«دانشجویان پولی» از پردیس‌ها، به دانشگاه‌های دولتی می‌آیند/خداحافظی با پردیس‌های کیش، قشم، ارس و...

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: طرحی در دست تدوین است که بر اساس آن دانشگاه‌ها خواهد توانست مازاد بر ظرفیتشان از طریق پرداخت هزینه شهریه، دانشجو بگیرند.

محمد حسین نجاتی: وزارت علوم تصمیم به جمع آوری پردیس های بین المللی و پولی دانشگاه های دولتی ایران گرفته است. اتفاقی که می تواند به معنای خداحافظی با شعبه های بین المللی دانشگاه هایی نظیر، دانشگاه شریف، تهران، علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و پیام نور در شهرهایی مانند، کیش، قشم، ارس و.. باشد.
این خبر را معاون آموزشی وزیر علوم در گردهمایی معاونین آموزشی دانشگاه‌های منطقه شش کشور که به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شده است، اعلام کرد و افزود: در این رابطه طرحی در دست تدوین است که امیدواریم تا پایان سال جاری نهایی‌ شود و بر اساس آن دانشگاه‌ها خواهد توانست مازاد بر ظرفیتشان از طریق پرداخت هزینه شهریه، دانشجو بگیرند.
آنطور که از صحبت های مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم بر می آید، از این پس دانشگاه های دولتی میزبان دانشجویانی می شوند که می خواهند با هزینه ی شخصی تحصیل کنند. طرحی که پیش از این و هم اکنون در قالب دوره های شبانه در دانشگاه ها وجود داشته و دارد، اما به نظر می رسد، از این پس قرار است سهم دانشجویان پولی در دانشگاه های دولتی بیشتر و شفاف تر شود. شفافیت از این جهت که وزارت علوم به روشنی از تصمیم به جذب دانشجوی پولی خبر می دهد. درحالی که پیش از این پردیس های پولی به اسم جذب دانشجویان خارجی افتتاح شدند اما با اهداف پنهان تنها به جذب دانشجویانی اقدام کردند که برخی از آنان نیز از فیلتر های علمی مناسبی نیز عبور نمی کردند.

حالا به نظر می رسد، اوضاع جذب دانشجویان پولی منظم تر خواهد شد و دولت با عنوان رقیب جدی دانشگاه های غیردولتی با برند های خوشنام تری همچون دانشگاه تهران، شریف و... قرار است پا به عرصه بگذارد.

پردیس ها از کجا آمدند؟
شعب بین‌المللی دانشگاه‌ها، طرحی که به موجب آن قرار بود دانشجویانی را از خارج کشور جذب کند، از حدود سال ۱۳۹۰ در کشور آغاز شد. بسیاری از شعب این دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی به سادگی با حذف عنوان «بین‌المللی» با اخذ شهریه‌های گزاف اقدام به پذیرش دانشجویان داخلی می کردند و زیر سایه طرح پذیرش دانشجوی پولی عملا اهداف اولیه خود را فراموش که پذیرش دانشجوی خارجی بود را فراموش کردند. اولین قدم ها در این مسیر را دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف برداشتند.

بعد از آن نیز دانشگاه شهید بهشتی نیز اقدام به برگزاری پذیرش دانشجوی پولی در شعبه شماره دو این دانشگاه کرد.
گرچه در ابتدا اعلام شد هدف از تاسیس این پردیس ها جذب دانشجوی خارجی است، اما کم کم اهداف پنهان این طرح که همانا درآمد زایی دانشگاه ها بود بیشتر خود را نشان داد. یکی از مصادیق این مسئله انتخاب رشته هایی در این پردیس ها بود، که در اصطلاح پرطرفدار و پولساز بود.
بر این اساس رشته‌هایی که در سال تحصیلی 92-91 در پردیس2 دانشگاه تهران ارایه می شد، شامل، مهندسی برق- الکترونیک، مهندسی برق- مخابرات، مهندسی برق- قدرت، مهندسی کامپیوتر- نرم افزار، مهندس کامپیوتر-سخت‌افزار، مهندسی معماری، مدیریت پروژه و ساخت، بازسازی پس از سانحه، فیزیک، ماده چگال سیستم‌های پیچیده و دینامیک غیرخطی، میکروبیولوژی، علوم‌کامپیوتر، ‌آمار، حسابداری، ‌مدیریت‌صنعتی، مدیریت‌مالی، مدیریت‌ بازرگانی، ‌مدیریت‌ دولتی، مدیریت‌اجرایی‌ (MBA)، مدیریت‌فناوری اطلاعات، مشاوره خانواده، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، جغرافیا- برنامه‌ریزی شهری، جغرافیا- برنامه‌ریزی روستایی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات‌فرانسه، مترجمی‌زبان‌فرانسه، حقوق خصوصی، حقوق بین‌الملل، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق عمومی، حقوق اقتصادی، حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق مالکیت فکری، حقوق محیط‌زیست و علوم اقتصادی بود.

توقف پذیرش دانشجو در پردیس ها در دولت یازدهم
از سال ۱۳۹۰ تا ۹۲ بخش زیادی از دانشجویان با هزینه های میلیونی به این پردیس ها رفتند و ادامه تحصیل دادند. اما با آغاز دولت یازدهم پذیرش در این پردیس ها متوقف شد. به طوریکه معاون آموزشی وزیر علوم دراین باره اعلام کرد:«معاون آموزشی وزارت علوم همچنین در ادامه گفت: متاسفانه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که اهداف مذکور محقق نشده است؛ برای همین ساز و کار آن مجدد بررسی می‌شود و پذیرش دانشجو در این پردیس‌ها به روش آزمون غیرمتمرکز، متوقف شد تا زمانی که ساز و کارهای جدید ارائه شود و این پردیس‌ها به اهداف قبل بازگردند» او همچنین اعلام کرد:« پردیس‌های دانشگاهی در ابتدا بیشتر با هدف حفظ دانشجویان مشتاق به تحصیل در خارج کشور با دعوت و جلب اساتید خارجی برای تدریس در داخل کشور و همچنین رشد تعاملات بین‌المللی و شکل‌گیری واحدهای دیگر که از استانداردهای دانشگاه‌های مادر برخوردار هستند، ایجاد شد ولی متاسفانه هیچ‌کدام از این شاخص‌ها و اهداف را دنبال نکردند بلکه به بنگاه‌های اقتصادی‌ برای تامین نیازهای مالی دانشگاه‌ها تبدیل شدند که بعضاً نیز با کیفیت پایین‌تری دانشجویان را ثبت‌نام و جذب می‌کردند.


سهم دولتی ها از آموزش عالی کم تر می شود
اما نکته ای که در این طرح می تواند تا حد زیادی بر کلیت آموزش عالی ایران تاثیر بگذارد، تاثیر این طرح بر افزایش میزان دانشجویانی که با هزینه خود تحصیل می کنند.
به طوریکه سال گذشته (۱۳۹۳)طبق آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور از نحوه پذیرش کنکوری‌ها در دانشگاه‌های کشور، بیش از ۷۲ درصد کنکوری‌ها جذب دانشگاه‌هایی شدند که باید در قبال دریافت خدمات آموزشی شهریه بپردازند. حالا آمار رسمی سازمان سنجش در سال‌ ۱۳۹۴ نشان می‌دهد امسال بیش از ۸۵ دانشجویان باید در دانشگاه‌های پولی درس بخوانند؛ دانشگاه‌هایی اعم از: دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه‌های غیرانتفاعی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه‌های نیمه‌حضوری، دانشگاه‌های مجازی و بین‌المللی و نوبت‌های شبانه. به‌عبارت دیگر امسال از مجموع بیش از ۷۰۰ هزار نفر ظرفیت اعلام‌شده از سوی دانشگاه‌ها، سهم دانشگاه‌های دولتی روزانه و رایگان تنها ۱۵ درصد است و شاید طرح جدید وزارت علوم در سال های آینده بتواند، این میزان را تا حد زیادی افزایش دهد.

 

 

۴۲۴۲

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    13 1
    دانشگاه های پولی در رقابت با دانشگاه آزاد نمی توانند از تمام سهمیه و پتانسیل بالقوه خود رقابت کنند و لذا در این مسیر دانشگاه برای افزایش شهریه و یا حتی گاهی تامین هزینه های جاری خود با مشکلاتی مواجه می شود که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. در این راستا می توان به ایجاد شعبه های کیش و غیره به دیده تردید نگریست.
  • علیرضا IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    48 1
    هدف این پردیس ها جذب دانشجوی خارجی در کیش و قشم و .. بوده ، اما وقتی هاروارد و استنفورد دبی شعبه میزنن دانشجوی خارجی چرا باید بیاد کیش و قشم و جاهای دیگه ؟؟ در نظر بگیرید که علاوه بر سطح آموزشی یه سری محدودیتها برای افراد داخل کشور هم داریم .. خب دانشجوی خارجی که میره اونجا میمونه، داخلی ها هم که پول میدن و بهتره برایٍ دانشگاه ، همین تهران بیان درس بخونن چون دانشگاه هزینه ی اضافی باید پرداخت کنه .. حالا اینکه سطح علمی این دانشجو ها که با پول پدر عزیز وارد دانشگاه میشن با بقیه فرق داره مهم نیست که پول این قضیه رو هم حل میکنه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    129 2
    هیچ چیزی تو این مملکت هست که با پول نشه دورش زد؟
    • بی نام A1 ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
      1 0
      مردن
  • م.ش.ر IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    39 3
    واقعا متاسفام . چه شخمی داره می زنه و چقدر انحصار طلب از دانشگاه آزاد گرفته تا موسسات غیر انتفاعی اینم پردیس ها ، عوض شدن روسای پردیس ها هم بی دلیل نبود همه باید در انحصار وزارت علوم باشه . این آقایان فکر می کنند تا ابد بر مسند خواهند ماند
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    36 4
    همه جای دنیا با این لحن دانشجویی که خودش هزینه تحصیلشو پرداخت میکنه خطاب میکنن؟ این مثلا خبرگزاری فرهیخته ماست تو بهترین دانشگاه های دنیا اون دانشجوهایی که با هزینه دولتی و بیت المال مشغول تحصیل هستند بیش ار دیگران زیر ذره بین و کنترل هر روزه هستند.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      26 26
      همه جای دنیا پوست دانشجو کنده میشه تا فارغ التحصیل بشه نه اینکه بگن چون پول دادن پاسشون کنید گناه دارن بنده های خدا
    • امیر A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      3 1
      بی نام دومی عزیز حرف شما قبول.ولی ماکه غیرانتفاعی هستیم برعکس حرف شما مارو تو بعضی درسای پایه بدجوری میندازن چرا که اگر ما راحت قبول بشیم پول بیشتر چی میشه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    66 2
    فقط به دنبال اینن یه پولی از مردم بگیرن
  • م.ش.ر IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    36 6
    چرا نظرات منو تایید نمی کنی؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    58 1
    چند سال قبل واحد بین الملل دانشگاه فردوسی در ساختمانی مجزا بدون کنکور جذب دانشجو می کرد . بعد از 2 ترم این دانشجوهای بین الملل رو گذاشتن بین بقیه دانشجویان تو ساختمان اصلی دانشکده مهندسی فردوسی ....این چه واحد بین المللیه؟خوب بگین میخاین دانشجوی پولی کنار دانشجوی کنکور داده بگیرین چرا اسم الکی روش میزارین
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    55 9
    این ها هم باید مثل بقیه و به همراه بقیه ازمون بدهند و وارد دانشگاه بشوند وگرنه سطح علمی دانشگاه ها پایین می اید
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    86 7
    چرا باید کسی که درسش بهتره بره یک دانشگاه با سطح پایین تر ولی کسی که پول میده بره بهترین دانشگاه
    • بی نام US ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      30 4
      چرا یه نفر باید بتونه بره هاروارد من نه؟؟؟؟؟؟؟ فکر میکنی دانشگاههای آمریکا و اروپا مجانین؟؟
    • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      3 0
      عزیز دل هاروارد و بقیه موارد اگر پولی هستن دانشجویان ممتاز بورسیه هم میکنن و کلی حقوق میدن که طرف راحت زندگیش باهاش اداره میکنه. در ضمن امثال دانشگاه هاروارد اگر پول بدی هم کیلویی نمره و مدرک بهت نمیدن و حسابی آبدیده ات میکنن.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    26 0
    کلا باید یواش یواش وزارت علوم را جمع کنند. چون با پولی شدن دانشگاهها نیازی به وزارت خانه نیست
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    10 2
    این طوری همه دانشگاه ها طرفیت دانشجوی کنکوریشون را پایین میارند و اختصاص میدند به دانشجوی پولی
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    27 1
    با این طرح اگر بی سواد هم باشی میتونی بری بهترین دانشگاه درس بخونی و دیگر ملاک ورود به دانشگاه سواد فرد نیست بلکه پول طرفه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    8 0
    کسانی که مدرک گرفتند هم این مساله در مدارکشان اعمال میشه؟
  • محمد A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    9 0
    توی پردیس ها این همه پول میگیرن و به دانشجو به چشم یه گونی پول نگاه میکنن خودمن پردیس کاشان بودن ولی رها کردم و از تصمیمم کاملا راضی ام چون هیچ شخصیتی برای دانشجو قائل نیستن درضمن توی این وضعیت که درس خواندن مساوی با بیکاریست به چه فایده
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    21 1
    زمانی که دانشجویی پول میده انتظار نداره که به خودش زحمت بده و بشینه بار علمیشو یا درساشو خوب بخونه و اساتید هم ماشالله دقیقاً در این راستا حر کت میکنند. و همین دانشجویان با مدرک پولی و طبعاً با معدل بیشتر پولی و نفوذ بیشتر پول پست های حساس را صاحب میشن و خود شما تا ته ماجرا را بخوانید ....
  • بهزاد IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    25 1
    من مجازی دانشگاه تهران ارشد حسابداری بودم / فقط فکر÷ول گرفتن بودند اما استاد نمیومد سر کلاس جاش دانشجو دکتراش را میفرستاد لطفا پخشش کنید خیلی در حق ما ظلم کردند
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    10 2
    کسی که میخواد اینقد خرج کنه خب چرا ایران بره خارج از کشور که بهترم هست سطح علمیش
  • مهدی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    14 26
    خدمت نگارنده محترم باید عرض کنم که صرف پولی بودن این دانشگاهها نمیتوان در مورد کیفیت پایین آنها اظهار نظر کرد .شاید در هنگام پذیرش سخت گیری زیادی انجام نمیشود ولی نمره گرفتن از اساتید دست کمی از دانشگاه ها ی معتبر تهران نداره. بنده یکی از فارغ التحصیلان پردیس هستم که شاهد سخت گیری های آنها و رعایت کلیه استانداردها ی روزانه در حین تحصیل بودم. لطفا منصفانه قضاوت کنید
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    22 1
    پردیس ها رو راه انداختن که دانشجوهایی که راهی خارج می شن واسه ادامه تحصیل ارز از مملکت خارج نکنن و پولشون رو تو ایران خرج کنن. من یه سوال از مبتکرین این طرح دارم: خیلی ها هم هستن کلی پول خرج می کنن می رن این ور و اون ور واسه کنسرت خواننده های لس انجلسی چرا تدبیری نمی اندیشن که اون خواننده ها بیان تو ایران مثلا کیش کنسرت بدن و کلی ارز از کشور خارج نشه؟ البته که جوابش آسونه ما خیلی خوب بلدیم حق الناس کنیم و حق اون بچه هایی رو که با زحمت کنکور دادن رو با پولی کردن دانشگاه ها به این شکل بخوریم ولی وقتی پای چیزهای دیگه وسط باشه یادمون می افته مسلمونیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    19 0
    اخه مگه دانشگاه هاي خوب و مطرحي مثل شريف و تهران ظرفيت مازاد ميتونه داشته باشن؟ تنها دانشگاه هاي دولتي شهرستان ها هستند كه ظرفيت مازاد دارند و براي كسي كه بخواد پول بده آزاد بهتره تا اينكه بره شهرستان پس ميشه نتيجه گرفت كه قراره امسال در درفترچه انتخاب رشته سراسري ظرفيت ها رو مثلا برق شريف رو از ١٢٠ تا به ١٠٠ تا برسونن بعدش كه دانشجو ها رفتن دانشگاه بگن ٢٠ تا صندلي خالي داريم و بياين با پول جذبتون كنيم واقعا متاسفم
    • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      0 0
      دانشگاه علوم پزشکي تهران ظرفيت مازاد نداره ولي از 4 نفر ورودي يک رشته در مقطع تحصيلات تکميلي دو نفر بايد پول بدهند. علوم پزشکي مشهد و شيراز و تبريز و شهيد بهشتي و دانشگاه بهزيستي و... به همين منوال هستند.
  • رضا IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    7 33
    بنظرم کار خوبیه اتفاقا. اگه بخوایم پول بدیم ترجیح بر اینکه در تهران یا دانشگاه های معتبر کشور مدرک بگیریم اینطوری هم تعداد کسایی که برای دکترا درس میخونن یا فارغ التحصیل میشن کمتر میشه و برای جامعه هم بهتره.
  • مسعود A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    19 0
    هدف از این کاراها فقط کسب درآمد است و بس.چند ساله تو یکی از دانشگاههای سراسری که تو مناطق ازاد هم شعبه داشت.دانشجویان پردیس انتقال دادن به دانشگاه اصلی و در کنار دانشجویانی که با رتبه های برتر پذیرش شدن.حتی کلاس های بهتر و امکانات بیشتر و دادن به پردیسی ها و دانشجویان اصلی موندن تو حاشیه.
  • حنا فارغ التحصیل پزشکی تهران RO ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    41 5
    ۷ سال تو تیزهوشان زجر کشیدیم و درس های وحشتناکی فراتر از سطح مدارس دیگه خوندیم که پزشکی تهران قبول شیم اما بعد چن سال اون هرچی بچه پولدار پشت کنکوری میشناختن و آوردن کردن دانشجوی پزشکی بین الملل دانشگاه تهران. به همین راحتی اونا شدن هم دانشکده ایه ما و خیلی از بیمارستانای دانشگاهو اشغال کردن. الانم تاحالا حتما فارغ التحصیل شدن و پدر مادراشون دارن لابی میکنن که چون پول تحصیلشونو خودشون دادن از طرح اجباری هم معاف بشن. میگی نه؟ نگاه کن
  • امین IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    23 1
    امیدوارم هرچه زودتر این موسسه های غیر انتفاعی بی کیفیت هم جمع بشه که فقط ارزش مدرک رو آورده پایین
  • محمد A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    19 35
    به نظرم طرح خوبیه اونی که پوول داره می تونه بره هر جایی دلش می خواد درس بخووونه مشکلتون چیه ؟
    • میم IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      32 10
      مشکلمون امثال شمایید که دارید روز به روز با پول ملت فربه تر میشید
  • حسین IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    19 31
    خیلی عالیه، بخصوص برای خانواده ای که میخواد فرزندش رو بفرسته خارج از کشور برای تحصیل، میتونه به این گزینه‌ها هم فکر کنه،دوستانی که سطح علمی رو بهانه میکنن حتماً میدونن دانشگاههای تاپ ایرانم نسبت به دانشگاه های اروپایی و آمریکایی عددی نیستن، تحصیل توی هر دانشگاهی هم حقه همه علاقه مندان هستش،
    • بی نام US ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      12 5
      پس اگر دانشگاه ایرانی عددی نیست بچه تان بفرستید دانشگاهی که ععدی هست
    • بی نام US ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      6 1
      اره "حصیل توی هر دانشگاهی هم حقه همه علاقه مندان هستش،"درسته ولی حق کسانی هست که سطح علمی بالاتری را دارند نه کسی که پول بیشتری داره
    • بی نام RO ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      1 0
      کاملا موافقم
  • بهترین دانشگاهای دنیا پولی هستن A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    11 2
    بهترین دانشگاهای دنیا پولی هستن ,خیلی هم گرونن .مگه بدون پول میشه دانشگاه اداره کرد. فقط دانشجو های ممتاز رو بورسیه میکنن که جذب کنن . لطفا منطقی صحبت کنید
  • بی نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    25 15
    اميدوارم جذب دانشجوي پولي رو زياد كنن تا خيليها مجبور نشن واسه تحصيل آواره كشورهاي ديگر بشن، خود من الان كلي دغدغه دارم كه اگه اينجا رشته موردعلاقم قبول نشم بايد برم ازين مملكت، حالا انصاف داشته باشيد دانشجويان روزانه هم چهارتا تست عربي و دين و زندگي بيشتر زدن، شاهكار كه نكردن
    • مازیار A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      6 3
      یعنی تو میگی اگر کسی بی سواد باشه ولی پول داشته باشه بره بهترین دانشگاه ولی اگر کسی نابغه باشه ول فقیر نباید دانشگاه بره
  • بی نام RO ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    2 0
    واقعا متاسفم برا این سایت خبری . دانشجویان پولی؟؟؟؟؟ کلی از همین آقازاده های رییس و روسا و وزیر و وزرا با ی اشاره چشم پدر وارد دانشگاه دولتی میشن، حساب اینا چی میشه پس؟ این دانشجوها سهمیه دانشگاه رو کم نمیکنن بلکه سهمیه دارن خودشون ولی این آقازاده هایی که با پارتی وارد دانشگاه دولتی شدن و سهمیه تحصیل مجانی رو پر میکنن چی؟ کدوم دانشجویان پولی؟ شما که نویسنده این مطلبی ، با عنوان دانشجویان مشمول پارتی آقازاده ها رو هم بررسی کن لطفا ،بعد دست ب قلم شو
  • ايدا A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    8 2
    در علوم پزشكي تهران يك ساله كه دانشجويان پزشكي پرديس بين الملل رو با پرديس اصلي توي يك كلاس مي نشانند. نتيجه ش فاجعه ست. كيفيت علمي و اخلاقي كلاس ها افت كرده. رفتار دانشجويان پولي با اساتيد مثل ارباب و رعيت ست و متاسفانه به دانشجوهاي پرديس اصلي هم سرايت ميكنه. وقت مدرس به كنترل مسخره بازي ها و لودگي دانشجويان مي گذره. كلاس كشش دروس سنگين علوم پايه پزشكي رو نداره. واي از آخر ترم و موعد اعلام نمره بابا و مامان و اجدادشون به صف مي شن براي جبران بي استعدادي بچه هاشون چرا بايد دانشجويي با رتبه يك رقمي با دانشجوي رتبه پنج رقمي كنار هم قرار بگيرن؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    5 7
    غیر از دولتی روزانه بقیه دانشگاه نیستن ک
  • امید A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    3 1
    همگی پیش بسوی دانشگاه آزاد با بلد بودن صرفاً ریاضی اول دبیرستان دکتری برق بگیرید