هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران با مهرفی برگزیدگانش به کار خود خاتمه داد.

به گزارش روابط عمومی هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران،این مراسم شامگاه روز جمعه 24 مهر با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورا شهر تهران، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، سید محمد جواد شوشتری مشاور و مدیرکل دفتر شهرداری تهران، مهندس باقرصاد معاونت خدمات شهری، دکتر عیسی علیزاده رئیس سازمان زیباسازی تهران، دکتر برزین ضرغامی مدیرکل ارشاد تهران به همراه جمعی دیگر از مدیران شهری و هنرمند برجسته مجسمه سازی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در آغاز مراسم اختتامیه هفتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران باقرصاد، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران ضمن خیرمقدم به هنرمندان و مسئولان، گفت: هنر موهبتی است که خداوند در وجود انسان قرار می دهد تا با پشتکار و تلاش آنرا به منصه ظهور برساند.

وی ادامه داد: شما در این سمپوزیوم با ساخت مجسمه های سنگی و آهنی، هنرتان را برای مردم به یادگار گذاشته اید تا برای همیشه در تاریخ باقی بماند.

معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امیدوارم برای فعالیت هنرمندان و دانشجویان مجسمه سازی کارگاهی دائمی راه اندازی شود تا فعالیت های حرفه ای این هنرمندان به زمانی کوتاه و موقتی ختم نشود.

سید مجتبی موسوی، دبیر هفتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران نیز در این آیین با اشاره به اینکه سمپوزیوم تهران جزو 30 سمپوزیوم کلان دنیا شناخته شده است، اظهار داشت: سمپوزیوم تهران از سال 90 توسط سازمان زیباسازی آغاز شد و پس از آن به جریانی تثبیت شده تبدیل شد. به طوری که اکنون به برند مهم هنری در تهران و سطح بین المللی تبدیل شده است.

وی استفاده همزمان از دو متریال سنگ و آهن را مهم‌ترین تفاوت سمپوزیوم هفتم با دوره های پیش دانست و گفت: با تصمیم شورای سیاست‌گذاری در این دوره از 2 متریال سنگ و آهن استفاده کردیم و به اذعان برگزارکنندگان با این کار 2 سمپوزیوم را در دل یک سمپوزیوم برپا کردیم.

موسوی درباره ترکیب هنرمندان شرکت کننده نیز اظهار داشت: در بخش اصلی 23 هنرمند و در بخش دانشجویی 10 هنرمند شرکت کردند. در بخش اصلی 14 هنرمند خارجی و 9 هنرمند ایرانی حضور یافتند. بر این اساس در بخش سنگ 9 هنرمند خارجی و 5 هنرمند ایرانی و در بخش آهن  5هنرمند خارجی و 4هنرمند ایرانی حضور یافتند.

دبیر هفتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران همچنین از حمایت‌های مدیریت برج میلاد که فضای برگزاری این رویداد هنری را در اختیار سازمان زیباسازی قرار داد، قدردانی کرد. وی همچنین از شرکت گام الکتریک به دلیل حمایت از بخش آهن نیز که با حساسیت زیاد امکانات بخش آهن را در اختیار هنرمندان قرار می‌دادند نیز تشکر کرد.

موسوی با اشاره به اینکه برای اولین بار در این سمپوزیوم فراخوان عکاسی منتشر شده بود ،گفت: در این سمپوزیوم برای اولین بار فراخوان عکاسی در دو بخش حرفه ای و غیرحرفه ای منتشر شد که ماحصل تلاش عکاسان در حوزه هنری به نمایش درآمد. انتخاب اثر برگزیده از نگاه مخاطبان نیز بخش دیگری است که برای اولین بار در این سمپوزیوم انجام شد. همچنین به دنبال انتشار فراخوان، مقاله هایی از هنرمندان و منتقدان برای این دوره از سمپوزیوم ارسال و در نهایت کتابی 400 صفحه ای منتشر شد.

وی در پایان از برگزاری هشتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران در فاصله زمانی کمتر از یک سال دیگر خبر داد و از طاهر شیخ الحکمایی که به عنوان هنرمند مدعو در سمپوزیوم هفتم حضور داشت قددانی کرد.

اما در بخش بعدی این مراسم از برگزیدگان بخش عکس تقدیر شد. به طور کلی از سمپوزیوم 7هزار و 842نفر حضور یافتند که در نهایت 128عکس از 1203فریم عکس انتخاب و به بخش داوری راه پیدا کرد. در بخش غیرحرفه ای مرضیه سرسریان، سینا شیری و بتول ترابی شایسته تقدیر شدند. همچنین سینا شیری رتبه دوم در بخش عکاسی غیرحرفه ای و پویان جوان خوش دل نیز نفر برگزیده این بخش شد.  

در بخش حرفه ای نیز، یاسر مروت و شایان جوان خوش دل شایسته تقدیر شدند و خسرو احدزاده، شایان جوان خوش دل و مرجان اصلانی به عنوان برگزیدگان حرفه ای به ترتیب نفرات اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

اما پخش مستند سید علی اکبر صنعتی و تجلیل از این هنرمند برجسته کشور بخش دیگری بود که در این آیین برگزار شد.

مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در ادامه این مراسم ضمن ابراز خرسندی از بزرگداشت این هنرمند عالیقدر گفت: بزودی موزه علی اکبر صنعتی به همت شهرداری در میدان امام خمینی به بهره برداری می رسد تا در کنار موزه دیگر ایشان در کرمان شاهد به نمایش درآمدن آثار این هنرمند در این موزه باشیم. وی با اشاره به اینکه مجسمه سازی با متریال آهن، چوب و سنگ در ایران سبقه طولانی دارد، اظهار داشت: کافیست نگاهی به بنای تخت جمشید بیاندازیم تا متوجه سابقه طولانی مجسمه سازی در کشورمان شویم. از این رو امیدوارم از هنرمندان مجسمه ساز بیش از پیش حمایت شود.

وی همچنین گفت: امیدوارم سازمان زیباسازی به دنبال برگزاری سمپوزیوم فضایی را به عنوان باغ مجسمه در نظر بگیرد تا مجسمه ها به خوبی به نمایش گذاشته شوند و در گزارش عملکرد سال آینده دبیر سمپوزیوم در مورد ایجاد فضاهای هنری جدید در شهر اطلاعات خوبی به دست آوریم.

در بخش دیگری از برگزاری این مراسم، علیرضا قربانی به همراه گروه نوازندگانش دقایق زیبایی را برای حاضران در مراسم خلق کرد. به دنبال این اجرا برگزیدگان بخش اصلی به این شرح اعلام شد.

در بخش سنگ، مجسمه شهریار رضایی شایسته تقدیر شد. همچنین سودونگ چو هنرمند کره ای و مینگ شنگ وو هنرمند تایوانی به طور مشترک مقام اول و مهدی سیفی و استفانو گراتاورلا از ایتالیا به طور مشترک مقام دوم را به خود اختصاص دادند.

سودونگ چو پی از دریافت تندیس خود با ابراز خرسندی از دریافت جایزه اول گفت: من هنرمندی از کره هستم. به نظر من برای هنر نمی‌توان حد و مرزی قائل بود. درک هنر پیامی برای صلح جهانی است تا در کنار هم جهانی آکنده از صلح و زیبا بسازیم.

وی همچنین ادامه داد: با حضور در ایران خاطرات و احساس خوبی به دست آوردم که برای همیشه در قلبم زنده خواهد ماند.

اما در بخش فلز نیز آثار آنتونینا وزخولنا از روسیه و تیری ویرا از پرتغال به طور مشترک شایسته تقدیر شدند. همچنین پل گیولن از پرو و امیر وفایی به ترتیب جوایز اول و دوم سمپوزیوم را به خود اختصاص دادند.

همچنین در بخش انتخاب اثر توسط مخاطبان نیز مجسمه فرزین هدایت زاده در بخش آهن توسط مخاطبان انتخاب شد.  

5757

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =