۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۳

«از‌ آغاز این رقابت گفتم من تا جایی که یک مسیر زنده و با دوام برای پیروزی باشد، ادامه می دهم اما امشب متاسفم که بگویم مسیر روبروی مان بسته شده است.»

سید صاحب صادقی

این سخنان تد کروز است. وقتی ترامپ قدرتمند انتخابات ایندیانا را پیروز شد و ائتلاف کیسیک-کروز تحقیر سختی متحمل شد. از هفته ها پیش کروز سرمایه گزاری زیادی در ایندیانا کرد و حتی فرماندار جمهوری خواه این ایالت پشتیبانی کامل خود را از وی اعلام کرده بود اما در صحنه عمل رای دهندگان خسته و عصبانی جمهوری خواه انتخاب دیگری داشتند!

 کیسک هم در برابر ترامپ قدرتمند و موج سنگین هواداران راست افراطی وی سر تعظیم فرو آورد و اعلام کرد که این راه من نیست! « هماگونه که من کارزارم را متوقف می‌کنم، عمیقا ایمان دارم که خداوند برای من راه به پیش و اهداف دیگری در زندگی در نظر گرفته است. سپاسگزار و خدا را شکر»

موج سنگین جمهوریخواهان ناراضی به رسانه ها هم رسید و سی ان ان و دیگر رسانه های آمریکایی از کاندیداتوری نهایی ترامپ سخن گفتند. قطعیت آنها و در حالی که هنوز ترامپ به حد نصاب نرسیده است، برای کاندیدای تازه به دوران رسیده تبلیغات بزرگی بود.

با این حال دو ماه دیگر کنوانسیون ملی حزب برگزار می شود و در آنجا اگر وضع بر همین منوال پیش برود، ترامپ کاندیدای رسمی جمهوری خواهان معرفی خواهد شد. از هم اکنون رهبران مستاصل حزب هم اعلام کرده اند که برای جلوگیری از ورود یک دموکرات به کاخ سفید از ترامپ حمایت خواهند کرد.

اما چرا ترامپ؟

اگر در کنوانسیون ملی حزب در تابستان ترامپ به صورت رسمی کاندیدای نهایی جمهوری خواهان شود، این برای اولین بار طی دهها سال گذشته خواهد بود که فردی خارج از سیستم سیاسی آمریکا و در حالی که هیچ سمت سیاسی تا کنون نداشته است، کاندیدای راست جمهوری جمهوری خواهان می شود! احتمالا تنها مثال قابل بیان در این خصوص آیزنهاور است که یک قهرمان جنگی بود! 

اما نقطه قوت او همین است! کسی که هیچ گونه وابستگی به سیستم سیاسی موجود ندارد و خیلی خوب بلد است به ساز مردم عصبانی آمریکا برقصد! مردمی که از انتخاب های محدود خسته شده اند و علاوه بر آن از کابوس ناامنی آمریکا بسیار هراسناک اند.

همچنین بسیاری از آنها دلخوشی چندانی از وضعیت اقتصادی خود ندارند! برای آنها که بعد از حوادث بروکسل و پاریس حسابی ترسیده اند و کابوس ناامنی آمریکا یا حتی حادثه ای شبیه حادثه 11 سپتامبر آنها را به وحشت انداخته است، ترامپ با مواضع جنجالی خود برابر مسلمانان تندرو یک قهرمان ضد تروریسم محسوب می شود. فردی که اعلام کرده است

"درهای آمریکا را خواهد بست!"

آنها همچنین به یک قهرمان اقتصادی نیاز دارند! ترامپ بهترین نمونه در این خصوص است. سرمایه دار بزرگی که موفقیت های اقتصادی بی نظیری را تجربه کرده است و می تواند ناجی اقتصاد آمریکا باشد. او در تبلیغات خود همواره به این نکته هم اشاره کرده است که به من رای دهید تا رفاه اقتصادی را تجربه کنید.

موج راست افراطی که اکنون به گرایش پیشتاز رای دهندگان جمهوری خواه بدل شده است، اکنون به ترامپ سواری می دهد و وی امیدوار است که در ادامه نیز این موج ادامه داشته باشد. ترامپ وقتی قدرتمند است که موج قدرتمند راست گرایی افراطی نیز دوشادوش او در فضای سیاسی آمریکا به پیش رود!

این وضعیت حتی در مبارزه با هیلاری کلینتون هم برتری خاصی به وی خواهد داد. دموکراتی که نماد وضعیت فعلی آمریکاست و علنا راه اوباما را برای کنش سیاسی خود برگزیده است و از گفتن آن هم ابایی ندارد! هیلاری کلینتون در حزب دموکرات هم جدال های خاصی با سندرز مبدع انقلاب سیاسی آمریکا دارد! سندرزی که با همین شعار "تغییر در سیستم سیاسی آمریکا" رای میلیون ها آمریکایی را پشت سر خود دارد و همواره کلینتون را در مظان اتهام وابستگی به "نخبگان همیشه در صدر" ایالات متحده قرار داده است!

با این حال روندها دائمی نیستند و معلوم نیست در ادامه همان گونه که ترامپ می خواهد وقایع به پیش روند! هنوز دو ماه تا کنوانسیون ملی حزب باقی است! هنوز خطراتی برای کاندیداتوری کلینتون وجود دارد و سندرز امیدوارانه "انقلاب سیاسی" خود را به پیش می برد و هنوز هم نمی توان حدس زد که یک دو گانه جنجالی "ترامپ کلینتون" یا دو گانه هیجان انگیز "سندرز ترامپ"

و یا حتی دو گانه ای خالی از خودنمایی ترامپ پیش روی آمریکایی های خسته وجود داشته باشد! کمی حوصله همه چیز را مشخص خواهد کرد!

5250

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =