مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت:بدون کاهش نرخ سود امکان خروج از رکود وجود ندارد و با این نرخ سود فعلی خروج از رکود امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین عبده تبریزی در برنامه «تیتر امشب»شبکه خبر سیما در باره واقعیت اقتصاد کشور به کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: دولت باید این نرخ را کاهش بدهد در غیر این صورت امکان خروج از رکود وجود ندارد و بدون کاهش نرخ سود امکان ندارد تورم کاهش پیدا کند .

وی ادامه داد: شرایط ما اکنون عادی نیست و نمی توانیم منتظر بازار بمانیم که بازار نرخ سود را تنظیم کند به ویژه که مردم توان خریدشان کاهش پیدا کرده است و در اقتصاد تقاضایی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: البته وضعیت بانکها نیز بسیار دشوار شده است و بانک مرکزی بیش از این نمی تواند به آنها فشار بیاورد به ویژه که قیمت دارایی بانکها نیز کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون دولت امکان پرداخت بدهی خود به بانکها را ندارد افزود: دولت نمی تواند بدهی خود را به بانکها بپردازد اما باید در این خصوص تصمیم قاطعی اتخاذ شود.

عبده تبریزی گفت: دولت باید نرخ را کاهش و با تورم یکسان کند و در واقع شورای پول و اعتبار باید این کار را انجام دهد و اگر نرخ سود اصلاح نشود بورس نیز صدمه می بیند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی حساب بانکها 43 درصد نسبت به گذشته (سال گذشته) قرمز شده است و در واقع بانکها به بانک مرکزی بدهکار شده اند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مشکل اصلی در رکود است گفت: خانواده ها از نظر مالی ضعیفتر شده اند هزینه ها کمتر شده است و دولت با پرداخت وام کمک می کند که مردم به صورت قسطی بخرند و کارخانه ها از این طریق رونق پیدا کند.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که بانک سرمایه در گردش ندارند چون اعتبارهای قبلی را نمی تواند پس بگیرد.

عبده تبریزی با بیان اینکه دولت باید بدهی های خود را به بانکها پرداخت کند گفت: در این خصوص باید بلافاصله برنامه ریزی کند.

وی افزود: در واقع میراث دولت قبلی در این خصوص کم نیست و دولت 40 تا50 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و شرکتها، حدود 120 هزار میلیارد به بانکها و 200 هزار میلیارد نیز به صندوقهای بازنشستگی بدهکار است.

وی ادامه داد: این رقم دو برابر بودجه کشور است که باید دولت تمهیداتی بیندیشد.

عبده تبریزی گفت: دولت باید ابتدا بدهی خود را به بانکها بپردازد که با این نرخ سود 25 درصدی امکان پذیر نیست.

وی افزود: اگر دولت هر چه زودتر نرخ سود را کاهش بدهد امکان خروج از رکود نیز بیشتر می شود.

22339

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    9 0
    شما بورس باز محترم ، عضو هیات مدیره چندین شرکت بورسی هستید و صلاحیت ابراز نظر در خصوص نرخ سود بانکی را ندارید. دغدغه اصلی شماها بورس است نه بخش واقعی اقتصاد. تا از این طریق سودهای هنگفت به جیب بزنید. مانند اون وزیر محترم که صاحب چندین شرکت پتروشیمی است و نامه 4 وزیر رو امضا کرده است. خبر آنلاین مهم نیست پیتم منو درج کنی یا نه. مهم اینه شما این موضوع رو بدانید و کارشناساتون به دقت بیشتر تفسیری بر گفته آقایان بنویسند. ممنون
  • محمود ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    4 7
    به نظر من بايد كاري كرد تا مردم سپرده هاشونو از بانكا خارج كنن.يا ماليات ببندن ،يا نرخ سودشو كم كنن.
    • ناصر A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
      7 0
      دوست عزیز این پولها خارج بشه فکر کردی میاد تو تولید سرمایه گذاری میشه مسلما که نه و همون اتفاقی میافته که چند سال پیش باعث شد اجاره مسکن ها و قیمت دلار 3 برابر شد و قیمت طلا و سکه دو برابر
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    7 0
    دقیقا چه ربطی به مشاور وزیر راه داره که بخواد در مورد خروج از رکود و پایین آوردن سود بانکی صحبت کنه؟ واقعا چرا همه باید در همه ی زمینه های اظهار نظر بکنن؟
  • رضا IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    5 0
    در صورت کاهش نرخ سود تمام بانکها ورشکسته می شوند
  • علیرضا A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    5 1
    کاهش سود بانکی همان غلطی بود که دولت قبل با انجام آن باعث فروپاشی اقتصاد کشور شد و تکرار آن یعنی شروع پایان
  • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    5 0
    راه خروج از رکود کاهش قیمت دلار است تا باعث افزایش قدرت خرید مردم و تولید کننده و تقاضا شود..کاهش سود بانکی درحالی که دولت ارزش ریال را سه برابر کاهش داده و بی ارزش کرده اشتباه است و باعث افزایش اجاره بها و رهن و فشار اقتصادی بیشتر بر مردم می شود...
  • کارمند IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    6 0
    چند سئوالکاهش سود سپرده های بلند مدت بانکی یا کاهش سود تسهیلات بانکیخروج از رکود مترادف است با افزایش تقاضا ودر شرایط ثبات قیمتها؟ ویا متناظر با افزایش قیمتها یعنی تورم بیشتر؟ به نظر شما ایا سرمایه مردم به خصوص سرمایه های خرد با کاهش نرخ سود سپرده ایا تبدیل به کالا برای خروج از رکود می شودویا سر از بازار طلا و ارز ویا مسکن و.. در خواهد اوردایا کاهش درامد ناشی از کاهش سود سپرده ها رکود را تشدید نمی کندایا مردم سود سپرده ها را به عنوان کمک خرج خود می دانند وبا کاهش ویا حذف یکباره ان قدرت خریدشان کاهش ورکود تشدید نمی شود؟دکتر جان مردمی که قدرت خرید ندارند با کدام پشتوانه وام دریافت کنند؟ چگونه اقساطش را بپردازند؟