به گزارش فارس، فصل کابوس‌وار سپاهان با بدترین عنوان این تیم در زمان حضورش در لیگ به پایان خواهد رسید اما تشکیل کمیته فنی توسط باشگاه یک فرار رو به جلو تلقی می‌شود و هواداران این تیم را از بابت انتخاب سرمربی آینده کمی نگران کرده است.

 تیم فوتبال سپاهان در حالی در 15 دوره حضورش در لیگ برتر این فصل را عجیب‌تر از هر سال به پایان می‌رساند که تغییرات زیادی را در این تیم شاهد بودیم و انواع و اقسام حواشی که پیش از این در تیم‌های دیگر شاهد بودیم، در سپاهان امسال مشهود بود.

پرافتخارترین تیم ایران که فصل گذشته را به عنوان قهرمان به پایان رسانده بود، پس از آنکه نتوانست با حسین فرکی ادامه دهد سکان هدایت را به ایگور استیماچ داد تا شاید بتواند خاطرات خوش تعویض یک مربی ایرانی با یک مربی کروات در میانه فصل را تکرار کند.

اما این بار گزینه انتخاب شده، اصلا در کلاس تیم سپاهان نبود و جنتلمن کروات در اصفهان با حواشی فوتبال ایران کاملا بیگانه بود.

در همان زمان بسیاری از کارشناسان فوتبال اصفهانی از عدم موفقیت استیماچ خبر داده بودند اما حرف ایجنت برای هیأت مدیره باشگاه بیش از دلسوزان تیم ارزش داشت و استیماچ به ایران آمد.

ایگور استیماچ در مشکلاتی که به وجود آمده آن قدرها هم بی‌تاثیر نبود و مربی که سابقه درخشانی به خصوص در فصل قبلش نداشت، در ابتدا هم نمی‌توانست گزینه خوبی برای پرافتخارترین و مدافع عنوان قهرمانی باشد.

 چرخابی: همان ابتدای فصل گفتم استیماچ به درد سپاهان نمی‌خورد

حسین چرخابی یکی از همان کارشناسان و دلسوزانی بود که در همان زمان این موضوع را تذکر داده بود؛ وی درباره رفتن سرمربی کروات اذعان کرد: استیماچ سال گذشته جای خاصی نبود و رزومه خوبی نداشت؛ باشگاه نیز به دلیل اینکه خودش استعفا کرد فورا موافقت کرد زیرا اگر باشگاه به دنبال کنار گذاشتن این سرمربی بود، باید غرامت زیادی را برای این تصمیمش پرداخت می‌کرد.

این کارشناس فوتبال درباره آمدن قاسم زاغی‌نژاد نیز تصریح کرد: زاغی‌نژاد یک مربی با سابقه 15 ساله است که در سپاهان فعالیت می‌کند و اصفهانی‌ها به خوبی او را می‌شناسند که به این پست گمارده شد.

وی عنوان کرد: کسب دو پیروزی همان‌طور که خود زاغی‌نژاد هم در بازی اولش گفته بود حاصل تلاش این مربی نبود و در این مدت کم وی نمی‌تواند کار خاصی در تیم انجام دهد.

اما اصل ماجرا به جایی دیگر باز می گردد و مشکل از آن جایی نشات می‌گیرد که در حرفه‌ای شدن فوتبال ایران تنها قراردادها و شماره پیراهن‌ها حرفه‌ای شد و بیش از این تغییراتی در فوتبال حاصل نشد.

فوتبال ایران برخلاف آنچه حرفه‌ای اعلام می‌شود در بسیاری از موارد اصلا حرفه‌ای نیست و حتی در برخی موارد از لیگ‌های مبتدی دنیا هم پایین‌تر است.

 فوتبالی که اصلا حرفه‌ای نیست

حسین چرخابی در بیان حرفه‌ای بودن فوتبال ایران خاطر نشان کرد: فوتبال ایران اصلا حرفه‌ای نیست و به همین دلیل یک شوک یا تغییر کوچک می‌تواند موثر باشد.

وی تاکید کرد: در فوتبال حرفه‌ای دنیا قرارداد بین بازیکن و باشگاه منعقد می‌شود و این قرارداد دو طرفه است؛ یعنی یک طرف باشگاه است که باید به تعهداتش عمل کند و یک طرف هم بازیکن است که باید پایبند به تعهداتش در قرارداد باشد.

چرخابی ادامه داد: بازیکنان که اکثرا به تعهدادتشان عمل نمی‌کنند و اگر فیکس بازی کنند سرمربی خوب است و اگر فیکس نباشند مربی خوب نیست؛ از آن طرف هم باشگاه‌ها هم که معمولا معوقات دارند و به تعهدات مالی‌شان عمل نمی‌کنند، اکثرا به بازیکنان طویل‌مدت بدهکار هستند.

وی بیان کرد: در این شرایط متاسفانه تعهدات طرفین انجام نمی‌شود، و به همین دلیل است که می‌گوییم فوتبال ما حرفه‌ای نیست.

کارشناس فوتبال متذکر شد: در فوتبال دنیا بازیکن کامل حرفه‌ای عمل می‌کند و می‌داند که هر کسی هم که مربی باشد باید بازی خودش را انجام دهد و از آن طرف هم باشگاه متعهد است که سر موقع حق و حقوق بازیکنان را بپردازند.

 تشکیل کمیته فنی فرار رو به جلو

حال که کار به انتها کشیده است و هیأت مدیره در تصمیماتش اشتباهات زیادی را مرتکب شده ، با تشکیل یک کمیته فنی سعی در فرار از فشار مشکلات دارد.

آن‌ها در یک اقدام استراتژیک نام محرم نویدکیا را هم به این کمیته اضافه کردند تا اگر تصمیمات اشتباه ادامه پیدا کرد بتوانند فرصت توجیه آن را داشته باشند.

نفس این کار پسندیده است و تشکیل کمیته فنی می‌تواند هیأت مدیره را در انتخاب تصمیماتش یاری کند اما اینکه پس از یک سال تصمیمات عجیب و قریب که نتیجه آن جایگاه کنونی سپاهان شد، این تصمیم اتخاذ می‌شود کمی مشکوک است.

اگر این فکر در ذهن اعضا هیأت مدیره سپاهان بود، چرا زودتر این تصمیم گرفته نشد تا حداقل سپاهان عملکرد بهتری در آسیا نشان دهد و شاید بتواند به کسب سهمیه هم امیدوار باشد.

چرخابی درباره تشکیل این کمیته متذکر شد: کار خوبی که امسال سپاهان انجام داد، کمیته فنی را با پیشکسوتان باشگاه تشکیل داد که این کمیته شامل محمود یاوری، رسول خوروش، مسعود تابش و خود من که به جز محرم نویدکیا سه نفر دیگر هم به آن اضافه خواهند شد و یک کمیته 7 نفری تشکیل می‌دهند.

وی افزود: وظیفه این کمیته معرفی مربیان مختلف از لحاظ فنی به باشگاه است و برنامه‌های مربیان مختلف در این کمیته تنها از لحاظ فنی بررسی و نتیجه به باشگاه ارائه می‌شود و اگر این کمیته فنی برنامه‌های یک مربی را تایید کرد می‌تواند در تیم کار کند؛حسن این کار این است که سرمربی از طریق یک گروه انتخاب شده است.

 کمیته فنی با ویسی موافق است

عضو کمیته فنی باشگاه سپاهان درباره سرمربی استقلال خوزستان نیز گفت: عبدالله ویسی یکی از افرادی است که اکثریت کمیته فنی با آن موافق بوده است؛ اکنون باید کمیته فنی برنامه این مربی را بررسی کند و اگر از لحاظ مالی با باشگاه به تفاهم برسد می‌تواند سرمربی سپاهان در فصل آینده باشد.

وی درباره مربی خارجی نیز عنوان کرد: اگر قرار باشد یک سرمربی خارجی نیز به ایران بیاید باید یک سرمربی در حد و اندازه‌های برانکو باشد و در ابتدای فصل نیز به تیم اضافه شود.

چرخابی در باره گزینه‌های دیگر سرمربیگری سپاهان و شخص منصور ابراهیم‌زاده که نام او مطرح شده بود تاکید کرد: از آن جایی که در کمیته فنی حضور دارم نمی‌توانم در این باره صحبتی کنم.

وی همچنین در باره نام‌های خارجی که برای تصدی‌گری سپاهان شنیده می‌شود اذعان کرد: هیچ کدام از این نام‌ها صحت ندارد و هیچ‌کدام از آن‌ها در کمیته فنی بررسی نشده است و مطمئن باشید اگر کسی قرار باشد به تیم اضافه شود باید در کمیته فنی بررسی شود.

بهرحال تنها یک بازی از مسابقات لیگ برتر باقی‌مانده است و پس از آن این فصل کابوس‌بار سپاهانی‌ها قطعا با بدترین عملکرد و جایگاه در جدول در پانزده دوره حضورشان به پایان خواهد رسید.

سرمربی فصل بعد سپاهان را کمیته فنی انتخاب می‌کند یا ایجنت‌ها

فوتبال‌دوستان اصفهانی و هواداران پرشور و پرتعداد سپاهان چشم انتظار روزهای آینده هستند تا با انتخاب یک سرمربی موفق و خوب که به تشخیص دلسوزان پیشکسوتان سپاهان باشد و نه به پیشنهاد ایجنت‌ها به روزهای اوجشان بازگردند.

همچنین هواداران سپاهان امیدوارند که دیگر این ایجنت‌ها نباشند که برای سپاهان تصمیم می‌گیرند و به جز آوردن یک سرمربی گران‌قیمت و ناکارآمد، بازیکنان بعضا خارجی را به تیم تحمیل کنند که هزینه‌های باشگاه را دوچندان کند.

اصفهان بیش از آن که دو تیم مطرح آن نیاز داشته باشند، استعداد فوتبالی دارد و تنها نیاز به یک سرمربی کاربلد و استعداد شناس می‌خواهد تا بتواند نسل طلایی فوتبال اصفهان را با بازیکنان بومی بسازد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =