۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷

ایسنا نوشت ، عضو کمیته ملی کارون با اشاره به ادامه فعالیت حفر تونل بهشت‌آباد، گفت: اجرای طرح تونل بهشت‌آباد نتیجه‌ای جز خشک شدن سفره‌های زیر زمینی استان در پی نخواهد داشت

مهدی پژوهش اظهار کرد: از یک ماه گذشته با وجود فشارهایی از سوی استان اصفهان و با وجود قانون شكني، فعاليت حفر مجدد و غیرقانونی تونل بهشت‌آباد آغاز شده است.

وی افزود: هر پروژه انتقال آب باید قوانین و معیارهای کمیسیون‌های جهانی و داخلی را رعایت کرده و کلیه مجوزهای قانونی و زیست‌محیطی را اخذ کند، که متاسفانه اکنون این امر از سوی عده‎ای زیاده طلب نادیده گرفته شده است.

عضو كميته ملي كارون با اشاره به پیامدهای جبران‌ناپذیر حفر تونل بهشت آباد در آینده، تصریح کرد: حفر این تونل باعث از بین رفتن اکوسیستم طبیعی، زیست کره سبزکوه تنگ صیاد، تالاب‌های چغاخور و گندمان، حیات وحش و جنگل‌های زاگرس است.

پژوهش با اشاره به جهت غالب باد از جنوب‌غرب به شمال شرق در ایران، گفت: حفر این تونل باعث تولید ریزگردها است و قطعاً استان‌های مرکز ایران از جمله اصفهان، اراک، قم و تهران از عوارض این ریزگردها مصون نخواهند بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد کویری شدن استان، از بین رفتن قنات‌ها، بيكاري 70 درصد کشاورزان، مهاجرت اجباري و ایجاد مشکلات فرهنگی و افزایش جرم و جنایت ناشی از مهاجرت را از ديگر معضلات حفر تونل بهشت‎آباد برشمرد و افزود: اگر جلوي اين فاجعه گرفته نشود، زندگي 70درصد از مردم ساكن در حوزه آبريز حفر این تونل از جمله شهرستان اردل، کیار، شهرکرد، بروجن و کوهرنگ با مشکلاتی رو به رو خواهد شد.

عضو كميته ملي كارون با اشاره به هزینه بالای طرح بهشت آباد، گفت: هزینه احداث تونل 100 هزار میلیارد ریال است که 20 درصد از این هزینه عاید شرکت اجرای طرح خواهد شد.

پژوهش بر اساس آمارهای مربوطه، میزان مصرف آب اصفهان از سد زاینده‌رود برای بخش صنایع خرد و کلان، فولاد مبارکه و ذوب آهن را به ترتیب 108، 40 و 31 میلیون متر مکعب گزارش کرد و گفت: با احداث تونل و انتقال‌های غیرمجاز این میزان را به ترتیب 140، 50 و 35 متر مکعب خواهند رسید.

وی در ادامه از احداث بزرگترین سد ایران با عنوان سد بختیاری واقع در لرستان مابین الیگودرز و اندیمشک خبر داد و افزود: بخشی از آب انتقال داده شده تونل بهشت آباد، در پشت این سد ذخیره می‌شود.و افزود:

پژوهش تصریح کرد: اگرچه این سد با اهدافی از جمله کنترل سیلاب‌ها، ذخیره پنج میلیارد متر مکعب آب و تولید برق احداث می‌شود ولی باعث خشک شدن کارون و دز و اراضی پائین دست سد است و به نحوی استان خوزستان اولین قربانی احداث این سد خواهد شد.

 

وي در پایان تاکید کرد: مسئولان استان موظفند در این زمینه و در راستای حفظ منابع آبی استان اهتمام ويژه‌اي داشته باشند و به جاي منافع و مصالح شخصي به فكر منافع استان باشند و در برابر موضع‌گيري‌هاي مسئولين اصفهان مقابله كنند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =