شرکتهای هرمی در سالهای گذشته به عنوان یکی از مشکلات مردم در حوزه اقتصادی مطرح شدند. مشکلی که این روزها به خاطر تمرکز شدید نهادهای نظارتی بر فعالیتهای غیرمجاز اقتصادی، کمتر به چشم می خورد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازاریابی برخی از اقلام مانند الماس و سکه در سالهای گذشته، برای برخی از فعالان شبکه های هرمی آب و نان داشت ولی برای اکثر کسانی که پولشان را در این راه گذاشتند کابوس و ناکامی به دنبال داشت.
افزایش شکایت هایی مبنی بر کلاهبرداری سرشبکه ها و خوردن مال ساده دلانی که به امید پولدار شدن بی زحمت، در دام این شبکه های بازاریابی هرمی افتاده بودند، قانونگذار را بر آن داشت تا فعالیت این شبکه ها را غیرقانونی اعلام کند و پس از آن نیز نیروهای انتظامی و امنیتی به شدت با فعالیت این شبکه ها مقابله کردند.
این روزها دوباره بحث بازاریابی هرمی و شبکه ای در میان مردم داغ شده است. برخی شرکتها می گویند مجوز دارند و برخی نیز مجوزی برای فعالیت رو نمی کنند.
برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم می پرسند از کجا بدانیم چه شرکت بازاریابی هرمی و شبکه ای مجوز دارد و کدام ندارد.
یدالله صادقی رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران در برنامه پایش دیشب از شبکه اول سیما در این باره توضیح داد. او در پاسخ به سئوالی که خبرنگار ما از سوی مخاطبان سرویس مشکلات مردم در این باره پرسیده بود، گفت : شبکه بازاریابی غیرمجاز فرد هیچ گونه مجوزی از سوی مسئولان قانونی برای فعالیتش دریافت نمی‌کند. افراد نامحدود را با وعده های پوشالی به کار می‌گیرد در حالی که شرکت‌های با روش سالم چنان وعده‌هایی را نمی‌دهند.
صادقی ادامه داد : فردی که وارد شبکه شود متوجه می‌شود که کالاهایی که در شرکت ارائه می‌شود مصرفی است و حداقل چهار بار در سال برای خانوار تکرار می‌شود و از آن جمله می‌توان به لوازم سلولزی، بهداشتی و پوشاک اشاره کرد. تمام ابعاد فعالیت شرکت را بررسی کرده و شرکت آن فرد را توجیه می‌کند که در ازای خرید و فروش کالا به سود خواهی رسید.
به گفته او آن وقت فرد با سنجیدن توانایی و وقت خود در کنار نوع فعالیت شرکت چه میزان درآمد را برای خودش داشته باشد و با این سنجش‌ها متوجه خواهد شد که صحبت‌های شرکت فوق اغوا گرایانه یا غیر اغواگرایانه است.
رییس مرکز امور اصناف گفت : همه ی شرکت های بازاریابی سالم کار نمی کنند چون طبیعتاً هر کار و پدیده ای نقاط ضعف و قوت خودش را دارد. در آمریکا یک قانون در جهت منع شرکت‌های هرمی و یکی در جهت ابقا و توسعه بازاریابی شبکه ای مجاز و قانونمند داریم. به طور مثال در شاخص اول خواسته می‌شود که عضو جدید به شبکه بیاورید و بابت عضوگیری پولی دریافت کند تا درآمدش افزایش پیدا کند در حالی که در قاعده تنظیم شده برای بازاریابی شبکه ای اصلاً چنین چیزی نیست و اگر فرد بتواند کالای بیشتری بفروشد می‌تواند از محل سود خرده فروشی منتفع شود.
او در رابطه با شبکه های مجوز دار گفت : برای دریافت مجوز می‌توانند به سایت اصناف و امور بازرگانی مراجعه کنند و این شکل قانونمند شبکه‌ها در واقع از سال 92 شروع شده است. کمیته نظارتی متشکل از چهار دستگاه داریم و هر 15 روز یک بار جلسه داریم و شیوه برخورد تخلفات مشخص است و اول به شرکت ابلاغ شده و بعد از جوابیه دریافتی از آن‌ها تصمیم لازم اخذ می‌شود. این گونه شرکت‌ها دارای نماد اعتماد الکترونیک نیز هستند و سه رنگ زرد (از مرحله اخطار گذشته)، قرمز (فعالیتش حداقل به مدت 6 ماه تعطیل می‌شود) و سبز (منطبق با قوانین) است.
صادقی ادامه داد : اگر شرکت‌های متخلف اشکالات را برطرف نکند در نهایت پروانه را لغو کرده از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود. کشور ایران وقتی در تولید کالایی مزیت دارد آن بخش کالا بیشتر در شبکه‌ها توزیع می‌شود.
او در پایان سخنانش گفت: مردم در صورت تخلف می‌توانند با شماره های 88993816 الی 17 تماس بگیرند. معدل قیمتی که در این شبکه کالا به مردم داده می‌شود یا باید پایین‌تر از مصرف در محل توسط مشتری باشد یا اینکه حداقل مساوی باشد.

 


۴۵۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    6 2
    همشون از دم کلاهبردارن حیف وقت و انرژی که آدم واسه این شرکتها بذاره