نظارت بر اجرای هدفمند کردن یارانه‏ها از اولویت‎های کاری دیوان محاسبات در سال 89 است که کارگروهی برای این منظور تشکیل شده است.

عبدالرضا رحمانی‎فضلی رئیس دیوان محاسبات در گفت‎وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه کارگروه و هیات حسابرسی نظارت بر هدفمند کردن یارانه‎ها در این دیوان تشکیل شده است، از تعیین مسئول این کارگروه خبر داد اما نامی از این مسئول نبرد.

او که می‎گفت به محض اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‎ها نظارت دیوان محاسبات بر عملکرد دولت آغاز می‎شود، از تعریف شاخص‎ها و استاندارهای نظارتی در این‎باره در دیوان محاسبات سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر دولت و مجلس در مورد نحوه اجرای این قانون به توافق برسند.

رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر اهمیت توافق قوا در مورد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‎ها، متذکر شد: از آنجا که اجرای بد این قانون به بنیان‎های اقتصادی کشور آسیب می‎زند، امیدواریم که این قانون با همکاری دولت و مجلس به گونه‎ای اجرایی شود که شاهد این آسیب‎ها نباشیم. از این رو اجرای خوب مهمتر از تاخیر در اجراست.

وی در تشریح دیگر اولویت‏های کاری دیوان محاسبات در سال جاری به حسابرسی ضمنی بودجه در حین اجرای آن اشاره کرد و گفت: دیوان محاسبات این کار را در سال 88 نیز تجربه کرد و به منظور پیشگیری از انحراف دولت در اجرای قانون بودجه، هرسه ماه یکبار گزارش عملکردی ارائه داد تا دولت جلوی این انحرافات را بگیرد. کما اینکه گزارش حسابرسی 9 ماهه قانون بودجه 88  پیش از آغاز بررسی لایحه بودجه 89 به مجلس ارائه شد و گزارش مشابه دیگر برای سه ماهه پایانی سال هم تا آخر اردیبهشت ماه ارائه خواهد شد. البته  گزارش تفریغ بودجه 88 به طور کامل تا دی ماه سال جاری به مجلس ارائه خواهد شد.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوالی که به زمان قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 87 در مجلس اشاره داشت نیز گفت: ما این گزارش را یال گذشته به مجلس ارائه داده‎ایم. اما به دلیل تلاقی آن با بررسی لایحه بودجه 89 قرائت نشد که امیدواریم به زودی در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

او روز گذشته (عصر سه‎شنبه) به همراه تعدادی از کارشناسان دیوان محاسبات به کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی این گزارش حضور یافته بود. به گفته وی در این جلسه سه کمیته کاری تعریف شدند تا به بررسی مجدد گزارش دیوان محاسبات و میزان انحرافات دولت در بخش‎های مختلف بپردازند و گزارش تفریغ بودجه 89 را به شکل خلاصه برای قرائت در صحن علنی آماده کنند.

رئیس دیوان محاسبات اگر چه از تشریح انحرافات دولت در اجرای این قانون خودداری کرد اما به طور خلاصه اعلام کرد که عمده انحرافات دولت در حوزه نفت و عملکرد این وزراتخانه بوده و پس از ان وزارت اقتصاد در حوزه بانک‎ها بیشترین انحراف را داشته و سپس وزارت کشور در حوزه استانداری‎ها انحراف بیشتری داشته است. البته این وزارتخانه‎ها به دلیل حجم عملیات زیادشان دارای بیشترین انحرافات بوده‌اند.

پیگیری سیستم نظارت آنلاین در دیوان محاسبات نیز از دیگر اولویت‏های این دیوان در سال جاری است که رحمانی‎فضلی درباره آن گفت: امیدواریم به این طریق به نظارت همزمان و آنلاین دست یابیم.

به گفته وی حسابرسی عملکرد دولت نیز از دیگر اولویت‎های دیوان محاسبات است که منجر به افزایش بهره‌وری و بازدهی اقتصادی کشور می‎شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 53220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۸
    0 0
    نظر خوبی است ممنون