معاون آموزشی وزارت بهداشت تدوین شیوه نامه اجرایی تربیت پرستار در بیمارستان های دولتی و خصوصی را به منطقه 7 آمایشی با همکاری تمامی دست اندرکاران آموزش پرستاری کشور واگذار کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ باقر لاریجانی در نشست بررسی مسائل آموزش پرستاری گفت: هدف تمام برنامه ها و اقدامات معاونت آموزشی وزارت بهداشت پاسخگویی به نیازهای جامعه و گسترش عدالت در نظام سلامت می باشد.

او از رایزنی های متعدد با نهادهای سیاستگذار کشور برای بهبود وضعیت پرستاری کشور بر مبنای نیازهای جامعه سخن گفت و اظهار داشت: برنامه وزارت بهداشت توسعه آموزش پرستاری است و جلسات متعددی نیز در زمینه های مختلف آموزش، جذب و بکارگیری پرستاران با نهادهایی مانند سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از پروژه های ساخت بیمارستان های متعدد در کشور خبر داد و گفت: انتظار از حوزه آموزش علوم پزشکی تامین نیروی مناسب و کیفی برای این مراکز در حال احداث است.

وی افزود: تیمی در مدیریت آموزشی مسئول برآورد نیروی انسانی کشور بر مبنای نیازها و شواهد منطقی است و سال گذشته جلساتی با تک تک روسای دانشگاه‌ها جهت افزایش ظرفیت جذب دانشجو در رشته های مختلف از جمله پرستاری برگزار شده است.

لاریجانی گفت: برنامه تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی به طور جدی در دست پیگیری است و از افتخارات این حوزه است که مقام معظم رهبری در نشست اخیر خود با روسای دانشگاههای کشور به بحث آمایش اشاره کردند و ماموریت گرایی را، که با مدلی روشن در حوزه آموزش علوم پزشکی طراحی شده و در حال اجرا است، مورد تاکید قرار دادند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: معاونت آموزشی به دور از مباحث صنفی برای ارتقاء همه رشته ها برنامه ریزی می کند،‌ حرفه پرستاری با سابقه ای طولانی در طول ادوار مختلف رشد کرده و لازم است از طریق تعامل حوزه آموزش با دست اندرکاران این رشته گام هایی در جهت توسعه کمی و کیفی آن برداشته شود.

لاریجانی گفت: در نشستی که با دبیران بوردهای علوم پایه برگزار شد، ماموریت تدوین ترجمان برنامه تحول و نوآوری در رشته های مختلف به بوردها واگذار شد و از تمامی روسای دانشکده های پرستاری انتظار می رود در این امر مشارکت و نظرات خود را برای بهبود آموزش پرستاری به معاونت آموزشی وزارت بهداشت منعکس کنند.

وی گفت: توسعه دانش پرستاری در قالب بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی به منطقه آمایشی 7 واگذار شده و این کار باید با همکاری کلیه دانشگاههای علوم پزشکی و دست اندرکاران آموزش پرستاری کشور صورت پذیرد، معاونت آموزشی وزارت بهداشت از هر پیشنهادی که بتواند تحول سازنده در زمینه آموزش پرستاری را رقم بزند استقبال و حمایت می کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به توافق صورت گرفته با برخی دست اندرکاران حوزه پرستاری گفت:‌ آیین نامه اخیر وزارت بهداشت بر مبنای این توافق تدوین شده و همانطور که از مفاد آن بر می آید، سعی بر گسترش هویت دانشکده های پرستاری در آموزش پرستاری بوده است.

دکتر لاریجانی با اشاره به کمبود سرمایه انسانی بخش سلامت،‌بهره برداری از کلیه ظرفیت های کشور برای آموزش را راهکاری برای رفع این کمبودها برشمرد و گفت: نمونه چنین اقداماتی سابق بر این در سطح کشور و جهان صورت گرفته که بعضا هم تجربیات موفقی بوده اند،‌ و علاوه بر پرستاری باید از بسترهای فراهم در بیمارستان های کشور برای گسترش سایر رشته ها نیز استفاده شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در صورتی که بیمارستان ها بتوانند وضعیت خود را ارتقاء دهند و شرایط مطلوب را کسب نمایند از طریق توافق با دانشکده های پرستاری می توانند دانشجو تربیت کنند.

وی تدوین شیوه نامه اجرایی آیین نامه تربیت پرستار در بیمارستان های دولتی و خصوصی را، طبق ماموریت واسپاری شده، از وظایف منطقه آمایشی 7 برشمرد و گفت: این شیوه نامه با توجه به مباحث این جلسه و طبق نظر دست اندرکاران آموزش پرستاری تدوین خواهد شد.

دکتر لاریجانی حرفه های علوم پزشکی را حرفه هایی مقدس خواند و گفت: آموزش باید به سمتی پیش برود که دانشجو در مرحله ورود به دانشگاه ارزیابی شود.

وی اساس پذیرش دو مرحله ای دانشجو در بیمارستان ها را توجه به این مهم برشمرد و اظهار کرد: باتوجه به اینکه این دانش آموختگان در بیمارستان های محل تحصیل جذب می شوند لازم است ملاحظات ویژه ای در جذب این دانشجویان مدنظر قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد:‌ شیوه نامه اجرایی با همکاری مناطق و مشورت روسای دانشکده پرستاری تدوین می شود و این بهترین فرصت است که از نظرات دست اندرکاران آموزش پرستاری استفاده شود.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه مناطق آمایشی روی اجرای آیین نامه در مناطق نظارت خواهند کرد اظهار داشت: باید مدلی برای اشتغال سایر دانشجویان پرستاری، که از طرق دیگر جذب می شوند، طراحی شود.

وی مجددا بر تکلیف نظام سلامت جهت پاسخگویی بر نیازهای کشور تاکید کرد و گفت: لازم است با نظارت و همکاری کلیه افراد چارچوب اجرایی این آیین نامه تدوین شود و برای توسعه پرستاری برنامه ریزی شود.

چالش کمبود هیات علمی فقط منحصر به پرستاری نیست

حمید اکبری، قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت در حاشیه نشست مسائل آموزشی پرستاری کشور به سرفصل های مهم این نشست اشاره کرد و گفت: در حقیقت این نشست برای هم اندیشی با معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و روسای دانشکده های پرستاری کل کشور اعم از دانشکده های پرستاری دولتی و دانشگاه آزاد برای برنامه ریزی و ساماندهی و ارتقا آموزش پرستاری برگزار شد.

اکبری، کمبود نیروی انسانی را از دغدغه های حیطه پرستاری خواند و افزود: کمبود نیروی پرستاری از معضلاتی است که کشور به صورت جدی با آن مواجهه است و د ر این راستا از پتانسیل بیمارستان های غیر دولتی یا بیمارستان های دولتی غیر آموزشی استفاده خواهیم کرد، بدین صورت که با تفاهم نامه ای که بین دانشکده پرستاری مامایی و بیمارستان منعقد می شود، به آموزش پرستاران در عرصه های بالینی می پردازیم.

قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از کمبود های جدی در تربیت نیروی انسانی کارآمد در عرصه سلامت، گذراندن دوره های کارآموزی و کارورزی با کیفیت لازم بخصوص برای آموزش پرستاران است که بیمارستان های خصوصی و دولتی این امکان را دارند که برای آموزش پرستاران از ظرفیت های آنها در این خصوص استفاده شود و در صورت استفاده مناسب از توانایی های موجود در بیمارستان های دولتی و خصوصی مسلما پرستارانی که دارای مهارتهای حرفه ای بیشتری باشند وارد عرصه ارائه خدمات در حوزه سلامت خواهند شد.

وی در خصوص جذب هیات علمی پرستاری اظهار کرد: کمبود هیات علمی فقط منحصر به پرستاری نیست، در همه حیطه ها با کمبود هیات علمی مواجهه هستیم و بر اساس آمار و اطلاعات ما حدود 8000 هیات علمی نیاز داریم و این در حالی است که امسال فقط مجوز جذب 1000 عضو هیات علمی داده شد.

اکبری با اشاره به یکی از محورهای اصلی نشست مسائل آموزش پرستاری گفت: برای جبران کمبود اعضای هیات علمی که نه تنها مشکل پرستاری بلکه مشکل همه رشته هاست، مکاتبات لازم با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام شده است و به هر حال امیدواریم با پیگیری هایی که در مجموعه وزارت بهداشت در حال انجام است،‌ در آینده نزدیک بتوانیم تعداد مورد نیاز را جذب کنیم.

قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین درباره برخی از دغدغه های پرستاران گفت: یکی از مسائل و دغدغه هایی که امروز پرستاران در این نشست مطرح کردند، برداشت متفاوتی بود که از دستورالعمل ابلاغی آموزش پرستاری در خصوص نحوه پذیرش دانشجوی پرستاری داشتند.

او گفت: سوء برداشت از دستورالعمل ابلاغی آموزش پرستاری مبنی بر اینکه پذیرش دانشجو در هر بیمارستانی به صورت آزاد انجام پذیرد، باعث ایجاد نگرانی هایی بین پرستاران شده بود.

وی ادامه داد: نحوه پذیرش دانشجوی فقط و فقط از طریق آزمون خواهد بود و هیچ یک از دانشجویان بدون گذراندن برنامه مصوب آموزش پرستاری فارغ التحصیل نخواهند شد و این قانون در مورد همه دانشگاه های دولتی و خصوصی صادق خواهد بود و حتی در بخش خصوصی نیز هیچ سازمانی مجاز نخواهد بود که دستورالعمل و یا برنامه آموزش پرستاری مجزا داشته باشد.

قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت به یکی دیگر از چالش های آموزش پرستاری اشاره کرد و گفت: جذب و استخدام هیات علمی خیلی به حوزه آموزش مرتبط نمی شود و با این حال مطالعات نیاز سنجی کشور نشان می دهد که در خوش بینانه ترین حالت به حدود یکصد هزار پرستار نیاز داریم و در حالیکه دانشگاه های علوم پزشکی کشور حداکثر حدود 4 هزار دانشجوی پرستاری در سال تربیت می کنند و نیاز به تربیت نیروی پرستاری هنوز وجود دارد.

۴۷۴۷

کد خبر 484932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =