جماران نوشت:مردی که بازیکنان زیادی را به فوتبال ایران تحویل داد و سالها برای فوتبال ملی کشور استعدادیابی کرد، حالا در جنوب شهر این کار را به رایگان برای عموم انجام می دهد.

نام علی دوستی مهر با تیم های فوتبال پایه عجین شده است و کسی نیست که در این مورد شک داشته باشد. او سال ها برای تیم های ملی پایه استعدادیابی کرد و سرمربیگری آنها را بر عهده داشت.

هر دو حضور تیم ملی نوجوانان در جام جهانی مرهون زحمات او و دستیارانش بود؛ تورنمنت هایی که تیم ایران با عبور از قدرت های بزرگ حتی از مرحله گروهی هم صعود کرد.

دوستی مهر معلمی است که می تواند ادعا کند ستاره‌هایی چون مهدی مهدوی کیا، جواد کاظمیان، مرتضی پورعلی گنجی، علیرضا جهانبخش، امید عالیشاه، کاوه رضایی، سعید عزت اللهی، پیام صادقیان، محسن مسلمان و ... را آموزش و پرورش داد تا به فوتبال ایران خدمت کنند.

او که مدتی در آکادمی مهدی مهدوی کیا تحت عنوان "آکادمی کیا" به عنوان مدیر فنی مربی در کشف استعدادها با مهدوی کیا همکاری می کرد، اکنون بنا به دلیلی که هیچ گاه آنها را نگفت از آن مجموعه جدا شده است.

این مدرس که جامعه فوتبال ایران به سلامتش هیچ شکی ندارند، درباره علت جدایی اش از آکادمی که باهدف خدمت به فوتبال ملی تاسیس شد اما اکنون در غیاب مهدی مهدوی کیا به فعالیتش ادامه می دهد، تنها به ذکر جمله تفاوت در تفکرات تاکتیکی بسنده کرد.

دوستی مهر اکنون در آکادمی "ایران مهر" سعی در کشف استعدادهای ناشناخته فوتبال ایران دارد و تمام توان خود و کادر فنی اش را برای آموزش و پیشرفت بازیکنانی که در نقاط مختلف کشور امکاناتی برای پرورش استعداد های خود ندارند، گذاشته است.

دوستی مهر در این مقطع زمانی قصد دارد بیستم و بیست و یکم خرداد (پنج شنبه و جمعه این هفته) در قالب آکادمی ایران مهر در جنوب تهران از استعدادهای فوتبالی تست بگیرد.

به همین بهانه مصاحبه ایی را خبرنگار ورزشی جی پلاس با این مربی فوتبال انجام داده که در ادامه می خوانید:

** آکادمی "ایران مهر" با چه هدفی تاسیس شده است؟

همه ما موظف هستیم به کشورمان عزیزمان خدمت کنیم. هر کس در قالب کاری که انجام می دهد، چه بحث ورزشی و غیر ورزشی موظف است برای هرچه بهتر شدن مملکتمان به اندازه ای که در توان دارد گامی موثر بردارد. ما نیز از این امر مستثنی نیستیم و در همین راستا آکادمی را با نام ایران مهر تاسیس کردیم که هدفمان برنامه ریزی و ایجاد بستری برای پیشرفت آینده سازان کشورمان است.

ما به اقصر نقاط کشور می رویم و بازیکنانی که در رده های سنی ۱۱ تا ۱۴ سال هستند و واقعا می توانند نخبه های فوتبال ایران باشند را شناسایی می کنیم. در کشورمان از این بازیکنان زیاد داریم که متاسفانه به چشم نمی آیند. همیشه بازیکنانی بوده اند که توانایی های زیادی داشته اما شناسایی نشدند و استعداد این بچه ها از بین رفته است که این به نفع فوتبال کشورمان نیست.

به همین خاطر با تجربه ای که من در سال های گذشته در کنار تیم های ملی کسب کردم و به اقصی نقاط کشور می رفتم و در تمام رده های ملی بنا به وظیفه ای که داشتم استعدادیابی می کردم، به نظرم رسید که این بستر را برای کشف استعداد های نونهالان نیز فراهم کنیم.

به همین دلیل این آکادمی را تاسیس کردیم تا بتوانیم بازیکنانی که در این رده سنی هستند را  شناسایی کنیم  و مورد بررسی قرار دهیم و این پشتوانه ایی برای تیم های ملی کشورمان خواهد شد.

** ورود فوتبالیست ها نونهال و نوجوان به این آکادمی چگونه است؟

در همین هفته روزهای۲۰ و ۲۱ خرداد ماه از ساعت ۱۰ صبح در ورزشگاه باباخانی (تهران - اتوبان بعثت - روبروی شهرک شاهد) از تمام بچه های رده سنی ۱۱ تا ۱۴ سال تست گرفته می شود و نونهالان از اقصی نقاط کشور می توانند در این برنامه که کاملا رایگان است شرکت کرده و مورد ارزشیابی و بررسی قرار می گیرند. آنها اگر عملکرد خوبی داشته باشند، می توانیم برای آموزش آنها در مقاطع بعدی به صورت بلندمدت، برنامه ریزی کنیم.

بازیکنان پس از شناسایی و گزینش در این دوره در دو نوبت صبح و بعد از ظهر زیر نظر من و مربیانی که مورد تاییدم هستند تمرین می کنند و مطمئنا این بچه ها، بازیکنان بزرگی خواهند شد که به تیم های ملی نوجوانان و جوانان راه پیدا خواهند کرد. تمام منافع این اقدام قطعا به فوتبال کشور عزیزمان برخواهد گشت.

** این دوره محدود به سه ماهه تعطیلات تابستان است؟ نحوه اسکان نونهالان شهرستانی چگونه خواهد بود؟

خیر، این دوره ها فقط مختص تابستان نیست. ما بازیکنان شهرستانی زیادی داشتیم که در تهران حضور پیدا کردند و چه بسا خانواده های آنها به خاطر بچه هایشان در تهران سکونت کردند تا آنها بتوانند به راحتی تمرینات ورزشی را دنبال کنند. در مورد بچه هایی که از شهرستان ها می آیند، این دوره ها در سه روزه آخر هفته برگزار می شود و این سه روز برای بچه ها حکم اردو را دارد و بعد از این اردوها به شهرهایشان باز خواهند گشت.

** این دوره های آموزش در چه مدتی برگزار می شود؟

مدت دوره ها سه ماهه است. بازیکنانی که در تست اولیه پذیرفته می شوند در اردوهای سه روزه ما شرکت می کنند و حتی نونهالانی که در تست اولیه شرکت می کنند و پذیرفته نمی شوند، با آن ها نیز صحبت می کنیم و ایرادات شان را عنوان می کنیم که بتوانند روی نقاط ضعف خود متمرکز شده و تمرین کنند تا سه ماهه بعد دوباره از آنها بگیریم. این شانس وجود دارد که اگر ایرادات را برطرف کردند دوباره در اردوهای ما شرکت کنند.

** مزیت توسعه آکادمی هایی از این قبیل را در چه می بینید؟

هر کاری عشق و علاقه می خواهد و تا موقعی که آن عشق در وجود انسان نباشد، هیچ کسی به دنبال تاسیس این آکادمی ها نمی رود. آکادمی باید هدفش خدمت به نسل آینده کشورمان باشد. اگر این اتفاق بیافتد، اگر ما به این سمت و سو برویم و واقعا بچه هایی که استعداد هستند را مورد ارزیابی قرار دهیم و به آنها میدان دهیم و شرایط پیشرفت را برای آنها فراهم کنیم، این کمک بزرگی به فوتبال ایران است. اما متاسفانه هستند آکادمی هایی که با تبلیغات فراوان، بستری برای درآمدزایی و سودجویی افراد فراهم کرده اند. به هر حال سه ماهه تابستان فرصتی است که بسیاری افراد از این موقعیت استفاده می کنند و برای درآمد زایی به فکر تاسیس آکادمی می افتند.

** والدین و خانواده ها، آکادمی خوب و بد را چگونه از هم تشخیص دهند؟

خانواده ها زمانی که یک یا دو روز از فعالیت های آن باشگاه را ببینند و افرادی که در آنجا فعالیت می کنند، کادرفنی، شرایط و امکانات سخت افزاری را مشاهده کنند و به عملکرد آن مربی ها در سال های گذشته هم نگاهی بیاندازند، به راحتی آکادمی خوب و بد را از هم تشخیص خواهند داد.

** چرا فدراسیون هیچ کمک مالی به این آکادمی ها نمی کند؟

آکادمی فدراسیون فوتبال هم زیر نظر دکترعلیزاده  فعالیت می کند و در کمپ تیم های ملی تمرین می کنند که البته ما هم شاخه ای از آن آکادمی ها هستیم. آکادمی ها موظف است بار مشکلات مالی خود را به دوش بکشند. کمیته آکادمی تیم های ملی برای کمک های مالی برنامه هایی در این زمینه دارد که این برنامه ها به زمان نیاز داشته و در دراز مدت به نتیجه خواهد رسید.

** به عنوان سوال پایانی، فکر می کنید هنوز استعدادهای درخشانی در سطح ستارگان تاریخ فوتبال ایران وجود دارند؟

وجب به وجب این سرزمینمان استعدادهایی وجود دارد که آنها می توانند بازیکنان بزرگی شوند. در ایران هنوز هم بازیکنان که بتوانند در سطح امثال علی دایی، مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان، جواد نکونام، مرتضی پورعلی گنجی و ... باشند، کم نداریم. فقط برنامه ریزی می خواهد برای اینکه آن ها شناسایی شده و به عنوان ستاره به فوتبال ایران معرفی شوند.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =