۰ نفر
۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵

ایسنا نوشت: سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی که از حیث اختلافات سیاسی میان اعضا در تاریخ این سازمان بی‌سابقه بوده، در موضوعات اقتصادی و تامین بودجه نیز دچار اختلاف و دو دستگی بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و رئیس جلسه در اقدامی بی‌سابقه تلاش داشت تا اعضای این نشست به ویژه کشورهای ثروتمند را در عمل انجام شده قرار دهد و عملا به زورآزمایی اقتصادی با آنها پرداخت.

اردوغان در اقدامی که بدون هماهنگی و اطلاع دیگر اعضا بود گفت که کشورش دو میلیون دلار بودجه اضافی برای سازمان همکاری اسلامی در نظر گرفته و با خواندن نام کشورهای شرکت کننده از آنها نیز خواست تا سهم خود را بپردازند که این عرض اندام اردوغان با واکنش منفی و گاه بی‌توجهی دیگر اعضا مواجه شد.

نماینده عربستان در این نشست که از سخنان اردوغان برآشفته بود گفت که ریاض نمی‌تواند این درخواست اردوغان را اجابت کند و همانند سنوات گذشته و سنت موجود در سازمان همکاری اسلامی این امر باید در مذاکرات پشت پرده و به شکل داوطلبانه مشخص شود.

اردوغان که از عربستان ناامید شده بود این بار به سراغ کشورهای اندونزی، کویت و چند کشور دیگر رفت که آنها نیز به درخواست اردوغان پاسخ منفی دادند و رئیس جمهوری ترکیه با بیان سخنانی که از سوی برخی بی‌احترامی خوانده شده، به این بی‌توجهی کشورهای اسلامی به خواسته‌های خود اعتراض کرد.

سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری‌ اسلامی که در استانبول برگزار شد، در موضوعات سیاسی و به ویژه برسر پیش نویس بیانیه پایانی که تحت فشارهای عربستان و برخی جریان‌های دیگر به نگارش درآمده با اختلافات و تفرقه‌ مواجه بود که از زمان تاسیس این سازمان تاکنون بی‌سابقه بوده است و به دلیل همین اختلافات سازمان هنوز نتواسته بیانیه پایانی خود را منتشر کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • soleiman US ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    آخه این چه سازمانی است که اختلاف آن بیش از شمارش اعضای آن است. آیا میشود آنرا سازمان خواند یا دورهم جمع شدن تصنوعی سران کشورهای اسلامی؟ شاید بشود گفت ناهمگون ترین سازمان جهانی همین سازمان همکاری اسلامی باشد. آیا بهتر نیست تعطیل شود؟ هزینه ای که برای کشور در سرپا نگهداشتن چنین سازمانی تقبل می کنیم اصلا به صرفه نیست تازه بیانیه هم علیه ما در آن صادر میشود.