مهر نوشت: انتخابات مجلس در اصفهان درحالی به پایان رسید که انتخابات در دو حوزه به دور دوم کشیده شد و با ابطال آرای منتخب سوم اصفهان، پنجمین نماینده شهر در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص می‌شود.

انتخابات هفتم اسفندماه در استان اصفهان در حالی به پایان رسید که در اغلب حوزه‌های انتخاباتی اصولگرایان پیروز انتخابات بودند و در شهر اصفهان نیز سه نماینده از لیست اصلاح‌طلبان و دو نفر از لیست اصولگرایان - پیش از تائید نهایی شورای نگهبان - حائز اکثریت آراء معرفی شدند.

در انتخابات هفتم اسفندماه در استان اصفهان از جمعیت حدود پنج میلیون نفر، سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن و ۲۰۲ هزار نفر نیز رأی اولی بودند.

در این میان از یک هزار و ۲۵ نفر ثبت‌نام كننده برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۴۴۹ نفر تائید صلاحیت شده و بیش از ۳۹۰ نفر از آن‌ها در میدان انتخابات هفتم اسفندماه با یکدیگر رقابت کردند.

بدین ترتیب به شکل میانگین در رقابت استانی، برای هر صندلی نمایندگان استان ۲۰ نفر حضور داشتند و تعداد كاندیداها برای هر كرسی نمایندگی مجلس در شهر اصفهان ۳۱ نفر بودند.

در انتخابات دهمين دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبری مردم شهرستان نطنز در استان اصفهان دارای بيشترين مشاركت بودند و اين در حالی است كه مردم شهرستان اصفهان در اين انتخابات كمترين حضور را داشتند.

درنهایت در دو حوزه انتخاباتی در استان اصفهان هیچ‌یک کاندیداهای ثبت‌نامی نتوانستند حدنصاب آرای لازم برای ورود به مجلس را کسب کنند و بدین ترتیب انتخابات این حوزه‌ها به دور دوم کشیده خواهد شد

تعداد شعبه‌های اخذ رأی استان دو هزار و ۷۴۷ مورد بود و شعب میدان امام (ره) و پل خواجو به‌عنوان دو شعبه نمادین در شهرستان اصفهان مستقر بودند و در این دو شعبه تعداد زیادی از مردم برای انداختن آراء خود به صندوق‌های رأی حضور یافته و اغلب خبرنگاران نیز در این دو محل مستقر بودند.

انتخابات در سمیرم و شهرضا به دور دوم کشیده شد

درنهایت در دو حوزه انتخاباتی در استان اصفهان هیچ‌یک کاندیداهای ثبت‌نامی نتوانستند حدنصاب آرای لازم برای ورود به مجلس را کسب کنند و بدین ترتیب انتخابات این حوزه‌ها به دور دوم کشیده خواهد شد.

بدین ترتیب در شرایطی که در کل کشور مرحله دوم انتخابات در ۵۶ حوزه انتخابيه برگزار میشود و ۱۳۸ نفر برای ۶۹ كرسی مجلس شورای اسلامی با يكديگر رقابت می‌کنند در استان اصفهان تنها در دو حوزه انتخاباتی سمیرم و شهرضا و دهاقان انتخابات به دور دوم کشیده شد.

شهرستان شهرضا با ۱۵۰ هزار نفر جمعيت در ۸۰كيلومتری جنوب اصفهان واقع است و در انتخابات هفتم اسفندماه تعداد چهار هزار نفر رأی اولی واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند و نکته جالب اینکه بالاترین میزان حضور به افراد ۲۶ تا ۳۵ سال اختصاص داشته است.

در حوزه انتخاباتی شهرضا، دهاقان و دوره شور حجت‌الاسلام محمدرضا آقایی با ۱۶ هزار و ۲۸۵ رأی و سمیه محمودی با کسب ۱۲ هزار و ۳۲۴ برای رقابت در مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی معرفی شدند

در مرحله نخست انتخابات در حوزه انتخاباتی شهرضا، دهقان، ۴۰ نفر برای انتخابات دهمين دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام كرده بودند كه از اين تعداد ۲۰ نفر تائید شدند و درنهایت با انصراف یکی از نامزدها ۱۹ نفر برای یک کرسی مجلس به رقابت پرداختند.

درنهایت از مجموع ۸۳ هزار و ۷۲۴ رأی مأخوذه هیچ‌یک از ۱۹ کاندیدای موردنظر نتوانستند حدنصاب آراء را کسب کنند و بدین ترتیب انتخابات در این شهرستان به دور دوم کشیده شد که برای این مرحله بیش از ۱۱۸ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند و احتمالاً همانند مرحله اول ۹۵ شعبه در این شهرستان نسبت به اخذ آرای مردمی اقدام می‌کنند.

بر این اساس در حوزه انتخاباتی شهرضا، دهاقان و دوره شور حجت‌الاسلام محمدرضا آقایی با ۱۶ هزار و ۲۸۵ رأی و سمیه محمودی با کسب ۱۲ هزار و ۳۲۴ برای رقابت در مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی معرفی شدند که کاندیدای نخست اصولگرا و سمیه محمودی نیز به شکل مستقل در انتخابات شرکت کرده است.

همچنین علی شجاعی با ۱۳ هزار و ۱۷۶ رأی و عوض حیدرپور نماینده فعلی شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با ۹ هزار و ۸۸۸ رأی نیز رتبه‌های بعدی این رقابت بودند.

مشارکت ۶۵ درصدی مردم سمیرم در انتخابات هفتم اسفندماه

اما در شهرستان سمیرم که با ۱۰۰ هزار جمعیت شهری، روستایی و عشایری، چهار شهر، چهار بخش و ۱۵۰ روستا و آبادی در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع‌شده است رقابت انتخاباتی در دهمین دوره با رقابت ۱۲ نفر برای یک کرسی برگزار شد.

۶۵ درصد مردم این شهرستان در دور نخست در انتخابات شرکت داشتند اما از مجموع ۴۱ هزار و ۹۴۰ آرای صحیح مأخوذه هیچ‌یک از افراد حدنصاب آرای لازم برای ورود به مجلس را کسب نکردند.

با اعلام قطعی ابطال آرای منتخب سوم مردم اصفهان، انتخاب نفر پنجمی که بر کرسی مجلس از اصفهان می‌نشیند در انتخابات میان‌دوره‌ای و هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری مشخص خواهد شد

اکنون بیش از ۴۴ هزار نفر در سمیرم حائز شرایط رأی دادن در انتخابات هستند و در مرحله نخست یک هزار و۱۰۰ رأی اولی واجد شرایط رأی دادن بودند.

نماینده پنجم اصفهان در مجلس شورای اسلامی سال ۹۶ معرفی می‌شود

اما سرنوشت انتخابات در شهر اصفهان به شکلی دیگر رقم خورد و درحالی‌که در ابتدا احتمالات ضعیفی از به دور دوم کشیدن انتخابات اصفهان نیز می‌رفت، درنهایت پرونده انتخابات در اصفهان با معرفی چهار کاندیدای حائز بیشترین آراء بسته شد چراکه با اعلام قطعی ابطال آرای منتخب سوم مردم اصفهان، انتخاب نفر پنجمی که بر کرسی مجلس شورای اسلامی از اصفهان می‌نشیند در انتخابات میان‌دوره‌ای و هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری مشخص خواهد شد.

دراین‌ارتباط مرتضی طبیبی رئیس هیئت بر انتخابات استان اصفهان گفت: با توجه به مطالبی که سخنگوی شورای نگهبان و سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح کرده‌اند، انتخاب نفر ششم انتخابات حوزه اصفهان به‌جای نفر سوم تکذیب می‌شود.

 

وی افزود: تصمیم شورای نگهبان مبنی بر ابطال انتخابات نفر سوم و همچنین برگزاری انتخابات راجع به نفر پنجم در انتخابات میان‌دوره‌ای در سال آینده، قطعی است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان اصفهان تأکید کرد: هیچ تغییری در تصمیم شورای نگهبان دراین‌باره به وجود نیامده است.

بدین ترتیب درنهایت در شهرستان اصفهان حمیدرضا فولادگر (اصولگرا ) با ۲۰۰ هزار و ۶۹۰ رأی، ناهید تاج‌الدین (اصلاح‌طلب) ۱۹۵هزار و ۶۶ رأی، حیدر علی عابدی (اصلاح‌طلب) ۱۷۹ هزار و ۲۳۰ رأی و احمد سالک کاشانی (اصولگرا) با ۱۷۶ هزار و ۸۰۷ رأی چهارنفری هستند که با تائید شورای نگهبان به مجلس راه پیدا کردند و حائز اکثریت آراء شدند و سرنوشت نفر پنجم نیز سال ۹۶ هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری مشخص خواهد شد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =