مفضلی:کشف استعدادهای عرصه فیلمسازی از ویژگی‌های جشنواره حسنات است

کارگردان انیمیشن و عضو هیئت اننخاب جشنواره حسنات گفت: کشف فیلمساز را بزرگ‌ترین رسالت یک جشنواره می‌توان برشمرد و جشنواره حسنات وظیفه خود را در این ارتباط به خوبی انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ستاد خبری جشنواره حسنات سید علی مفضّلی تهیه کننده، کارگردان انیمیشن و مدیر عامل آسیفای اصفهان از سال ۱۳۸۶ تاکنون است.

وی در ساخت پویانمایی‌های آتش نشان (سریال)، افسانه ماردوش (سریال)، سفر به سرزمین دور شرکت داشته است و تیتراژ برنامه خونه آبی، لک لک و گرگ درنده، فضایی‌ها (سریال)، خروس زری، پیرهن پری و شهر بی قصه (سریال) را کارگردانی کرده است.

همچنین مفضلی تهیه کنندگی فیلم‌هایی نوا، کاش یکی پیدا بشه، پروانه ای برای من، شمع، خواب زده، آن سوی آسمان، بهتریـن هدیه، تکیه بر باد، لک لک،گرگ درنده و مرمت را برعهده داشته است.

مفضلی که برنده دیپلم افتخار بهترین انیمیشن از بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان همدان برای کارگردانی انیمیشن «خروس زری، پیرهن پری» است عضو هیئت انتخاب پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات در بخش فیلم‌های پویانمایی نیز هست که در ستاد خبری جشنوره حسنات با وی به گفتگو نشستیم.

آقای مفضلی! شما به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب در پنجمین جشنواره فیلم کوتاه حسنات حضور داشتید؛ از دیدگاه شما آثار ارسالی به جشنواره حسنات تا چه میزان با مفهوم حسنات نزدیکی داشتند؟

به طور کلی ساخت انیمیشن پروسه تولید سختی دارد و در انتخاب موضوع اولیه وسواس زیادی به خرج داده می‌شود و بر این اساس به طور معمول هر یک از انیمیشن‌ها نیز پیامی به همراه دارد.

امسال حجم فیلم‌های ارسالی به جشنواره حسنات بسیار زیاد بود و بر این اساس تنوع موضوعی زیادی را شاهد بودیم؛ از سویی موضوع جشنواره حسنات نیز دارای گستره پهناوری است و بر این اساس اغلب فیلم‌های پویانمایی به این موضوع توجه داشتند و همین امر موجب شد تا بحث کیفیت فیلم‌‌های ارسالی را برای انتخاب آثار راه یافته به بخش مسابقه جدی‌تر مور ارزیابی قرار دهیم.

بدین ترتیب فیلم‌های پویانمایی ارسالی به جشنواره را ازنظر فنی و تکنیکی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اغلب آثار دارای حداقل کیفیت و توجه به موضوع جشنواره در حد قابل قبولی بودند و فیلم‌هایی که از قافله راه یابی به بخش مسابقه عقب ماندند این دو مفهوم را نداشتند؛ با این مقایسه می‌توانیم بگوییم تنوع آثار ارسالی به پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات زیاد بود و به لحاظ کیفی فیلم‌های غیرحرفه‌ای و حرفه‌ای زیادی داشتیم.

از یک دیدگاه کلی انیمیشن در طول این سال‌ها مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته و بر این اساس در شرایط سخت و حساسی به سر می‌برد، اکثر انیماتورها این حرفه را ترک و پروژه‌های ساخت انیمیشن متوقف شد‌ه‌اند که همه اینها ضربه مهمی به انیمیشن ایران وارد کرده است.

بر این اساس شخصا انتظار استقبالی تا این حد خوب را از بخش پویانمایی جشنواره پنجم نداشتم، این استقبال خوب نشان می‌هد که آنچه برای انیمیشن در کشور ما تعیین ‌کننده است تصمیم یا نظر مدیران نیست بلکه همت هنرمندان این عرصه است.

برخی اعتقاد دارند که بهتر است برای ساخت انیمیشن خوب هرکدام از عوامل مانند فیلمنامه نویس، انیماتور، کارگردان و غیره در حیطه تخصصی خود وارد شود و بر این اساس ساخت انیمیشن‌های تک نفری مانند آنچه در جشنواره امسال شاهد بودیم به هنر انیمیشن ضربه می‌زند. نظر شما در این ارتباط چیست؟

ببینید اگر تولیدات ما حرفه‌ای با تامین هزینه‌های مناسب باشد طبیعی است که تخصص‌‌ها از یکدیگر منفک می‌شود اما اگربخواهیم از بخشی از هزینه‌ها صرف‌نظر کنیم چاره‌ای جز اینکه یک یا حداکثر چند نفر نفر تمام فعالیت‌های ساخت انیمیشن را به تنهایی انجام دهند وجود ندارد.

اکثر انیماتورهای ایران از حیطه تخصصی خود به کارگردانی رسیده‌اند و بر این اساس پس از اینکه وارد کار تولید می‌شوند از تخصص خود برای پایین آوردن هزینه‌ها استفاده کنند.

شاید این امر برای تولیدات بلند آسیبی باشد اما این امر برای اکثر تولیدات کوتاه بسته به نوع تکنیک خوب و مناسب است.

در واقع بسیاری از تکنیک‌های لازم برای ساخت انواع انیمیشن به جز ساخت موسیقی توسط یک نفر قابل انجام است و تنها انواع خاصی از انیمیشن و بکارگیری تکنیک‌های سه بعدی نیازمند نفرات زیاد است.

آیا روند ساخت انیمیشن به شکل تک نفری در دنیا نیز دنبال می‌شود؟

مکتبی برای ساخت انیمیشن به شکل تک‌نفری به نام زاگرب به وسیله گروهی از فیلم سازان نسل جوان یوگسلاوی سالها پیش شکل گرفته است و اکنون جشنواره ای بههیمن نام نیز در دنیا برگزار می شود؛ حتی آقای بوردو از سردمداران این مکتب یک بار تاسف خود را از اینکه در حوزه موسیقی تخصص ندارد تا تمام فعالیت ساخت انیمیشن را خود برعهده بگیرد اعلام داشته بود.

بر این اساس انیمیشن فردی از انواع شناخته شده انیمیشن و قابل اعتنا در سطح بین‌المللی است.

گرچه شاید در ایران بیشتر به دلیل کاهش هزینه‌ها از این روش استفاده شود اما هزینه کم برای ساخت انیمشن لزوما به معنای کیفیت پایین نیست و می‌توان با هزینه کمتر به تولیدات خوب برسیم.

شما تاثیر مکتب جشنواره حسنات بر تربیت هنرمندان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از دیدگاه من نگاه جشنواره حسنات درجنبه فیلمسازی با بسیاری از جشنواره‌های دیگر فرق دارد و می‌توان عدم اتکا به سیاست‌های روز و نهادهای دولتی را از بزرگ‌ترین محاسن این جشنواره برشمرد.

همین امر باعث شده است تا دست اندرکاران این جشنواره علاوه بر توجه به موضوع و پیام جشنواره فیلمسازی را به شکل تخصصی دنبال کند و به ساختار فیلم‌ اهمیت دهند که خود نقطه عطفی برای این جشنواره است.

این در حالی است که اغلب جشنواره‌ها با اهداف خاصی وارد عرصه فیلمسازی می‌شوند و بیشتر به دنبال کسب معروفیت برای نهاد مربوطه هستند اما جشنواره حسنات هدف‌های متعالی‌تری را دنبال می‌کند که این امر تاثیر بسزایی در تولید فیلم در کشور دارد.

سخن پایانی؟

یکی از استعدادهای جشنواره حسنات امسال در جشنواره فجر خوش درخشید و اغلب جوایز جشنواره را از آن خود کرد.

بر این اساس به نظر می‌رسد کشف فیلمساز بزرگ‌ترین رسالت یک جشنواره می‌توان برشمرد و جشنواره حسنات وظیفه خود را در این ارتباط به خوبی انجام داده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 515484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =