به عقیده یک جامعه شناس، بین دهه هفتادی ها و دهه شصتی ها شکاف نسلی به وجود آمده است و در حال حاضر شاهد بروز و ظهور تشکل های نوین خانوادگی مثل ازدواج سفید و یا همباشی هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شیرین احمدنیا، جامعه شناس، با حضور در کافه خبر در مورد تغییرات ارزشی نسل جدید گفت: اتفاق کلی که در جامعه ما افتاده است و همه ما شاهد آن هستیم، تغییرات ارزشی با شتاب بسیار است، و این تغییرات ارزشی موجب شده است که با بحث شکاف نسلی به شدت مواجه باشیم.

او ادامه داد: به عبارتی شما بچه های دهه 70 را از دهه 60 جدا می کنید، و این درست خلاف جریان طولانی مدتی بوده است که در نسل های قبل وجود داشته است، یعنی ما در نسل های متمادی تفاوت های آنچنانی نداشتیم، اما در حال حاضر سرعت این تغییرات شتابنده زمینه شکل گیری نسل نوینی را ایجاد کرده است که بسیار ناشناخته است؛ و تمام مسئولین را به نوعی درگیر خود کرده است.

این جامعه شناس گفت: در روند کلی در جامعه شاهد غلبه ارزش های مادی بر ارزش های معنوی هستیم که می دانیم ارتقای معنویت اهداف انقلاب بود، اصولا قرار بود جامعه ی معنوی تری و غیر مادی تری را داشته باشیم، و شاهد جامعه ایده آلی که اسلام ناب محمدی را نمایندگی می کرد باشیم.

او ادامه داد: ولی عملا با نسلی مواجه می شویم که سوژه صحبت شما هم هستند، و کاملا بر مادیات تاکید دارند، اهداف آن ها کاملا مادی تعریف می شود، ایده آل هایشان تا حد زیادی جنبه لذت گرایی و مصرف گرایی و مادیات و امتیازات مادی زندگی پیدا کرده است، و به عبارتی می توان گفت در برخی از شئون زندگی قداست هایی را که مورد باور و احترام نسل های پیشین بود، به زیر سوال می برند.

احمد نیا در مورد ازدواج این نسل گفت: در سوژه ازدواج، نگاه آن ها به ازدواج کاملا تغییر کرده است، و ازدواج را درواقع امری الهی تلقی نمی کنند، و آن را به یک قرارداد تقلیل داده اند، اتفاقی که تصور می شود که در جوامع دیگر هم رخ داده است، وقتی نگاه تقلیل گرایانه می شود و از قداست چنین قراردادی کاسته می شود، می توان انتظار داشت که وقتی شروطی گذاشته می شود و آن شروط تامین نمی شود و انتظاراتی که بود برآورده نمی شود، می توان تقاضای تجدید نظر یا فسخ قرار داد کرد.

او ادامه داد: و این دهه ی هفتادی ها از این امتیاز استفاده می کنند و کسی هم نمی تواند بگوید که از این امتیاز استفاده نکند؛ درواقع ما با افراد جدیدی که الگو های رفتاری جدیدی هم دارند مواجهیم، گروه های مرجع سابق را که ممکن است پدر مادر، عمو، دایی، شخصیت هایی در خانواده بوده باشند و الگوی رفتاری بودند، چه بسا قبول ندارند، از نظر بچه های نسل جدید الزاما بزرگان فامیل الگوی رفتاری مناسب شان نیستند، و گروه های مرجع جدیدی برای ایشان شکل گرفته اند.

دکتر احمدنیا با بیان این که خانواده کارکرد اصلی خود را مانند گذشته ندارد گفت: با اتفاقاتی که افتاده است اکثر نهاد هایی که در تحلیل های اجتماعی خود از آن ها صحبت می کنیم، کارکرد های متعارف شان را به درستی یا طبق انتظار ایفا نمی کنند، مدرسه نقش خود را به خانواده، خانواده به رسانه، یا به مدرسه و دانشگاه واگذار می کند و به همین ترتیب درواقع با نوعی پاس کاری مسوولیت و وظیفه روبرو هستیم، و به همین خاطر است که در همه این نهاد ها خلل و کاستی می بینیم.

او ادامه داد: خانواده امیدوار است اتفاقی را که مثلا باید در پرورش فرزندان بیافتد مدارس به عهده بگیرند، چرا؟ به علت همان شکاف نسلی که بیان کردم، ما با نسل نوینی مواجه هستیم که اتفاقا از قابلیت های زیادی برخوردارند، نسلی باسواد تر هستند و در فضایی هوشمند تر بزرگ می شوند، با وسایل الکترونیکی و ICT سروکار دارند، یعنی مواردی که پدر و مادر هایشان هیچ مواجهه ای با آن ها نداشتند و اطلاعی از آن ها نداشتند.

این جامعه شناس گفت: همین باعث می شود ارتباط لازم بین والدین و فرزندان برقرار نشود، بنابراین آن نظارت نمی تواند شکل بگیرد، فاصله افتاده است، زبان مشترک ندارند، خرده فرهنگ جدید حاکم شده است، و بنابراین حتی پدر و مادر نمی توانند نقش فرزندپروری شان را آنچنان که امید و انتظار داشتند و آنچه که قرن ها تحقق پیدا می کرد، ایفا کنند. این پدیده دنیای شتابنده امروزی است که عوامل مختلفی در آن نقش دارند، در جامعه ای که غلبه ارزش های مادی را در آن شاهد هستیم، پدر و مادر از صبح تا شب تلاش می کنند، تا حداقل نیاز های مادی را فراهم کنند چون فکر می کنند مسئولیت اصلی شان تامین نیاز های مادی است. بنابراین پدر و مادر های امروز ما وقت ندارند که صرف بچه های خود کنند، و اینقدر درگیر هستند که ارتباط لازم بین آن ها برقرار نمی شود، همه درگیر مشغله های خود هستند؛ از حال هم بی خبرند و حتی اگر هم بخواند نمی توانند، چون کجا قرار بوده است فرزندپروری و شیوه ارتباط با فرزندانشان را یاد بگیرند، و چه اقدامی در این زمینه شده است که انتظار داشته باشیم بلد باشند با بچه های خود صحبت کنند و زبان مشترکی با هم داشته باشند.

احمدنیا به ایجاد خرده فرهنگ جدیدی در جامعه اشاره کرد و گفت: خرده فرهنگ جدیدی در حال حاضر حاکم است، و در وهله اول باید این بچه های امروزی را بشناسیم، بنابراین پاسخگویی به نیاز به گفتگو و همدلی اصولا شکل نمی گیرد و اگر هم بخواهد نمی تواند محقق شود. در واقع با سرعت تغییراتی به ویژه در مورد سطح تحصیلات و آگاهی های دخترانمان مواجه هستیم؛ بیشترین تغییرات را در افزایش سن ازدواج درمورد دختر ها شاهد هستیم، چرا؟ چون دختران هستند که فاصله بین سطح سواد دختران و پسران را پیموده اند و این فاصله را کم کرده اند، درواقع در فاصله بسیار کوتاهی یعنی چند دهه اخیر به ناگهان با افزایش سطح سواد و آگاهی روبه رو شدیم و این به ویژه درمورد دختران قابل توجه است.

او گفت: به همین ترتیب این خود را درمورد افزایش سن ازدواج نشان می دهد، ولی در عین حال در تغییر نگرش آن ها در هویت جنسی خود هم نشان داده می شود، ایده آل های دختر امروز الزاما با مادر و مادربزرگش یکی نیست، و چون یکسان نیست، بنابراین هدف گذاری متفاوت شده، راه و شیوه موجود هم تا حدی به صورت آزمون و خطا شده است.
به عقیده این جامعه شناس، نسل جدید مسئولیت پذیر تر شده اند. او در این باره گفت: این افراد وارد ازدواج می شوند، و ازدواج های آن ها براساس معیار های جدیدی است، معیار هایی که تعیین و انتخاب آن ها با خود آن هاست، یعنی فردگرایی حاکم شده است الزاما با مصلحت اندیشی پدر ومادرش چندان کاری ندارد، و اتفاقا برخلاف بعضی از صحبت ها، به یک معنا، بچه ها مسئولیت پذیرتر شده اند، من در این نسل جدید خیلی از افراد مسئولیت پذیر می بینم، چرا؟ برای این که اهداف مادی را هدف قرار دادند، و خود هم برای تحقق آن ها اقدام به عمل می کنند.

او در توضیح این مطلب می گوید: جوان های امروز مسئولیت کنش های فردی خود را بر عهده ی خود می گذارند، مثلا در مورد همسرگزینی مصداق بارز و روشنی است، قبلا برای انتخاب همسر پدر و مادر و خانوده ها تصمیم می گرفتند، بر اساس مصلحت اندیشی آن ها صورت می گرفت، اما الان خود بچه ها انتخابگر شده اند و تلاش می کنند خود را در این جایگاه قرار دهند که می توانند انتخابگر باشند.

احمد نیا ادامه داد: کارکرد خانواده که قبلا اساساً فرزندآوری بود، تغییر کرده و بچه های نسل جدید چندان به فرزندآوری فکر نمی کنند، به ارضای نیاز های جنسی خود فکر می کنند برای همین هم قالب های جدیدی را پیش بینی کرده اند، که ما تحت عناوین مختلف مثل ازدواج سفید یا همباشی یا پارتنر شیپ شاهد پدیدار شدن آن هستیم و درواقع تشکل های نوین خانوادگی است، که در کشور های دیگر تعریف شده است و تا حدی هم پذیرفته اند.

او گفت: با نوعی تشکل خانوادگی مواجه هستیم که ممکن است با تعاریف سنتی مطابقت نداشته باشد، و در آن افراد سعی می کنند آن رابطه و مناسبات صمیمانه را برقرار کنند، در ایران هم به نوعی شاهد بروز چنین چیزی البته در ابعاد خیلی محدود هستیم؛ در غرب درواقع تا 17، 18 سالگی بیشتر در خانه پدری نمی مانند، و فرهنگشان این را پذیرفته است.

این جامعه شناس ادامه داد: پدیده ای که الان در حال رشد است که ممکن است چندان مورد تایید اکثریت نباشد یا با اصول اخلاقی متعارف ما سازگار نباشد، شاهد شکل گیری این قالب های جدید هستیم، و این درمورد نسل جدید اتفاق می افتد یعنی آن ها زیر بار این می روند که خانه های مستقل تحت عنوان خانه های مجردی برای خود بگیرند، و بعد در کنار هم تعهد های نوینی را تعریف می کنند.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 71
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    اینم نتیجه جدا کردن دو جنس از هم دیگه تازه عده ی سرکوب میکنن نیازشونو که بعدا در زندگی زناشویی مشکل پیدا میکنن به خصوص زنا و عده ی هم خود ارضایی میکنن که اینم تاثراتش بدتره
    • بی نام A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
      126 7
      جا داره مسئولین رسیدگی کنن
    • امیر تبریز اوغلی IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
      واقعا این جور افکاری هم داریم هاااااااا..فکر نکنین نداریم
  • بی نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    مجردم.نه کاری به کسی دارم نه کسی کاری به من.راحت و اسوده
    • نیم IN ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
      آقای مجرد، تیتر و متن خبر در مورد نیاز جنسی بود، حالا شما بگو ببینیم راهکارت چی بوده که در دوران تجرد اینقدر راحت و آسوده ای؟ نگو نیاز جنسی ندارم و از این حرفا که اگه اینجور باشه باید یه دکتر بری.
    • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
      مگه هرکی مجرده کار خلاف شرع میکنه
    • بی نام DE ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      در پاسخ به نظرت با نام "نیم" بگم که با نهایت تأسف باید اعلام کنم که خودارضایی یکی از موارد کاستن نیاز جنسی هست. ضمن این که اگر به نظرتون این دلیل قانع کننده نیست، کافیه یک سری به سایت‌های مشابه بزنین ببینین چقدر فساد بین خانم‌های شوهردار و افراد مجرد بالا گرفته. همچنین، تن‌فروشی هم بیداد می‌کنه. باید یه فکر کرد برای جوون‌ها.
    • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      19 79
      جناب نیم, من ناشناس اول نیستم اما شرایطم مانند ایشان است و با وی موافقم. راهکارم برای آسودگی دوران تجرد هم رجوع به پزشک و استفاده داروهای مجاز زیر نظر وی بوده. شما هم اگر به جای اعتراض ,اندکی می اندیشیدید به همین راهکار می رسیدید.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    418 7
    یک جامعه شناس باید بتواند سالها زودتر پیش بینی کند نه سالها بعد از مردم عادی
    • بی نام A1 ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      118 9
      دهه هفتادی ها مشکل ندارند، پدر و مادرانشونند که متولد دهه 40 و 50 هستند، اینها رو این طوری تربیت کرده اند. این متولدین دهه 40 و 50 هم مثل این که جوونیهای خودشون رو فراموش کرده اند که تو اوج جوانی اکثرا خودشون شوهرشون رو انتخاب می کردند، علاقه ای به فرزندآوری نداشتند چون بی کلاسی بود، اولین نسلی هستند که تو ایران به اوج عمل های زیبایی انجام می دادند و تو دنیا رتبه اول رو به خودشون اختصاص دادند، اولین نسلی هستند که به لوازم آرایشی هجوم بردند و اسامی خیلی باکلاس و خاص روی فرزندانشون گذاشتند. حالا این بچه های تربیت یافته این پدر و مادر خاص شده اند. ارزشی برای این پدر و مادر قائل نیستند.
    • بی نام GB ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      14 3
      پیش بینی می کنند ولی گوش شنوا نیست
  • بی نام A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    81 9
    الان این تیری که زدید یعنی چه؟
  • حسين ت ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    دولت حاظر براي اينكه ماشينها رو دستش نمونن وام بيست و بنج مليوني بده ولي حاظر نيست با يه وام ازدواج خوب براي جوونا و تشويق به ازدواج و حمايت جوونها رو از فساد دور كنه خيلي متاسفم
    • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      32 73
      حاضر درسته عزیزم . حاضر ، حضور و غیاب و ...
    • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      21 61
      حاضر
    • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      43 7
      به معني جمله نگاه كن نه حاضر و حاظر .كي مي خواهيد بزرگ بشيد؟
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    48 2
    چی بگم والا
  • بی نام IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    91 7
    پ ن پ
    • علی A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      23 7
      قشنگ بود حرفت لایییک
  • بی نام GB ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    187 6
    به نظر من جای این همه صحبت یه فکر اساسی بکنین راجع به مقوله ازدواج٬٬٬ همه میدونن اشکال کار کجاست٬٬ راه حل بدین٬ راه چاره چیه٬٬ سن ازدواج داره بالاتر میره و این عواقب سخت تری رو در پیش داره٬ من الان یه دختر ۳۵ ساله هستم مجرد٬٬٬ خودم باید دست به کار بشم برای خودم یا اجتماع من؟؟؟ بیخیال این دهه ۶۰ و ۷۰ باشین٬٬ مشکل اصلی حل معضل ازدواج جوونهاست٬ به ویژه دهه ۵۰ و دهه ۶۰ ٬ ازدواج جوونهای این دهه در اولویت کارا باید قرار بگیره
    • آیلار A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      فقط یه راه حل وجود داره، اگه می خوایم هم شرعی باشه هم منطقی باید ازدواج موقت قانونی بشه. یعنی اگه دختر من الان یه دوست پسر داره و بهش علاقه داره من بتونم روی حمایت قانون حساب کنم و اجازه ازدواج موقت رو بهش بدم و از نظر مالی هم حواسم بهش باشه. بعد اگه خواستن ادامه بدن و اگه نخواستن طلاق بی دردسر و بدون عوارض عاطفی و بدون دعوا. باید پدر و مادرها به جای سرپوش گذاشتن رو نیازهای بچه هاشون واقعیت رو ببینن. ازدواج موقت اگه با تمام جزئیاتش قانونی بشه روابط از حالت دوستی و هرزگی به شکل قانونی در میاد و خود این چارچوب درست کردن مسوولیت بیشتری برای طرفین و خانواده هاشون ایجاد می کنه و مشکلات روحی و جنسی جامعه کمتر می شه.
    • منم دیگه A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      20 13
      من الان دقیقا متوجه نشدم بیخیال دهه ی ۷۰ بشن اونوقت ما آدم نیستیم نیاز جنسی نداریم؟؟؟؟
  • بی نام US ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    134 2
    خب اینا رو که همه میدونن. راه حل چیست؟
  • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    47 1
    متاسفانه درسته
  • سینا IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    42 8
    خیلی ببخشید این مطلب هنوز خلاصه بود که مشروحش رو جای دیگه‌ای باید بخونیم؟
  • بی نام EU ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    یک کلام ختم کلام... توقع دخترها بالاست همین
    • ساحل EE ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
      80 70
      ساده لوحانه ترین تحلیل از اوضاع کنونی جامعه همینه.
    • بی نام IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
      97 38
      توقع ما پسرها هم بالاس.
    • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      113 7
      همه دخترا توقع بالا ندارند، قیمت زندگی بالاستخرج زیاده
  • mim IN ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    147 2
    همینکه این خبر در لیست پربیننده ترین ها قرارگرفته نشون میده که واقعیته
  • نیم IN ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    218 6
    شما فک کن پونزده سالگی هم نه، هیجده سالگی طرف به بلوغ برسه، الان بیست و هفت سالمه، میشه نه سال، حداقل پنج سال دیگه باید بدوم تا شاید بتونم زن بگیرم، میشه چهارده سال... دو حالت داره:یا رابطه خارج از ازدواج شکل میگیره یا با توکل و توسل رابطه ای شکل نمیگیره حالت اول همه معایبش رو میدونیم، حالت دوم هم یه اعصاب خورد و خراب میمونه که نه میتونه درس درستی بخونه نه کار درستی انجام بده.
    • بی نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
      136 3
      سی سال دارم و حالت دوم هستم و داغونم. داغووووووون. وقتی بچه بودیم بهمون ایمان دادن ولی وقتی بزرگ شدیم بهمون ابزار حفظ ایمان رو ندادن. الان نمی دونم تقصیر منه که ادم مومنی هستم و نباید این طور می بودم یا تقصیر مسئولینه که...
    • درمانده A1 ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
      57 2
      شمابسیارخلاصه وبجااین مشکلو بیان کردی دوست عزیز..متاسفانه یاخوشبختانه ماتوبرهه ای اززمان هستیم که جامعه وهنجارهاش دچاردوگانگی شدیدیه..ازیه طرف دچاربلوغ زودرس شدیمو ازطرف دیگه راهی برای ارضای اون نداریم..باید صبرکنیم تاموقع ازدواج که عملا تااون موقع امکان پذیر نیس..پس جوونا چیکار می کنن میرن سراغ ساده ترین وبی دردسرترین کار:همباشیویا اگه براشون امکان پذیر نباشه دچارخودارضایی میشن
  • بی نام A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    اولین و مهمترین هدف ارضای نیاز عاطفی هست و نه نیاز موقتی جنسی.متاسفم برای این تحلیل بچه گانه
    • بی نام A1 ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
      64 4
      دوست عزیز مگه شما توی جامعه زندگی نمیکنی ؟ واقعا بین دوستان خودت هدف اصلی ازدواج چه چیزی هست؟ چرا افراد متاهل البته به طور درصدی پیشرفت بهتری در زندگی دارند ؟ چون فکرشون نسبت به ارضا جنسی آزاده و صد البته بهترین روابط عاطفی را اونایی دارند که از لحاظ جنسی با همسرشون راوبط قوی و سالمی رو دارند
    • بی نام A1 ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      63 3
      هورمون های جنسی نیاز عاطفی نسبت به جنس مخالف و ایجاد میکنن ، و گرنه اگه فقط عاطفس که خیلی راحتتر حل میشه
  • بی نام A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    30 2
    خوب شد خلاصه کردین.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    99 70
    ما دهه هفتادی ها غول نیستیم. همه جای دنیا با نسل جدید ارتباط برقرار میکنن به غیر از ایران که از نسلهای جدید وحشت دارن.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    46 1
    ببخشید من متوجه صحبت های ایشان نشدم ابتدای صحبت در مورد تفاوت بچه های دهه 70 با سایر سالهابود اما ادامه سخن به دهه 60 و حتی پیش از آن بر می گردد چون مثلا متولد 1370 اکنون 24 سال دارد و بالا بودن سن ازدواج برای او قابل مطرح شدن نیست همچنین خانه های مجردی اتن هم دلایلی دارد که ظاهرا دوستان تمایلی به بیان آن ندارند
  • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    ای کاش اشاره میشد که خانمها هم خوب نمیتونند انتظار شوهرشونو برآورد کنند در این ضمینه و منجر به طلاق میشه
    • بی نام A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
      77 54
      شخص مد نظر شما برده جنسي است نه شريك زندگي
  • امین A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    93 9
    سربازی نبود من سال دیگه داماد بودم٬ اما حالا هم نامزدمو از دس میدم هم کارمو، سنم میره بالا و ..
  • بی نام A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    کسی که این وضع رو نتیجه ی جدا کردن جنس مذکر و مونث میدونه ،یا واقعا پرته یا خودشو به پرتی زده .بابا بدبختی ما اینه وقتی پسرها و دخترها به سن جنسی میرسن ،اونا رو تو دانشگاه همکلاس می کنیم .این درد ماست .البته اگه خوب فکر کنید و برچسب نزنید
  • بی نام A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    83 36
    فکر نمیکنم ارضای نیاز جنسی واسه خيلیا از جمله من در الویت باشه من بیشتر به فکر ارضاي نیاز عاطفی خودم هستم تا جنسی
    • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      61 76
      ادرس یک دکتر خوب رو بعدا برات می فرستم. شما سالم، شما یوزارسیف، شما مادر ترزا
    • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      59 20
      آقایی که آدرس دکتر خوب داری اول خودت برو پیشش، فرق انسان با حیوان تو همین چیز است حیوان فقط ارضای نیاز جنسی میخواد ولی انسان چیزای دیگه ام میخواد
    • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      15 3
      من صحبتی ندارم
    • علی IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      57 6
      انقدر همه رو مسخره نکنید، اگر یک بار عاشق شده باشید متوجه حرف این دوستمون می شید، کسی که عاشقه طرف مقابلش براش مهمه، تو فکرشه، نگرانشه، اصلا رابطه جسمانی میشه اولویت دوم که البته اگر محقق بشه ارزشش و جایگاهش فوق العاده بالاتر از این رابطه های سطحیه، وقتی کسی رو دوست داری همین که دستشو گرفتی تو دستت خودش یک دنیاست برات. البته این مسائل به تیپ شخصیتی افراد بر می گرده و بعضی افراد کلا توانایی برقراری چنین سطحی از رابطه رو ندارن یا انقدر با این و اون بودن که این احساسات رو از خودشون گرفتن.
  • بی نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    79 15
    وقتی جامعه بسته ای داریم همین میشه دیگه جدایی دو جنس مخالف باعث همین مسایل میشه
  • توجید US ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    18 1
    باید برنامه سازان و تصمیم گیران و صاحب نظران بدانند که مسایل جامعه را خواه برای جوانان و خواه برای دیگر اقشار جامعه باید حل کرد و با کتمان کردن و یا پنهان کردن آنها مساله ای حل نمی شود بلکه بغرنج تر می شود و تمام جامعه را درگیر می کتد و اکنون شاهدید که این مساله اتفاق افتاده است . در این مورد خرد جمعی کارشناسان باید بکار گرفته شود. مسئولان کشور نیز کمک کنند .
  • محمد A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    65 3
    من خودم تحصیل کرده جامعه شناسی ام. متاسفانه جامعه شناسان از وضع جامعه اطلاعات خوبی ندارن و تحلیل هاشون بسیار سطحی است پخش کنید
  • بی نام A1 ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    10 4
    کاملا درست گفتن متاسفانه
  • بی نام A1 ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    59 19
    توقعات دخترا خیلی بالا رفته ، اصلا مفهوم زندگی مشرک رو مخصوصا از لحاظ صبر در براورده شدن مسائل اقتصادی از یاد بردن یا بلد نیستن "چون آموزش ندیدن " ، از همون روز اول خونه جدا ؛ماشین خوب ... میخواد مگه آدم مریضه اعصاب خودشو خورد کنه بره زن بگیره البته آدم سعی خودشو باید بکنه اما بایستی صبور بود از لحاظ جنسی هم واقعیت اینه که آدم سالم از همون سن بلوغ نیاز جنس داره حالا یه سه چهار سالی هم کنترل کنه اما خب نمیشه دیگه اگر ازدواج نکنه میره سراغ رابطه خارج از اخلاق آیا آن زمان جامعه سالمی چه از لحاظ روانی و چه بقیه موارد داریم ؟؟
    • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      20 19
      همه اینطور نیستند
  • بی نام A1 ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    40 0
    حرفهای این کارشناس مسایل اجتماعی و بسیاری از دیگر کارشناسان اجتماعی که وضعیت موجود جوانان را جوری تحلیل میکنند که فکر میکنند فقط خود میدانند آنهم بعد از اینکه جوانان و خانواده ها خود همه این مسایل و اتفاقات را میدانند بدون راه حلی ارائه بدهند یا آینده نگری کنند ما را یاد این جمله می اندازد : "از عجایب شیخ ما همین بس است که پنج انگشت را باز کرد و گفت یک وجب است".
  • نیما EU ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    ازدواج بزرگنرین اشتباه در این زمانه هست
  • بي نام ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    71 8
    نسل جديد خيلي منطقي تر از قبلي ها به ازدواج نگاه ميكنن و ميخوان با ازدواج ارامش زندگيشون بيشتر بشه. نه اينكه فكر و غصه قسط و اجاره خونه و ....اونا رو ديوونه كنه!!!
    • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      17 6
      نسل جدید دنبال خرید لباسشونن، خرج کردن کل حقوق ماهانه برای خرید لباس و خرت و پرت منطق نیست، عدم رشد شخصیتی و عدم وجود آینده نگریه
  • محمد CN ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    75 5
    مثل اینکه جامعه شناسا از مردم عقب ترن. این موضوع در مورد 10 سال پیش صدق میکنه. الان نیاز جنسی جورای دیگه برآورده میشه. به نظرم الان دلیل ازدواج نکردن، برآورده شدن نیاز جنسیه چون ازدواج کرده هاش دارن طلاق میگیرن به دلیل مشکلات جنسی. خانه از پای بست ویرانه، عزیز وقتی از دبستان بچه ها رو از هم جدا میکنین اوضاع اینجوری بلبشو میشه، جوری که هیچکس نمیتونه تحلیل درستی بده. هر تحلیلی غلط در میاد توی این شرایط
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    89 2
    شما بگید من جوان که الان 25 سال دارم ،2سال هم خدمت و هنوز نه کار دارم نه خونه اونم بیکار با مدرک فوق لیسانس تا کی بدوم تا بتونم زن بگیرم همش که نیاز جنسی نیست. متاسفانه این دولت فقط از میده که ازدواج سنش رفته بالا ولی یکی نیست بگه شماها چکار کردین تا این مشکلات کمی برا جوونا کم بشه.
    • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      39 17
      دوست من سن ازدواج مردان ایرانی اکثرا تو دهه چهارم زندگیشون اتفاق میفته.زیاد نگران نباش
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    همین مقدس سازی ازدواج کار رو خراب کرده خوب باباجان ازدواج یه قرارداده دیگه مثل همه قراردادها دو طرف باید شرافتمندانه و صادقانه رفتار کنن اگر نمیتونن خوب چه اصراری هست به ادامه یه زندگی با خیانت و دروغگویی؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    52 2
    آقا من ۲۷ سالمه کارم رو سر این دلار از دست دادم به خدا فقط پول در میارم خرج اجاره خونه بدم در روز نون و ماست میخورم و چایی شیرین ۲ روز یک بار نیمرو شاید بخورم با خودم کنار اومدم که یک وعده غذا در روز کافیه این واسه منی که کلی تحصیل کردم یک کار پر درآمد داشتم خیلی سنگینه دیوونه دارم میشم به خدا هزار بار فکر خودکشی به سرم زده تحملم رو از دست دادم الان من با این شرایط چطور به تشکیل خانواده فکر کنم؟ یادم رفت سربازی هم نرفتم
  • بدون نام ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    27 5
    اتفاقا برعکس چون برای ارضای نیاز جنسی راه های بسیار ساده تری از ازدواج وجود داره
  • m A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    25 5
    ازدواج بی فایدست الان سازگاری افراد حامعه باهم خیلی کم هست بجز بخت کردن بچه ها ازدواج چه ارزشی داره
  • 1370 A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    8 2
    تقریبا همینطوره
  • دهه شصتي A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    16 59
    راه حل اينه كه مراجع ديني اجازه پدر رو براي دختر هاي ٢٥ سال به با بالا بردارند تا مختار باشند ازدواج موقت كنند ولو مخفيانه و فرهنگ سازي بشه كه خانواده ها و. جامعه به نياز اون ها احترام بگزارند و انگ نزنند و هم چنين ارضاي نياز جنسي بايد در كشور ما از حالت لوكس و پرهزينه بودن خارج بشه بايد فرهنگ سازي بشه كه بين ارضاي جنسي و تشكيل خانواده كه مقدس مي باشد تفاوت قائل بشيم و بدانيم يكي از كاركرده هاي ازدواج دائم نياز جنسي است و كسي كه فقط به خاطر نياز جنسي ازدواج مي كنه كاركرد اين نهاد مقدس و زيبا رو بسيار تنزل داده و درك نكرده.
  • محمد24 A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    16 3
    سبک زندگی عوض شده مثل 40یا50سال پیش نیست
  • م A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    15 17
    راستى من مشكل مالى ندارم و تحصيلاتم هم در بالاترين سطح ممكنه از كسى هم توقع مالى نداشتم تا به امروز كه ظاهرن خودش يه عيب بزرگه دختر هم هستم
  • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    12 6
    اگه جلوى فساد گرفته بشه بنظرمن باىد فرهنگ ازدواج راحت بگىرن.
  • مهرداد IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    9 0
    نياز جنسي اگه به موقع ارضاء نشه كلي مشكلات روحي و رواني متعاقب آن خواهد آمد و يه عمر ...به نظر من ريشه تمام مشكلات ، مشكلات اقتصاديه اگر مردم مشكلات اقتصادي نداشتند بهتر ميتوانستند فكر كنند و تفريح كنند بعد فرهنگ سازي و ازادي