ایسنا نوشت: مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق سوخت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر ضرورت نگهداری و صیانت از سامانه هوشمند کارت سوخت، از ارائه پیشنهاد این ستاد به دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین برای خودروهای فاقد کارت سوخت خبر داد که دولت باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

قاسم خورشیدی اظهار کرد: با تاکید قانونگذار برخی از قوانین مثل سامانه هوشمند کارت سوخت و عرضه سوخت به وسیله کارت‌های هوشمند الزام قانونی دارد و قانون‌گذار در دو جا با اولویت، این موضوع را ذکر کرده و مصوبات هیات دولت نیز بر آن حاکم است؛ لذا وزارت نفت و هیچ دستگاه دیگری نمی‌تواند راسا سامانه هوشمند کارت سوخت را از مدار فعالیت خارج کند.

میانگین مصرف روزانه بنزین در سال گذشته 71 میلیون لیتر بود

وی با بیان اینکه در سال 1394 میانگین مصرف بنزین در کشور روزانه 71 میلیون لیتر بود که این آمار دو درصد رشد را نسبت به سال 1393 نشان می‌دهد، گفت: سامانه هوشمند کارت سوخت از جدی‌ترین ابزار‌های کنترلی و نظارتی وزارت نفت بر عرضه بنزین در کشور است و اگر دستگاهی بخواهد کارت سوخت را از مدار خدمات‌دهی خارج کند باید به دنبال اصلاح قوانین و مصوبات دولت باشد و دولت نیز باید این موضوع را تصویب کند.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق سوخت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که صاحبان و مالکان خودروها چه انگیزه ای برای استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوخت گیری دارند؟ توضیح داد: با توجه به این‌که افزایش قیمت بنزین در سال جاری نداریم در چند ماه گذشته به دولت پیشنهاد دادیم تا درصدی از افزایش قیمت بنزین متوجه کسانی باشد که مایلند رفتار غیرشفافی در سوخت‌گیری خودروهای خود داشته باشند و در واقع تمایل به استفاده از سوخت بدون کارت سوخت خودروی خود را دارند و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز طی گزارش مفصلی بر صیانت از سامانه هوشمند سوخت تاکید کرده است.

وی ادامه داد: چنانچه دولت در سال جاری برنامه‌ای برای اصلاح حامل‌های انرژی و از جمله سوخت مایع دارد باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

ضرورت محدود شدن کارت‌های سوخت در اختیار جایگاه‌داران

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزدر عین حال بیان کرد: اگر تاکید دولت بر بقای سامانه هوشمند سوخت باشد باید تعداد کارت‌های سوخت در اختیار جایگاه‌داران محدود شود و کاهش یابد که اگر عده ای بنا به هر دلیل کارت سوخت خودروی خود را ندارند، سوخت خود را از جایگاه‌ها و پمپ‌های خاصی دریافت کنند که این کار در راستای پاداش به مصرف‌کنندگانی است که رفتار شفافی دارند.

وی همچنین تاکید کرد: به عنوان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقدیم در دنیایی که همه مطالبه شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی را داریم و فساد اقتصادی موجود در بخش‌های مختلف را ناشی از عدم شفافیت می‌دانیم، سامانه‌ای که موجب شفاف‌شدن عرضه بنزین شده را نباید به راحتی حذف کنیم.

خورشیدی ادامه داد: در این زمینه جایگاه‌دار، نظارت‌گریز است و تلاش می‌کند سامانه هوشمند سوخت را از مدار فعالیت خارج کند تا امکان نظارت فعالیتش وجود نداشته باشد ولی منافع عمومی اقتضا می‌کند سامانه هوشمند سوخت را نگهداری کنیم.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    17 0
    هردم ازاین باغ بری می رسد تازه ترازتازه تری می رسد
  • خزاعي IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    12 0
    منافع عمومی يا رديابي منافع عمومي مردم با اين بازيهاي نخ نما شده خودتون
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    13 0
    اينم جواب آقاي توكلي به مردمي بود كه به ايشون راي ندادن. در واقع قيمت بنزين ١٠٠٪‏ گران شد
  • مانی IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    1 1
    معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: وزارت نفت با توجه به تک نرخی شدن نرخ سوخت نیازی به استفاده از کارت سوخت نمی بیند، بنابراین نیازی به استفاده از آنها وجود ندارد...لطفا یکی به این مسئول بگه پرداختهای کارت و کیف پول که از طریق وارد کردن کارت سوخت انجام میشه و مشکلات پرداخت نقدی و الباقی پول رو کم میکنه،با حذف کارت سوخت قابلیت اجرایی نداره ه ه