همایش تجلیل از دانش آموزان تلاشگر استان مرکزی دز عرصه های ورزشی، هنری، فنی و حرفه ای، فرهنگی و کنکور با حضور علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و و مسؤولان و مدیران استانی در کانون امام خمینی(ره) اراک برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، شهریار فولادوند، مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی در این همایش، گفت: این استان در کشور از یک سو به عنوان قطب صنعتی و از سوی دگر به عنوان مهد پرورش بزرگان، دانشمندان و عالمان شناخته می شود که وجود این پتانسیل های ارزشمند از گذشته تا کنون همواره بر روند سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور بسیار اثر گذار بوده است.
وی با بیان اینکه با وجودی که استان مرکزی کمتر از 2 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است؛ ولی طبق آمار رائه شده تقریباً 30 درصد از فرهیختگان و عالمان مطرح در سطح کشور در دامان این خاک تربیت شدده است، اظهار کرد: برخورداری از ظرفیت های قابل توجه این استان در حیطه عالم پروری همواره به عنوان نماد هشدار دهنده در توجه مضاعف به حوزه فرهنگ و آموزش در آموزش و پرورش شناخته می شود.
فولاوند تأکید کرد: امروز سیاست های آموزشی این نهاد صرفاً بر مباحث علمی نیست؛ بلکه شناسایی استعداد های برتر و ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی این استعداد ها از مهم ترین اهداف آن است و شناسایی استعداد ها بدون بدون هرگونه استرس و فشار بر دانش آموزان را در دستور کار خود قرار داده است چراکه مسأله کنکور هم فشار زیادی را بر دانش آموزان و خانواده ها و هم آموزش و پرورش وارد می کند که اگر دقت کنیم آزمون مناسبی برای شناسایی استعداد ها نیست.
وی ابراز کرد: این درست نیست که دانش آموزی که 12 سال زحمت کشیده بخواهد فقط در یک آزمون سه ساعته مورد آزمایش قرار گیرد تا استعداد های وی محک زده شود؛ از این رو آموزش و پرورش به دنبال این است که این موضوع به گونه ای دیگر در کشور دنبال شود تا از فشارها و استرس ها ناشی از آن کاسته شود و این موضوع یکی از مباحثی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به جد دنبال می شود.
آیت الله دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این همایش، گفت: این استان ظرفیت خوبی در تربیت چوانان غیرتمند، تلاشگر و مسؤولیت پذیر دارد که این جوانان می توانند در آینده بسیاری از خلاء های جهان اسلام و جهان بشریت را برطرف کنند و هرکدان ستونی برای کشور و جهان باشند.
وی اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی، امام راحل، رهنمود های مقام معظم رهبری و فداکاری های دولت و ملت فرزندان دلیری از نهاد خانواده های اسلامی رشد خواهد کرد که به طور قطع مایه امید و افتخار برای آیندگان خواهند بود.
آیت الله دری نجف آبادی با تأکید براینکه هیچ انسانی بی استعداد نیست، بیان کرد: داشتن استعداد ملاک موفقیت نیست؛ بلکه ملاک موفقیت این است که انسان با تلاش، مجاهدت همت بلند، برنامه ریزی برای آینده، نظم و انظباط، توکل به خدا، انگیزه پاک، توکل به ادمه اطهار(ع) و پشتکار استعدادش را شکوفا کند و به منصه ظهور برساند.
علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور نیز در این همایش، گفت: مطالعات نشان داده انسان ها دارای تنوعی از استعدادها و هوش چندگانه هستند و فقط هوش ذهنی ملاک نیست.
وی با بیان اینکه امروز استعداد و هوش های شناسایی شده به بیش از 10 مورد می رسد ، بیان کرد: توانمندی دانش آموزان در رشته های مختلف بیانگر تنوع هوش هاست در حالی که در گذشته فقط هوش ذهنی ملاک استعداد بود و دانش آموزی که از آن بی بهره بود در زمره دانش آموزان بی استعداد قرار می گرفت.
زرافشان عنوان کرد: با توجه به اینکه انسان درای ابعاد و ساحت های مختلف است بنابراین شناسایی این ابعاد و استعداد ها و زمینه سازی برای رشد آن ها در رأس مهم ترین اهداف آموزش و پرورش است.
وی ابراز کرد: از سوی دیگر آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده است که شناسایی استعداد تا زمان ورود به دانشگاه بسیار دیر است و باید این اقدام از دوره پیش دبستانی آغاز شود.
زرافشان افزود: در این راستا اولین جشنواره علمی دانش آموزی در بخش جوانان و نوجوانان امسال در کشور برگزار شد و مجموعه ای تحت عنوان پژوهش سرای دانش آموزی در کشور شکل گرفت و در طول سال های 81 تا 92 تعداد 300 پژوهشکده در کشور را اندازی شده و در دو سال اخیر به 500 پژوهشکده افزایش یافته است و به زودی در استان مرکزی نیز یک پژوهشکده فاخر راه اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: پارک های علم و فناوری از اجزاء این پژوهشکده ها هستند که با حضور اساتید ایده های برتر دانش آموزان در بخش های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد و ستاد نانو، ستاد سلول های بنیادی، ستاد هوا و فضا، ستادict در این پژوهشکده ها فعال هستند تا دانش آموزان بتوانند سهم خود را در پیشرفت علمی کشور ایفا کنند.

کد خبر 472390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =