۰ نفر
۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۱

در حالی که آمار گمرک از کاهش صادرات فرش حکایت می کند، مرتضی فرجی، رییس مرکز ملی فرش ایران در گفت و گو با خبرآنلاین کاهش صادرات فرش ایران را رد می کند.

گروه اقتصادی: " قیمت تمام شده و هزینه تولید فرش دستباف در کشور ما بالاست و قابلیت رقابت با سایر کشورها را ندارد. " رییس کمیسون صادرات اتاق بازرگانی ایران در رابطه با مهم ترین دلیل کاهش صادرات فرش ایران در 6 ماه نخست سال جاری این گونه توضیح می دهد.

بر اساس استدلال اسدالله عسگراولادی با این شرایط واردات فرش از هند برای ایران مقرون به صرفه تر از تولید آن است  "  قیمت خدمات نظیر، برق، گاز ، آب و حمل و نقل بالاست که باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود و این در صورتی است که در کشورهای دیگر به صادرکنندگان فرش یارانه داده می‌شود ولی در ایران این اتفاق نمی‌افتد در نتیجه ما دچار رقابت شدید با چین، هند و پاکستان هستیم و قیمت تمام شده در ایران آنقدر بالاست که واردات فرش از هند برای ما بسیار مقرون به صرفه‌تر از تولید آن است."

در همین حال بر اساس آماری که از سوی گمرک اعلام شده است روند نزولی صادرات فرش دستباف ایران طی چند سال اخیر، در 4 ماه نخست سال جاری نیز ادامه یافته است به طوریکه در 4 ماه نخست سال جاری، 128 میلیون دلار فرش از ایران به خارج صادر شده است که نسبت به رقم 144 میلیون دلاری سال گذشته در همین مدت، 12 درصد کاهش نشان می‌دهد.

در شرایطی که آمار گمرک از کاهش صادرات فرش در سال جاری حکایت می کند مرتضی فرجی، رییس مرکز ملی فرش ایران کاهش صادرات فرش ایران را اینگونه رد می کند: " میزان صادرات فرش ایران کاهش نداشته است و ایران همچنان در بازار صادرات فرش پیشتار  است. "

او تاکید می کند آمار هایی که در رابطه با کاهش صادرات فرش ایران وجود دارد با واقعیت های آماری سازگاری ندارد: "  آنچه تحت عنوان کاهش صادرات فرش بیان می شود، ‌با واقعیت های آماری سازگاری ندارد. آمارها نشان می دهد که ایران همچنان در بازارجهانی فرش پیشتاز است.

 فرجی در ادامه به این موضوع اشاره می کند  که مرکز ملی فرش ایران به دنبال کشف بازار های جدید برای عرضه فرش ایران است: "  مرکز ملی فرش ایران از مدت ها قبل به دنبال یافتن بازارهای جدید برای فرش بود. ما اعتقاد داریم که فرش باید بیش از این بازارهای جهانی را در اختیار داشته باشد. این ایده نیز تنها برای ایران نیست و کشورهای دیگر هم باید برای گسترش بازار فرش دستباف تلاش می کنند. "

وی کشور های آفریقایی را از جمله بازار هایی عنوان می کند که پتانسیل بالایی برای صادرات دارند: " کشورهای صادرکننده فرش دستباف باید اتحادی تازه را برای افزایش بازار فرش شکل دهند. از سوی دیگر ما هم باید بازارهای تازه ای را برای صادرات فرش بیابیم. کشورهای افزیفایی می توانند یکی از همین بازارها باشند. تحقیقات ما نشان می دهد که این کشورها پتانسیل بالایی برای صادرات فرش دارند."

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: " سیاست مرکز ملی فرش ایران در راستای به روز رساندن این صنعت، استفاده از پژوهشهای دانش آموختگان در زمینه بهره وری، افزایش کارآیی و تجارت الکترونیکی فرش است. "

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به اهمیت ویژه فرش اشاره کرد و گفت: " رونق صنعت فرش در کشور به دلیل بعد اقتصادی، ارزش افزوده و میزان اشتغالزایی بسیار حائز اهمیت بوده و نیازمند یک جهش ملی و بین المللی است تا جایگاه اصلی خود را بازیابد. "

فرجی اعتقاد دارد ایران در تولید فرش دستباف بی رقیب است اما تولید کنندگان فرش تقلبی در بازار یابی محصول خود موفق عمل کرده اند: " اکنون ایران در تولید فرش فاقد رقیب است و تولیدات فرش دستباف سایر کشورها که اقدام به صادرات می کنند تقلبی است. این کشورها از جمله پاکستان، چین و هند با وجودی که از طرح و نقش دست بافته های ایران تقلید می کنند ولی تاکنون به لحاظ بازاریابی از ایران موفق تر عمل کرده اند. "

گفتنی است پیشتر هم رییس سازمان توسعه تجارت، گمرک را متهم به انتشار آمار نادرست در مورد صادرات غیر نفتی کشور کرده بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =