در بیشتر استان های کشور طبق الزاماتی که قانون تعیین کرده برای جمع آوری و ساماندهی معتادان پر خطر، افراد بی خانمان و تکدی گران به خصوص اتباع خارجی غیر مجاز، اردوگاهی پیش بینی شده است.

به گزارش خبرآنلاین البرز،اکنون با آغاز روز ها و شب های سرد سال، در کوچه و خیابان تعداد بسیاری از افراد بی خانمان با شرایطی که گاهی نیز برای شهروندان عادی خطرآفرین است، در خیابان ها زندگی می کنند، ظرفیت کم گرمخانه ها نیز پاسخگوی تعدد این افراد نیست.
سال گذشته طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد تا پایان امسال، البرز صاحب اردوگاهی با ظرفیت 5 هزار نفر همراه با تجهیزات لازم شود، اما تحقق این امر به حداقل 2 سال دیگر موکول شد.
علت تعلل در این امر که مورد تاکید مسئولان استانی و کشوری است، جای سوال دارد.

2 سال زمان برای ایجاد اردوگاه در البرز

معاون امور اجتماعی استانداری البرز، با اشاره به اینکه استان البرز با توجه به تعدد مهاجران غیر مجاز و معتادان پرخطر، نیاز به یک اردوگاه برای ساماندهی این گونه افراد دارد، گفت: از سال گذشته روند ایجاد چنین مکانی طی شده و همچنان نیز ادامه دارد، ولی به دلیل کمبود اعتبارات مربوط به این امر، کار ها کمی به کندی پیش می روند.
«حمیدرضا عسگری مورودی» افزود: اکنون زمین این اردوگاه که مساحت آن به 10 هکتار می رسد، در ماهدشت تعیین شده و باقی امور نیز پیگیری می شود و می توان تخمین زد که کار ساخت و تجهیز این مکان با اعتباری بیش از 8 میلیارد تومان در 2 سال آینده به پایان برسد.
وی گفت: این مکان برای نگهداری معتادان پرخطر، اتباع خارجی غیر مجاز، متکدیان و ساماندهی کارتن خوابان طراحی می شود و اموری چون رد مرز اتباع غیر مجاز، ترک اعتیاد معتادان و نگهداری از انها برای درمان، اموزش های فنی و حرفه ای برای اشتغال بهبود یافتگان و خدماتی از این دست، در این اردوگاه انجام می شود.
عسگری مورودی با اشاره به اینکه ظرفیت این اردوگاه 5 هزار نفر تخمین زده شده و خارج از بافت شهری است، ادامه داد: تاکنون منتظر ایجاد اردوگاه و آغاز اقدامات لازم در این ارتباط نبودیم، از این رو سال گذشته هزار و 850 نفر از اتباع خارجی غیر مجاز که به صورت عمده به تکدی گری مشغول بودند، جمع آوری شدند.
وی اظهار کرد: به دلیل مناسب نبودن زیر ساخت و نداشتن مکانی مناسب برای نگهداری افراد جمع آوری شده و با توجه به قوانین تنها 150 نفر از این افراد در طرح رد مرز به کشور خود بازگردانده شدند، این افراد که به صورت عمده بنگلادشی و پاکستانی هستند پس از جمع آوری به اردوگاهی در ورامین منتقل می شوند.
معاون امور اجتماعی استانداری البرز، گفت: این افراد بسیار حرفه ای عمل می کنند و در باند های بزرگ و سازمان یافته عضو هستند، از این رو به قوانین آشنایی کامل دارند و مجدد باز می گردند، از این رو ما با مشکل مواجه می شویم، بنابراین باید اجازه دهیم این اردوگاه ساخته شود و کار های اساسی صورت گیرد ولی در شرایط کنونی هر روز طرح جمع آوری وجود دارد و روزانه به طور متوسط 8 نفر جمع اوری می شوند ولی چون زیر ساخت های لازم وجود ندارد، این کار بی حاصل است.
وی با اشاره به اینکه با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم می توان گام بزرگی برای جمع اوری متکدیان برداشت، اضافه کرد: در این گونه مشکلات اجتماعی حضور و کمک مردم سرنوشت ساز است، از این رو بنر هایی در شهر برای آموزش مردم و برای مواجهه با متکدیان نصب شده است.
عسگری مورودی افزود: یکی از ابزار هایی که متکدیان برای برانگیختن احساسات مردم استفاده می کنند، رها کردن افراد قطع عضو شده که بیشتر نیز کودک هستند، در خیابان ها برای تکدی گری است، این افراد را از بدو تولد قطع عضو می کنند و در شبکه تکدی گری جای می دهند.
وی گفت: متکدیان اتباع غیر مجاز در قالب باند های بزرگ بسیار حساب شده، عمل می کنند و یکی از مشکلات دیگر مرزبانی است که به راحتی اجازه ورود آنها را به کشور می دهد، بنابراین باید به مردم آموزش داد و اطلاع رسانی کرد که چگونه مانع پیشبرد اهداف آنها از راه بازی با احساسات مردم شوند.
نیاز به مکانی برای نگهداری از افراد بی خانمان
معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان البرز، با اشاره به اینکه پلیس آمادگی جمع آوری معتادان و متکدیان از سطح شهر را دارد، گفت: اعتیاد جرم محسوب نمی شود و فرد معتادی که مرتکب عملی خلاف قانون نشده را نمی توان دستگیر کرد.
سرهنگ محمدرضا خسروی افزود: نیروی انتظامی استان البرز این ظرفیت را دارد که تمامی معتادان و کارتن خواب ها را در کمترین زمان ممکن جمع آوری کند، ولی این امر مستلزم همکاری سایر دستگاه ها نیز است.
وی ادامه داد: طبق قانون استان البرز نیز مانند سایر استان ها باید اردوگاهی در مکانی مناسب برای جمع آوری و ساماندهی معتادان و متکدیان از سطح شهر داشته باشد، ولی این استان به دلیل ضعف در این امر با مشکل مواجه می شود، چون ملاک تنها جمع آوری این افراد نیست، زمانی که جایی برای نگهداری از آنها نباشد، دوباره به خیابان ها باز می گردند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =