و نشان‌دهنده نگاهی باشد كه در بین جوانان وجود دارد. در ادامه، بعضی از این نظرهای ارائه شده را مرور می‌كنیم.

یكی از كاربران به نام مریم، اظهار كرده: «من به عنوان یه دختر اعتراف می کنم که کمبود خواستگار تو جامعه بیداد می کنه. به نظرم باید این موضوع رو حل کرد.» و البته افرادی در جواب او گفته‌اند: «خانم مریم، به همجنس‌هاتون بگید از توقع‌هاشون كم كنن تا ما پسرا پا پیش بذاریم»، یا سیاوش كه گفته: «دلیل مجردماندن دخترها این است كه توقع و انتظاراتشون بالاست» كه البته اینطور پاسخ گرفته: آقای سیاوش برادر من، چرا همیشه اینطور وقتها گفته میشه توقعات دخترها زیاده؟ بهتره به این هم فکر کنید که پسرها هم مرد زندگی نیستند، زیر بار تاهل نمیروند نه حاضرند از خوشگذرانی‌هایشان دست بردارند نه حاضرند زیر بار مالی زندگی بروند. گاهی باید عادلانه هم نگاه کرد بخشی از مقصران تجرد دخترها، پسرها هستند. شما دختر باشی با چنین پسرهایی حاضری بروی زیر یک سقف؟!

سینا هم اشاره كرده: دلایل مجرد بودن دخترا اینه که معیارهاشون خیلی کهکشانی هست، در ضمن دخترهایی که قصد دارن مجرد بمونن دوست دارن آزاد باشن، خوش بگذرونن، توانایی مدیریت یک زندگی رو ندارن، رفیق باز هستن و ...

گفته‌های این «بی‌نام» را می‌توان به حرف‌های سینا مرتبط دانست: ممکنه بعضیا توقع زیادی داشته باشن اما همه که این طور نیستن، یکی از مسئله‌های اصلی اینه که بتوانیم به یک مرد اعتماد کنیم وقتی این قدر طلاق زیاد شده. البته منظورم این نیست که همیشه در طلاق آقایون مقصرن اما در جامعه ما شرایط دختران بعد طلاق به مراتب سخت‌تر از پسران است.

یكی از مسائلی كه در اظهارنظرهای دختران و پسران مورد اشاره قرار گرفته، بی‌اعتمادی است. پدرام اشاره كرده: من یه پسر 30 ساله هستم. هم خونه دارم هم ماشین هم درآمد کافی. اما اصلا به دخترهای این دوره زمونه اطمینان ندارم. کافیه یه بار برید خیابون یا دانشگاه یا شبکه های اجتماعی تا وضعیت دخترها رو ببینید. شاید هیچوقت ازداوج نکنم ... و امیر ادامه داده: دقیقا باهات موافقم پدرام من هم همین سن هستم و وضعیت مشابهی دارم. راستش شاید یه كم زیادی حساس شدیم ولی خب این طبیعیه كه از شرایط حاضر فرهنگی و اجتماعی جامعه باید ترسید. شاید اگه مورد مناسبی ندیدم ازدواج نكنم ...

گفته‌هایی كه البته در كنار موافقت‌ها، مورد انتقاد بعضي پسرها هم واقع شده و «یك پسر مجرد» نوشته: آقا پدرام و آقا امیر. شما هم از اون ور بوم افتادین. دختر خوب هم زیاد هست ولی شما باید ببینین اصول انتخاب همسرتون چی هست. دختر سربزیر هم خیلی هست ولی بعضی‌ها هم خدا رو میخوان هم خرما. میخوان طرفشون همه خوبی ها رو یه جا داشته باشه. اگر بحث اصلی شما اعتماد هست دختری که بشه بهش اعتماد کرد زیاد هست ولی شاید قیافه‌ش معمولی باشه یا ثروت نداشته باشه. اگر شما نتونستین شخص مورد نظر رو پیدا کنین بدونین مشکلتون فقط اعتماد کردن نیست؛ خصوصیاتی که از طرف مقابلتون انتظار دارین بیش از حد بوده.

و كاربر دیگری هم كه اعتراض كرده: پسرها این نقص‌ها رو تو خودشون نمیبینن؟ فقط دخترا؟ پسرا مسئولیت پذیرن؟ وفادارن؟ زیر سلطه افراد دیگه خانواده نیستن؟ همون دخترای تو دانشگاه‌ها با چه جور پسرایی هستن؟... از نظر من مشکل، وضعیت بد فرهنگی و اقتصادی جامعه‌س که هم شامل دخترا میشه و هم پسرها.

قوانین هم بخشی از مشكلاتی است كه بعضی از مخاطبان آن را مشكل ازدواج دانسته‌اند. یك مخاطب نوشته است: قوانین نابرابر نوعی توهین به خانمهاست. بعد هم آدم اگر شاغل باشه این مشکل رو داره که علاوه بر زحمت به دنیا آوردن بچه و کارهای خانه، زحمت کار بیرون هم بر عهده اوست. پیش از اینکه آقایان اعتراض هم بکنند باید بگم شخصا برای داشتن حقوق مساوی حاضرم از مهریه بگذرم .... به نظرم آقایون هم باید انتظاراتشون رو پایین بیاورند و برای زندگی تلاش کنند و دنبال زنهایی در حد خودشون باشند. مورد داشتیم طرف آبدارچی بوده رفته از مدیر فروش تقاضای ازدواج کرده!

یا مخاطب دیگری كه نوشته است: برای گرفتن حق طلاق باید بعد از انجام عقد محضری اقدام كرد و این مسئله باعث میشه مرد فكر كند همسرش از ابتدا به فكر طلاق است، مهریه را هم قسط بندی میكنند و زن بیچاره عملا عاجز میشود، از زندگی مجردی و آزادی‌ام راضی هستم وبا این قوانین، ازدواج را اشتباهی بزرگ میبینم.

و البته كاربر دیگری پاسخ داده: پذیرش دادن حق طلاق به همراه مهریه مانند دادن یک برگ چک سفید امضای بدون تاریخ دست زنان است. من به شخصه حاضرم تمام حقوقی که قانون ایران و شرع برای یک مرد درنظر گرفته، به صورت کاملاً مساوی و برابر با همسرم تقسیم کنم ، مشروط بر اینکه همه وظایف مانند کشورهای اروپایی برابر باشد. چیزی به نام نفقه، حق شیر، مهریه، تأمین مسکن، تأمین لباس و ... وظیفه مرد نباشد و مشترکاً زن و مرد ملزم به تأمین معاش و سرپناه باشند. یعنی من می پذیرم سرپرست همسرم نیستم و ایشان از لحاظ قانونی با من برابر است و ایشان نیز می‌پذیرد اینجانب مسئول تأمین نیازهای اولیه او نیستم. همه چیز برابر.

مشكل اشتغال هم یكی از مواردی بوده كه خوانندگان زیادی به آن اشاره كرد‌ه‌اند. به عنوان مثال، محمد نوشته: وقتی یه پسر نتونه شغل مناسبی داشته باشه تا یه زندگی خوبی برای خودش و شاید با ازدواج برای همسرش فراهم کنه چه دلیلی داره به ازدواج؟ ... من وقتی نمیتونم به راحتی کسب درآمد کنم و خودمو تامین کنم چه دلیلی داره به ازدواج فکر کنم؟ ... من 27 سالمه سرمایه انچنانی ندارم برای شروع یه زندگی ساده پس ازدواج نمیکنم.

اما ولی غلامی نیز اینطور نوشته: من فرزند سوم خانواده هستم و 27 سالمه، دو برادر و دو خواهرم ازدواج کردن و من موندم. الان هم پدر مادرم خیلی اصرار دارن که من هم ازدواج کنم. با اینكه شرایط مالی مناسب و خونه و ماشین دارم اما راضی به این کار نیستم ... تمامی دوستانم ازدواج کردند و من مجرد موندم اما زندگی اونارو نگاه میکنم میگم همین مجردی بهتره. همیشه دارن از سختی زندگی، مشکلات مالی، اجاره خونه، توقع زناشون، چشم و هم چشمی بین خانوماشون و این چیزا میگن، پسرعموی خودم هم بعد از 6 ماه نامزدی نتونستن باهم بسازن و طلاق گرفتن. روزای دادگاهشون که من هم میرفتم به طرز وحشتناکی سخت بود هرکسی یه طرف میرفت همه درگیر بودن یکی دخترش یکی پسرش... پس زنده باد زندگی مجردی، هم سختی خودش رو داره هم لذت خوش رو.

و بی‌نام دیگری كه گفته هایش مورد موافقت عده‌ای دیگر هم قرار گرفته بیان كرده است: به نظرم فرق جوان‌های امروزی با جوانان سابق در موضوع ازدواج آنست كه تحصیلكرده‌تر شده‌اند و می‌خواهند در ازدواج نیز مانند همه كارها برنده شوند و بنابراین ملاك‌های بسیار زیادی دارند كه شاید هیچگاه رسیدن به همه آنها ممكن نباشد. در گذشته اكثر مردم نمی‌خواستند برنده شوند بلكه بیشتر به این فكر بودند كه در كنار یك شخص دیگر زندگی مشترك را آغاز كنند و درنتیجه ازدواج كردن امری ساده و عادی بود ولی امروزه ازدواج به یك پروژه تبدیل شده است.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كامبيز ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    55 17
    مشكل ما پسرا و هم دخترا نه مشكل ماليه و نه پرتوقعيه،مشكل اصلي پايبندي و وفادار بودنه
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    43 11
    آقا یک کلام، تمام: دخترها ازدواج را از موضع دختر خانه بودن می‌بینند؛ یک سوال ساده: آیا دخترهایی که مشکلاتی این چنینی برای ازدواج مطرح می‌کنند، حاضرند نقش مادر بودن خود را به خوبی ایفا کنند؟ این نقش به نظرم یکی از مهم‌ترین نقش‌های زن در زندگی است. من حقیقت اینه که گاهی دخترانی را در خیابان می‌بینم و پیش خودم فکر میکنم که آیا واقعاً اینان هم روزی مسئولیت فرزنددار شدن و صاحب زندگی شدن را می‌توانند بپذیرند؟ والسلام
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    62 17
    دخترا فکر میکنن فقط باید ازدواج کنن بعدش همه چی به عهده ی مرده
  • مهدبار A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    25 7
    مهریه به قانون کشور ربطی نداره. هر کس مسلمان هست فارغ از قانون کشورش باید مهریه بده. ولی من تعجب میکنم در اسلام چرا مهریه مثل دیه و زکات و خمس حد و مرز نداره؟ یا ما چیزی به نام شیربها و تشریفات ازدواج این چیزها در اسلام نداریم و خودمون اختراع کردیم. از ماست که بر ماست.
    • بی نام IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
      4 10
      چون تعداد صیغه های اقایون حد و مرز نداره
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    33 14
    نه آقا اخلاق در جامعه ایرانی دارد از هم می پاشد دختر و پسر ندارد. اونهایی که شرایط ازدواج کردن را دارن اکثرا به دنبال خوشگذرانی هستن و نمی خوان تعهدی داشته باشند و اون های که هم شرایط اقتصادی تشکیل یک زندگی رو نداشته باشند هر چند علاقه ای به ازدواج داشته باشند از این که یکی را در شرایط سخت قرار بدن می ترسن و حق هم دارن و در کل جوانان امروزی صبوری و گذشت پدر و مادرانمان را ندارند.
  • میثم A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    41 12
    دخترا.. البته خانوادهاشون بیشتر توقعشون خیلی بالاس... پسرا چه مسئولیتی رو باید بپذیرن؟؟ خانه با تمام امکانات؟؟؟ ماشین آخرین سیستم؟؟ کار خیلی خوب و پر درامد؟؟ مهریه خیلی سنگین؟؟ کار کردن زن در بیرون خانه؟؟ درس خوندن زن؟؟ بچه نداشتن؟؟؟ و در آخر زندان
  • مهسا IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    65 26
    من بعنوان یک خانم میخوام بگم که حق طلاق هیچوقت به نفع آقایون نیست چون هدف از ازدواج آرامشه, اگر حق طلاق با خانم باشه مرد هیچوقت به آرامش واقعی و دوست داشتن واقعی نخواهد رسید و باز برگ برنده ای به دست خانماست, هیچ مردی دوست ندارد صبح بیدار بشه ببینه عزیزترین فرد زندگیش گذاشته رفته و دیگه به بهانه هایی اونو نمیخواد, پس بیایید از کتاب خدا دور نشویم همان شرط مهریه برا مردان بهتره ولی در حد معقول, خب دست مرد هست که مهریه بیشتر رو قبول نکنه دست مرد هست که هر زنی رو برا همسری قبول نکنه دست مرد هست که باحیاترین و زیبنده ترین زن رو برا آرامش و مادری فرزندانش قبول کنه, من در عجبم که چرا عقل مردان جامعه از کار افتاده و امتیاز دیگری میخوان به زنانشون بدن که همه زندگیشونو ازشون بگیره مگر برا تنوع طلبی
    • سینا گرگانی IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      9 4
      حرف حقه
    • بی نام US ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
      5 11
      بله حق طلاق به نفع آقایون نیست ولی فقط آقایونی که روزگار یه زنو سیاه نمی کنن مردی که با همسرش تفاهم داره و دست بزن نداره و معتاد و خسیس و دهن بین نیست و در یک کلام مرد زندگی و خانواده دوسته دقیقا از چی حق طلاق باید بترسه؟ زن مگه مرض داره شب بخوابه صبح پاشه خونه و زندگیشو ول کنه و بره البته من کاری با اون یه درصد کم خانم هایی ندارم که اهل زندگی نیستن و ازدواج براشون بنگاه معامله ست. این عده رو هم قبل ازدواج باید شناسایی کرد بیایید گناه یه عده ی خاصو به پای یه عده ی کثیر بی گناه ننویسیم
  • حسام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    5 37
    ذوغي چندان ندارم بي دوست زندگاني. بي دوست زندگاني ذوغي چنان ندارم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    22 8
    من خودم خیلی از ازدواج میترسم و 12 ساله تنها زندگی میکنم تمام مشکلات مجردی رو حاضرم تحمل کنم اما میترسم که ازدواج کنم ، موضوع این نیست که تعداد دخترها بیشتراز پسراست مسئله اینکه دخترا خیلی مستقل تر از گذشته شدن و خیلی از مسائل خودشون حل میکنند واحساس نمیکنند نیاز به جنس مخالف دارن که خوب ضعف خیلی بزرگ باید توی آقایون پیدا کرد که خیلی بی مسئولیت هستن و کاملا این موضوع برای خانمای جامعه ی ما روشن شده و هرروز هم بدتر میشه
    • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
      3 1
      مشکل همین جاست عزیز. که بعضی از خانمها مث شما تصور میکنن که مرد نوکر پدرشان هست و وقتی یک قرون تو جیبی پیدا کردن خدارو هم بنده نیستن
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    40 19
    من سعی کردم بی طرف و بدون نگاه جنسیتی به مساله نگاه کنم بازم نتونستم قبول کنم که پسرها مسئولیت پذیر نیستن....دخترها واقعا فقط و فقط در اکثریت موقعیت ها دنبال یک پسر میگردن که خرجشونو بده خودشون حاضر نیست هیچ کاری بکنند حالا اینم قبول ولی واقعا در زمینه خانوم خونه بودن و شوهر داری خودتون با مادران خودتون مقایسه کنید میبینید حتی در اون سطح هم نیستید
    • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
      22 41
      مگه مردا حاضرن خانه داري مهمان داري يا بچه داري كنن؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    29 4
    اولا الان واقعیت اینه که پسرها شغل درست حسابی ندارن خانواده ها هم توقع دخترانشون رو بالاتر بردند واسه همین ازدواج کمتر شده وضع مملکت هم به این قضیه دامن زده.چشم وهم چشمی داخل خانواده ها و... باعث شده جوونها نتونن زندگی تشکیل بدن
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    4 1
    مشکل همین جاست عزیز. که بعضی از خانمها مث شما تصور میکنن که مرد نوکر پدرشان هست و وقتی یک قرون تو جیبی پیدا کردن خدارو هم بنده نیستن