۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲

ایسنا نوشت: یک نماینده محافظه کار پارلمان انگلیس اظهار کرد، رئیس جمهور سوریه اخیرا در دیدار با وی گفته است، ولادیمیر پوتین تضمین کرده اجازه نمی‌دهد دولت دمشق در جنگ شکست بخورد.

به گزارش روزنامه ایندپیندنت، دیوید دیویس، نماینده محافظه‌کار پارلمان انگلیس اخیرا در سفری که به عنوان بخشی از یک هیات حقیقت‌یاب به دمشق داشته مذاکراتی رو در رو با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه داشته است. این قانونگذار انگلیسی در مصاحبه‌ای با یکی از برنامه های کانال یک شبکه بی.بی.سی گفت: بشار اسد اخیرا در دیدار با این هیات از نمایندگان پارلمان انگلیس به شکلی "مودب و موقر" رفتار کرده است. این نماینده انگلیسی که پیش از این وزیر دولت و از کاندیداهای رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس بوده مدعی شد که بشار اسد در دیدار با وی، در عین حال از پاسخ به سوالی درباره مساله بمب‌های بشکه‌ای طفره رفته است. 

روسیه ماه گذشته میلادی اعلام کرد که بخش اعظم نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد که این موجب تعجب رهبران کشورهای غربی شد. 

دیوید دیویس همچنین گفت، رهبر سوریه در این دیدار همچنین با وی درباره انگیزه‌های پشت اقدام ناگهانی پوتین در خارج کردن بخش عمده نیروهای روسی از سوریه که نقشی محوری در معکوس کردن روند جنگ به نفع دولت سوریه داشتند صحبت کرده است. وی اظهار کرد: مداخله روسیه در سوریه موجب شد که ارتش سوریه مجددا روی پاهای خودش بایستد. من از بشار اسد پرسیدم که چرا پوتین تعداد نیروهایش را در سوریه کاهش داد. قانونگذار انگلیسی درباره پاسخ بشار اسد به این پرسش وی گفت: اسد در پاسخ به من گفت، چون که روسیه به دلیل جلوگیری از پیشرفت مذاکرات صلح مورد انتقاد قرار داشت و انگیزه وی را برای مذاکرات گرفته بود.

دیویس در ادامه این مصاحبه گفت: اما به یک باره جمله‌ای دیگر مطرح شد به نحوی که توجه ما را به یک موضوع دیگر جلب کند. بشار اسد به من گفت که پوتین تصریح کرده است: 'ما نمی‌گذاریم شما در جنگ شکست بخورید.' این از نظر من مهمترین جمله کل این دیدار بود زیرا عملا تعریف می‌کند که قرار است ما با چه نتایجی در سوریه مواجه شویم. 

دیویس خاطر نشان کرد،‌ این تضمین روسیه برای حمایت از دولت اسد به این معنی است که در سوریه تنها با دو نتیجه روبرو خواهیم شد: یا پیروزی حکومت سوریه و یا توافقی از طریق مذاکره.

وی افزود: اگر روس‌ها نگذارند که بشار اسد شکست بخورد بنابراین دو نتیجه احتمالی وجود دارد. مساله پیروزی افراط گران در سوریه که از نظر من یک فاجعه خواهد بود به هیچ وجه به عنوان یک احتمال مطرح نیست. بنا بر این دو احتمال وجود دارد: یا یک راه حل مبتنی بر مذاکره و یا پیروزی حکومت سوریه.

این قانونگذار انگلیسی همچنین گفت، "در حال حاضر" مساله کنار رفتن بشار اسد از قدرت در سوریه را یک "خط قرمز" نمی‌داند.

دیویس تاکید کرد، یکی از مهمترین اقداماتی که غرب می‌تواند انجام دهد این است که طرحی را برای بازسازی کشور جنگ زده سوریه تدوین کند. 

وی گفت، غرب باید یک راهبرد مبتنی بر اقناع اقتصادی را در پیش گرفته و به حکومت سوریه پیشنهاد یک "طرح مارشال برای سوریه"‌ را دهد. 

اشاره وی به حمایت اقتصادی آمریکا به منظور بازسازی آلمان و دیگر کشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم است.

وی همچنین تصریح کرد که رهبر یک سازمان غیر دولتی در پایتخت سوریه به او گفت که در میدان جنگ در سوریه هیچ کسی وجود ندارد که غرب او را به عنوان یک میانه رو به رسمیت بشناسد.

این قانونگذار انگلیسی خاطر نشان کرد: صادقانه‌ترین اظهار نظر از جانب رهبر یکی از سازمان های غیر دولتی بسیار خوب در دمشق مطرح شد که گفت،‌ در میان همه این انواع شبه‌نظامیان در سوریه هیچ کس وجود ندارد که غرب بتواند آن را به عنوان میانه‌رو به رسمیت بشناسد.

دیویس همچنین اظهار کرد که اگر بشار اسد در انتخابات آتی سوریه کاندیدا شود حتما پیروز خواهد شد زیرا مردم سوریه از گزینه‌های جایگزین او می‌ترسند.

وی گفت، این که بشار اسد رئیس جمهور سوریه بماند یا نماند مساله‌ای است که مردم سوریه باید درباره آن تصمیم بگیرند.

دیوید دیویس اظهار کرد: اگر بشار همین فردا برای انتخابات کاندیدا شود پیروز خواهد شد. چند سال پیش که او کاندیدا شد 63 درصد رای به دست آورد. اکنون او احتمالا آرا بیشتری حتی به دست می‌آورد زیرا همه از جایگزینهای او می‌ترسند. بنا بر این از نظر من باید تصمیم‌گیری درباره بشار اسد را به مردم سوریه بسپریم.

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =