روزنامه فرهیختگان نوشت: پس از آتش زدن عمدی جنگل‌ها و مراتع که بیشتر توسط عامل انسانی اتفاق می‌افتد، این‌بار نوبت به خشکاندن و آتش زدن باغ‌های شهری رسیده تا آنها هم از گزند تخریب‌گران محیط‌‌زیست در امان نباشند و حیات‌شان با قطع آب و جرقه کبریتی نابود شود.

در آخرین اقدام نوبت به قطع و آتش زدن درختان باغ های اراج در بلوار ارتش رسیده که به‌نظر می رسد برای برج سازی از بین می روند.

قطع درختان باغ‌های پایتخت وبرخی از شهر‌های بزرگ کم‌وبیش در دهه‌های گذشته نیز به وقوع می‌پیوست. با این‌حال این قضیه از سال پیش مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار گرفت. به طور نمونه شهریور سال پیش تخریب باغ پسان تهران به تیتر بسیاری از رسانه‌های کشور بدل شد، پس از آن نیز در سوم تیر 94 ، خبری مبنی‌بر خشک شدن بزرگ‌ترین باغ توت تهران روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. به گفته دوستداران محیط‌زیست مالک آن با هدف تغییر کاربری، آب را روی درختان باغ قطع کرده است تا بتواند به جای داشتن درختان کهنسال توت، مجتمع تجاری بسازد. همان زمان رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران اعلام کرد:
« شهرداری تهران درباره صیانت از باغ‌ها کارنامه خوبی ندارد؛ ده‌ها و صدها میلیارد تومان هزینه نصب بنرهای مختلف در شهر می‌کند اما هیچ‌ مراقبتی از باغ‌های کهنسال شهر نمی‌کند. این در حالی است که زیرساخت ایجاد هوای پاک، صیانت از درختان و جلوگیری از قلع و قمع آنها است.»
حالا به گفته شاهدان عینی آتش سوزی باغ‌های میدان اراج در بلوار ارتش این حادثه زیست محیطی با هدف تغییر کاربری انجام شده است. تماس‌های« فرهیختگان» با مسئولان شورای شهر و محیط‌زیست شهر تهران تنها به یک نتیجه رسید و آن هم اینکه موضوع به‌زودی در دستور کار قرار می‌گیرد و اظهارنظر درباره اینکه چه مجازاتی برای خاطیان در نظر گرفته شود، پس از بازدید از محل و آگاهی از اتفاق اعلام خواهد شد.
البته این نخستین‌بار نیست که چنین واکنش‌هایی از سوی مسئولان شهری درباره تخریب‌های زیست‌محیطی انجام می‌شود. همه به محض شنیدن چنین اتفاقی قول رسیدگی و پیگیری موضوع را می‌دهند اما با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده خواهد شد. اکنون بخش‌های وسیعی از میراث طبیعی تهران، به بهانه ساخت‌وساز و سودجویی برج‌سازان، به نابودی کشیده شده و تعداد بی‌شماری از درختان و باغ‌های شمال و شمال غرب شهر به بهانه ساختمان‌سازی کاملا از بین رفته است.
اگرچه تمام این باغ‌ها مالک خصوصی دارند، اما شهرداری به‌عنوان یکی از متولیان حفاظت از میراث طبیعی شهر باید از هر گونه اقدام خلاف قانون در این زمینه درختان جلوگیری کند. براساس قانون قطع یک درخت کهنسال نیاز به حکم دادگاه دارد و هر گونه اقدام به تغییر کاربری در باغ‌ها و فضای سبز شهری بدون مجوز قانونی، مجازات‌های سنگینی در پی دارد. اما تا امروز خبری دال بر اعمال قانون برای متخلفان منتشر نشده‌است.


  از تهران تا همدان
معضل تخریب باغ و محیط‌زیست شهرها تنها گریبان کلانشهر تهران را نگرفته است و شهرهای همدان و شیراز هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. هر چند که موسی رسولی، شهردار همدان چندی پیش درباره قطع درختان در سطح شهر همدان گفته بود: «خوشبختانه از دو سال گذشته به هیچ عنوان با تغییر کاربری فضای سبز موافقت نشده و حتی اگر شهرداری همدان گرسنه بماند، فضای سبز تغییر کاربری داده نمی‏‌شود. برخی برای ساخت‌وساز، باغ‌ها را آتش زده و از بین می‌برند که برای این مورد چند پرونده تشکیل شده که در این زمینه در وجه قضایی برخورد شده و فرد خاطی باید به جای درختان آتش زده، درخت بکارد.»


  باغ قصرالدشت شیراز  طعمه افراد سودجو
متاسفانه در چند سال اخیر به علت بالا بودن ارزش زمین‌های محدوده قصرالدشت شیراز تعدادی افراد سودجو در موارد متعددی اقدام به آتش زدن عمدی باغ‌های این محدوده کردند و سپس با تغییر کاربری زمین‌ها، ساخت‌وساز کردند.
حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی، مدیرکل وقت حفاظت محیط‌زیست استان فارس، بزرگ‌ترین نگرانی شهر شیراز را تخریب باغ های  قصرالدشت و آسیب‌های زیست‌محیطی آن عنوان کرد و گفت:«باغ‌های قصرالدشت جزء سرمایه‌های ملی ما محسوب می‌شوند و هویت و میراث طبیعی شهر شیراز هستند اما روند تخریب باغ‌های قصرالدشت ادامه دارد . باید برای حفظ این باغ‌های ارزشمند تدابیر خاصی  بیندیشیم و متولیان و مسئولان ذی‌ربط در این زمینه یکدیگر را یاری کنند. »
حفظ فضای سبز درون‌شهری تاثیر بسزایی در ایجاد فضای پاک و تصفیه هوای داخل شهرها دارد و توسعه آن نیز مستلزم پرداخت هزینه‌های بسیار سنگین و زمان طولانی است اما بسیاری از این فضاهای سبز درون شهر نادیده گرفته شده است.

۴۲۴۲

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    خودتون رو بزارید جای صاحب باق حاضر بودید برای حفظ باغتون از سود بگزرید؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    8 0
    تا وقتی بخواید برای خاطیان مجازات تعین کنید همه باغ ها از بین رفته است
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    4 1
    مگر مقام رهبری نگفتند که فضای سبز باید حفظ بشه،هنوز دارید در مورد تعین نوع مجازات بحث می کنید،سریعتر باشید
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    از پنج سال پیش برج سازان به جان باغها افتادند در منطقه ازگل خود شاهد قطع درختان دو باغ بزرگ بودم همینطور در منطقه صبوری کاشانک دو باغ کوچک را شبانه درختان را قطع کردند جالب است شهرداری در ابتدا گفت می خواهد جواز برج باغ بدهد یعنی سی وپنج درصد این باغها را جواز ساخت دهد ولی در عمل هرکدام شصت هفتاد درصد سطح زمین را ساختند ودرختان صد ساله را قطع کردند