مدیرکل غله بازرگانی قم با تاکید بر اینکه نانوایی های قم در فصل سرما و یخبندان با مشکلی برای تولید نان مصرفی شهروندان مواجه نخواهند بود، گفت: گندم ذخیره شده در سیلوهای قم هفت ماه مصرف این استان را تامین می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، فرهاد زارع با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره گندم در قم به ایرنا گفت: با توجه به اینکه پس از این مدت فصل خرید گندم در استان شروع می شود، لذا تا یک سال آینده اگر هیچ گونه گندمی هم وارد قم نشود، این استان با مشکل کمبود گندم برای تولید آرد نان مصرفی مردم مواجه نیست.
وی با اشاره به وجود پنج واحد تولید آرد در استان، گفت: آرد قم در پنج کارخانه
تولید می شود که از تکنولوژی های پیشرفته ای برخوردار هستند، به نحوی که سیستم تولید آرد آنها با تکنولوژی و سیستم تولید آرد در اروپا مطابقت می کند.
وی تصریح کرد: این واحدهای تولید آرد در قم علاوه بر تولید مایحتاج آرد استان، آرد مصرفی استان های همجوار را نیز تامین می کنند.
زارع با بیان اینکه درحال حاضر 30 هزار تن گندم خریداری شده از کشاورزان استان، و گندم های خریداری شده از استان های دیگر از جمله خوزستان، فارس و گلستان و همچنین گندم های وارداتی از خارج از کشور کل گندم موجود در انبارهای ذخیره گندم استان را تشکیل می دهند، تصریح کرد: برای ارتقا کیفیت آرد و به تبع آن کیفیت نان به صورت تدریجی گندم های خارجی که از مرغوبیت بالاتری برخوردارند، با گندم های داخلی مخلوط می شوند.
زارع همچنین با اشاره به اینکه کار کنترل کیفیت نان قم تحت نظارت گروهی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه نانوایان و شرکت غله بازرگانی به طور منظم صورت می گیرد، افزود: این گروه پس از بررسی وضعیت صفر تا 100 نان تولیدی در نانوایی ها، اقدام به رتبه بندی آنها از نظر کیفیت می نمایند.
وی با بیان اینکه نانوایی هایی که نان با کیفیت تری را تولید می کنند، از سهمیه آرد بیشتر برخوردار می شوند، تصریح کرد: نانوایی هایی که نان پخت شده کیفیت لازم را ندارد، از نظر بهره مندی از سهمیه آرد بیشتر در تنگنا قرار می گیرند.
این مسئول با اشاره به فعالیت بیش از 700 نانوایی در قم، تصریح کرد: شرکت غله با همکاری فنی و حرفه ای در سال جاری برای شاطران کلیه نانوایی های قم اقدام به برگزاری دوره های آموزشی و ارایه آموزش هایی در خصوص چگونگی تخمیر آرد، نحوه برخورد با مشتری و استفاده از افزودنی های مجاز در پخت نان نموده است.
وی همچنین با بیان اینکه طبق اعلام پژوهشکده غله کشور به عنوان تنها مرجع تشخیص کیفیت نان در کشور، قم در زمینه کیفیت نان سنگک رتبه نخست و در مورد کیفیت نان های بربری و لواش رتبه های دوم و سوم را در شش ماهه نخست امسال کسب کرده است، تصریح کرد: طبق مصوبه سال گذشته هیات وزیران مبنی بر آزاد سازی قیمت نان در 20 درصد از نانوایی ها در هر استان کشور، در حال حاضر 145 نانوایی قم نان را به قیمت آزاد عرضه می کنند.
وی در تبیین علت آزاد سازی قیمت نان، تصریح کرد: بدون شک خرید گندم به قیمت 13 هزار و 500 ریال و تحویل آن به نصف قیمت یعنی معادل 6 هزار و 650 ریال آن هم در شرایطی که دولت یارانه نیز باید بپردازد، اصلا مقرون به صرفه نیست، لذا حرکت به سمت آزاد سازی قیمت نان ضروری است.
مدیر کل غله بازرگانی قم با بیان اینکه آزاد سازی قیمت نان از نظر صرفه جویی در مصرف، و همچنین کاهش دور ریز نان محاسن و فوایدی زیادی به همراه دارد، تصریح کرد: بدون شک صرفه جویی در مصرف نان فارغ از کمکی که به اقتصاد خانواده ها می کند، برای اقتصاد کشور و جلوگیری از واردات بی رویه گندم از کشورهای دیگر نیز مفید است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =