ایلنا نوشت: رئیس اتحادیه آبزیان گفت: تولید کننده ماهی در طی سال اقدام به تولید این محصول می‌‌کند و نگرانی بابت تامین بازار شب عید این محصول وجود ندارد اما باید مصرف آبزیان در تمام طول سال فرهنگ‌سازی شود.

رسلان قاسمی رئیس اتحادیه آبزیان در خصوص وضعیت بازار شب عید ماهی بیان داشت: در میزان عرضه ماهی شب عید هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اما بحث قیمت مطرح است که متاسفانه سود فروش این محصول بویژه درشب عید به جیب دلالان می‌رود.

او افزود: با توجه به اینکه میزان تولید ماهی‌های پرمصرف بویژه قزل‌آلا، کپور، میگو کاهش یافته است نگرانی‌هایی در رابطه با تامین بازار وجود داشته اما خوشبختانه با اطمینان اعلام می‌کنم که هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد اما نکته حائز اهمیت تنظیم بازار از باب قیمت است.

قاسمی با تاکید براینکه قیمتی که در حال حاضر در بازار در رابطه با محصولات شیلاتی وجود دارد بیش از 30 درصد گران‌تر از حد معمول است، افزود: این میزان گرانی نشان‌دهنده سیستم نامناسب عرضه محصولات شیلاتی است که تحت کنترل چند دلال است و این مسائل به تولید کننده و مصرف کننده آسیب می‌زند.

او با بیان اینکه اتحادیه در تلاش است تنظیم بازار را کنترل کند، اظهار داشت: متاسفانه تمام ابزار و امکانات در اختیار دولت است و به همین خاطر دلالان در بازار می‌تازند.

رئیس اتحادیه آبزیان در خصوص عرضه ماهی قرمز کوچک بیان داشت: ماهی قرمز از فرهنگ چینی وارد فرهنگ ما شده‌است و متاسفانه این محصول نیز سرنوشت عرضه محصولات شیلاتی خوراکی را دارد به طوری که 200 درصد گران‌تر از قیمت اصلی به فروش می‌رسد و این توجیهی ندارد.

او افزود: دلالان در بازار مسبب این مسئله هستند و اتحادیه معتقد است که در هیچ صورتی نباید گران‌فروشی صورت گیرد.

رئیس اتحادیه آبزیان با اشاره به سفر رئیس جمهور ویتنام به ایران گفت: یکی از کالاهایی که به ویتنام صادر می‌شود میگوست که براساس آمار گمرک در یازده ماهه سال 94 هفت هزار و 300 تن از این محصول به این کشور صادر شده است.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حجم کل صادرات به ویتنام 280 میلیون دلار بوده است یعنی یک هشتم این میزان صادرات شامل میگو می‌شود و این نشان‌دهنده این است که با ویتنام در زمینه میگو همکاری‌های بسیار زیادی را می‌توان انجام داد؛ بنابراین در سفر رئیس جمهور ویتنام به ایران باید مذاکراتی را در خصوص حل مشکلاتی که بر سر راه صادر کنندگان برای صادرات این محصول وجود دارد انجام داد تا روند صادرات این محصول تسهیل شود چرا که میگو یکی از اقلامی است که می‌تواند منجر به رونق در صادرات شود بخصوص در ویتنام که بازار بسیار مناسبی برای این محصول در منطقه است.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 519445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    13 0
    هر وقت جلوي اختلاس امثال بابك زنجاني را گرفتيد آنوقت بياييد و جلوي تجارت ماهي قرمز را هم بگيريد.
  • تحریم ماهی قرمز IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    4 0
    تجارت ماهی قرمز مدت‌هاست که در بين 15 اسفند تا 15 فروردین شکل می‌گیرد تجارتی که محصول آن هیچ ریشه‌ای در تاریخ باستانی عید نوروز ندارد 80 سال پیش به همراه ورود چای به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی است به سفره‌های هفت‌سین مراسم عید نوروز ما وارد شد غافل از اینکه در عید چینی ماهی قرمز را رها می‌کنند تا زندگی جریان یابد و ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین میکنیم تا همزمان با رشد سبزه‌های سفره‌هایمان و باروری زمین هر روز او را به مرگ نزدیک و نزدیک‌تر کنیم. جالب است بدانید در هیچ کدام از مراسم سنتی‌مان در مورد نوروز ماهی قرمز جایگاهی ندارد. در میان رسوم زرتشتی در سفره عید انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها می‌شود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند.