۰ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
چشم منابع آبی استان به آسمان است

روزنامه همشهری زنجان نوشت: تابستان امسال نقاط مختلف استان روزگار سخت بحران آبی را پشت سر گذاشت. شرایط به گونه‌‌ای پیش رفت که صحبت قطع آب و حتی جیره‌بندی در برخی شهرها به گوش رسید و بارها مدیران آبی استان در این خصوص هشدارهای لازم را به عموم مردم و صاحبان صنایع، بخصوص بخش کشاورزی دادند. از نیمه دوم سال بارش‌ها روزنه‌های امید را در دل مردم و مسئولان برای به سال آبی پیش رو زنده کرد.

«علیرضا جزء قاسمی» مدیر عامل شرکت آبفای استان به عنوان متولی آب شهری تداوم این بارش‌ها را تا انتهای سال تنها مرهمی بر زخم‌های خشکسالی‌ها می‌داند. او از مصرف بالای عموم مردم استان و هدر رفت آب و نگرانی‌هایی که در این مورد دارد، سخن می‌گوید.

بارندگی‌های ماه‌های اخیر، زنجان را از تنش آبی سال آینده خارج می‌کند؟

بارندگی‌های پاییز و زمستان امسال در مقایسه با سال گذشته به مراتب امیدوارکننده بود و تداوم بارش‌ها تا انتهای سال می‌تواند در جبران خشکسالی‌ها موثر باشد.

این بارش‌ها چه تاثیری در آبگیری سد تهم زنجان داشته است؟

تنها مزیت این بارش‌ها افزایش ذخیره آب سد تهم به عنوان یکی از منابع حیاتی تأمین آب آشامیدنی شهر زنجان است. این روزها سد اوضاع مناسبی ندارد و به دلیل کاهش آب آن از سال گذشته منتظر تداوم بارش‌ها تا انتهای سال هستیم.

چرا آبفا برداشت آب از سد را برای تأمین آب شهر متوقف کرد؟

کاهش میزان آب تهم باعث شد تا برای مدیریت آب شهر و ذخیره روز مبادا توقف برداشت آب را در برنامه قرار دهیم. سال قبل بحران آبی و خشکسالی در شهر به مرحله‌ای رسید که آب سد به حداقل ممکن رسید.

در آن شرایط برای تامین آب شهر چه تدبیری اندیشیدید؟

بهره بردن از آب‌های زیرزمینی شهر زنجان با حفر چاه به علت غنی بودن دشت شرقی زنجان را در برنامه قرار دادیم.

چه تعداد چاه در این منطقه حفر شد؟

تابستان سال گذشته در شرق زنجان 6 حلقه چاه جدید زدیم تا بتوانیم ضمن مدیریت فشار، تقاضا و زون‌بندی ذخیره‌سازی آب سد تهم، حلقه چاه‌های جدید به مدار شهر اضافه کنیم.

با این اوضاع تنش آبی باز هم آبفای استان حفره چاه را در برنامه دارد؟

بله، حفر5 حلقه چاه جدید با تأمین اعتبار در شرق و غرب زنجان جزو برنامه‌های ماست که حفر3 حلقه چاه شروع شده است.

برای مدیریت فشار آب در نقاط مختلف شهر چه برنامه‌ای دارد؟

طرح‌های مدیریت فشار آب و زون‌بندی جزو برنامه‌های مهم آبفای استان است. بر این اساس، زنجان به 5 زون تقسیم بندی شده که اکنون2 زون آن تکمیل شده است. تزریق آب با پمپاژ بالا به شبکه برای حل مشکل فشار در نقاط مختلف جزو برنامه‌هاست تا با تعدیل فشار شاهد مصرف بهینه آب و مدیریت منابع به سمت مدیریت تقاضا باشیم.

پروژه فاضلاب شهری زنجان چند درصد پیشرفت داشته است؟

در اجرای این پروژه مهم شهری پیشرفتی نداشته‌ایم و از 54 درصد پیشرفت تنها35 درصد از مردم شهری زیر پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار دارند.

این پروژه بیشتر در کدام نقاط شهر زنجان عملیاتی شده است؟

تمامی خانوارهای ساکن در ضلع جنوبی خیابان امام(ره) تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری هستند. اولویت با مناطقی است که آب سطحی و زیرسطحی در آن نقاط بالا آمده است. برای مثال در نقاط شهرک الهیه و پونک ضرورت اجرای طرح بسیار مهم است.

چرا این طرح در زنجان کند پیش می‌رود؟

فرهنگسازی اجرای این طرح بین خانوارها مهم است تا زمینه برای مشارکت در اجرای آن با سرعت پیش رود. این طرح برای مردم هزینه دارد و آنها همچنان به شیوه دفع سنتی فاضلاب تمایل دارند. از سوی دیگر صدور مجوزهای شهرداری زمانبر است و تبعاتی دارد. برای نمونه ممکن است ملکی خلافی داشته یا پایان کار نداشته باشد و شهروندان در مراحل بوروکراسی شهرداری پروسه طولانی مدتی را طی کنند.

آبفای استان در این مورد چه اقدامی انجام داده است؟

با رایزنی با بانک‌های عامل تنها می‌توانیم اقساط بانکی تسهیلات شهروندانی را که در طرح مشارکت می‌کنند به 24 ماه افزایش دهیم. درباره روند طولانی بوروکراسی شهرداری نیز با مدیریت شهری رایزنی‌های لازم انجام شده تا بستر لازم برای استقبال مردم بیشتر شود.

بالاخره داستان پروژه تصفیه‌خانه شهری زنجان به کجا ختم شد؟

مدول اول این پروژه در مدار است و مراحل تکمیل و ادامه کار آن به بخش خصوصی واگذار می‌شود. سرمایه‌گذاری لازم برای این پروژه100 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که ظرفیت اسمی آن450 هزار نفر خواهد بود.

پروژه تصفیه‌خانه ابهر و خرمدره در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با رایزنی‌های انجام گرفته مقامات استانی و کشوری از محل اعتبارات سال93، 3/8 میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافته است و امسال نیز این رقم به مرز 16 میلیارد تومان رسیده است. این پروژه36 درصد پیشرفت داشته و امید داریم تا سال آینده فاز یک آن وارد مدار شود.

مذاکرات شما با بخش صنعت شهرستان ابهر برای اجرای پروژه فاضلاب شهری به کجا ختم شد؟

به دلیل نبود اعتبار تدبیر آبفای استان بر ورود بخش خصوصی به شکل تهاتری برای اجرای پروژه فاضلاب شهری بود، به طوری که با یک شرکت فولادی و2 شرکت دیگر هفته گذشته وارد مذاکره شدیم تا با تکمیل تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری، پساب فاضلاب را در صنعت استفاده کنند. در واقع با این مذاکره یک بازی برد- برد را دنبال کردیم. همین فرایند را در قالب پکیج مشخص در شهرهای خرمدره، صائین قلعه و هیدج مشخص کردیم تا تسهیل در جذب سرمایه‌گذار باشد.

آیا سال آینده همچنان بحران کم آبی دامنگیر ابهر خواهد بود؟

این شهرستان تابستان امسال روزگار سختی بی‌آبی را سپری کرد و یکی از دلایل آن ناهمخوانی بین توسعه شهری و زیرساخت‌هاست که این شهر با تنش آبی دست به گریبان است. همانطور که اشاره کردم سال آینده با وارد شدن فاز یک تصفیه‌خانه آب به مدار و حفره چاه جدید این نگرانی برطرف خواهد شد.

برای سال آینده حفر چاه در سایر شهرهای استان نیز اجرا خواهد شد؟

به غیر از زنجان و ابهر، حفر2 حلقه چاه در خرمدره و قیدار و ماهنشان و دندی یک حلقه چاه را در برنامه داریم.

اشاره ای به هدر رفت آب و آمار و ارقام آن در استان در مقایسه با کشور داشته باشید؟

میانگی هدر رفت آب در کشور24/5درصد است که این رقم در شهر زنجان23 درصد گزارش شده است. هدر رفت آب شامل شاخصه‌های شکستگی و نشت شبکه آب و مصرف بدون پرداخت آب بهاست و تلاش آبفای استان بر کاهش این میزان پرتی آب متمرکز شده است.

برای کاهش میزان پرتی آب چه برنامه‌هایی انجام داده‌اید؟

اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده ، نهادینه کردن فرهنگ مصرف درست و مدیریت مصرف جزو برنامه‌های شرکت در استان است.

در این برنامه‌ها موفق بوده‌اید؟

امسال کاهش اعتبار بخش اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده شرکت را در این بخش با مشکلاتی مواجه کرد.

اعتبار این بخش چه میزان بود؟

100 میلیون تومان اعتبار برای اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده بود که با ورود به این موضوع800 میلیون تومان تعهد برای شرکت پیش‌آمد که از بخش‌های منابع داخلی و استانی این رقم را جبران کردیم.

امسال چه تعداد انشعاب غیرمجاز آب در شهر زنجان شناسایی شده است؟

1700 رشته شبکه غیرمجاز با تلاش آبفای استان در زنجان کشف شده و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان افزایش داشته باشد.

میزان مصرف آب شبانه روز یک فرد در زنجان چقدر است؟

مصرف آب هر شهروند در زنجان در مقایسه با آمار کشوری 220 تا 230 لیتر در روز است که این آمار در کشور 190 لیتر گزارش شده است. این میزان مصرف در استان 210 لیتر است که ناشی از مصرف بالای هم استانی‌ها دارد.

هزینه تامین آب
مدیر عامل شرکت آبفای استان اظهار كرد: تأمین و هزینه آب یکی از دغدغه‌های اصلی آبفای استان است، به طوری که هر مترمکعب آب هزار تومان برای شرکت هزینه دارد که رقم دریافتی از خانوارها400 تومان است. یعنی شرکت40 درصد هزینه تولیدی را دریافت می‌کند. با این شرایط صرفه‌جویی در مصرف آب در استان کمرنگ است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =