رئیس کل دادگستری کرمان: شور و شعور انتخاباتی محصول رسانه است

ایرنا نوشت: رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: نقش رسانه در برگزاری انتخابات باشکوه، بی نظیر و بی بدیل است زیرا شور انتخاباتی، شعور انتخاباتی و شناخت انتخاباتی محصول حضور رسانه هاست.

یدالله موحد روز یکشنبه در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه با رئیس کل دادگستری استان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان پیرامون برگزاری انتخابات و جرائم و تخلفات انتخاباتی افزود: رسانه و انتخابات دو رکن مهم از ارکان نظام مردمسالاری دینی هستند که هر کدام از آنها از دیگری متاثر است.
وی حضور حداکثری مردم در انتخابات را نتیجه فعالیت و تلاش رسانه های جمعی دانست و تاکید کرد: برآیند انتخابات در آزادی قلم و بیان تاثیر شگرفی دارد.

*تبیین نقش رسانه ها در حوزه انتخابات
رئیس ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی استان کرمان در تشریح نقش رسانه ها در انتخابات، عنوان کرد: واقعیت این است که برگزاری یک انتخابات باشکوه بدون حضور و فعالیت رسانه های جمعی غیر قابل تصور است.
موحد با بیان اینکه رسانه ها در انتخابات نقش چند بعدی را بر عهده دارند ادامه داد: اولین و مهمترین نقش رسانه ها در حوزه انتخابات، اطلاع رسانی و تبیین اهمیت انتخابات و نهادی که در نتیجه انتخابات شکل می گیرد، است که زمینه و بستر مشارکت و حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم می کند و در عین حال با جریانات مشارکت ستیز بیگانگان مقابله می کند.
وی اظهار کرد: رسانه ها در جامعه فرهنگ قانون مداری را تقویت و ترویج می کنند زیرا ما اصل برگزاری انتخابات را در قانون داریم و رسانه ها در نهادینه کردن این امر نقش مهمی دارند.
وی گفت: شفاف سازی فرایند برگزاری انتخابات به منظور اعتماد سازی بین مردم یکی دیگر از وظایف رسانه هاست که اصلی مهم در ایجاد زمینه حضور هرچه بیشتر مردم در انتخابات به شمار می رود.
موحد تصریح کرد: اصل رقابت انتخاباتی در فضای رسانه ای محقق می شود و نقطه اوج این رقابت در فضای رسانه ای اعم از رسانه های مکتوب و مجازی است.
وی بیان کرد: اصحاب رسانه فضائل و ارزش های اخلاقی انتخابات را تبیین کرده و ضمن حراست از این فضایل، با بداخلاقی های انتخاباتی نیز مقابله می کنند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: رسانه ها در شناخت داوطلبان چه به منظور شناخت توانمندی های داوطلبان و نیز تبیین شاخص های داوطلب اصلح به مردم کمک و در عین حال با عوام فریبی و وعده های موهوم و فریب دهنده مقابله می کنند.
وی افزود: امید آفرینی و ایجاد آرامش روانی در جامعه، پیشگیری از التهابات خطرناک، دعوت همه به رقابت سالم و قانونمند، تقویت وحدت و انسجام ملی و حرکت در چارچوب مصالح و منافع عمومی کشور مهمترین نقش رسانه ها در فضای انتخابات است.

*انتظارات دستگاه قضایی از رسانه ها
موحد به انتظارات و توقعات دستگاه قضایی در مقام پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی اشاره و بیان کرد: احترام به قوانین و مقررات انتخاباتی، اهتمام به آموزش و رشد آگاهی عمومی در زمینه انتخابات و لوازم آن و تشویق مردم به حضور در انتخابات و ترویج اصول و ارزش های اخلاقی انتخابات از جمله این انتظارات است.
وی ادامه داد: به کارگیری ادبیات صادقانه، وحدت بخش، امیدوارکننده و نشاط آور درعرصه انتخابات یکی دیگر از انتظارات دستگاه قضایی از رسانه هاست.
وی اظهار کرد: فراهم سازی زمینه بدون تبعیض برای تبلیغات همه نامزدها و جریانات انتخاباتی، رعایت قوانین ناظر بر آرامش و نظم عمومی، پرهیز از هرگونه فضاسازی کاذب و التهاب آفرین، ترویج نگاه وظیفه گرایانه و قانونمدار به تبلیغات انتخاباتی و پرهیز از نگاه کاسب کارانه در این زمینه از دیگر موارد مورد تاکید در حوزه رسانه در فضای انتخاباتی است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان، حمایت معقول و اخلاقی رسانه ها از جریان متبوع خود را مورد تاکید قرار داد و گفت: رسانه ها باید به صورت جدی از تخریب سایر کاندیداها نیز خودداری کنند.
وی احترام به ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را مورد تاکید قرار داد و افزود: پرهیز از انتشار مطالب موهن درباره افراد حقیقی و حقوقی، پرهیز از فریب افکار عمومی و اجتناب از تحریک تعصبات قومی، قبیله ای، مذهبی، صنفی، گروهی و محلی از دیگر مواردی است که باید به صورت جدی مورد توجه رسانه ها باشد.
وی تصریح کرد: کمک به نقد منصفانه و مشفقانه درباره عملکرد ارکان انتخابات و دوری از هرگونه اعتماد به گزارشات و القائات بیگانگان و معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز باید همواره مد نظر باشد.

*تشریح جرائم مطبوعاتی در حوزه انتخابات
رئیس ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی گفت: در مجموع 28 عنوان جزایی در قانون مطبوعات پیش بینی شده است.
موحد ادامه داد: انتشار هرگونه مطلبی که مردم را به عدم شرکت در انتخابات ترغیب کند، جرم است و مستوجب مجازات خواهد بود.
وی گفت: هر گونه ادعای غیر واقع مبنی بر توقف انتخابات و دعوت به تجمع اعتراض آمیز، اعتصاب، تحصن و هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات شود، جرم است.
وی تاکید کرد: انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات گروه های ضد انقلاب و معاند و انتشار هجو یا هجویه و یا هر گونه مطلب توهین آمیز علیه انتخابات در رسانه ها نیز جرم است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع مبنی بر انصراف گروه های قانونی از انتخابات و استفاده از سایت ها و وبلاگ های رسمی یا نشریات رسمی مربوط به نهادها و دستگاه های دولتی برای بهره برداری در تبلبغات نامزدهای انتخاباتی جرم است، گفت: تمام شرکت های دولتی، موسسات شهرداری ها و سازمان ها و موسساتی که قسمتی از دارائی آنها جز اموال عمومی است مشمول این قانون هستند.
وی افزود: درج مطلب یا محتوای تبلیغاتی نامزهای انتخاباتی خارج از مدت زمان مقرر شده برای فعالیت و تبلیغات انتخاباتی، نیز جرم است.
وی اظهار کرد: انتشار هر مطلب و محتوا در جهت تحریک، ترغیب، تهدید و تطمیع افراد به خرید و فروش رای، رای دادن با شناسنامه جعلی، شناسنامه دیگری، جعل اوراق تعرفه، رای دادن بیش از یک بار و سایر روش های تقلب در رای گیری و شمارش آرا، انتشار هرگونه مطلب برای ایجاد رعب و وحشت برای رای دهندگان و شعب، عدم رعایت شئونات اسلامی در انتشار تصاویر مربوط به بانوانی که کاندید انتخاباتی می باشند نیز طبق قانون جرم است.
وی بیان کرد: انتشار هرگونه مطلب در جهت توهین، افترا و نشر اکاذیب با هدف تخریب نظام، قوای سه گانه، سازمان های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارت انتخابات به منظور بهره برداری انتخاباتی نیز جرم به شمار می ورد.
این مقام قضایی ادامه داد: انتشار هرگونه مطلب و اسناد دارای طبقه بندی مرتبط به انتخابات، انتشار اخبار کذب از نتایج بررسی صلاحیت ها و شمارش آرا، ادعادهای بی اساس پیرامون تقلب در انتخابات یا مخدوش بودن انتخابات بدون دلیل و مدرک، انتشار ادعاهای کذب و غیر واقعی از سوی نامزدها درباره سوابق مشاغل دولتی اعم از کشوری، لشکری و انتظامی و مدرک تحصیلی نیز جرم است.
وی تصریح کرد: انتشار هرگونه مطلب یا محتوا در جهت هتک حرمت به حیثیت داوطلب انتخابات در جهت نشر اکاذیب و تبلیغات علیه آنها و انتشار صوت، تصویر و یا فیلم خصوصی و خانوادگی کاندیداها بدون رضایت آنها به شکلی که موجب ضرر و هتک حیثیت آنها شود نیز جرم است.
موحد گفت: انتشار نظر شخصیت ها در تائید کاندیداها بدون مدرک کتبی امضا شده آنها و انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع مبنی بر انصراف هریک از کاندیدهای انتخاباتی نیز در زمره جرائم انتخاباتی است.
وی افزود: انتشار اسامی متهمان انتخابات قبل از محکومیت قطعی آنها، انتشار علت رد صلاحیت داوطلبان نمانیدگی بدون رضایت آنها به گونه ای که موجب افشای اسرار و هتک حیثیت آنها شود نیز در قانون مطبوعات جرم برشمرده شده است.
وی تاکید کرد: انتظار می رود که رسانه ها تمام ظرفیت خود را برای گرم گردن فضای انتخاباتی در جامعه به کار گیرند.
وی با اشاره به اینکه اخلاقی موضوعی عام است، گفت: از نگاه حقوقی رفتارهای مجرمانه در زمان انتخابات همان بداخلاقی های انتخاباتی هستند.
وی تاکید کرد: اخلاق در حوزه انتخابات دامنه وسیعی را در بر می گیرد که باید در همه ارکان انتخابات مورد توجه ویژه قرار گیرد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: احساس مسئولیت در برابر منافع عمومی و مردم دارای اهمیت ویژه ای است که باید از سوی همه اقشار مورد تاکید باشد.
وی بر اصل حاکمیت قانون در برگزاری انتخابات تاکید و تصریح کرد: سعی می کنیم با اطلاع رسانی به آحاد جامعه از تخلفات انتخاباتی پیشگیری کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود نهم دی ماه را یادآور شکوه و مقاومت ملت ایران در برابر فتنه و فتنه گران دانست و گفت: دعوت می کنیم که مردم اتحاد اقتدار خود را به جهانیان نشان دهند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =