ایرنا نوشت: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: برای جبران کمبود نیرو، بیمارستان ها خودشان می توانند نیروی کمک پرستار، بهیار و نیروهای اتاق عمل تربیت کنند به شرط آن که همه آن ها را بورسیه و جذب کنند.

سید حسن هاشمی روز دوشنبه در همایش ارتقای هتلینگ بیمارستان های دولتی در سالن همایش های رازی افزود: طی دو سال گذشته 17 هزار نیروی پرستار و کادر درمانی بازنشسته شده اند و طبق قانون باید به ازای هر یک نفر از این افراد یک مجوز استخدام بدهند اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی چنین مجوزی را به وزارت بهداشت نداده است.

وی در این باره افزود: با توجه به اینکه نمی توانیم خدمات رسانی به بیمارستان ها را تعطیل کنیم خودمان باید در بیمارستان ها نیروهایی را تربیت و جذب کنیم تا مشکل از این طریق حل شود.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت احترام گذاشتن به بیماران در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: همه باید متعهد باشیم که به بیماران و همراهان آن ها در بیمارستان احترام گذاشته و حقوق شهروندی آنها را رعایت کنیم. این کار از در ورودی بیمارستان و نگهبان شروع می شود و بعد از آن در پذیرش و هنگام بستری شدن باید ادامه پیدا کند.
وی افزود: همه کارکنان بیمارستان ها باید در سلام دادن به مراجعه کنندگان پیش قدم باشند و پاسخ سلام دادن که واجب است. علاوه بر آن باید دستگاه های تهویه در تابستان و زمستان به نحوی باشد که بیماران در بیمارستان احساس راحتی بکنند و همه از خدماتی که از بیمارستان و کادر درمانی می گیرند رضایت داشته باشند.

وی ادامه داد: همه دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های دولتی باید برای جلب رضایت مراجعه کنندگان اقدامات لازم را نجام دهند و اگر در 6 ماهه اول امسال نتوانستند در این زمینه موفق باشند در 6 ماهه دوم باید قضای آن را به جا بیاورند.
هاشمی به اقدامات انجام شده برای ارتقای هتلینگ بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: از ابتدای طرح تحول سلامت 30 هزار تخت جدید بیمارستانی و اقلام متعدد مانند تلویزیون، یخچال و تجهیزات پزشکی به بیمارستان ها اضافه شده است که همه کارکنان بیمارستان ها باید در حفاظت از این اموال که متعلق به مردم است مراقبت کنند و تصور نکنند که اگر یک مهندس را برای مراقبت از دستگاه ها به کار می گیرند پول زیادی هزینه کرده اند.
وی اضافه کرد: برای مردم سخت است که ببینند اموال آن ها از بین می رود، هر کسی وقتی که پولی را گم می کند یا پولی را از او می دزدند احساس ناراحتی و عصبانیت می کند. وقتی که مردم می بینند که در دستگاه ها اموال عمومی از بین می رود یا خدایی نکرده اختلاس یا دزدی صورت می گیرد همین احساس ناراحتی را پیدا می کنند.
وزیر بهداشت ادامه داد: قدم بعدی در طرح تحول سلامت توسعه اورژانس ها است حتما همه بیمارستان ها باید بیش ازآنچه که در بهبود کیفیت خدمات بستری انجام داده اند برای توسعه اورژانس ها انجام دهند اورژانس بیمارستان ها باید شیک و مرتب باشد و بهترین نیروها باید در اورژانس بکارگیری شود.
هاشمی اضافه کرد: گاهی دیده ایم که افراد مبتدی اعم از پزشک و پرستار و نیروی پذیرش که تجربه کمی دارند در اورژانس بکار گرفته می شوند این روند باید اصلاح شود و بهترین پزشکان، پرستاران و مجرب ترین نیروهای خدماتی در اورژانس باشند.
وزیر بهداشت گفت: اگر کوچک ترین کوتاهی و اختلالی در خدمات اورژانس باشد ممکن است بیماران دچار آسیب و معلولیت هایی شوند که در ادامه درمان قابل جبران نباشد.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نظارت های معاونت درمان دانشگاه ها گفت: معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی توانستند در خرید خدمت در بخش خصوصی از بخش درمان موفق تر عمل کنند و تاسیس پایگاه های جامع سلامت و تربیت و جذب مراقبان بهداشت از اقدامات موفق بخش بهداشت بوده است در حالی که انتظار می رود بخش درمان که در گذشته تعاریف دقیقتری داشته است در زمینه خرید خدمت از بخش خصوصی موفق تر عمل کند.
وزیر بهداشت ادامه داد: دانشگاه های علوم پزشکی باید در هنگام جذب دستیاران و نیروهای طرحی به آنها احترام بگذارند و کمک های لازم را از نظر امور اداری و یا کمک های مالی مانند دادن وام برای تهیه مسکن برای آنها انجام دهند در حالی که متاسفانه می بیینم در برخی از مواقع می بیینم نیروهای جدید پزشکان، پیرا پزشکان که افراد تحصیل کرده هستند پشت درهای اتاق رییس بیمارستان معطل می شوند و به صورت قطع نارضایتی آنها هنگام خدمات رسانی به مردم منتقل می شود.
وی اضافه کرد: از آغاز طرح تحول سلامت 4 هزار پزشک متخصص در مناطق محروم توزیع شده است و 3 تا 4 هزار نفر دیگر نیز به زودی در این مناطق توزیع می شوند.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: همه مسوولان دولت از رییس جمهور گرفته تا بقیه حامی طرح تحول سلامت هستند اما بیمه ها از 7 ماه پیش فقط 6 درصد مطالبات بیمارستان ها را پرداخت کرده اند یعنی هر ماه کمتر از یک درصد درحالی که حق بیمه را از مردم دریافت کرده اند.
وزیر بهداشت ادامه داد: بر اساس قانون بیمه ها باید 60 درصد پول بیمارستان ها را هنگام ارایه اسناد مالی پرداخت کنند و 40 درصد دیگر باید بعد از سه ماه تسویه حساب شود اما این قانون اجرا نمی شود و ادامه این روند باعث می شود ارایه خدمات بهداشتی درمانی به مردم مختل شود.
وی اضافه کرد: شاید عده ای نمی خواهند طرح تحول سلامت با قوت ادامه پیدا کند اما حتما خدا کمک می کند و البته دولت، مجلس، رییس جمهور، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و بخش های دیگر دولتی در این زمینه در اجرای این طرح کمک کردند و امیدواریم مشکلات بیمه ها نیز هرچه سریعتر حل شود.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت پیشگیری از مرگ مادران و نوزادان در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت : در مقایسه با افغانستان، پاکستان وعراق از نظر میزان مرگ و میر مادر کودک و نوزاد وضعیت خوبی داریم و واقعیت این است که با توجه به فرهنگ ، سطح سواد مردم و موقعیت اقتصادی کشور از این نظر وضعیت خوبی نداریم وهمه کادر بیمارستان ها اعم از پزشک، پرستار باید در مورد مرگ حتی یک مادر و نوزاد حساس باشند چون کمترین کوتاهی را باید در آن دنیا جواب دهیم .
هاشمی اضافه کرد: مانند بخش های وزارتی که با کوچک ترین اشکالی چراغ قرمز اتاق رییس روشن می شود باید در صورتی که حتی یک مادر و یا نوزاد در بیمارستان دچار مشکل شد رییس بیمارستان، معاون درمان دانشگاه و رییس دانشگاه به صورت جدی رسیدگی کند و اگر کوچکترین اتفاقی بیافتد بعضی افراد را مسوول می دانند.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    1 0
    باز هم جای شکر باقی است که کشورمان از نظر مرگ و میر کودکان و مادران در مقایسه با کشورهای افغانستان و پاکستان در رتبه بهتری قرار گرفته است اما در مقایسه با کشورهای به اصطلاح شیخ نشین همسایه باید گفت که در این کشورها درمان و دارو کاملا" مجانی است و دولتها در اعزام بیمار به خارج از کشور هم تمام مخارج و هزینه های پزشکی را به عهده میگیرند.