تسنیم نوشت: ادامه فرآیند مذاکرات صلح سوریه ممکن است ایران و آمریکا را که در پی توافق هسته‌ای و تبادل زندانی‌ها وارد مرحله‌ای جدید در روابط دیپلماتیک شده‌اند، وادار سازد تا در یک حوزه دیگر نیز به گفتگو نشینند: مباحث نظامی.

 روزنامه اسرائيلی تایم می‌نویسد ایران یکی از 17 کشوری خواهد بود که به اولین نشست کارگروه اجرای آتش‌بس موقت در سوریه با هدایت آمریکا و روسیه خواهد پیوست.

با این حال مقامات دولت آمریکا که مدعی هستند ایران بزرگترین حامی تروریسم است اصرار دارند حضور تهران در این گفتگوها به معنای «همکای و هماهنگی» دو کشور در موضوعات نظامی نیست.

با این حال روزنامه تایمزاسرائیل می‌گوید بحث‌ها درباره آتش‌بس دارای ماهیت کاملا نظامی است. و می‌توان هیأت آمریکایی در ژنو را در موقعیت بحث نقشه‌های میدان جنگ با اعضای نیروهای نظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهد.

مقاماتی که در این بحث‌ها حاضر خواهند بود درباره بخش‌هایی از سوریه که باید تحت آتش‌بس قرار گیرند گفتگو خواهند کرد. آنها درباره اینکه کدام گروه‌ها باید از حملات کنار گذاشته شوند مذاکره کرده و سعی خواهند کرد درباره این امر که چه اقداماتی به منزله نقض آتش‌بس بوده و واکنش مناسب به آن چگونه باید باشد، به توافق دست یابند.

در تمام این موارد ایران می‌تواند اظهار نظر کند. از آنجایی که فعالیت‌های گروه بین‌المللی حمایت از سوریه و کارگروه ضمیمه آن به صورت اجماعی است، ایران به مانند سایر اعضای عضو دارای حق وتو درباره تصمیمات خواهد بود.

این امر به معنای لزوم دستیابی ایران و آمریکا به یک مصالحه است.

جان کیربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشتر اعلام کرده است: «متوقف ساختن مناقشات به معنای مشارکت و حضور همه آنهایی است که در مناقشات حضور دارند، و این شامل ایران نیز می‌شود. این امر به معنای همکاری یا هماهنگی ما با آنها نیست.»

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 511622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    8 39
    بعد از برگزاری موفقیت آمیز جلسه مورد نظر مینوان انتظار داشت چند هفته پس ار آن طرفین درباره یک قرارداد خرید تسلیحاتی شامل جنگنده های اف 16 به بالا مذاکره نمایند
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
      34 6
      عجب پس آمریکا بعد از اون به خطرناک ترین دشمنش سلاح می فروشه
    • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
      28 6
      امریکا حتی اگر ایران رو فتح کنه و یا در آن تغییر حکومت هم بده دیگر حداقل تا 20 سال بعدش سلاح های مهم و تکنولوژیکی مثل هواپیما های نظامی ، موشک ، تانک و ... را به ایران نخواهد فروخت. چون در طول 37 سال اخیر به قولی ما به دست خودمان خودمان را در بلک لیست قرار دادیم.البته من نمیگویم باید به امریکا و هیچ کشوری باج داد ولی نتیجه رفتارهای منزوی کننده برخی مسئولین باعث شده ما حتی در برابر دشمنان امریکا هم مورد خرید تسلیحات و کالاهای مهم و تکنولوژیک دست پایین را داشته باشیم، نمونه اش هم قرار داد اس300 بود که علی رغم بستن قرار داد و پرداخت پول روسیه تاقچه بالا گذاشت.سیاست ما میبایست مثل کشور هند میبود.یعنی بدون جار و جنجال سیاسی از هر کشوری که دلش میخواست نیازهای مهم وارداتیش را تامین میکرد.
    • یه دانشجو A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
      4 22
      جناب بی نام 17:07 ما نمیتونیم مثل هند باشیم چون ما ایدئولوژی ای داریم که مقابل ظلم می ایسته ما دینی داریم که بزرگترین هدفش برپایی حکومتی عادلانه است همه ی ما حکومت حضرت مهدی رو به عدل میشناسیم .... در دنیایی که یک کشور بخواد ابرقدرت باشه چه آمریکا و چه هر کشور دیگه اون کشور حتما با ما مشکل خواهد داشت .... برای همبن میگم ما مثل هند نیستیم و تمام این فشار ها به ایران برای دست کشیدن از عقاید و ایدئولوژیه و هیچ حالت برد بردی وجود نداره مطمئنا یا ما باید کوتاه بیایم یا اونها.....
    • بی نام A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
      24 2
      جناب دانشجو لطفا هالو نباش. من مخالف ایدئولوژی و نظام اسلامی نیستم ولی اگر این شعار های با آب و تابی که گفتید به واقع تنها 1 درصد آن رنگی از واقعیت داشت امروز ما جامعه ای به شدت طبقاتی نداشتیم که در آن در هر نهاد و ارگان و سازمان و ... ای پول حرف اول و آخر را بزند و جمع کثیری از مسئولینش تا گردن در مفاسد مختلف برای تحصیل مال نامشروع فرو نمی رفتند زمان نشان داد که بسیاری از ادعاهای اسلام گرایانه تنها برای رسیدن قدرت و ثروت بود و همچنان هم با قدرت ادامه دارد. تنها چیزی که در این دنیای پر آشوب اهمیت دارد فقط و فقط منافع ملی است که متاسفانه در تحت لوای همین به قول شما ایدئولوژی نادیده گرفته میشود.مهمترین وظیفه هر حاکمیت دور کردن کشور از تنش و تهدید و انگشت اتهام جامعه بین المل است که ... .
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    18 50
    مرگ بر امریکا
    • حامد IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
      16 3
      مرگ بر ادمای تندرو حالا هرکس میخواد باشه
    • بی نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
      10 0
      الان دیگه جیبوتی رو بورسه .خخخخخخ
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    2 0
    سخنگوى وزارت خارجه آمريكا اسمش چيه؟