اقتصادنیوز نوشت: رئیس اتاق بازرگانی ایران با اعلام جزئیاتی از مذاکره شب گذشته اتاقی‌ها با هیات انگلیسی عنوان کرد: زمینه برای فعالیت بانک‌های سرمایه‌گذاری انگلیس فراهم است و علاوه بر همکاری در این بخش، اعزام هیأت‌های تخصصی به ایران را به انگلیسی‌ها پیشنهاد دادم.

پس از حضور اخیر هیات انگلیسی به ایران شب گذشته آنها مهمان مقامات ارشد اتاق بازرگانی ایران بودند که جزئیاتی از این دیدار را جلالپور تشریح کرده است.

وی در این مورد در کانال تلگرام خود نوشته است:« بازگشت از پاريس و ميلان در نخستین روز کاری پس از سفر، همراه شد با ديدار با هيأت انگليسی. هيأتی کم تعداد اما سنگین وزن که دیشب مهمان ما بودند و شام را با هم خوردیم. رياست هیأت را آقای لرد فرانسیس ماد، معاون وزيرخارجه انگلیس بر عهده داشت و همراه او، فعالان اقتصادی این کشور از بخش‌های مختلف از جمله اتومبيل‌سازی، نفت، گاز ، پتروشيمی، آب و پساب حضور دارند.

جلسه با تلخی و تندی من آغاز شد و همان ابتدا، از سخت‌گيری انگلیسی‌ها در دوران تحريم گله و شكايت کردم. گفتم فعالان اقتصادی ايران خاطره خوبی از كار با انگليسی‌ها ندارند، چرا كه هميشه فعاليت‌های اقتصادی آنها با ايران تحت تاثير تصميمات سياسی قرار داشته و مستدام نبوده است.ضمن اينكه اشاره کردم که در دوران تحريم بيشترين سخت‌گيری‌ها را انگلیسی‌ها نسبت به ما اعمال كردند و در حال حاضر هم انگليسی‌ها نسبت به بقيه اروپایی‌ها كندتر عمل می‌كنند.

توضيح دادم كه تاكنون هيأت‌های فرانسوی، ايتالیایی، اتريشی و اسپانيايی متعددی به ايران سفر كرده‌اند و مذاکرات خوبی هم داشته‌ایم. اين كه در سفر اخيرم به پاريس و ميلان هم در جمع فعالان اقتصادی و هم در اتاق‌ها و اتحاديه‌های بزرگش نشاط فراوان برای حضور در ايران را مشاهده كردم و در همين سفر متوجه شدم بيش از هزار بنگاه ايتاليايی آماده سفر به ايران هستند، باعث شد همه اعضای حاضر با تعجب و كنجكاوی،صحبت‌هايم را دنبال كنند.»

جلالپور در ادامه تشریح این دیدار نوشته است: «لرد فرانسیس ماد، در ابتدای صحبت‌هایش اشاره کرد كه انگلیسی‌ها منتظر اجرايی شدن برجام هستند.اما بعد از صحبت‌های من به اين موضوع كه بايد قبل از روز اجرای برجام ، مقدمات كار را فراهم كنيم تكيه داشت. اشاره كردم که زمینه برای فعالیت بانک‌های سرمایه‌گذاری انگلیس فراهم است و پیشنهادم این بود که پیام سرمایه‌گذاری در ایران را از بانک‌های سرمایه‌گذاری خود بگیرند. همچنين پيشنهاد كردم هيأت‌های تخصصی وبرنامه‌ريزی شده را به ايران اعزام کنند.

از اتاق مشترك ایران و انگلیس هم می‌خواهم كه برای برگزاری همايش معرفی فرصت‌های سرمايه‌گذاری ايران در شهرهای مختلف انگلستان اقدام كنند.كاری كه پيش از اين درسوئيس و ايتاليا توسط اتاق‌های مشترك انجام شد و نتایج خوبی داشت.

همیشه سعی می‌کنم این نکته را مطرح کنم که كار با ايران بايد منصفانه و بلندمدت باشد و به ايران باید به عنوان پايگاه توليد برای منطقه نگاه شود، چرا که با كار مشاركتی در ايران می‌توان كالای فراوان مورد نياز منطقه را توليد کرد.این تأکید در صحبت‌های من آن قدر پررنگ بود كه لرد فرانسیس ماد در گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش چند بار بر آن تأکید کرد.»

در همین مورد علی نقی خاموشی، رئیس اتاق مشترک ایران و انگلیس نیز تصریح کرد که همکاری‌ها و روابط اقتصادی ایران و انگلیس در آینده بیشتر از میزان فعلی خواهد شد.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =