واحد مرکزی خبر نوشت: روزنامه نیویورک تایمز نوشت: ایرانیانی که مدت زیادی است منتظرند کشورشان از انزوای جهانی خارج شود، روز جمعه از این خبر که توافق هسته ای تاریخی از یک مانع مهم در واشنگتن عبور کرده است، با واکنشی آرام استقبال کردند.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم توماس اردبرینک افزود: در مراسم نماز جمعه ایران هیچ اشاره صریحی به این پیشرفت در کنگره نشد فقط آیت الله محمد علی موحدی کرمانی، یکی از امامان جمعه به آمریکا هشدار داد هرگونه تلاشی برای ایجاد تغییر در توافق با اقدامات متقابل مشابه در ایران مواجه خواهد شد.

وی در دانشگاه تهران گفت: آمریکا با گذشته تفاوتی نکرده وهمچنان یک قدرت زورگو است. آنها می گویند تحریم ها می توانند دوباره اعمال شوند و می گویند حکومت ایران باید تغییر کند اما باید بدانند که ما هرگز زیر بار تحقیر نمی رویم.

وی افزود: آنها از برگشت پذیری تحریم ها سخن می گویند ما هم می گوییم اقدامات ما نیز قابل برگشت است. این سخنان وی با شعار مرگ بر آمریکای شرکت کنندگان در مراسم نماز جمعه همراه شد.
نویسنده در ادامه افزوده است که پس از چندین دهه تحریم سخت و انزوای بین المللی مردم ایران به دنبال مشاهده نتیجه توافق هسته ای هستند که دولت حسن روحانی و نمایندگان آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان به آن دست یافته اند. اما روندی که روحانی اعلام کرد باید طی شود، طولانی تر از انتظار مردم بود.
گیتی حیدریان، معلم 28 ساله گفت دیگر نمی خواهد به توافق هسته ای فکر کند. وی افزود: من فقط می خواهم این توافق اجرا شود و به پیش برود.
هرچند احتمالا رئیس جمهور اوباما به زودی روند لغو تحریم ها را آغاز خواهد کرد اما برای خوش بینی در این مورد باید منتظر نتیجه بازنگری هماهنگ شده توافق هسته ای از سوی سران ایران باشیم.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران هفته گذشته به مجلس این کشور دستور داد توافق هسته ای را پیش از اجرایی شدن مورد بازنگری قرار دهند. البته معدود افرادی انتظار دارند شاهد مقاومت جدی از جانب نمایندگان مجلس ایران باشند.
سران ایران و رسانه دولتی این کشور با دقت بسیار تلاش می کنند تحولاتی را که می تواند برای رئیس جمهور آمریکا یک پیروزی محسوب شود، کم اهمیت جلوه دهند.

شبکه خبر به طور خیلی خلاصه به تصمیم روز جمعه کنگره اشاره کرد و در مقابل به پخش بحث طولانی کمیته بازنگری توافق هسته ای در مجلس این کشور پرداخت. اعضای این کمیته از سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته ای سابق در مورد این توافق سوال می کردند. جلیلی، سیاستمدار تندروی ایرانی مانند بیشتر اعضای این کمیته با توافق هسته ای مخالف است.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است بازنگری توافق هسته ای در مجلس احتمالا به نفع حامیان آن خواهد بود زیرا به آن مشروعیت می بخشد. احتمالا اگر مجلس این توافق را بررسی نمی کرد برخی می گفتند این توافق تحمیلی بوده است.
حامیان دولت و روحانی می گویند تا زمانی که این توافق مورد حمایت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران است، بازنگری آن در مجلس ضرورتی ندارد. سعید لیلاز، اقتصاد دان ایرانی گفت: سران عالی رتبه کشور از جمله رهبر معظم ایران از این توافق حمایت می کنند و تنها همین اهمیت دارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    مرگ بر آمریکا
    • بی نام A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
      7 0
      من فکر میکنم اینجا تنها جایی هست که منفی ها حرفی برای گفتن دارند......
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    33 2
    اشکال نداره.در فرهنگ ما علامت رضاست.