واحد مرکزی خبر نوشت: عربستان میلیون‌ها دلار صرف ایجاد لابی در آمریکا برای خود کرده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌ پست در گزارشی نوشت: دولت سعودی و مقامات نزدیک به آن میلیون ها دلار را در ارتباط با شرکت های حقوقی، شرکتهای فعال در زمینه لابی و روابط عمومی در آمریکا اختصاص داده اند تا بتوانند در برهه های حساس سبب مطرح شدن خود در آمریکا و در سازمان ملل متحد شوند.

بررسی های اسناد وزارت دادگستری آمریکا نشان می دهد برخی از شرکت های فعال در زمینه لابی و شرکت های حقوقی -از جمله پودستا گروپ، بی جی آر، دی ال ای پیپر و فیلزبری ویتراپ- مأمور چنین کاری شده اند.

تنها در سال 2015 میلادی پنج شرکت فعال در زمینه لابی و روابط عمومی بدین منظور به کار گرفته شدند که نشان دهنده افزایش توجهات مقامات سعودی به تمرکز بر رابطه با واشنگتن است.

این شرکتها در حال هماهنگی برای برگزاری نشست هایی بین مقامات سعودی و رهبران تجاری و رسانه های آمریکایی و همچنین افزایش سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد عربستان سعودی هستند. برخی از این شرکت ها نیز مأمور نوشتن مطالب رسمی سفارت عربستان سعودی در توئیتر و یوتیوب شده اند.
دولت عربستان سعودی و سفارت خانه این کشور و نهادهای غیر دولتی بیش از 30 سال است که در حال انعقاد قرارداد با شرکت های مشاوره ای آمریکایی هستند. این فعالیت ها شامل انعقاد توافق نامه های چندین ساله برای ارائه مشاوره های قانونی طی سفرهای ویژه مقامات سعودی به واشنگتن و نیویورک است.

روابط ریاض - واشنگتن، هر روز پیچیده تر

رئیس جمهور آمریکا دیروز با ملک سلمان پادشاه عربستان در ریاض دیدار کرد. این دیدار در زمانی برگزار شد که روابط بین آمریکا و هم پیمان دیرینه اش در منطقه غرب آسیا با پیچیدگی هایی مواجه شده است.
اوباما همین ماه در مصاحبه با نشریه آتلانتیک از عربستان سعودی و دیگر هم پیمانان آمریکا در منطقه به سبب «خودسر بودن» انتقاد کرد. این سخنان در پی چند سال تیرگی روابط بین آمریکا و مقامات سعودی مطرح شد که به صورتی ویژه درباره توافق هسته ای آمریکا با ایران ابراز نارضایتی می کنند. توافق هسته ای سبب شد بسیاری از مقامات سعودی جایگاه کشور خود را در آمریکا تضعیف شده قلمداد کنند.

سعودی ها و 11 سپتامبر

این هفته نیز هیلاری کلینتون و برنی سندرز داوطلبان نامزدی انتخابات آمریکا از حزب دموکرات حمایت خود را از لایحه دو حزبی اعلام کردند که به خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر و دیگر حملات تروریستی اجازه می دهد دولت های خارجی از جمله عربستان سعودی تحت پیگرد قرار دهند. این لایحه در ماه سپتامبر توسط سناتور دموکرات چاک شومر و سناتور جمهوری خواه جان کرونین ارائه شد و نشان دهنده اختلافات بین سناتورهای هر دو حزب و کاخ سفید است.

دولت عربستان سعودی تهدید کرد اگر این لایحه تصویب شود دارایی های خود را در آمریکا به ارزش هفتصد و پنجاه میلیارد دلار خواهد فروخت. سخنگوی کاخ سفید در روز دوشنبه اعلام کرد اگر کنگره این لایحه را تصویب کند، اوباما آن را وتو خواهد کرد.
هنوز مشخص نیست آیا شرکت های لابی و نمایندگان روابط عمومی حامی عربستان سعودی فعالانه در تلاش برای تأثیر گذاری بر اعضای کنگره یا دولت در ارتباط با این لایحه خاص هستند یا خیر اما مقامات این کشور و نزدیکان آنها تلاش های زیادی را برای کمک به وجهه ریاض و حفاظت از جایگاه خود در واشنگتن در پیش گرفته اند.

مدیر یکی از مراکز مطالعاتی در آمریکا اعلام کرد:‌ داشتن افرادی که از سعودی در واشنگتن حمایت می کنند می گویند عربستان یک هم پیمان بزرگ در خاورمیانه محسوب می شود. اما در مقابل آن دولت ، دموکرات ها و جمهوری خواهان را به خدمت می گیرد تا اطمینان حاصل کند نفوذ فراوانی دارد و این ها افرادی هستند که در کمیته ها و نهادهای کلیدی فعالیت می کنند و گاهی اوقات از اعضای سابق کنگره هستند.

در همین حال، نهادهای مرتبط با عربستان سعودی همچنین در حال استفاده از شرکت های حقوقی و روابط عمومی برای ارائه مشاوره به مقامات سعودی در واشنگتن هستند.

سفارت خانه عربستان سعودی در واشنگتن، شرکت حقوقی دی. ال. ای پیپر را در سال 2015 به مدت 9 ماه و به منظور «کمک به این سفارت خانه در تقویت توانایی آمریکا و عربستان سعودی در پیشبرد منافع امنیتی دو جانبه» به خدمت گرفت.

نمونه دیگر اینکه شرکت حقوقی فیلزبری ویتراپ نیز در سال 2015 به سبب ارائه «مشاوره های قانونی و سیاسی» به سفارت خانه عربستان سعودی و همچنین عادل الجبیر سفیر وقت عربستان در واشنگتن دریافت کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =