به گزارش فارس، مدیر کل انتقال خون استان اصفهان گفت: در هر روز 300 نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که این عدد در ماه مبارک رمضان به 170 نفر کاهش پیدا می‌کند.

مجید زینلی دز در نشست خبری که همزمان با روز جهانی اهداکنندگان خون برگزار شد، اظهار کرد: امروز 14 ژوئن مصادف با 25 خردادماه روز جهانی تجلیل از اهداکنندگان خون است.

وی افزود: شعار «با اهدای خون زندگی را به اشتراک بگذاریم» امسال برای اهداکنندگان خون از طرف سازمان جهانی بهداشت انتخاب‌ شده است که با این شعار تا پایان سال به استقبال اهداکنندگان خون می‌رویم.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در خصوص اهمیت خون تصریح کرد: علم پزشکی از اول تابه‌حال موفق به جایگزینی برای خون نشده و هنوز برای کسانی که نیاز به خون‌ دارند، مجبور هستیم از بقیه انسان‌ها خون بگیریم و به فرد مورد نیاز این خون را اهدا کنیم.

وی عنوان کرد: عدم توفیق علم پزشکی که جایگزینی برای خون پیدا نکرده، این است که اهدای خون همدلی بین انسان‌ها را بیشتر می‌کند و انسان‌ها برای نجات جان یکدیگر خون خود را اهدا می‌کنند.

زینلی تأکید کرد: از هر سه نفر در جهان یک نفر در زندگی به خون نیاز پیدا خواهد کرد که اگر ما امروز به فکر هم نوع خود باشیم و احساس کنیم که دیگری نیاز به خون خواهد داشت باید برای فرد مورد نظر خون تأمین کنیم و در این زمینه اقدامی جدی کنیم.

وی در رابطه با مزیت اهدای خون گفت: یکی از مزایای اهدای خون این است که هر واحد اهدای خون در هر روز جان سه نفر را نجات می‌دهد که این مزیت از اهمیت ویژه‌ای بهره‌مند است، چراکه در فصل گرما بیماران در هر فصل حداقل نیاز به سه بار اهدای خون برای ادامه زندگی خود دارند که همت اهداکنندگان می‌تواند جان این بیماران را نجات دهد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تأکید کرد: در سال 94 حدود 160 هزار نفر مراجعه‌کننده به مراکز انتقال خون اصفهان داشته‌ایم که از این تعداد 128 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند و حدود 20 درصد به دلایل مختلف موفق به اهدای خون نشدند.

وی خاطرنشان کرد: دو مسئله برای تمام مراکز انتقال خون که بسیار حائز اهمیت است، سلامت اهداکننده خون و سلامت خون است که هیچ‌یک از مراکز انتقال خون حاضر نیستند تحت هر شرایطی خون از مراجعه‌کنندگان بگیرد.

زینلی در خصوص شاخص اهدای خون مستمر گفت: شاخص اهدای خون مستمر به این معنا است که فرد در سال حداقل دو بار برای اهدای خون مراجعه می‌کند که این آمار در استان اصفهان با شاخص 55 درصد در سال است.

وی اضافه کرد: قبل از اهدای خون تمام جوانب ایمنی و سلامت اهداکننده در نظر گرفته می‌شود و انتظار داریم این عدد افزایش پیدا کند و شاهد شاخص پربار این امر در انتقال و اهدای خون استان اصفهان باشیم.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان درباره تهیه فرآورده‌های انتقال خون بیان کرد: انتقال خون می‌تواند 14 فرآورده از خون دریافت کند که حدود 8 فرآورده را در استان اصفهان در حال حاضر می‌توانیم تهیه کنیم که در سال 94، 7 هزار و 800 واحد فرآورده به مراکز درمانی تحویل داده شد که تا به امروز این آمار در هر سال 10 درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: محصولات نوین و فرآورده‌ها می‌توانند عوارض را به حداقل برسانند، اثرات و زمان بهبود بیمار کاهش می‌یابد که یکی از این محصولات که به بیماران اهدا می‌شود افرزیس است که کمک به روند بهبود سریع‌تر بیمار می‌کند.

زینلی در رابطه با پالایه و فیلتر کردن خون و افراد مبتلا به بیماری تالاسمی خاطرنشان کرد: یک هزار و 500 نفر در سال در استان اصفهان مبتلا به بیماری تالاسمی و هموفیلی هستند و خون فیلتره خونی است که معمولاً کسانی استفاده می‌کنند که دچار بیماری تالاسمی هستند که کیفیت و طول عمر زندگی بیماران را افزایش می‌دهد، همچنین مسئله پالایه کردن خون بر عهده انتقال خون است که با این کار بیماران تالاسمی با استفاده از خون فیلتره زندگی بهتری را می‌توانند تجربه کنند.

وی در رابطه با اهدای خون بانوان تأکید کرد: یکی از مشکلات بزرگ انتقال خون این است که بانوان بر اساس باورهای غلط که در جامعه زیاد شده است تصور می‌کنند اهدای خون برای بانوان ضرر دارد و بعد اهدای خون عوارض جدی دارد اما در واقعیت این‌طور نیست، چراکه بر اساس آزمایش‌ها علمی آقایان هر سه ماه یک‌بار می‌توانند اهدای خون داشته باشند و بانوان هر چهار ماه یک‌بار می‌توانند اهدای خون داشته باشند.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان افزود: در سطح استان در چهار شهرستان کاشان، شهرضا، نجف‌آباد و خوانسار پایگاه‌های ثابت انتقال خون وجود دارد که پس از دریافت خون از طرف اهدا کننده، آن را به مراکز درمانی انتقال می‌دهند.

وی بیان کرد: احداث پایگاه‌های سیار جدید انتقال خون اصولی دارد که باید در این امر به تعداد عمل‌ها، تعداد بیماران و تجهیزات توجه کرد که گروه‌های سیار را بر اساس نیازهای درمانی خود انجام دهیم.

زینلی تأکید کرد: باید به تعداد بیماران خونی مانند تالاسمی و هموفیلی توجه داشته باشیم، چراکه 117 هزار تومان هزینه تهیه فرآورده و آماده‌سازی خون بعد از اهدای خون است پس باید همیشه میزان دریافت خون با میزان نیاز مراکز درمانی هماهنگ باشد.

وی عنوان کرد: استان اصفهان بعد از تهران و شیراز بالاترین میزان تعداد اهداکنندگان خون را دارد که معمولاً این تعداد در ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد، چراکه تصور مردم بر این است که اهدای خون روزه را باطل می‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ابراز کرد: در شب‌های قدر به دلیل نذر کردن مردم برای اهدای خون بیشترین مراجعه‌کننده را دارد و پایگاه‌های انتقال خون با ازدحام زیادی روبه‌رو می‌شود که انتظار داریم مردم اهدای خون را به‌روزهای دیگر موکول کنند.

وی تصریح کرد: به‌طور میانگین در مرکز انتقال خون خواجو در روز 300 نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که این عدد در ماه مبارک رمضان به 170 نفر کاهش پیدا می‌کند و هرساله با کاهش تعداد اهداکنندگان خون در این ماه روبه‌رو هستیم.

زینلی در پایان خاطرنشان کرد: به افراد خیر برای به‌روزرسانی امکانات و ترویج پایگاه‌های انتقال خون نیاز داریم و فقط نباید نگاه انتقال خون بر دولت باشد و خیران باید بیشتر در عرصه انتقال خون فعال باشد چراکه سلامت مردم در خطر است و از هر کاری واجب‌تر است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =