بانوی ارمنی اهل تبریز: مانعی برای پیشرفت نداشتم/ ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان

تبریز همیشه به داشتن چهرهای موفق و سرشناس خود می بالد و در این میان هستند زنان ومردانی که هم در عرصه فرهنگ و ادب و هم در عرصه ورزش و پویایی چهره موفق و شناخته شده ای هستند.

به گزارش خبرآنلاین، مارینا دانغیان از هموطنان ارمنی ساکن تبریز با بیان اینکه برای طی مراحل پیشرفت، هیچ مانعی پیش روی خود نداشته است، می گوید: ایران سرزمین همزیستی مسالمت آمیز ادیان و اقوام است و بنده هم به عنوان یکی از هموطنان غیرمسلمان، به تمام مراحل پیشرفت دست یافته ام. در آستانه سال نو میلادی با وی گفتگوی صمیمانه ای داشته ایم:

خانم دانغیان را از زبان خود معرفی کنید؟

مارینا دانغیان هستم، تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در مدرسه ارامنه اسدی گذرانده و کارشناسی دبیری زبان انگلیسی را در دانشگاه آزاد تبریز و کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی را در دانشگاه آزاد کرج  به پایان رسانده ام و هم اکنون دانشجوی دکترای تربیت بدنی گرایش رشد حرکتی دانشگاه علوم تحقیقات تهران هستم.

در حال حاضر به چه فعالیت هایی مشغولید؟

 هم اکنون به عنوان مسئول انجمن بسکتبال آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، مدیر گروه تربیت بدنی دانشکده سما تبریز، مدرس بسکتبال در دانشگاه های تبریز و دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه 3 تبریز مشغول به فعالیت هستم.

در طول تدریس آیا موفقیت هایی نیز کسب نموده اید؟

من عاشق و شیفته شغل معملی و تشنه آموزش دادن و تدریس هستم  و در این راه موفقیت هایی نیز داشته ام که از جمله آنها می توان به کسب عنوان معلم نمونه استانی ، معلم نمونه پژوهنده و مقام برتر در الگوهای تدریس درس تربیت بدنی در استان اشاره کرد .

همچنین باید یادآوری کنم در موفقیت های بدست آمده در سطح کشور در مسابقات بسکتبال آموزش و پرورش همکاری و همفکری گروه مربیان انجمن بسکتبال، مسئولان و کارشناسان محترم آموزش و پرورش را نباید نادیده گرفت بخصوص سرکار خانم علی محمدزاده که از زمینه سازان این بستر موفقیت بانوان در استان است.

بسکتبال رشته تخصصی  و مورد علاقه شماست، لطفا از سوابق شرکت در مسابقات ورزشی برایمان بگوئید.

شرکت در مسابقات آموزشگا هی و دانشگاهی ، رقابت های  قهرمانی کشور،  و مسابقات ارامنه ایران در باشگاه های آرارات کشور و ارامنه جهان در ارمنستان جزو مسابقاتی است که شرکت نموده ام .

شما مربی درجه 1 بسکتبال و تنها مدرس مربیگری بسکتبال فدراسیون در استان آذربایجان  شرقی هستید، لطفا درمورد کارهای  مربیگری نیز توضیح دهید .

من کارت مربیگری و داوری در رشته های آمادگی جسمانی، تنیس روی میز، اسکیت، فوتسال، ورزش صبحگاهی، کار با دستگاه بدنسازی و برای تونیک را دارم ،در ابتدای شروع کار مربی گری بسکتبال ، مربی تیم های هئیت بسکتبال استان بوده  و در سال 82 به عنوان مربی کنار تیم جوانان در مسابقات قهرمان کشوری در سکوی قهرمانی ایستادیم

همچنین  در باشگاه آرارات تبریز به عنوان مربی تیم بسکتبال و تنیس روی میز موفق شدیم  در مسابقات المپیک ارامنه در تهران و اصفهان مقام برتر این رقابت ها را کسب کنیم . همچنین  از سال 77 مربی بسکتبال دانشگاه آزاد واحد تبریز و مربی تیم های اعزامی آموزش و پرورش به مسابقات کشوری را عهده دار هستم.

لابه لای صحبت های خود از کارت مربیگری برایتونیک نام بردید لطفا  در مورد رشته  برایتونیک بیشتر توضیح دهید؟

برایتونیک یک ابتکار ایرانی است که قدمت ابداع آن به 6 سال نیز نمی­رسد. برایتونیک بر مبنای حروف کدگذاری شده الفبای زبانهای مختلف  طراحی شده و  افراد می­توانند آن را به شکل فردی یا گروهی انجام دهند و امکان اجرای تمرین­ها را برای کلیه افراد علاق­مند در هر جنس و سنی و با هر نوع شرایط جسمانی را  فراهم می­سازد.

درسال 1389 خانم یاسمن مویدی یک ایرانی فعال در امور اجتماعی، فرهنگی و ورزشی با ترکیب قوانین کدگذاری حروف الفبا با اجرای تمرینات ورزشی، برایتونیک را ابداع نمود و در سال 2009 میلادی این ورزش در فرانسه ثبت گردید.

وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 این ورزش را به رسمیت شناخت و در سال 1392 انجمن برایتونیک زیر مجموعه فدراسیون ورزش همگانی فعالیت خود را آغاز نمود.

شما چگونه این ورزش را فرا گرفته و تصمیم به فعالیت در آن رشته گرفتید؟

بعد از آشنایی با این رشته ورزشی تصمیم گرفتم استان خودم را نیز از فواید این رشته متفاوت بهره مند سازم. در سال 1394 افتخار برگزاری اولین دوره مربیگری رشته جدید برای تونیک در استان  و به سمت اولین مسئول انجمن رشته برای تونیک از هیات ورزش های همگانی منصوب شده ام.

اجرای برایتونیک در کلیه موارد با الهام جدول  شش خانه­ای مرتبط با خط Brail   نابینایان می­باشد. نحوه ­ی اجرا یه این شکل است که با تجسم این جدول­ها در فضا یا بر روی زمین ورزشکار با انتخاب کد مورد نظر تمرین­های ورزشی را با دست­ها و پاها اجرا می­ نماید.

این صفحه شش­خانه ­ای در هر مکانی در داخل یک مکعب مجازی قرار  می گیرد. ورزشکار می­ تواند داخل مکعب تجسمی قرار گرفته و با حرکت دادن دست­ها و پاها به سمت و بر روی خانه­های جدول، تمرین­ها را انجام دهد. برایتونیک مجموعه­ای از ورزش، بازی، خلاقیت، تفکر، مسابقه، تفریح، فرهنگ و هنر و حرکات سالم سازی است که فرد را به سوی تندرستی و شادی هدایت می­کند و برای رشد شناختی و حرکتی کودکان و نوجوانان بسیار مفید می باشد.

آیا شما وظیفه ی اجرایی هم دارید؟

بله ، در سال 91 مدیر گروه تربیت بدنی دانشکده سما واحد خواهران تبریز  معرفی شده ام و تمام سعی  و تلاش من این است  با برنامه ریزی های دقیق و مدیریتی جدی بستر خوبی را برای تحصیل دانشجویان در مقطع کاردانی فراهم  نمایم. معتقدم برگزاری منظم و مرتب کلاسهای تئوری و عملی زیر نظر اساتید و مربیان مجرب و با سطح علمی بالا موجب  افتخارات گروه تربیت بدنی این دانشکده است  که لازم است  از رئیس محترم سرکار خانم جلیل زاده قدردانی و تشکر نمایم.

با توجه به اینکه بعنوان مدیر فنی تیم بسکتبال سوپر لیگ با شهرداری تبریز همکاری می نمایید، وضعیت این تیم را چطور برآورد می نمایید؟

تیم بسکتبال بانوان شهرداری تبریز در اولین حضور خود در سوپرلیگ ب کشور، با 6 برد متوالی در مرحله مقدماتی، به عنوان تیم اول گروه به مرحله پلی آف صعود نموده است. این موفقیت افتخار بزرگی برای جامعه بسکتبال استان می باشد و بابت این درخشش زیبا  جا دارد از زحمات همه دست اندرکاران و مربیان بسکتبال استان بخصوص خانم بابایی و  همچنین از  مسئولین محترم سازمان ورزش شهرداری تشکر نمایم.

خانم دانغیان با این همه فعالیت علمی و ورزشی آیا شما اوقات فراغتی هم دارید؟ و چه فعالیتی انجام می دهید ؟

 تحصیل علم و پژوهش از الویت های مهم زندگی من است و  مشوق اصلیم برای تحقیق و شرکت در کنفرانس ها و ارائه مقالات خانم دکتر شجاعی است و من  افتخار می کنم به شاگردی ایشان و معتقدم اگر فعالیت ها با برنامه ریزی های هدفمند صورت بگیر در کنار آن فرد می تواند به سایر فعالیت های خود نیز برسد. من  اوقات فراغت خود را در میادین ورزشی با بازی تنیس خاکی، تنیس روی میز و بسکتبال سپری می کنم. رفتن به آغوش طبیعت و جاهای بکر همراه با دوستان خوب برایم لذت بخش است.

دوست داریم از فعالیت های هنری و فرهنگی خود نیز سخن بگوئید.

از نوجوانی تئاتر را دوست داشتم و بازیگری را  زیر نظر هنرمند برجسته مرحوم خانم واهرامیان  گذرانده ام. سرودن شعر از دیگر علاقه مندی های من است و تاکنون 2 جلد دفتر شعرم با عنوان "زمزمه ای از رد پای سایه ها"  و "فقط مادرم" به چاپ رسیده است  که سود حاصل از فروش کتاب  اول شعر به کودکان  هلال احمر و  کتاب دوم به کودکان سرطانی اهداء شده است.

شما موفقیت های خود را مدیون چه حمایت هایی هستید؟

همه موفقیت هایم را بعد از لطف خداوند مدیون حمایت ها و مهربانی های تک تک اعضای خانواده ام بخصوص فرشته بی همتای هستی مادر مهربانم می دانم.

همیشه مدیون اندیشه های پاک  افرادی هستم که به  من علم و زندگی کردن را آموخته اند از جمله مدرس بسکتبال خانم فتحی و به مربیانم آقایان عطایی، دکتر ملکون هاکوپیان، مرحوم ژرژیک ملیک میرزایانس، هامبارسومیان، نامور و خانم ها هاکوپیان و مقدم پور و معلم ورزش دوران تحصیلم خانم عباس زاده .

در کمال ادب و احترام از رئیس و کارشناسان محترم آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی ، دانشکده سما تبریز ، دانشگاه آزاد تبریز، فدراسیون بسکتبال کشور، باشگاه ورزشی آرارت، مدرسه ارامنه اسدی، هنرستان تربیت بدنی سعی  و هیات بسکتبال استان و  همه سازمان هایی که محیطی سالم و هموار برای فعالیت ما معلمان، مدرسان و مربیان آماده نموده اند تا با صداقت و آرامش انجام وظیفه نموده و گامی مهم در مسیر تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم برداریم تشکر و قدردانی می کنم.

و توصیه من به همه عزیزانم این است "برای دستیابی به اهداف سخت باید با جدیت تلاش کرد و در مسیر رسیدن به این اهداف  از فراز و نشیب ها باید لذت برد".

-------------------------------

گفتگو: معصومه درخشان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =