علت ها و عوامل تنبیه دانش آموزان و البته رسانه ای شدن این وقایع، موضوع میزگردی است که با حضور کارشناسان آموزشی و امور تربیتی در کافه خبر برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسئله تنبیه دانش آموزان، واقعه تازه ای نیست و همواره این تنبیه در فرهنگ های مختلف، کم یا زیاد وجود داشته است. اما امروز با توجه به بالا رفتن سرعت در اطلاع رسانی و در اختیار بودن وسایل ارتباطی، اینگونه اخبار به سرعت به دست عموم مردم می رسد و حساسیت هایی را ایجاد می کند.

این که همچنان در مدارس شاهد تنبیه شدن دانش آموزان هستیم، چه دلایلی دارد؟ آیا مشکلات شخصی و اجتماعی معلم و کادر آموزشی موجب بروز چنین رفتارهایی می شود؟ یا تربیت دانش آموزان و نوع برخوردشان موجب می شود تا چنین تحرکاتی دیده شود؟

بررسی عوامل و دلایل تنبیه دانش آموزان و البته رسانه ای شدن تک تک آن ها به سرعت، موضوع میزگردی است که با حضور دکتر جهان آرای، مشاور معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ، پاپایی، معاون مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، فریبا عدلی، استاد دانشگاه و دکتر باقری مدیر مدرسه مفید و کارشناس مدیریت آموزشی در خبرآنلاین برگزار خواهد شد.

شما هم اگر سوال و یا موضوعی برای طرح شدن دارید می توانید با ما در میان بگذارید.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی الله بخشی A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    7 17
    با سلام. به نطر من بعضی از معلمان خیلی بی حو صله شده اند .و یا اینکه در امور پرورشی بچه ها مخصوصا دانش اموزان ابتدایی نظر شخصی خود را اعمال مکنند .به نطر من آموزگار باید بداند حداقل در کلاس با 30 نفر دانش اموز با رفتار و فرهنگ وتربیت مختلف سر و کار دارد و این هنر وپشتکار وحوصله یک معلم است که آنها را هماهنگ کند پیشنهاد میکنم که اموزش و پرورش برای معلمین کلاس امور تربیتی و روانشناسی کودک بگدارد..
    • بی نام RO ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
      4 4
      من کارشناس ارشد علوم تربیتی هستم ولی بیکار می روم با معلم مدرسه حتی مدیر صحبت می کنم می بینم منافع شخصی برایشان مهم تر از اصول تربیتی هست وتی می پرسند شما که معلم نیستید باید هر بار مدرک تحصیلیمان را ببرم تا ثابت کنم از شما بیشتر در این زمینه تخصص دارم .
  • فرهنگی مظلوم A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    16 9
    معلمان تقصیری ندارند. والدین فقط برای خلاصی دانش آموزان آنها را به مدرسه می فرستند. معلمی که منزل مسکونی ندارد.ماشین ندارد.حقوق بخور و نمیر ندارد و ضامن هم هست و هر روز بانک ها بخاطر ضمانت زندگی او را فلج کردند به نظر شما چه باید بکند؟ هر روز بانک ها فقط برای ضمانت یقه فرهنگیان را می گیرند.یک قانونی وزیر آموزش و پرورش تدوین کند که فرهنگیان از ضمانت فارغ شوند
    • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
      6 5
      همین دیگه . معلما رفتارشونو با دانش آموز بر اساس وجدان شغلیشون تنظیم نمیکنن. معیار میزان پولی هست که دریافت میکنن. معلما حتی اطلاعاتشون طبقه بندی شده ست. اطلاعات کمتر رو در کلاسهای مدرسه ارائه میکنن. اطلاعات بیشتر در کلاسهای خصوصی و اطلاعات خاص و ویژه رو نگهدمیدارن برای شاگردای ویژه که پرداختهای ویژه داشته باشن.
    • تعهد تاثيرگذاره IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
      2 2
      يك معلم قراره تا دانش آموز رو هم از نظر علمي و هم از نظر تربيتي رشد بده.فكر ميكنم از هر قشري كه باشيم مشكلات خاص خودمون رو داريم پس اين توجيه خوبي نيست كه بخاطر مشكلات از زير بار مسئوليت شونه خالي كنيم.من پدر و يا مادر بايد تذكرات و پيگيري خودم رو با فرزندم داشته باشم و معلم شريف هم بايد قبول كنه كه زير بار تعهد سنگيني رفته، حالا اگه اين كار رو از روي اجبار و فقط براي تامين معاش ميخواد انجام بده قطعاً همه به نوعي به مشكل خواهيم خورد.از دانش آموز سر كلاس اون انتظاري رو نميشه داشت كه از معلم داريم ولي حقيقت اينه كه بخش كوچيكي از معلمان زحمتكش،متاثر از برخي مشكلات رفتار و تصميماتي ميگيرن كه كل ماجرا رو زير سوال ميبره.
    • سعیییید EE ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      0 0
      احتمالا شما فقط برای دیدن همکاراتون سر کار میرین. خود شما اگر یک ساعت واریز حقوقتون به تاخیر بیوفته زمین و زمان رو به هم پیوند میزنین
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    3 0
    آیا ار گانی هست که تربیت کودک را از وقتی به ارگان های مختلف آموزش و پرورش وارد می شود تا وقتی فارغ می شود اندازه بگیرد به قول افلاطون اگر به اندازه خورد و خوراک و پوشاک و برندهای عالی در نظر گرفته شده شان به برند تربیت کودک اهتمام می شد آزاری که از فرد بی تربیت به دیگران می رسید هرگز ایجاد نمیشد در کلاسی 35 نفره کود ک یا کودکان بی تربیت و بی اخلاق که در خانواده حد و حدود هیچ امری بخصوص در اجتماع آموزش داده نشده و درکتابهای درسی هم به طور مستقیم بحث نشده و سرمایه گذاری لازم نیست حال و هوای آموزش و تربیت را از بین برده و کلاس رابه مجلس مضحکه و شیطنت های غیر قابل کنترل در می آورند . و باید بدانیم کودکان امروز بزرگان فرداهایند و بر مسند های شغلی متفاوت می نشینند
  • دلسوز IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    3 0
    اگر تعداد دانش آموزان در حد استاندارد و از همان مقطع ابتدایی قانونمندی در مدرسه و خانه به کودک آموزش عملی داده شود و صد البته معلم از همه نظر طیب خاطر داشته باشد هرگز شاهد تنبیهات خشن و غیر متعارف نخواهیم بود
  • بهنام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    6 0
    به نظر من با این وضعیت بی بند وباری که در خانواده هست تنها راه تربیت صحیح باید بدست معلم سپرده شود که گاهی تنبیه هم لازم می باشد
  • فرهنگی بی پول A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    2 0
    باسلام به نطر من خوب تربیت نشدن بچه ها در خانواده در مدرسه باعث مشکلات زیادی میشود و معلم را مجبور به تنبیه بدنی میکنداز طرفی هم مشکلات معیشتی معلمان نقش به سزایی در رفتار انها دارد
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    3 0
    سلام به عنوان يك فرهنگي و آشنا به مسائل و مشكلات جامعه شريف فرهنگيان... از تمامي والدين بزرگوار خواهش دارم بيشتر به مسائل تربيتي و اخلاقي فرزندانشان بپردازند. در همه قشر و گروهي خوب و بد هست. اما آيا يك معلم به فرزندان شما استفاده از شبكه هاي اجتماعي و بازيهاي كامپيوتري و تماشاي سريالهاي ماهواره اي تدريس ميكند كه همواره نقل محفل و ورد زبان فرزندان مان است؟؟؟ با وجود حقوق و مزاياي اندك، سهم معلمان در تدريس اخلاق، آموزههاي ديني و علمي فراتر از يك پدر و مادر نيست؟ باور بفرماييد دانش آموزان سرشار از ناگفته ها و دغدغه هاي روحي رواني حتي نيازهاي ديگري هستند كه بعضا به دليل فاصله اي كه با والدين خود دارند و يا به خاطر مسائل ديگر اين قبيل نيازها را به صورت يك گره رواني بر دوش دارند.
  • از مشهد IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    2 0
    ای کاش در این میز گرد از یک معلم که دریک مدرسه منطقه محروم هم استفاده می کردید تا بهتر توضیح داده شود که یک معلم به جه حدی از عصبانیت می رسد که وادار به تنبیه می شود با توجه به تمام ضدیت هایی که با قشر فرهنگی امروز متداول شده است البته این نکته فراموش نشود که بیشترین این رفتار ها در مقطع راهنمایی سه ساله اول متوسطه اتفاق می افتد
  • بابک A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    4 1
    وقتی شان و منزلت معلم از بین میره و دانش آموزان تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار میگیرند و نه حرف خانواده خود را گوش میدهند از معلم را چون الگوی آنان بسیار تغییر کرده است. تا یکی دو دهه پیش ما معلمان خود را میدیدم جرات نداشتیم بریم پیششون و یا انقدر با احترام و مهربانب رفتار میکردیم که انگار بازهم شاگردشون هستیم ولی امروزه دانش آموز معلم را با چاقو و قمه و تهدید میکند و حتی درگیر نیز میشود.حالا شما امنیت شغلی با کلاس هایی بین 30تا40 نفر را درنظر بگیرید نبود امکانات در مدارس و نبود رفاه معلمان که فکر و مشغله آن تامین مایحتاج زندگیش است وبجای مطالعه به شغل دوم فکر میکند.اگر معلم از نظر فکری و آرامش زندگی و مالی تامین باشد مشکلات حل میشود.
  • ی A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    4 0
    با سلام زمانیکه ما تنبیه بدنی را از مدرسه حذف کردیم هیچ جایگزینی برای برخورد با رفتارهای نادرست دانش آموزان قرار ندادیم یکسری محدودیت هایی قرار داده شده ولی کافی نیست که البته این محدودیت ها بیشتر برای معلم است تا دانش آموزان مثال می زنم در زمان ما غیبت بیش از 3 جلسه در یک درس باعث حذف اون درس می شد ولی الان دانش اموز حق دارد کل سال رو غیبت کنه و به مدرسه نیاد و معلم حق ندارد از این دانش اموز نمره ای بابت غیبت کم کند و حتما باید نمره قبولی هم به او بدهد.یا بالاتر اگر بریم اگر دانش اموزی به معلمی بی احترامی کند معلم حق دفاع ندارد چون از پیش محکوم است . باز هم بالاتر در بعضی مدارس متاسفانه دیده شده دانش اموزان با خود فیلم مستحجن ، چاقو ، مواد مخدر به مدرسه می اورد نهایت تنبیه اخراج سه روزه.
  • سینا IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    1 9
    صددرصدمعلمین واولیای مدرسه مقصرند....هرچقدرهم دانش آموز بی تربیت ولات ولوت باشدمعلم یامدیر وناظم نبایداو را تنبیه کنندبلکه والدین وی را بخواهندوتوبیخ کتبی ویانهایتا اخراج موقت را برای دانش آموز خاطی اعمال کنند.یا درمراحلی که خطای دانش آموز قابل بخشش نبوده مراتب به اداره کل آموزش و پرورش ناحیه یامنطقه گزارش شود.لذا به هیچوجه من الوجوداولیای مدرسه حق ضرب وشتم،توهین وتمسخر و افترا به دانش آموز خاطی رو ندارن....اینان حقوق بگیران این کشورهستند و نه متنبه کنندگان...انسانها دارای ارزش یکسان و برابر هستند و کسی حق مجازات وتنبیه بدنی وکلامی انسان دیگری را ندارد مگر به حکم قانون.ضمنا پیشنهادمی گردد معلمین،ناظمین ومدیران وتمامی افرادی که بصورت مستقیم در ارتباطندهمگی ازنظرسلامت روان موردسنجش قرار گیرند
  • ی A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    2 0
    درکشورهایی که تنیبه بدنی حذف شده اگر دانش اموزی به معلم بی احترامی کنه یا یک عمل ناشایست انجام بده یا به وسایل مدرسه خسارت بزنه نه با دانش اموز بلکه یقه پرد و مادر دانش اموز را می گیرن و حتی به مراجع قضایی معرفی می شن در حالیکه در ایران دانش اموز مواد مخدر میاره مدرسه بعد با کلی سر و صدا 3 روز از مدرسه اخراج می شه بعده سه با دبدبه و کبکبه همون دانش اموز میارن مدرسه و دانش اموز هم لطف می کنه و هدایای مملوح از انواع فحش ها و ناسزا ها نثار معلم بدبخت می کنه و معلم هم حق اعتراض نداره چون فوری اخراج قطعی براش می زنن براش ارزش معلم را حفظ کنیم
  • حسين IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    5 0
    تمام قاياني كه فقط بلد هستند گناه را به گردن معلم بياندازند حتي كساني كه خود را دكتروروانشناس تعليم وتربيت مي دانند جرات حضور در بعضي از كلاس هاي درسي را باتوجه به تعداد دانش آموزان ورفتارهاي ناشايست آنها راندارند خيلي از كساني كه در قسمت اداري و ستادي آموزش وپرورش هستند از دست اين دانش آموزان واين كلاس ها فراركرده اند دانش موزي كه در كلاس درس به معلم فحش ناموسي مي دهد دانش آموزي كه در كلاس درس موبايل مي آورد واز معلم خود به طور پنهاني عكس وفيلم تهيه مي كند دانش اموزي كه به هم اه خود فندك واسپري مي آورد وبا فشار دادن اسپري وروشن كردن فندك دروسط كلاس ودر حظور معلم آتش روشن مي كند و.... را چكونه مي توان تحمل كرد هركسي دوره محصل بودن خود را به ياد بياورد شيطنت هايي را كه دردوره تحصل داشته
    • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
      0 1
      چرا از اینکه ازتون فیلم و عکس بگیرن میترسین؟ مگه سر کلاس چه کاری انجام میدین که از دیده شدنش وحشت دا ین؟
  • فرهنگ IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    1 0
    اینکه در مدارس به نوعی تنبیه وجود دارد جای شکی نیست. اما دلیل اصلی تنبیه نبود و یا عدم رعایت قوانینی هست که در ساختار آموزش و پرورش وجود دارد . نبود یک قوانین کلی باعث شده که مدارس بیشتر به تنبیه روی آوردند و از آنجایی که اکثر معلمان به نوعی خود مشکلات عدیده ای دارن حال و حوصله استفاده از شیوه های تربیتی موثر را ندارند .
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 1
    به نظر من سيستم آموزشي كنوني ايرادات زيادي دارد اولاً معلم ها از روي اجبار وارد اين عرصه شده اند يعني هركسي كاري گير نمي آورد معلم ميشود البته اين استثنا هم دارد ولي معلمها كلا بي انگيزه كار ميكنند بيشتر كارها به والدين ارجاع ميشود درصورتي كه در گذشته بيشتر كارهاي تعليم و تعلم مربوط به مدرسه بود اما متاسفانه والدين بيشتر از دانش آموزان و آموزش و پرورش درگير معلم. كلاس و مدرسه هستند و اين باعث شده ميزان دخالتشان در كارهاي تعليم و تربيت زياد شده و اين در امر آموزش و پرورش اختلال زيادي ايجاد خواهد كرد نتيجتاً اينكه اگر هر كسي كار خودش را انجام دهد و درامور ديگر بدون اطلاعات و .. دخول نكند كارهاد
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    3 5
    معلومه معلما مقصرن. بچه ها همه جای دنیا شیطنتهای خاص خودشونو دارن. معلم اگه درست گزینش شده باشه و شرایط روانی مناسب شغلشو داشته باشه و آموزش صحیح هم دیده باشه با شیطنت بچه و رفتارهای غلطش هم برخورد معقول و اصلاحی داره. متاسفانه این شرایط در بسیاری از معلمان ایرانی وجود نداره
  • فریادکش A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    3 4
    تنبیه بدنی، استفاده از الفاظ رکیک و . . . نمی تونه پاسخ مناسبی به شیطنت های دانش آموزی که بیشتر شامل به هم زدن جو کلاس، عدم انجام وظایف درسی و . . . هست، باشه. چاله میدون که نیست.
  • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    2 0
    دانش آموزان بیش از حد سرتق و پررو شده‌اند بی ادبی آنها را در خانه پدر و مادر ها نمی توانند تحمل کنند چه رسد به معلمها در بیشتر مواقع معلمها مقصر نیست تازه با این پولی که به معلم داده میشود مطمءنا کیفیت آموزش و پرورش رو به فنا خواهد بود فانی آموزش و پرورش را نابود کرد نه از آموزش خبری هست نه از پرورش همه کارها ظاهری و دهن پر کن است و هیچ کیفیتی در کار نیست بیشتر بچه ها باهوش ولی استعدادشان هدر میشود و سرخورده از درس خواندن شده اند مقصر سیستم آموزشی و کیفیت بد کتابها و روش غلط آموزش است که به معلمها دیکته میشود خلاقیت معلمها همه ازبین رفته و همه چیز برای بچه ها تکراری شده