توضیح رئیس جمهور درباره اینکه چطور بدون پول نفت، هواپیمای خارجی می‎خریم؟/2/

رئیس جمهور به ابهاماتی که در فضای سیاسی و رسانه ای درباره خرید هواپیماهای خارجی بوجود آمده، پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام حسن روحانی که با حضور در قاب تلویزیون مستقیما با مردم سخن می‌گفت، به سوالی که به اشتیاق دنیا برای ارتباط با ایران اشاره داشت و نگران بود که باز شدن درهای ایران به سوی دنیا، سبب شود ایران بازار فروش کالاهای خارجی شود و رونق تولید در داخل رنگ ببازد، پاسخ داد.

او با بیان اینکه در گفت و گوی تلویزونی پیشین خود به مردم گفتم که نگرانیم بعد از برجام به شیوه سابق برگردیم، توضیح داد: قبلا نفت می فروختیم و کالا وارد می کردیم. اعم از کالاهای مصرفی و کالاهای اساسی. واردات همیشه بد نیست اما باید در مواردی باشد که کشور امکان تولید آن را ندارد. قبلا با فروش نفت و واردات کشور را اداره می کردند. اگرچه الان کاهش قیمت نفت، یک تهدید است اما یک موهبت هم هست و آن اینکه از اعتیاد کشور به فروش نفت، قدم به قدم کاسته می شود.

وی با اشاره به اینکه اتکای بودجه 95 به فروش نفت حدود 25 درصد است، ادامه داد: در دوره جنگ خیلی چیزها ساختیم. چون دوره جنگ بود و دنیا به ما سلاح نمی داد. آن شرایط ما را وادار کرد که همه توانمان را به کار ببریم و سریعتر بسازیم. بر اساس سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبری باید قدم به قدم از فروش نفت و خام فروشی فاصله بگیریم و فرآورده های نفتی را بفروشیم. بنابراین فاصله گرفتن از فروش نفت و اتکای بودجه کشور به نفت، جزء برنامه های ما بود اما کاهش قیمت نفت، ما را بیش از این وادار کرد در این مسیر گام برداریم. نباید بگذاریم با افزایش قیمت نفت، این مسیر به شکل قبل بازگردد.

رئیس جمهور که می گفت کاهش قیمت نفت از 130 دلار به کمتر از 30 دلار غیر قابل پیش بینی بود، خاطرنشان کرد: در این شرایط نو، روسای جمهور روسیه و چین به ایران آمده و من به دو کشور اروپایی مهم سفر کردم. چندین هیات تجاری به ایران آمد و همین الان دهها هیات تجاری در تهران هستند. ما نمی خواهیم نگاه به غرب داشته باشیم بلکه در پی استفاده از همه کشورها هسیتم تا در رقابت با فعالیت، ما از بین کشورهایی که می خواهند با ما همکاری کنند، انتخاب می کنیم. این قدرت انتخاب را در دوران تحریم نداشتیم اما الان می توانیم انتخاب کنیم که با کدام کشور همکاری کنیم. کما اینکه در سفرهای اخیر تصمیمات بسیار مهمی اتخاذ کردیم.

به گفته وی، در گذشته در ازای فروش نفت، کالا وارد می کردیم اما الان ایران با دیگر کشورها در تولید و تصرف بازارهای خارجی، همکاری می کند و می کوشد وارد بازارهای جهانی شود.

روحانی به موضوع «خودرو» اشاره کرد و با بیان اینکه باید به کلاس جهانی برسیم و خودرو صادر کنیم، ادامه داد: در سفر به فرانسه قرار شد که آنها سرمایه بیاورند و در ایران تولید خودرو با کیفیت داشته باشیم و سپس آن را صادر کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نگاه دنیا به ایران یک نگاه بلند مدت است، ادامه داد: همه قراردادهای اخیر ایران با چین و فرانسه و ایتالیا، بین 15 تا 25 ساله است و ما از پول نفت برای خرید هواپیما استفاده نمی کنیم. اگرچه قبلا با پول نفت، هواپیمای دست دو خریداری می شد اما الان ما به تدریج مالک هواپیمایی می شویم. ابتدا هواپیماهایی را اجاره می کنیم و هزینه بلیط را از مردم می گیریم و با همین پول هم همان هواپیماها را خریداری می کنیم. در سالهای گذشته، مردم ما 5 میلیارد دلار پول بلیط هواپیمای خارجی داده اند. روزی در منطقه ما در حمل و نقل هوایی، رتبه اول را داشتیم. مردم ما چرا از پروازهای خارجی بلیط بخرند و سفر کنند؟ ما با همین هزینه می توانیم اشتغال ایجاد کرده و هواپیما هم بخریم. حتی می توانیم توریست هم به کشور ما بیاوریم.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: فرانسه ظرف یکسال 83 میلیون نفر توریست داشته است. جاذبه های گردشگری ایران که کمتر از فرانسه نیست، ما هم باید صنعت توریسم را تقویت کنیم. بخشی از آن در گرو توسعه شبکه حمل و نقل است و بخشی در ایجاد هتل های بین المللی و ...است.

روحانی که می گفت از برجام و تحریم عبور کرده ایم، ادامه داد: بحث ها از این پس باید درباره توسعه و بهتر شدن فضای کشور باشد و کوشش عمومی ما برای ساختن کشور باشد. امروزه تعامل با جهان هم برای ساختن کشور است. 40 درصد توسعه کشور در ارتباط با دیگر کشورها ایجاد می شود اما 60 درصد آن مربوط به داخل است. همه باید دست به دست هم بدهیم تا کشور ساخته شود. امید دولت به ملت و آینده کشور از هر زمان دیگری بیشتر است.

رئیس جمهور با ایجاد اشتغال در چین با وجود جمعیت چندین برابری ایران، متذکر شد: موفقیت چین و هند در ایجاد اشتغال در جذب سرمایه گذاری خارجی و مشارکت در تولید و کسب بازارهای خارجی بود. ما هم می خواهیم همان مسیر را برویم.

ادامه دارد....

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    5 21
    شما که راست میگین
  • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    6 22
    آقای روحانی رکود و بیکاری با شعار حل نمیشه سه ساله فقط شعار و شعار و شعار و هیچ
    • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      16 0
      دوست عزیز باید کمی انصاف را در نظرداشت نفت 130 دلاری شده 30 دلار .100 دلار در هر بشکه چیز کمی نیست. در آمد دولت 76 درصد کم شده .جالبه تو اون هشت سال با نفت 130 دلاری همه به فلاکت نشستیم