ایسنا نوشت: پایگاه "الوطن العربی" مدعی شد خالد مشعل در جریان گفتگو با برخی رهبران اخوان المسلمین در امان، خواستار میانجی‌گری پادشاه اردن برای آشتی با قاهره و بررسی برخی مسایل مربوط به این جنبش و شرایطش در منطقه شده است.

پایگاه خبری الوطن العربی و چند منبع عربستانی دیگر مدعی شدند که خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که امروز (چهارشنبه) سفر خود را در امان پایان می‌دهد، در دیدار و گفتگو با تعدادی از رهبران اخوان المسلمین در امان، پایتخت اردن درخواستی مبنی بر گفتگو با پادشاه اردن برای بررسی برخی مسایل مربوط به این جنبش و شرایطش در منطقه را مطرح کرده است اما تا این لحظه هیچ جوابی از سوی دیوان پادشاهی اردن مبنی بر قبول یا رد این دیدار دریافت نکرده است.

بنا به گزارش این پایگاه خبری مشعل در صحبت‌هایی که با یکی از رهبران اخوان المسلمین در امان داشت، به آشتی با مصر و بازگشت شرایط میان حماس و قاهره به بهترین حالت ممکن با میانجیگری اردن تمایل نشان داده اما این رهبر اخوانی به مشعل ابلاغ کرده که این امر با توجه به خصومتی که اردن به طور کلی نسبت به اخوان المسلمین دارد، غیر ممکن است.

روابط میان مصر و حماس پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر در ژوئیه 2013 و صدور حکم قضایی مبنی بر توقف فعالیت‌های اخوان در مصر دچار تنش شد. این در حالی است که پیش از این اتفاقات برخی رهبران حماس با هدف برقراری آرامش در غزه با مسئولان مصری دیدار کردند.

دادگاهی در مصر نیز در حکمی،‌ حکم قبلی مبنی بر اینکه حماس یک "سازمان تروریستی" است را لغو کرد.

از سال 1999 که مشعل از اردن اخراج شد، امان یک بار در سال 2006 و با مرگ پدر مشعل و بار دیگر در سال 2011 برای عیادت از مادر مریضش،‌ به وی اجازه ورود به اردن را داد.

در سال 2012 نیز مشعل سفری سیاسی به امان داشت.

دولت اردن در سال 1999 حماس را به دخالت در امور داخلی اردن متهم کرده و دستور تعطیلی دفاتر حماس را در این کشور صادر کرد و چهار تن از رهبران آن از جمله مشعل را با وجود آنکه تابعیت اردنی داشتند، از کشور اخراج کرد.

اردن در طول سال‌های گذشته به دلیل موضعگیری‌هایش نسبت به حماس و اخراج رهبران این جنبش از کشور با انتقاداتی مواجه بوده است اما وزرای سابق اردن معتقدند در اخراج مشعل و دوستانش از امان "اشتباه" و یا اقدامی مخالف با قانون اساسی رخ نداده به ویژه که دولت از حماس خواسته بود وضعیت خود را روشن کند و گزینه‌هایی نیز برای حل مشکل پیش روی حماس گذاشت. از جمله راه‌های پیشنهاد شده از سوی دولت اردن می‌توان به لغو تابعیت اردنی و برخورد با آنها طبق قانون اردن که اجازه پیوستن به هیچ گروه و یا حزب غیر اردنی را نمی‌دهد و یا حفظ تابعیت اردنی‌شان و لغو عضویت در حماس و پیوستن به گروه اخوان المسلمین به عنوان رهبر اشاره کرد اما مشعل این پیشنهادات را رد کرده و خواستار خروج از اردن شد.پس از آن، دولت قطر هواپیمایی را برای انتقال رهبران حماس به دوحه فرستاد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =