۰ نفر
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵

باراک اوباما در آخرین نطق سالانه خود در مقام رئیس جمهور آمریکا در ساختمان کنگره در واشنگتن سخنرانی کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، باراک اوباما در آخرين نطق سالانه خود در مقام رئيس جمهور آمريکا در ساختمان کنگره در واشنگتن گفت:« امشب (امروز) هشتمين سالي است که من به کنگره مي آيم تا درباره وضع کشور گزارش بدهم. من مي کوشم سخنراني امسال را کمي کوتاهتر کنم (خنده حضار). مي دانم که برخي از شما مي خواهيد به آيووا بازگرديد(کنايه به رقابتهاي انتخابات رياست جمهوري-خنده حضار).خود من هم آنجا بودم. درک مي کنم به علت آنکه در فصل انتخابات قرار داريم انتظارات براي دستاوردهاي امسال ما کم است. اما جناب رئيس! مي خواهم از رويکرد سازنده اي تشکر کنم که شما و ديگر سران (کنگره) در پايان سال گذشته براي تصويب بودجه در پيش گرفتند و مقرر شد که کاهش ماليات براي خانواده هاي کارگري دائمي باشد. اميدوارم امسال هم بتوانيم با يکديگر براي برخي از مسائل داراي اولويت براي دو حزب (دموکرات و جمهوري خواه) ازقبيل اصلاحات در نظام جزايي و کمک به افرادي که با سوءمصرف مواد و سوءمصرف هروئين مبارزه مي کنند همکاري کنيم. چه کسي مي داند شايد ما بتوانيم بار ديگر با کارمان، افراد بدبين را شگفت زده کنيم. امشب من مي خواهم رويکرد ساده تري درباره فهرست سنتي پيشنهادها براي سال پيش روي داشته باشم. البته من پيشنهادهاي زيادي دارم از کمک به دانش آموزان براي يادگيري اصول درست رايانه اي گرفته تا شخصي کردن مداواي پزشکي براي بيماران.


اوباما گفت:« من همچنان به اعمال فشار براي  پيشرفت در کارهايي ادامه خواهم داد که هنوز هم معتقدم بايد انجام شود از قبيل حل مشکلات نظام ازهم پاشيده مهاجرت ، محافظت از فرزندانمان درمقابل خشونت ناشي از سلاح، پرداخت برابر براي کار برابر، مرخصي با حقوق و افزايش دادن حداقل  دستمزد. همه اين مسائل همچنان براي خانواده هاي سختکوش مهم است. اين کارها هنوز هم کارهاي درستي هستند که بايد انجام شوند. تاوقتي اين کارها انجام نشوند دست از کار نخواهيم کشيد. اما براي آخرين سخنراني خودم در اين مکان، فقط نمي خواهم درباره سال آينده صحبت کنم بلکه مي خواهم رو پنج سال يا ده سال آينده و فراتر از آن تمرکز کنم. من مي خواهم روي آينده مان تمرکز کنم. ما در زماني  زندگي مي کنيم که با سرعت فوق العاده در حال تغيير است، تغييراتي سبب تغيير شکل زندگي ما ، نحوه کار ما ، وضع کره ما، و جايگاه ما در جهان مي شود. اين تغييرات نويدبخش دستاوردهاي فوق العاده پزشکي است اما درعين حال سبب بروز اختلالات اقتصادي مي شود که براي خانواده هاي کارگري مشکل ساز مي شود. اين تغييرات نويدبخش تحصيل براي دختران در دورافتاده ترين مناطق (جهان) است اما در عين حال سبب مي شود تروريستها باهم مرتبط شوند و بتوانند براي عمليات در فاصله اي به اندازه يک اقيانوس دورتر، طراحي کنند. اين تغييرات مي تواند فرصت بوجود بياورد يا اينکه نابرابري را شديدتر کند. قطع نظر از اينکه ما از اين وضع خوشمان بيايد يا نيايد، سرعت اين تغييرات بي ترديد افزايش خواهد يافت.

آمريکا بيشترين تغييرات را پشت سر گذاشته است


اوباما گفت:«  آمريکا پيشتر نيز تغييرات عمده را پشت سر گذاشته است بطوريکه جنگ و رکود اقتصادي ، سيل مهاجران جديد ، مبارزه کارگران براي شرايط منصفانه کاري و جنبشهاي مربوط به توسعه حقوق مدني  را تجربه کرده است. هربار هم کساني بودند که به ما مي گفتند از آينده بترسيم. آنها مدعي بودند که مي توانند ما ترمز تغييرات را فشار بدهيم. آنها وعده مي دادند که اگر ما فقط برخي گروهها يا ايده هاي تهديد کننده آمريکا را تحت کنترل دربياوريم، مي توان شکوه گذشته (آمريکا) را احياء کرد. ما هربار بر اين ترسها فائق آمديم. همانطور که لينکلن گفته است ما به مسائل ارتجاعي گذشته پايبند نمانديم بلکه براي آينده اي تازه جنگيديم و اينکه اقداماتي تازه انجام بدهيم. ما کاري کرديم که تغييرات به نفع ما تمام شود. ما همواره وعده هاي آمريکايي را با نگاه به بيرون به مرزهاي بعدي و براي مردمان بيشتر (براي بهره مندي اي از آن) بسط داديم. از آنجا که ما اين کار را انجام داديم و از آنجا که ما به دنبال فرصت بوديم درحاليکه ديگران به دنبال ترس بودند، ما بيش از پيش قويتر و بهتر شديم. آنچه در گذشته درست بود حالا هم مي تواند درست باشد. قدرت منحصر به فرد ما به عنوان يک ملت، خوشبيني و اخلاق کاري و روح کشف و تنوع ما و تعهد ما با حاکميت قانون است. اين اصول همه چيزهايي را به ما مي دهد که شکوفايي و امنيت نسل هاي آتي را تضمين مي کند. درواقع، براساس همين روحيه ما پيشرفتهايي در هفت سال گذشته داشته ايم. ما براساس همين اصول توانستيم از بدترين بحران اقتصادي در طول چند نسل گذشته خارج شويم. ما براساس همين رويه  نظام بهداشت و درمان خود را اصلاح کرديم و بخش انرژي خود را دوباره ابداع کرديم. ما براساس همين رويه مراقبت و حمايت از نيروهاي نظامي و نظاميان سابق خود را به عمل آورده ايم که به کشورمان باز مي آيند. ما به همين صورت، آزادي را در همه ايالت ها براي ازدواج با افرادي که دوست داريم با آنها ازدواج کنيم تامين کرديم( اشاره به ازدواج همجنس بازان).»

وي در ادامه افزود:« چنين پيشرفتي اجتناب ناپذير است. اين وضع نتيجه انتخابهايي است که ما با هم انجام مي دهيم. ما همين حالا هم با چنين انتخابهايي مواجه هستيم. آيا ما با ترس به عوامل تغيير در زمان خودمان با ترس پاسخ خواهيم داد و به عنوان يک ملت به درون خواهيم خزيد و به جان هم خواهيم افتاد يا اينکه با اعتماد به نفس به آينده نگاه خواهيم کرد و اينکه ما کيستيم و براي چه مي جنگيم و اينکه با هم چه کارهاي باوردنکردني را مي توانيم انجام بدهيم.بيايد درباره آينده صحبت کنيم.»

 

 




بحران اقتصادي در آمريکا همچنان ادامه دارد

رئيس جمهور آمريکا ضمن دفاع از عملکرد اقتصادي دولتش  گفت:«بياييد درباره آينده صحبت کنيم و چهار سوال بزرگي در اين زمينه مطرح است که به نظربنده، ما به عنوان يک کشور بايد به آن پرسشها پاسخ بدهيم. قطع نظر از اينکه رئيس جمهور بعدي(آمريکا) چه کسي باشد يا اينکه کنترل کنگره بعدي در اختيار چه کسي باشد، اولا بايد ببينيم ما چگونه به همه فرصت و امکان و امنيت برابر در فضاي اقتصاد جديد مي دهيم. ثانيا، بايد ببينيم چگونه از فناوري استفاده مي کنيم تا به نفع ما باشد و نه اينکه به ضرر ما باشد بويژه وقتي به چالشهاي فوري ازقبيل تغييرات اقليمي مربوط باشد. سوم اينکه چگونه مي توانيم آمريکا را امن نگاه داريم و رهبر جهان باشيم بدون آنکه پليس جهان شويم و مسئله آخر اينکه چگونه مي توانيم کاري کنيم که فضاي سياسي ما منعکس کننده بهترين ويژگي هاي ما باشد و نه بدترين آنها.»

 

وي در ادامه افزود:« اجازه بدهيد با موضوع اقتصاد (موضوع اول) شروع کنم و به حقايقي اساسي اشاره کنم. ايالات متحده آمريکا در حال حاضر ، قويترين و پايدارترين اقتصاد جهان را داراست. ما در ميانه طولاني ترين دوره ايجاد فرصتهاي شغلي بخش خصوصي در تاريخ آمريکا قرار داريم. بيش از چهارده ميليون شغل جديد ايجاد شده است. ما دو سال قوي در زمينه رشد فرصتهاي شغلي از دهه هزار و نهصد و نود تاکنون داشته ايم. ميزان بيکاري هم نصف شده است. صنايع خودروسازي به بهترين سال خودش رسيده است. اين اقدامات بخشي از ارتقاي بخش توليد است که در شش سال گذشته سبب ايجاد حدود نهصد هزار فرصت شغلي جديد شده است. همه اين کارها در حالي انجام شده است که ما کسري بودجه کشور تقريبا هفتاد و پنج درصد کاهش يافته است.»

وي در ادامه افزود:«هر فردي که ادعا مي کند اقتصاد آمريکا در حال افول است، خيالپردازي مي کند. سخن درست و علت اضطراب بسياري از آمريکايي ها اين است که اقتصاد کشور به گونه اي عظيم در حال تغيير است و اين تغييراتي است که مدتها قبل از رکود اقتصادي بزرگ دامنگير کشور شده بود و هنوز هم پايان نيافته است. امروزه ، فناوري نه تنها جايگزين مشاغل مطرح در خط مونتاژ مي شود بلکه مي بينيم همه کارها را مي توان به صورت ماشيني شده انجام داد.  کشورها در اقتصاد جهاني مي توانند در هرجايي باشند و با رقابت شديدتري مواجهند. درنتيجه، کارگران امکان اعمال قدرت کمتري براي افزايش حقوق خود دارند. شرکتها  به مردماني که در اطرافشان هستند، وفاداري کمتري دارند. و ثروت و درامدهاي بيشتر و بيشتري در دستان عده اي متمرکز مي شود که در رده بسيار بالا(ي جامعه) قراردارند. همه اين روندها سبب وارد شدن فشار بر کارگران شده است حتي وقتي انها کار دارند يا حتي وقتي که اقتصاد کشور در حال رشد است. اين وضع سبب شده است کار خانواده هاي سختکوش براي خروج از فقر دشوارتر شود و کار جوانان براي شروع زندگي شان دشوارتر شود و زندگي اقدام کارگران براي بازنشستگي به هنگاميکه مي خواهند دشوارتر شود. باانکه هيچيک از اين رويه ها منحصرا مخصوص آمريکا نيست ، اما اين وضع واقعا به باور منحصرا آمريکايي ما خدشه وارد مي کند که همه کساني که سخت کار مي کنند بايد سهم منصفانه اي داشته باشند.

 

شرکت هاي بزرگ مسبب مشکلات اقتصادي آمريکا هستند

رئيس  جمهور آمريکا از نابرابري ها در توزيع ثروت در آمريکا انتقاد و تصريح کرد:« در هفت سال گذشته هدف ما اين بوده است که رشد اقتصادي داشته باشيم و اين وضع به نفع همه باشد. ما پيشرفتهايي به دست آورده ايم اما بايد به پيشرفتهاي بيشتري دست پيدا کنيم. باوجود همه بحثهاي سياسي که در سالهاي گذشته داشته ايم، در برخي از حوزه ها آمريکايي ها به صورت کلي اتفاق نظر دارند. ما اتفاق نظر داريم که وجود فرصت واقعي مستلزم آن است که همه از تحصيلات و آموزشهايي بهره مند باشند که براي داشتن شغل با حقوق خوب به آن نياز دارند. بايد از تحصيل همه کودکان حمايت شود. بايد کاري کنيم که تحصيل  در دانشگاه براي همه آمريکايي ها از نظر مالي امکان پذير باشد. تامين دو سال تحصيل در دانشکده محلي به صورت رايگان براي همه دانشجويان مسئوليت پذير ، يکي از بهترين کارهايي است که در اين زمينه مي توان انجام داد. من به مبارزه خودم را در سال پيش روي ادامه خواهم داد تا اين کار امکان پذير شود.

 

اوباما در ادامه با تشريح فضاي کسب و کار در آمريکا افزود:«بي ترديد، داشتن نظام آموزشي عالي تنها چيزي نيست که ما در اين اقتصاد جديد به آن نياز داريم. درعين حال، ما به منافع و محافظت هايي نياز داريم که مقاديري اساسي از امنيت (شغلي)وجود داشته باشد. براي همه بويژه کساني که در دهه چهل سالگي و پنجاه سالگي قرار دارند، پس انداز براي بازنشستگي يا پس اندازه براي دوران بيکاري، بسيار سخت ترشده است. آمريکايي ها درک مي کنند که در مقطعي از فعاليت حرفه اي خود شايد به دستيابي به ابزارهاي جديد و بازآموزي نياز دارند اما آنها نبايد داشته هايي را از دست بدهند که براي دستيابي به آن بسيار کوشيده اند. به همين علت است که قانون تامين اجتماعي و بيمه و درمان بيش از هر زمان ديگري اهميت دارد. ما نبايد اين قوانين را تضعيف کنيم بلکه بايد آن را تقويت کنيم. به نظرمن، ما در آينده نزديک درباره بيمه و درمان به اتفاق نظر نخواهيم نرسيد اما بايد راههاي ديگري وجود داشته باشد که دو حزب بتوانند با هم براي بهبود امنيت اقتصادي کشور همکاري کنند. در زمينه مقابله با فقر نيز من از بحثهاي جدي درباره راهکارهايي ازقبيل کاهش ماليات براي کارگران سختکوش بدون فرزند استقبال مي کنم که براي حمايت از اين خانواده ها است.

وي در ادامه افزود:« حوزه هايي هم وجود دارد که در هفت سال گذشته به توافق رسيدن درباره آن دشوار بوده است ازقبيل اينکه دولت بايد براي حصول از اين مسئله که در نظام کشور براي بهره برداري به نفع شرکتهاي بزرگ و ثروتمند تقلب نشود، چه  نقشي ايفا کند؟ مردم آمريکا در اين زمينه ها بايد انتخاب کنند. به باور بنده، بخش خصوصي شکوفا، رگ حيات براي اقتصاد کشور است. به نظرم، مقررات قديمي وجود دارد که بايد تغيير کند. مقررات دست و پا گيري وجود دارد که بايد کاهش يابد.

پس از سالها سود بي سابقه شرکتهاي بزرگ، خانواده هاي کارگري در آمريکا فرصت بيشتري ندارند يا حقوق بيشتري دريافت نمي کنند زيرا مقررات به صورتي است که سبب مي شود بانکهاي بزرگ يا شرکتهاي بزرگ نفتي يا صندوق هاي پولي و مالي سود ببرند و همه زيان کنند. دريافت کنندگان کمکهاي غذايي دولت، عامل بحران مالي نبودند بلکه عملکرد بي مهاباي وال استريت مسبب اين بحران بود. علت اينکه دستمزدها به اندازه کافي افزايش نيافته است، حضور مهاجران نيست بلکه علت اين مسئله تصميماتي است که در جلسات هيئت هاي مديره شرکتها اتخاذ مي شود و در اغلب موارد به درامدهاي فصلي شرکت درمقايسه با بازگشت بلندمدت سود (به نفع مردم) اولويت داده مي شود. بي ترديد، خانواده هاي داراي درامد متوسط که امشب (امروز) اين سخنراني را تماشا مي کنند نيستند که از طريق گشايش حسابهاي خارج از کشور از پرداخت ماليات فرار مي کنند. در اين اقتصاد جديد، کارگران و کسبه و کارهاي کوچک و کساني که به تازگي وارد فعاليت هاي اقتصادي مي شوند بايد امکان بيشتري داشته باشند و نه اينکه فرصت آنها کمتر باشد.



واردات نفت آمريکا شصت درصد کاهش يافته است


 باراک اوباما  ضمن تشريح وضع علم و فناوري در آمريکا گفت: «سوال بزرگ دومي که بايد کشورمان به آن پاسخ بدهد اين است که چگونه مي توان بار ديگر روح نوآوري را در کشور به صورتي شعله ور کرد که پاسخگوي بزرگترين چالشهاي پيش رويمان باشد. شصت سال پيش وقتي روسها در فضا وارد شدند، ما وجود فضاپيماي اسپوتنيک را انکار نکرديم. ما با علم دعوا نداشتيم. ما بودجه بخش پژوهش و توسعه را کاهش نداديم بلکه تقريبا يک شبه برنامه فضايي بوجود آورديم و دوازده سال بعد ، فضاپيماهاي ما روي ماه گام گذاشتند. روح اکتشاف بخشي از ذات ما است. ما افرادي همانند توماس اديسون، برادران رايت و  جرج واشنگتن کارور George Washington Carver را داشته ايم. ما افرادي همانند گريس هاپر Grace Hopper، کاترين جانسون Katherine Johnson و سالي رايد Sally Ride را داشته ايم. همه مهاجران و کارافرينان در آمريکا از بوستون و آستين گرفته تا دره سليکان (مهد فناوري در کاليفرنيا) با هم رقابت مي کنند تا جهاني بهتر بوجود بياورند.

 

در هفت سال گذشته ما اين روح را تقويت کرده ايم. ما از اينترنت آزاد محافظت کرده ايم و گامهاي جدي برداشته ايم تا دانش آموزان بيشتري که درامد پايين دارند بتوانند به صورت برخط (آنلاين) تحصيل کنند. اما مي توانيم کارهاي بيشتري در اين زمينه انجام بدهيم. ما ماه گذشته با همراهي کنگره بودجه اي به تصويب رسانديم که بزرگترين منابع مالي در يک دهه گذشته را در اختيار دانشمنداني قرار بدهيم که در موسسات ملي سلامت کشور کار مي کنند. پژوهشهاي پزشکي حياتي است. در حوزه توسعه منابع انرژي پاک نيز به همين سطح از تعهد نياز داريم. هرفردي که هنوز هم بخواهد  درباره مسائل علمي مربوط به تغييرات اقليمي بحث کند، مي تواند اين کار را انجام بدهد اما با اين کار تنها مي ماند زيرا اکثر مردم آمريکا و تقريبا کل جامعه علمي جهان و دويست کشور جهان ، اتفاق نظر دارند که تغييرات اقليمي مشکل است و آنها قصد دارند اين مشکل را حل کنند. اما حتي اگر کره زمين در معرض خطر نبود و حتي اگر سال دو هزار و چهارده گرمترين سال ثبت شده جهان نبود البته سال دو هزارو پانزده جهان حتي از آن هم گرمتر شد، چرا ما بايد فرصتي را براي فعالان اقتصادي آمريکايي به منظور توليد و فروش انرژي آينده از دست بدهيم؟


اوباما در ادامه افزود: «هفت سال پيش ما بزرگترين سرمايه گذاري تاريخ کشورمان را در حوزه انرژي پاک  انجام داديم. حالا هم نتايج آن را مي بينيم. در دشتهاي مختلف از آيووا گرفته تا تگزاس، انرژي بادي از منابع متعارف انرژي، ارزان تر و تميزتر وجود دارد. بر روي پشت بام خانه ها از آريزونا گرفته تا نيويورک، صفحات خورشيدي با ذخيره سازي انرژي، سبب مي شوند هرسال ميليونها دلار از هزينه هاي انرژي مردم آمريکا کاهش يابد. اين صنايع بيش از صنايع ذغال سنگ اشتغال زايي داشته اند و حقوق افراد نيز بيشتر بوده است. ما واردات نفت از خارج را حدود شصت درصد کاهش داده ايم و بيش از هر کشور ديگري در روي کره زمين، آلايندگي کربني را کاهش داده ايم. قيمت بنزين به ميزان کمتر از دو دلار براي هر گالون هم بد نيست. حالا ما بايد روند گذار از منابع کثيف انرژي را سريع تر کنيم. بجاي آنکه براي گذشته يارانه بپردازيم بايد براي آينده سرمايه گذاري کنيم. به همين علت است که تاکيد داريم بايد نحوه مديريت منابع نفت و ذغال سنگ کشورمان تغيير کند تا اينکه به گونه بهتري مشخص شود اين بخش چه هزينه هايي را بر دوش ماليات دهندگان و کره زمين تحميل مي کند. به همين علت است که ما دهها هزار آمريکايي را براي ايجاد شبکه حمل و نقل متناسب با قرن بيست و يکم به کار مي گيريم.


اوباما در ادامه افزود: «بي ترديد هيچيک از تغييرات فوق يک شبه رخ نخواهد داد. عده اي منافع ريشه دار زيادي دارند و براساس آن مي خواهند وضع کنوني حفظ شود. اما آينده اي که فرزندان ما و نوه هاي ما لياقت آن را دارند، آينده اي است که در آن ، منابع مالي کشور پس انداز و کره زمين حفظ شود. تغييرات اقليمي يکي از مسائل متعددي است که امنيت ما را به امنيت ديگر کشورهاي جهان مرتبط مي کند.


بايد با تروريسم مقابله جدي شود

 رئيس جمهور آمريکا ضمن تاکيد بر اين نکته که آمريکا بيشترين هزينه نظامي جهان را داراست تصريح کرد بايد با تروريسم داعش مقابله جدي شود.
باراک اوباما  در بخش ديگري از سخنانش گفت: «تغييرات اقليمي يکي از مسائل متعددي است که امنيت ما را به امنيت ديگر کشورهاي جهان مرتبط مي کند. سوال سومي که بايد پاسخ بدهيم اين است که چگونه مي توان آمريکا را امن و قوي حفظ کرد بدون آنکه خودمان را منزوي کنيم يا اينکه تلاش کنيم هرجاي جهان که مشکل وجود دارد ملت سازي کنيم. من در بخش ديگري از سخنانم گفتم که همه سخنان مطرح درباره افول قدرت اقتصادي آمريکا، حرف مفت است. به همين قياس، همه لفاظي هايي حرف مفت است که مي شنويد و براساس آن گفته مي شود دشمنان آمريکا قويتر مي شوند و آمريکا ضعيف تر مي شود. ايالات متحده قدرتمندترين کشور جهان است. همين و بس. والسلام. هيچ کشوري به قدرت ما حتي نزديک هم نيست. هيچ کشوري به قدرت ما حتي نزديک هم نيست. هيچ کشوري به قدرت ما حتي نزديک هم نيست(سه مرتبه اين جمله را تکرار کرد). هزينه آمريکا براي ارتش از مجموع هزينه هشت کشور بعدي از نظر هزينه هاي نظامي براي ارتش هايشان، بيشتر است. نيروهاي نظامي ما بهترين نيروهاي جنگي در تاريخ جهان هستند. هيچ کشوري جرات نمي کند به ما يا متحدان ما حمله کند زيرا مي داند اين کار به منزله حرکت در مسير نابودي است. بررسي ها نشان مي دهد جايگاه ما در جهان بهتر از زماني است که من رئيس جمهور شدم. هرگاه مسئله مهم بين المللي در جهان رخ مي دهد، جهانيان براي رهبري جهان به پکن يا مسکو نگاه نمي کنند بلکه ما را صدا مي کنند.

اوباما در ادامه افزود: «من در جايگاه فردي که هر روز کاري اش را با يک جلسه اطلاعاتي شروع مي کند، مي دانم که ما در دوران خطرناکي زندگي مي کنيم. اما اين وضع به علت آن نيست که قدرت آمريکا کاهش يافته يا اينکه ابرقدرت ديگري در حال ظهور است. در دنياي امروزي، خطر کشورهاي در حال نابودي بيش از خطر امپراتوري هاي شيطاني است. منطقه خاورميانه(غرب آسيا) دوران تغييراتي را سپري مي کند که براي مدت يک نسل ادامه خواهد داشت و ريشه اين تنشها در مناقشه هايي است که سابقه آن به يک هزار سال قبل بازمي گردد. بادهاي مخالف اقتصادي از جانب اقتصاد در حال گذار چين در حال وزيدن است. باآنکه اقتصاد روسيه در حال کوچک شدن است، اين کشور منابع مالي هزينه مي کند تا افرادمدنظرش را در سوريه و اوکراين حفظ کند يعني حکومتهاي وابسته اي که در حال خروج از مدار روسيه هستند. نظام بين الملل که پس از جنگ جهاني دوم ايجاد شد براي همگامي با اين واقعيت جديد در حال دست و پا زدن است. وظيفه ما در ايالات متحده آمريکا اين است که کمک کنيم بار ديگر اين نظام ايجاد شود. اين کار به معناي آن است که ما اولويت ها را بايد مشخص کنيم.

اوباما در ادامه افزود: «اولويت نخست ما محافظت از مردم آمريکا و مقابله با شبکه هاي تروريستي است. هم القاعده و هم دولت اسلامي عراق و شام (گروه تکفيري صهيونيستي داعش) تهديدي مستقيم براي مردم ما است زيرا در دنياي امروزي حتي مشتي تروريست که هيچ ارزشي براي زندگي انسانها ازجمله جان خودشان قائل نيستند مي توانند خسارتهاي زيادي به بار بياورند.

آنها مي توانند از اينترنت استفاده کنند تا ذهن افرادي را در داخل کشورمان مسموم کنند. آنها مي کوشند متحدان ما را تضعيف کنند. ما بايد آنها را ريشه کن کنيم. درحاليکه ما بر نابود کردن دولت اسلامي عراق و شام (داعش) تمرکز داريم ادعا مي شود اين کار ما جنگ جهاني سوم است و اين سخن به نفع آنها (تروريستها) تمام مي شود. انبوهي از جنگجويان در پشت وانت و روحهاي منحرف شده در داخل آپارتمانها يا گاراژها در حال طراحي عمليات هستند و تهديدي عظيم براي غيرنظاميان هستند و بايد مانع اقدامات آنها شد. اما بايد توجه داشت که آنها تهديدي براي موجوديت ما نيستند. اينکه آنها تهديدي براي موجوديت ما هستند همان داستاني است که دولت اسلامي عراق و شام (داعش) مي خواهد بيان کند و اين دقيقا همان تبليغاتي است که آنها براي جذب نيرو استفاده مي کنند. لزومي ندارد آنها را با بيان اين سخنان تقويت کنيم تا اينکه نشان بدهيم در عزم خود جدي هستيم.

درعين حال، لازم نيست با تکرار اين دروغ که دولت اسلامي عراق و شام (داعش) نماينده يکي از بزرگترين اديان جهان است، سبب شويم متحدان حياتي ما در اين مبارزه (با تروريست ها) از ما دور شوند(تشويق گسترده حضار). ما بايد آنها را با اسم درستشان صدا کنيم يعني آدمشکها و افراطيوني که بايد ريشه کن شوند، معدوم شوند و نابود شوند. اين دقيقا همان کاري است که ما انجام مي دهيم. از بيش از يک سال پيش، آمريکا رهبري ائتلافي متشکل از بيش از شصت کشور جهان را برعهده داشته است تا منابع مالي دولت اسلامي عراق و شام (داعش) را قطع کند، طرحهاي آن را خنثي  کند و جريان حرکت جنگجويان تروريست را متوقف کند و ايدئولوژي وحشيانه آن را ريشه کن کند. ما با تقريبا ده هزار حمله هوايي، رهبري اين گروه، نفت آن، اردوگاههاي آموزشي آن و تسليحات آن را نابود کرده ايم. ما در حال آموزش دادن ، مسلح کردن و حمايت کردن از نيروهايي هستيم که به صورت مستمر در حال بازپس گرفتن سرزمينها (از اين گروه تروريستي) در عراق و سوريه هستند. اگر کنگره در پيروزي در اين جنگ جديت دارد و مي خواهد پيامي به نيروهاي نظامي خودمان و جهانيان منتقل کند، بايد در نهايت مجوز استفاده از نيروهاي نظامي عليه دولت اسلامي عراق و شام (داعش) را بدهد. بايد در اين زمينه راي گيري شود.

اما مردم آمريکا بايد بدانند که اگر کنگره اقدام کند يا اقدام نکند، به دولت اسلامي عراق و شام (داعش) همان درسي داده خواهد شد که به تروريستهاي قبل از آن داده شد. اگر درباره تعهد آمريکا يا بنده براي اجراي عدالت در اين زمينه شک داريد، برويد از اسامه بن لادن بپرسيد! از سرکرده القاعده در يمن بپرسيد که سال گذشته کشته شد يا از عامل حملات در بنغازي (ليبي) بپرسيد که در زندان است. وقتي  عليه آمريکايي ها اقدام کنند، ما نيز سراغ آنها مي رويم. ممکن است اين کار زمان ببرد اما آنها بايد بدانند که ما حافظه طولاني مدت داريم و گستره عمل ما هيچ محدوديتي ندارد.

اوباما در ادامه گفت: «سياست خارجي ما بايد بر تهديد مطرح از جانب دولت اسلامي عراق و شام (داعش) و القاعده متمرکز باشد اما سياست خارجي ما نبايد در اين نقطه متوقف شود. حتي اگر دولت اسلامي عراق و شام (داعش) نباشد بازهم بي ثباتي براي چندين دهه در بسياري از مناطق جهان ازجمله در خاورميانه، در افغانستان و پاکستان و دربخشهايي از آمريکاي مرکزي و آفريقا و آسيا ادامه خواهد داشت. ممکن است برخي از مناطق، به پناهگاه هايي امن براي شبکه هاي تروريستي جديد تبديل شوند ، عده اي ديگر قرباني مناقشه هاي قوميتي يا خشکسالي شوند و درنتيجه موج بعدي پناهجويان شکل بگيرد.

جهانيان به ما چشم خواهند دوخت تا براي حل اين مشکلات کمک کننده باشيم و پاسخ ما بايد چيزي فراتر از سخنان قاطع يا پاسخ به درخواستها براي بمباران گسترده اي باشد که غيرنظاميان را هم به کشتن مي دهد. شايد اين کارها در عرصه تلويزيوني (تبليغاتي) نتيجه بخش باشد اما در عرصه جهاني اقبالي نخواهد داشت. درعين حال ما نمي توانيم تلاش کنيم مسئوليت همه کشورهايي را برعهده بگيريم و بازسازي کنيم که دچار بحران مي شوند. معناي رهبري اين نيست. اين شيوه، رويه اي براي گرفتار شدن در باتلاق و ريخته شدن خون آمريکايي ها و هدف رفتن منابع امريکايي است که در نهايت ما را تضعيف خواهد کرد. اين درس (جنگ) عراق و ويتنام است و ما بايد اين درس را بالاخره ياد گرفته باشيم.

 رويکرد واشنگتن درباره سوريه ، هوشمندانه است

 باراک اوباما  در بخش ديگري از سخنانش گفت: «خوشبختانه ، رويکردي هوشمندانه تر و راهبردي صبورانه و قاعده مند وجود دارد که از همه مولفه هاي قدرت ملي ما استفاده مي کند که مي گويد آمريکا همواره براي محافظت از مردم خودش و متحدانش اقدام خواهد کرد و اگر لازم باشد به تنهايي اين کار را انجام خواهد داد اما در مسائل جهاني، ما کشورهاي دنيا را براي همکاري با خود بسيج مي کنيم و اطمينان حاصل مي کنيم که کشورهاي ديگر نيز سهم خود را ايفا مي کنند. رويکرد ما در درگيري هايي مانند سوريه به همين شکل است يعني همان جايي که ما از نيروهاي محلي حمايت و تلاش هاي بين المللي را هدايت مي کنيم تا کمک کنيم اين جامعه در هم شکسته، صلحي پايدار را دنبال کند.»
اوباما در ادامه افزود: «به همين علت بود که ائتلافي جهاني با تحريم و ديپلماسي اصولي ايجاد کرديم تا از (شکل گيري) ايران مسلح به تسليحات هسته اي  جلوگيري کنيم. در حاليکه ما در اينجا صحبت مي کنيم، ايران برنامه اتمي خود را به عقب برگردانده و ذخاير اورانيوم خود را به بيرون از اين کشور منتقل کرده است. به اين ترتيب، جهان از (وقوع) جنگ ديگري جلوگيري کرده است.»


بايد تحريم هاي کوبا برداشته شود

رئيس جمهور آمريکا ضمن اذعان به بي نتيجه بودن سياستهاي نيم قرن آمريکا ضدکوبا تصريح کرد بايد تحريمهاي کوبا برداشته شود.
  باراک اوباما در بخش ديگري از سخنانش گفت: «ما توانستيم با شيوع ابولا در غرب آفريقا مقابله کنيم. نظاميان و پزشکان و امدادگران ما کمک کردند تا بسترهايي فراهم کنيم که براساس آن کشورهاي ديگر اين امکان را يافتند تا در مسير تلاش براي ريشه کني اين بيماري همه گير به ما ملحق شوند. ما به همين صورت ، پيمان مشارکت فرااقيانوسي را شکل داديم که براي باز کردن بازارها، محافظت از کارگران و محيط زيست و پيشبرد رهبري آمريکا در آسيا است. اين پيمان سبب کاهش ماليات براي هجده هزار کالاي ساخت آمريکا مي شود و از ايجاد فرصتهاي شغلي بيشتر حمايت مي کند. با اين پيمان، چين نمي تواند براي منطقه مذکور ( حوزه اقيانوس آرام) قاعده سازي کند بلکه ما اين کار را انجام مي دهيم. آيا مي خواهيد قدرت آمريکا را در اين قرن نشان بدهيد؟ اگر مي خواهيد اين کار را انجام بدهيد اين توافق نامه را تصويب کنيد. ابزارهاي لازم براي اجرايي شدن آن را داريم

 

وي در بخش ديگري از اظهاراتش افزود: « اجازه بدهيد مثال ديگري ذکر کنم.پنجاه سال تلاش براي منزوي کردن کوبا نتوانست دموکراسي را پيش ببرد  و ما را در آمريکاي لاتين عقب نگاه داشت. به همين علت است که ما روابط ديپلماتيک را با کوبا احياء کرديم، درهاي مسافرت و تجارت را (با کوبا) بازکرديم و خودمان را درموقعيتي قرار داديم که زندگي مردم کوبا را بهبود بخشد. آيا مي خواهيد رهبري و اعتبار ما در اين نيمکره (غربي) تثبيت شود؟ اگر اينطور مي خواهيد قبول کنيد که جنگ سرد پايان يافته است. تحريمهاي کوبا را برداريد.


اوباما  از حملات به مسلمانان در آمريکا انتقادکرد

 باراک اوباما گفت:  «رهبري آمريکا در قرن بيست و يکم انتخاب بين اين دو گزينه نيست: بي توجهي به جامعه جهاني به استثناي مواردي که مي خواهيم تروريستها را بکشيم يا اشغال و بازسازي همه جوامع در حال از هم پاشيده شدن. رهبري به معناي بهره گيري هوشمندانه از قدرت نظامي و همراه کردن جهانيان در پشت سر آرمانهاي درست است. اين رويکرد به معناي آن است که به کمکهاي خارجي (خود به کشورهاي ديگر) به چشم بخشي از امنيت ملي کشورمان نگاه کنيم و نه اقدامي از روي خيرخواهي. وقتي ما تقريبا دويست کشور جهان را براي رسيدن به بلندپروازانه ترين توافق تاريخ براي مقابله با تغييرات زيست محيطي هدايت مي کنيم که به کشورهاي آسيب پذير کمک مي کند، با اين کار از فرزندان خودمان نيز محافظت مي کنيم.

وقتي به اوکراين کمک مي کنيم تا از دموکراسي خودش دفاع کند يا کلمبيا تا جنگ چندين دهه اي اش را حل و فصل کند ، اين کار سبب تقويت نظم بين المللي مي شود که ما به آن وابسته هستيم. وقتي به کشورهاي آفريقايي کمک مي کنيم تا غذاي مردم خودشان را تامين کنند و به مداواي بيمارانشان بپردازند اين کار سبب جلوگيري از شيوع بيماري فراگير بعدي و رسيدن آن به سواحل مان مي شود. ما در مسير پايان دادن به مرگ و مير ناشي از ايدز قرار داريم. ما همين ظرفيت را داريم که درباره بيماري مالاريا نيز به همين هدف برسيم. اينها به معناي رهبري است. اين کارها به معناي قدرت است. اين نوع رهبري است که به قدرت مثال زدني ما وابسته است. به همين علت است که همچنان به تلاش خودم ادامه خواهم داد تا زندان گوانتانامو تعطيل شود. اين زندان پرهزينه و غيرضروري است و فقط سبب نيروگيري براي دشمنان ما مي شود. به همين علت است که ما بايد سياستهايي را رد کنيم که اهداف را به علت دين يا نژادشان هدف قرار مي دهد. اين مسئله فقط از منظر عملکرد صحيح سياسي مهم نيست بلکه از نظر نوع درک ما ازاينکه چه عاملي سبب قوي شدنمان مي شود مهم است.

اوباما با اشاره ضمني به تحرکات اسلام ستيزانه در داخل آمريکا افزود.. جهانيان به ما فقط به علت زرادخانه تسليحاتمان احترام نمي گذارند بلکه به علت تنوع ما و بازبودن جامعه ما و نوع احترام ما به همه اديان به ما احترام مي گذارند. عاليجناب پاپ فرانسيس دقيقا از همين تريبوني که من اينجا سخنراني مي کنم گفت که تقليد نفرت و خشونت ظالمان و آدمکشها، بهترين راه براي گرفتن جاي آنها است. وقتي سياستمداران به مسلمانان توهين مي کنند ، وقتي به مسجدي حمله مي شود و غارت مي شود، يا وقتي نوجواني هدف قلدري قرار مي گيرد، اين کارها سبب نمي شود ما امنيت بيشتري داشته باشيم. اين کارها اشتباه است. اين کارها سبب مي شود جايگاه ما در جهان تنزل پيدا کند. اين روند سبب مي شود کار ما براي رسيدن به اهدافمان دشوارتر شود. اين روند خيانت به اصول کشور ما است. قانون اساسي آمريکا با اين سه کلمه ساده شروع مي شود ما مردم آمريکا. معناي اين کلمات اين است که ما همه مردم را به رسميت مي شناسيم و نه اينکه فقط برخي را به رسميت بشناسيم و معناي اين کلمات اين است که ما با هم رشد مي کنيم و با هم سقوط مي کنيم و به اين صورت بايد از کشورمان محافظت کنيم. با اين سخن مي خواهم به چهارمين و شايد مهمترين نکته سخنراني امشب خودم بپردازم و آن اينکه چه آينده اي را مي خواهيم.


بدبيني و کينه بين دو حزب در امريکا بجاي اينکه کمتر شود بدتر شده است

باراک اوباما دربخش ديگري از سخنانش گفت: «حالا بايد به اين نکته بپردازيم که چه آينده اي مي خواهيم. آينده اي که مي خواهيم عبارتست از وجود فرصت و امنيت براي خانواده هايمان، بالارفتن سطح استاندارد زندگي و سياره اي پايدار و آميخته با صلح براي فرزندانمان. دستيابي به همه اين اهداف امکان پذير است. اما اين اتفاق فقط درصورتي رخ خواهد داد که ما با هم همکاري کنيم. اين اتفاق فقط درصورتي رخ خواهد داد که ما بحثهاي منطقي و سازنده داشته باشيم. اين اتفاق فقط درصورتي رخ مي دهد که ما مشکلات فضاي سياسي کشورمان را حل کنيم. بهتر شدن فضاي سياسي به معناي آن نيست که ما درباره همه مسائل اتفاق نظر داشته باشيم. آمريکا کشوري بزرگ با اديان مختلف و گرايشها و علائق متفاوت است. همين مسئله يکي از نکات قدرت ما هم است. بنيانگذاران آمريکا، قدرت را بين ايالت ها و قوه هاي مختلف حکومتي توزيع کرده اند و انتظار داشته اند که ما همانند خود آنها درباره شکل حکومت، مسائل تجاري و روابط خارجي و معناي آزادي و اولويتهاي امنيتي کشور با هم بحث و گفتگو داشته باشيم. اما دموکراسي مستلزم وجود علقه هاي اساسي اعتماد بين شهروندان است. اگر فکر کنيم کساني که با ما اختلاف نظر دارند با انگيزه هاي شرارت آميز صحبت مي کنند يا اينکه مخالفان سياسي ما ميهن پرست نيستند، نمي توان راه به جايي برد. اگر تمايلي به مصالحه نداشته باشيم يا فقط به صحبتهاي کساني گوش کنيم که با ما موافق هستند، دموکراسي زمينگير و متوقف مي شود. وقتي افراطي ترين ديدگاهها توجه به دست مي آورند، حيات عمومي ما پژمرده مي شود. مهمتر از همه اينکه وقتي مردم معمولي احساس مي کنند نظر آنها اهميتي ندارد و در نظام حاکم به نفع ثروتمندان يا قدرتمداران يا منافع گروه محدود تقلب شده است، دموکراسي از هم پاشيده مي شود. بسياري از آمريکايي ها احساس مي کنند وضع کنوني کشورشان دقيقا همينطور است. يکي از معدود تاسف هاي دوران رياست جمهوري من اين است که بدبيني و کينه بين دو حزب بجاي اينکه کمتر شود بدتر شده است.


اوباما افزود.. ترديدي نيست که رئيس جمهوري با استعدادهاي لينکولن يا روزولت مي توانست به گونه بهتري اين شکاف را از بين ببرد اما من تضمين مي کنم تا وقتي در اين مسند حضور دارم به تلاشهاي خودم براي بهتر کردن اين وضع ادامه خواهم داد. اما هموطنان آمريکايي ام، اين کار فقط کار من يا هر رئيس جمهور ديگري نيست. عده بسيار زيادي در اين مکان (کنگره) حضور دارند که خواهان همکاري بيشتر و بحثهاي متعالي تر در واشنگتن هستند اما احساس مي کنند که در دام تقاضا براي پيروزي در انتخابات گيرافتاده اند.

براي بهبود فضاي سياسي کشور فقط کافي نيست يک عضو کنگره يا يک عضو سنا يا حتي رئيس جمهور تغيير کند بلکه ما بايد کل اين نظام را تغيير بدهيم تا چهره بهتري از خودمان نشان بدهيم. ما بايد به رويه اي پايان بدهيم که مسائل حوزه انتخابي خاص ما را برجسته و دنبال مي کند. ما بايد نفوذ پول را در فضاي سياسي کشورمان کاهش بدهيم تا اينکه اجازه ندهيم مشتي خانواده هاي محدود و منافع مخفي با پولشان انتخابات ما را بچرخانند. اگر رويکرد کنوني ما براي تامين مالي رقابتهاي انتخاباتي نمي تواند در دادگاه راه به جايي ببرد بايد با هم تلاش کنيم تا راه حلي جدي براي اين مسئله پيدا کنيم. ما بايد راي دادن را آسانتر کنيم و نه اينکه سخت تر کنيم.

ما بايد شيوه کارمان را در اين زمينه مدرنيزه کنيم. امسال قصد دارم در سراسر کشور سفرهايي انجام بدهم تا اصلاحات را در اين زمينه پيش ببرم. اما واقعيت اين است که من به تنهايي نمي توانم اين کارها را انجام بدهم. تغييرات در رويه سياسي کشورمان فقط به کساني که انتخاب مي شوند مربوط نمي شود بلکه به نحوه انتخاب آنها نيز مربوط است و اين تغييرات فقط زماني رخ مي دهد که مردم آمريکا مطالبه گر اين تغييرات باشند. انجام شدن اين کار به شما مردم آمريکا بستگي دارد و به همين علت ما مي گوييم حکومت مردم، بر مردم و براي مردم. خواسته اي که مطرح مي کنم دشوار است. بدبين بودن راحت تر است. راحت تر مي توانيم بپذيريم که تغيير ناممکن است و اميدي به فضاي سياسي کشور نيست درمقايسه با اينکه باورکنيم اقدامات و ديدگاههاي ما مهم است. اما اگر ما حالا تسليم شويم، آينده بهتر را رها مي کنيم و کساني که داراي پول و قدرت هستند ، کنترلي بيشتر بر تصميماتي پيدا مي کنند که براي اعزام سربازان جوان به جنگ است يا سبب بروز فاجعه اقتصادي ديگري مي شود يا اينکه سبب از بين رفتن حقوق برابر و حق راي برابر مي شود که نسلهاي گذشته آمريکايي ها براي آن جنگيده و حتي کشته شده اند.

اوباما افزود..  با افزايش ياس و استيصال ما، صداهايي وجود خواهند داشت که از ما بخواهند به قبايل گذشته بازگرديم يا هموطناني را سپربلا کنيم که شبيه ما نيستند يا شبيه ما دعا نمي کنند يا پيشينه اي شبيه ما ندارند. اما نمي توانيم در چنين مسيري حرکت کنيم. اگر نتوانيم وضع اقتصادي بوجود بياوريم که مي خواهيم يا امنيتي را برقرار کنيم که مي خواهيم ، اين روند برخلاف وضعي است که سبب غبطه جهانيان به ما مي شود.

بنابراين، هموطنان آمريکايي ام! هر باوري که داشته باشيد و هر حزبي که دوست داشته باشيد ، بايد بدانيد که آينده جمعي ما به اين بستگي دارد که شما به وظايف خودتان در جايگاه شهروند آمريکا عمل کنيد، راي بدهيد، نظر خود را بيان کنيد، از ديگران بويژه ضعفاء و افراد آسيب پذير دفاع کنيد و بدانيد که همه ما اينجا هستيم زيرا زماني، فردي در جايي از ما دفاع کرده است. فعال بودن در حيات عمومي کشور ، نشان دهنده همان خوبي و کرامت و خوشبيني است که من هر روز در آمريکايي ها مي بينم. انجام دادن اين کارها آسان نيست. نوع دموکراسي ما سخت است. صداهايي که دکتر (مارتين لوتر) کينگ به آنها اعتقاد داشت ، حرف اخر را خواهند زد يعني صداي حقيقت و محبت بي قيد و شرط. همين صدا سبب مي شود ما به آينده کشورمان اميدوار باشيم. اميدوار بودن به علت اينکه شما هستيد و من به شما باور دارم. به همين علت است که من اينجا مطئمن ايستاده ام و باور دارم کشورمان قوي است.

31049

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 498883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =